Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Saabin tulevaisuus

Tämä aihe sisältää 40 vastaukset, 22 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Henzkuh93 01.01.2010 at 23:30.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 41)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #170723 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Ja tässä on uuden 9-6X:n perusta :
    http://www.canadiandriver.com/news/05detroit/b9.htm

    #170725 Ilmoita asiaton viesti

    Anders-Simo
    Jäsen

    No ei kai Saab myy kun sen omistaja ei sijoita siihen!!!!!!! Lisää malleja ja nopeampi uusiutumistahti niin johan alkaa tapahtua!!!!! Kun Saab ei ole edes Pohjois-Korealainen auto niin sitä ei kukaan osta edes ideologisista syistä niinkuin Mossea aikoinaan, vaan autossa pitää oikeasti olla jotakin! Nyt GM vain toimiin!!!!!!!

    #170731 Ilmoita asiaton viesti

    Tuomas
    Jäsen

    En ole ihan varma olenko ymmärtänyt oikein mutta onko tosiaan niin että Saabin tehtaalla valmistettaisiin jatkossa Cadillacia?

    #170736 Ilmoita asiaton viesti

    W..
    Osallistuja (Participant)

    kun kerran Ladan tehtaallakin Chevroletia (Niva)..

    Ja tämmöisiä huhuja liikkuu eli oikein olet ymmärtänyt.

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 09:59 Tuomas kirjoitti
    En ole ihan varma olenko ymmärtänyt oikein mutta onko tosiaan niin että Saabin tehtaalla valmistettaisiin jatkossa Cadillacia?

    #170743 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 09:59 Tuomas kirjoitti
    En ole ihan varma olenko ymmärtänyt oikein mutta onko tosiaan niin että Saabin tehtaalla valmistettaisiin jatkossa Cadillacia?


    Niin, tästähän oli eilisessä Hesarissa juttua, uusi pikku-Cadillac tehdään pienin muutoksin uudesta 9-3:sta samaan tyyliin kuin 9-7X on tehty Chevroletin TrailBlazerista.

    #170748 Ilmoita asiaton viesti

    Anders-Simo
    Jäsen

    Ei jumankaude! Siis Saabin Ysikolmosesta tehdään PIENIN MUUTOKSIN Cadillac!! Susi tulee!! Kyllä siinä Caddy menee pilalle jos sitä jostakin Saabista aletaan rakentaa!! Ei, ei riitä pienet muutokset ei!! Samaa pohjalevyä voi käyttää, mutta alustaa pitää kehittää ja muodot pitää olla Caddystä sekä ylellisyys!

    Miksi tyytyä tekemään uutta Ysikolmosta ja vielä tuplahintaan, kun ei tämä nykyinenkään myy? Eiköhän sen homman pitäisi olla tyystin toisinpäin; Cadillacin pitäisi antaa Saabille omat mallinsa, joista Saab voisi riisua sitten vaikka uuden Ysivitosen tai sen yläpuolelle tulevan mallin…

    #170752 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Todennäköisesti kyseessä on poliittinen peli liittyen siihen missä tehtaat sijaitsevat. Ja kun johto laittaa pieniä uhkauksia peliin on ruotsin pääministerit ym. kontallaan tarjoamassa jätti-investoitipakettejka autoteollisuuden hyväksi. Lisäksi jutun mukaan vahva kruunu rassaa ruotsin mahiksia, tässä taas euroon liittyminen voisi auttaa säilyttämään työpaikkoja. Asia on tärkeä myös Volvolle, koska ruotsissa alihankkijat Saabin kanssa ovat yhteisiä.

    GM:n johdon mukaan Saabin ostajat ovat korkeasti koulutettuja, akateemisia ja niinpä he kyselevätkin riittääkö tällaisia ’yliopistotason professoreita’ Saabin ostajiksi ? Toisaalta GM juuri on suurin syyllinen viime vuosien tappioihin koska investointeja malliston laajentamiseksi olisi tarvittu. Voi sanoa, että aitoja Saab-mallisarjoja on tällä hetkellä vain 2 kpl: 9-3 ja 9-5. Niilläkin ostajat menevät osittain päällekkäin. Pitäisi olla halvempia malleja tarjolla tyyliin Volvo s40 ja myös 4-vetoratkaisut ja SUVit olisi aikaa sitten pitänyt sisällyttää valikoimaan. Dieselitkin ovat tulleet mukaan varsin myöhään. Myös ihmetyttää miksi 9-3 farkku tulee vasta tänä vuonna lähes 3v. sedanin perässä. Ja GM luulee siis, että kaikki tämä onnistuisi ilman investointeja tai korkea laatu saavutetaan halvalla? GM:n puolustukseksi on myönnettävä, että nykyisen 9-3:n projektiin rahaa löytyi kiitettävästi, se on ollut Saabin kallein projekti ja lopputuloksessa tämä kyllä näkyy.

    Uskon, että tilanne selkiytyy lähivuosina. Mallisarjoja tulee olemaan useampia, eli uusi 9-2 (perustuen samaan pohjalevyyn kuin Astra), nykyinen 9-3 (+ farkku), jotka uusiutuvat 2008-9, 9-5:n seuraaja 2007, ja 9-6X SUV 2006 (joka perustuu samaan pohjalevyyn kuin tällä viikolla esitelty uusi Subarun SUV).

    #170758 Ilmoita asiaton viesti

    Tuomas
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 13:21 Auto Kuski kirjoitti
    Niin, tästähän oli eilisessä Hesarissa juttua, uusi pikku-Cadillac tehdään pienin muutoksin uudesta 9-3:sta samaan tyyliin kuin 9-7X on tehty Chevroletin TrailBlazerista.

    Kylläpäs automaailma yhdentyy… Saab on niin kuin Cadillac, siis luxusauto.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 12.01.2005 klo 14:42]
    #170761 Ilmoita asiaton viesti

    Anders-Simo
    Jäsen

    Joskus 70-luvun lopulla ( muistaakseni ) Saab ja Moskvitsh suunnittelivat yhteistä autoa, muttei siitä sitten mitään tullut.. Luomusta kutsuttiin tuolloin nimellä Saabovitsh.

    Kannattaisikohan Saabin nyt ottaa uudelleen yhteyttä Moskvitshiin? Saabin mallisto voisi saada nopeasti tuoretta verta ja laajat Venäjänkin markkinat olisi helpompi saavuttaa.

    Onhan Cadillac sitä paitsi turhan fiini kumppani arkiauto Saabille. Luontevampi olisi juuri tuo Moskvitsh.

    #170769 Ilmoita asiaton viesti

    Tuomas
    Jäsen

    Niin A-S, Moskvitch voisikin olla sopiva Saabille. Niiltä voisi syntyä hieno yhteisauto. :D Tai sitten ei… Saab on parhaimmillaan yksinään näin luulen.
    Se on kyllä hyvä että Skoda kuuluu Volkkarille. On hauska miettiä millainen Skoda olisi nykyään ilman VW:tä. Joskus yhteistyö on hyvästä mutta joskus taas ei. Yhteistyössä voi lähteä autojen persoonallisuus tai sitten voi tulla kummankin autojen hyvät puolet… (jälkimmäinen epätodennäköisempää)

    #170775 Ilmoita asiaton viesti

    MatLog
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 15:03 Anders-Simo kirjoitti
    Joskus 70-luvun lopulla ( muistaakseni ) Saab ja Moskvitsh suunnittelivat yhteistä autoa, muttei siitä sitten mitään tullut.. Luomusta kutsuttiin tuolloin nimellä Saabovitsh.

    Kannattaisikohan Saabin nyt ottaa uudelleen yhteyttä Moskvitshiin? Saabin mallisto voisi saada nopeasti tuoretta verta ja laajat Venäjänkin markkinat olisi helpompi saavuttaa.

    Onhan Cadillac sitä paitsi turhan fiini kumppani arkiauto Saabille. Luontevampi olisi juuri tuo Moskvitsh.


    Anders-Simo tarkoitti Moskvitsh -yhteistyön varmaankin vitsiksi – varsinkin kun AZLK:n (Moskvitshia valmistavan tehtaan) huhutaan lopettaneen toimintansa. Mikäänhän ei toki Venäjällä ole aivan varmaa…

    #170778 Ilmoita asiaton viesti

    Anders-Simo
    Jäsen

    Kyllä se minusta oli tosiasia. Jossain Konela-auton lehdessä siitä oli juttua vuosia sitten, olin silloin vasta ala-asteella, mutta autoista kiinnostuneena luin autolehtiä yms. Taisipa olla joku mainosjulistekin Konela-auton seinällä, olivat ylpeitä kun luulivat pääsevänsä Saabin kumppaniksi!

    #170783 Ilmoita asiaton viesti

    SixPack
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 15:03 Anders-Simo kirjoitti
    Joskus 70-luvun lopulla ( muistaakseni ) Saab ja Moskvitsh suunnittelivat yhteistä autoa, muttei siitä sitten mitään tullut..

    Siehän vitsin murjasit!
    Maailma oli -70 luvulla melkolailla erilainen.

    Piikkinokka-Mosse ”Molotoff” oli Opelin kopio, Skandinaviasta en tiedä. Kiinnostusta ei riittänyt itäautoihin. Elite-mallissa oli jo BMW:ltä kopioitu moottori. Hämäräksi vain jää, miten neukut siihen aikaan pystyi tekemään siitä niin huonon. Ainoa auto joka ei TM:ssä selvinnyt käyttötestin 60tkm! Mutta oli luja kampiakseli, tähti siitä.

    #170786 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 16:20 Anders-Simo kirjoitti
    Kyllä se minusta oli tosiasia. Jossain Konela-auton lehdessä siitä oli juttua vuosia sitten, olin silloin vasta ala-asteella, mutta autoista kiinnostuneena luin autolehtiä yms. Taisipa olla joku mainosjulistekin Konela-auton seinällä, olivat ylpeitä kun luulivat pääsevänsä Saabin kumppaniksi!


    Tänäpäivänä tiedämme että se ei ainakaan toteutunut, tosin en minä muista juttua kuulleeni aikaisemminkaan.
    Sisarmallit Cadillacin, Chevroletin ja Subarun kanssa ovat tosiasioita ja ovat toteutuneet tai tulevat toteen parin vuoden sisällä. Toivottavasti Saabilla säilyy edes kaksi ruotsalaista alkuperää olevaa mallia, tämä taitaa kyllä olla liikaa toivottu.

    Pohdintaa Tuulilasissa :
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=116960

    [Auto Kuski muokkasi tätä viestiä 13.01.2005 klo 07:58]
    #170792 Ilmoita asiaton viesti

    ysiviis
    Osallistuja (Participant)

    Lainaus:
    12.01.2005 klo 15:03 Anders-Simo kirjoitti
    Joskus 70-luvun lopulla ( muistaakseni ) Saab ja Moskvitsh suunnittelivat yhteistä autoa, muttei siitä sitten mitään tullut.. Luomusta kutsuttiin tuolloin nimellä Saabovitsh.


    Anders-Simo voi olla kyllä aavistusen verran oikeilla jäljillä nimittäin Mosse ainakin kopioi vuosina 1974-1976 Saabin muotoilua rankemman kerran prototyypeissään.
    Epäilen kuitenkin, että asialla olisi ollut mitään tekemistä autotehtaiden välisen yhteistyön kanssa. -sattui vaan veli venäläinen ulottamaan tuolloin apinointilonkeronsa muuallekin kuin yliäänimatkustajakoneisiin.

    http://www.autosoviet.altervista.org/moskC1.jpg
    http://www.autosoviet.altervista.org/moskC1baule.jpg
    http://www.autosoviet.altervista.org/pic__filename__662.jpg
    http://www.autosoviet.altervista.org/m356zad.jpg

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 41)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.