Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Volvo C30 ”katastrofi liukkaalla” ?

Tämä aihe sisältää 66 vastaukset, 26 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  TeeCee 10.07.2007 at 15:41.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #163386 Ilmoita asiaton viesti

    KonstaKoo
    Jäsen

    Aika yllättävää sinänsä, sillä ESP on kuitenkin kaikissa malleissa vakiona. Aftonbladetin jutussa sanottiin kaketi jotensakin niin, että järjestelmän täytyy puuttua peliin lähes joka mutkassa. Mikä minusta on kuitenkin kaikkein huolestuttavinta on se, että Volvon alustateknikon (tuskin teknikko vaan…) mukaan alusta on rakennettu nimenomaan toimimaan ESP:n kanssa. Auto on siis lähtökohtaisesti epävakaa, jota ESP pyrkii kaitsemaan :( Aika kova hinta terävästä ohjattavuudesta ja autotoimittajien ylisanoista kuivalla asfaltilla.

    [KonstaKoo muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 11:38]
    #163391 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Lainaus:
    11.01.2007 klo 11:17 Critical kirjoitti
    Volvo-keskustelu on aika kuumaa täällä, mielipiteet näyttää menevän ristiin.

    Volvo C30:n (SLADD-VOLVON niinkuin Aftonbladet kirjoittaa)kohderyhmä on nuoret kokemattomat kuskit, mitähän tästä seuraa ?

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,971946,00.html


    No, aika näyttää kunhan saamme testituloksia ja käymme itse ajamassa. Vaarallisuuteen en kokemattoman käsissä usko, onhan Volvossa vakiona ESP joka heilahdukset estää.

    Minusta tuossa Collinin artikkelissa paistaa läpi tietty vanhoillisuus. En oikein ymmärrä, mitä vikaa siinä on että autossa on ESP ja (todennäköisesti) se toimii turvallisesti sen avulla kuten tekee myös esim. kilpailijansa 1-sarjan BMW joka myös on ilman systeemiä lumella aika liukasperäinen…

    Autotoimittajat ovat usein hakoteillä näistä järjestelmistä puhuttaessa. Millon autot on rakennettu ”liikaa systeemien varaan”, milloin ne antavat auton luistaa liikaa ja milloin ne puuttuvat menoon liikaa ja ”nautittavuus” kärsii tai jotain muuta täysin älytöntä.

    Jos tarkoitus on rakentaa turvallinen auto normaaliliikenteeseen, pitää systeemien puuttuakin menoon ajoissa, eikä niitä pidä pystyäkään kytkemään pois päältä kuten joissain testeissä halutaan välttämättä tehdä. Eihän autolla ole tarkoitus ajaa ilman turvavöitäkään, siksihän ne siihen on kiinnitetty.

    No, Collin toki moittii Volvoa siitä, että systeemi ei puutu peränluistoon ajoissa. Todennäköisesti, jos se niin tekisi, hän moittisi järjestelmää liian holhoavaksi.

    Collin mainitsee mm. että Volvo ei aikanaan ”tarvinnut” ESP:tä, koska se oli tuolloin niin vakaa ajettava. Tämä on aika erikoinen näkemys, joka jättää pois ESP:n selkeät turvallisuusvaikutukset joihin mikään alusta ei yksinään pysty. Ymmärrän toki mitä hän tällä tarkoittaa, mutta vähän turhan kovaa yksinkertaistamista on sanoa, että näillä järjestelmillä vain korvattaisiin ”huonoa” alustaa. Juuri tällaisten juttujen takia ns. tavallinen autoilija ei ymmärrä miten suurista turvallisuusparannuksista näissä järjestelmissä on kyse.

    Toinen väite jonka kuittaan hymyllä, on se, että ESP:t ja muut eivät vanhana kuulemma toimisi. Ihan samoin on ”asiantuntemuksella” väitetty aikanaan levyjarruista, muoviosista, katalysaattoreista, turboista, ABS-jarruista, hiukkassuodattimista jne, ja kuitenkin ne kaikki ovat osoittautuneet varsin toimiviksi ratkaisuiksi jotka pelaavat myös vanhoina jos autoa huolletaan ja pidetään asianmukaisesti. Eihän mikään tietysti ikuista ole, mutta ei tuollaisen järjestelmän komponenttien vaihto tarvittaessa pitäisi mikään ylivoimainen asia olla. :whistle:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 11:56]
    #163397 Ilmoita asiaton viesti

    Jan79
    Jäsen

    Oikein mitään ei osaa eikä uskalla sanoa kun ei ole vielä tuon kummempia testejä ollut.. Kaikkea ei pidä uskoa ja toisaalta virheethän ovat korjattavissa :) Olihan Mercedeksen A-mallillakin pieniä ongelmia alussa ja kuinkas kävikään.. hyvin on pärjännyt B)

    [Jan79 muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 14:04]
    #163405 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    IMHO auton on hyvä olla perusturvallinen ja johdonmukainen ajettava ilman ESP:tä. ESP on erittäin hyvä ominaisuus tekemään auton ajamista vielä turvallisemmaksi. Jos ESP:stä sattuisi jossakin erikoistilanteessa olemaan haittaa, niin olisi toki hyvä että sen saisi väliaikaisesti kytketyksi pois, mutta että se niinikään kytkeytyisi riittävässä nopeudessa tms. kriteereillä automaattisesti päälle. Samoilla perusteilla sen pitäisi olla nykyään vakiovaruste.

    Ns. pikkuautot, joiden akseliväli on lyhyt (varsinkin korkeuteen nähden), ovat alttiimpia rauhattomaan ajokäytökseen. Mersun pikku-A taisi olla ensimmäinen, joka sveduautotoimittajien kirjoittamien testien ansiosta sai valmistajan muuttamaan mm. ESP:n toiminnan kiinteäksi. Se kertoo mm. auton perusluonteesta jotakin.

    Volvo C30:n hinnoittelu lienee sellaista, ettei siitä tule teinikuljettajien myötä Pohjolan maanteiden kauhua edes Ruotsissa tai Norjassa, vaikka vaikeita talvikelejä sattuisikin muutamana päivänä joskus tulemaan vastaan.

    EDIT: On tietysti erityisen huolestuttavaa, jos huonot ajo-ominaisuudet omaava auto on etuvetoinen. Se on kuin mikä tahansa auto varsinkin talviliukkailla, jossa on edessä uudet nastarenkaat ja takana loppuunajetut kesärenkaat.
    EDIT2: Niin, ja erityisen huolestuttavaa, jos uuden automallin valmistaja on jo todennut (turvallisuusmielessä huonosti toimivan auton ja sitä paikkaavan ’huonoksi’ tai riittämättömäksi todetun) ESP:n niin välttämättömäksi, ettei sitä voi kytkeä pois päältä. Katsotaan, tekeekö Volvo C30 MB A:t ennen laajempaa tuotannon aloitusta, toivottavasti.
    EDIT3: Vaikka R.C. kovin kritisoi Jas Gripeniä, niin modernien lentopelien ’fly-by-wire’-tekniikkaa olisi ehkä syytä soveltaa myös maanpäällisiin kulkineisiin. Näin rattarin kohtalokkaimpia ylilyöntejä olisi mahdollista suodattaa tekniikan avulla turvallisempaan suuntaan. Tämä olisi tehokkaampaa kuin yrittää tehdä yliohjatun auton yliohjaantumistaipumusta turvalliseksi ESP:n avulla.

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 21:24]
    #163408 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    11.01.2007 klo 19:38 mikahe kirjoitti
    EDIT: On tietysti erityisen huolestuttavaa, jos huonot ajo-ominaisuudet omaava auto on etuvetoinen. Se on kuin mikä tahansa auto varsinkin talviliukkailla, jossa on edessä uudet nastarenkaat ja takana loppuunajetut kesärenkaat.
    EDIT2: Niin, ja erityisen huolestuttavaa, jos uuden automallin valmistaja on jo todennut (turvallisuusmielessä huonosti toimivan auton ja sitä paikkaavan ’huonoksi’ tai riittämättömäksi todetun) ESP:n niin välttämättömäksi, ettei sitä voi kytkeä pois päältä. Katsotaan, tekeekö Volvo C30 MB A:t ennen laajempaa tuotannon aloitusta, toivottavasti.


    Tuleepa mieleen tilanteet joissa fysiikan lait ylitetään reippaasti ja ESP ei enää pysty paikkaamaan, siinä tapauksessa saattaapi olla että Volvo menee metsään ja oikein kunnolla ? Rauhallisempi peli saattaisi vielä oieta ?

    Jotenkin käsittämätöntä meininkiä Volvolta jos alusta tosiaan on noin vaarallinen ?! Eikös tämä C30 kuitenkin pitäisi olla uudelleen puettu Ford Focus ?

    #163413 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    Lainaus:
    11.01.2007 klo 19:38 mikahe kirjoitti
    IMHO auton on hyvä olla perusturvallinen ja johdonmukainen ajettava ilman ESP:tä. ESP on erittäin hyvä ominaisuus tekemään auton ajamista vielä turvallisemmaksi. Jos ESP:stä sattuisi jossakin erikoistilanteessa olemaan haittaa, niin olisi toki hyvä että sen saisi väliaikaisesti kytketyksi pois, mutta että se niinikään kytkeytyisi riittävässä nopeudessa tms. kriteereillä automaattisesti päälle. Samoilla perusteilla sen pitäisi olla nykyään vakiovaruste.


    Olen samaa mieltä siitä että sen pitäisi olla vakiona kaikissa, ajaisin paljon paremmilla mielin jos tietäisin vastaantulevien spedeilijöiden ajavan ESP päällä. Siitä olen eri mieltä että sen pitäisi kytkeytyä takaisin päälle automaattisesti. Mikä estää itse nappaamasta sen takaisin päälle kun haluaa? Ei se vahingossa jää pois, siitä pitää ne liioitellut varoitusvalot huolen.

    #163416 Ilmoita asiaton viesti

    TI-mieskin
    Osallistuja (Participant)

    Eikös nuo pikkuautot ole lähinnä taajama-ajoon ja taajamanopeuksilla ei paljoa merkitystä vaikka EPS välillä jarruttelee? B)
    Siis ESP kun en kaikkia turhakkeita tunne! :saint:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 22:58]
    #163421 Ilmoita asiaton viesti

    individual
    Osallistuja (Participant)

    Ottamatta itse aiheeseen kantaa, tuon Collinsin kommentit ainakin minä jätän ihan omaan arvoonsa, tuo yrittää löytää autoista ainoastaan skandaaleita myydäkseen tuota lehteä. Sama asia, kun 7 päivä lehti koeajaisi autoja.

    #163428 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    12.01.2007 klo 10:01 individual kirjoitti
    Ottamatta itse aiheeseen kantaa, tuon Collinsin kommentit ainakin minä jätän ihan omaan arvoonsa, tuo yrittää löytää autoista ainoastaan skandaaleita myydäkseen tuota lehteä. Sama asia, kun 7 päivä lehti koeajaisi autoja.

    Sanotaan että ei savua ilman tulta. Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia ja huoli on aiheellinen jos koeajossa huomaat et auto pyrkii luistoihin tai on vaikea ajettava liukkailla. Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti ’oman maan’ automerkki.

    #163433 Ilmoita asiaton viesti

    jjvi
    Osallistuja (Participant)

    Lainaus:
    11.01.2007 klo 22:57 JOXA kirjoitti
    Eikös nuo pikkuautot ole lähinnä taajama-ajoon ja taajamanopeuksilla ei paljoa merkitystä vaikka EPS välillä jarruttelee? B)
    Siis ESP kun en kaikkia turhakkeita tunne! :saint:


    Minä en ainakaan ymmärrä, mikä tekee nykyaikaisen pikkuauton tarkoitetuksi taajamiin? Valtaosa nykyaikaisista pikkuautoista on mukavampia ajaa kuin 15 vuotta vanhat isot autot ja riittävän hyviä ajaa matka-ajoa suomalaisilla nopeusrajoituksilla. Itse ajan 35000km vuodessa Yariksella ja jos valita pitää, mieluummin lähden reissuun sillä kuin työpaikan -98 Passatilla…

    #163439 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Jäsen

    Putput: ”Siitä olen eri mieltä että sen pitäisi kytkeytyä takaisin päälle automaattisesti. Mikä estää itse nappaamasta sen takaisin päälle kun haluaa?”

    Halu ajaa urheilullisesti, liika luottamus omaan ajotaitoon. Suurin osa onnettomuuksista saa alkunsa kun kuljettajalta jää joku asia huomaamatta. Ikävä yllätys tulee, yllätys yllätys, yllätyksenä, jolloin on myöhäistä painella luistonestoja päälle.

    #163441 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Lainaus:
    12.01.2007 klo 10:57 Critical kirjoitti
    Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia ja huoli on aiheellinen jos koeajossa huomaat et auto pyrkii luistoihin tai on vaikea ajettava liukkailla. Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti ’oman maan’ automerkki.


    Arvostuksesta en tiedä, näkyvimpiä ehkä. Sensaatiohakuiselta toimittajalta ei vaadita rohkeutta kritisoida Volvoa. Sitähän haukutaan ruotsalaisessa autolehdissä muutenkin. Mm. laatu on todettu huonoksi useaan otteeseen muidenkin kuin Collinin toimesta.

    #163447 Ilmoita asiaton viesti

    Mannni
    Jäsen

    AutoBild 1/07
    1. Opel Astra GTC 1.8 (453 pistettä)
    2. Citroen C4 Coupe 2.0 (435 pistettä)
    3. Volvo C30 2.0 (414 pistettä)

    #163454 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Jäsen

    Critical: ”Onhan Collins kuitenkin yksi Ruotsin arvostetuimpia autotoimittajia…”

    Ei kai?!? Joko ruotsissa on todella matala taso tuossa suhteessa tai sitten Collin on muuttanut tyyliään. Luin aikoinaan muutaman hänen juttunsa ja jos sanoo että ne olivat alle arvostelun niin sanoo vielä kiltisti. Hän sai esimerkiksi aikaan kirkuvat otsikot julistuksellaan, että uudet nastarenkaat pitävät huonommin kuin 20-vuotta vanhat Hakkapeliitat. Niinkuin arvata saattaa, asia ei ollut ihan noin sen tutkimuksen mukaan, johon Collin artikkelinsa sanoi perustaneensa.

    Parin samanlaisen kokemuksen jälkeen havaitsin, että tulen oikein hyvin toimeen ilman tätä journalistista neroa.

    Critical: ”Hattua pitää nostaa, että uskaltaa nostaa kissan pöydälle onhan kyseessä silti ’oman maan’ automerkki.”

    Hän saa palkkansa kissojen nostelemisesta pöydille. Mikä autoaiheinen uutinen myisi lehteä paremmin Ruotsissa kuin ilmoitus, että ruotsalainen auto on turvallisuuden kannalta katastrofi?

    #163458 Ilmoita asiaton viesti

    vernon vili
    Jäsen

    TM-lehden suuressa talvitestissä nähdään onko savua ilman tulta. Itse pidän C30 mallin ulkonäöstä ja olemuksesta joten toivon että hirveitä kupruja mallista ei löytyisi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 67)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.