Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Bmw:n jarrulaturi?

Tämä aihe sisältää 22 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Rampe2 31.03.2007 at 23:03.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #156516 Ilmoita asiaton viesti

    Heikki67
    Jäsen

    Löytyy kaikista facelift 5-sarjan malleista (maaliskuu 2007-) sekä myös facelift 1-sarjan malleista, poislukien hinnat alkaen 116i malli, jossa vielä vanha tekniikka.

    Polttoaineen säästö tulee osittain tästä jarrutusenergian talteenotosta, ja osittain siirtymisestä polttoaineen suorasuihkutukseen bensakoneissa. Myös osa apulaitteista (ilmastoinnin kompressori, moottorin vesipumppu) on muutettu toimimaan vain tarvittaessa, eikä koko ajan hihnavetoisesti.
    Myös automaattivaihteisto on aivan uusi, kehittyneemmällä momenttimuuntimen lukituksella varustettu, mikä vähentää kulutusta.

    Automaatilla varustettujen 6-sylinteristen mallien kulutus on laskenut parilla litralla per 100km, mikä on aika paljon. Sama tekniikka tulee 3-sarjaan joskus ensi vuoden aikana faceliftin yheydessä.

    #156519 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Kertokaapa lisää tästä ”jarrulaturista”. Millä tavalla se toimii?

    Kait vesipumppu sentään pyörii kokoajan? Olettaisi tarvittavan aika monta moottorinlämpöanturia, jos vesi ei kierrä kokoajan…

    #156524 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Missä malleissa sammuttaa moottorin kun auto pysähtyy, kiinnostaa se sammuttaako nelos dieselissä kun 118 ja 120 dieselissä aika pieni kulutus,

    #156528 Ilmoita asiaton viesti

    TI-mieskin
    Osallistuja (Participant)

    Paljonko kulutus on nyt, siis kun on pari litraa laskenut?

    #156535 Ilmoita asiaton viesti

    Heikki67
    Jäsen

    No esimerkiksi BMW 525xiA, siis neliveto ja automaatti, yhdistetty kulutus ennen faceliftia 10.3 l/100km, faceliftin jälkeen 8.1 l/100km.

    Tai 530iA, takaveto 3 litran kuutoskoneella ja automaatilla, ennen faceliftia 9.3 l/100km, faceliftin jälkeen 7.5 l/100km.

    Tuo moottorin sammutus pysähtyessä (esim. liikennevaloissa) on vain uusissa 1-sarjan malleissa, joissa on manuaalivaihteet. Vakiona 118i, 120i, 118d ja 120d versioissa.

    #156540 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Sata sarjan bemuissa on nostettu dieselien tehojakin. 525 on nyt kolmelitrainen.

    #156544 Ilmoita asiaton viesti

    individual
    Osallistuja (Participant)

    Lainaus:
    16.03.2007 klo 11:12 Heikki67 kirjoitti
    No esimerkiksi BMW 525xiA, siis neliveto ja automaatti, yhdistetty kulutus ennen faceliftia 10.3 l/100km, faceliftin jälkeen 8.1 l/100km.


    Tuo on minusta erittäin mielekiintoinen malli, joka osoittaa että iskutilavuuden nosto ei käytännössä aina tarkoita mahdottomasti lisääntynyttä kulutusta, vanhassa 525i:ssä kun oli 2,5 litrainen moottori uudessa taas 3 litrainen. Kehitys menee eteenpäin, kun kolmelitrainen, tehokkaalla moottorilla varustettu iso bensa-auto kuluttaa yhdistettyä 7,4 litraa. Tuohon kun ei ole edes vielä yhdistetty tuota automaattista moottorin sammutusta.

    Tuo osoittaa lisäksi sen, että niin halutessa, isompi vapaastihengittävä kone ja pienempi saman tehoinen ahdettu moottori ovat täysin verrattavissa kulutukseltaan, ellei jopa vapaastihengittävä ole taloudellisempi nätimmän käytöksensä lisäksi.

    Ykkösarjalaisen 120d on kyllä myös aika mielenkiintoinen moottoritekniikan näyte, 177 hv, 350 nm, 0-100 km/h 7,6 sekunttia ja yhdistetty kulutus 4,9 litraa. Kuka vielä sanoo, ettei urheilullinen auto voi olla taloudellinen?

    [individual muokkasi tätä viestiä 16.03.2007 klo 12:27]
    #156551 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Bemarilta tosi hyviä näyttöjä moottoritekniikan suhteen. Onko uudessa dieselissä myös sähkövesipumppu joka tarvittaessa toimii.

    #156553 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Tulee mieleen vaan kun 535 dieselissä tuplaturbo, että milloin bemari laittaa markkinoille kahden litran tuplaturbon, olis varmaan 200 heppaa ja väännöt 400. Sehän taas olis omalle kilpailija, kolmen litran matalaviritteisemmälle, mutta mahtuis paremmin sata sarjaan, jossa ei vielä 6 sylinteristä dieseliä.

    [nature3 muokkasi tätä viestiä 16.03.2007 klo 21:15]
    #156561 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Miten bemarissa ottaa talteen hidastusenergiaa? Lehdessä luki että 180 ampeerin laturi ja moottorijarrutuksessa laturissa täydet tehot ja kiihdytyksessä laturia ei kuormiteta.

    #156563 Ilmoita asiaton viesti

    Mannni
    Jäsen

    Lainaus:
    16.03.2007 klo 21:12 nature3 kirjoitti
    …milloin bemari laittaa markkinoille kahden litran tuplaturbon, olis varmaan 204 heppaa ja väännöt 400…

    Toiveesi toteutetaan välittömästi:
    http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6245

    #156571 Ilmoita asiaton viesti

    Se mikä ihmetyttää on, että BMW:n StopStart tekniikka tarjotaan vain manuaali vaihteiston yhteydessä. Miksi ei automaatin…

    [turbo-kiisseli muokkasi tätä viestiä 27.03.2007 klo 08:40]
    #156575 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    23.03.2007 klo 07:59 nature3 kirjoitti
    Miten bemarissa ottaa talteen hidastusenergiaa? Lehdessä luki että 180 ampeerin laturi ja moottorijarrutuksessa laturissa täydet tehot ja kiihdytyksessä laturia ei kuormiteta.


    Asia tuskin on noin yksinkertainen. Auton laturi lataa normaalisti vain kun akun napajännite on riittävän alhainen eli akku on vajaa.
    Ei akkuun joka on täyteen varattu (esim. kesällä lähes koko ajan) voi jarrutuksen aikana 180A tunkea virtaa. Autot jossa on autoa liikuttava sähkömoottori, on asia erikseen.
    Toki fiksusti voi akkua latailla mutta ei sillä litratolkulla bensaa säästellä. 180A / 12V tehona on kuitenkin vain pari kilowattia, normaali laturin kuormitus on alle 1/10 tästä.

    #156581 Ilmoita asiaton viesti

    nature3
    Jäsen

    Lainaus:
    30.03.2007 klo 14:54 Jorma 1 kirjoitti
    Lainaus:
    23.03.2007 klo 07:59 nature3 kirjoitti
    Miten bemarissa ottaa talteen hidastusenergiaa? Lehdessä luki että 180 ampeerin laturi ja moottorijarrutuksessa laturissa täydet tehot ja kiihdytyksessä laturia ei kuormiteta.


    Asia tuskin on noin yksinkertainen. Auton laturi lataa normaalisti vain kun akun napajännite on riittävän alhainen eli akku on vajaa.
    Ei akkuun joka on täyteen varattu (esim. kesällä lähes koko ajan) voi jarrutuksen aikana 180A tunkea virtaa. Autot jossa on autoa liikuttava sähkömoottori, on asia erikseen.
    Toki fiksusti voi akkua latailla mutta ei sillä litratolkulla bensaa säästellä. 180A / 12V tehona on kuitenkin vain pari kilowattia, normaali laturin kuormitus on alle 1/10 tästä.

    Tänään tuli auto bild ja siinä kerrottiin:
    ”Laturi tuottaa virtaa moottorijarrutuksella tai jarruja käytettäessä. Kiihdytyksessä se kytkeytyy irti. Ajossa ERIKOISAKUN nopeaa latauksen vastaanottokykyä ja syväpurkauksen kestoa hyväksikäyttävä järjestelmä on lähes huomaamaton”.
    Ei se yksin litratolkulla säästäkään mutta on osa säästöä.
    Bemari avasi pelin ja takuulla muut tulee perässä. Mekin opimme näistä vaikka se tuntuu vielä oudolta ja suurin osa ihmisistä on uutta vastaan, osa ei ota kantaa ja pieni osa ajattelee uudistuksista positiivisesti.

    #156586 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    30.03.2007 klo 19:39 nature3 kirjoitti
    Lainaus:
    30.03.2007 klo 14:54 Jorma 1 kirjoitti
    Lainaus:
    23.03.2007 klo 07:59 nature3 kirjoitti
    Miten bemarissa ottaa talteen hidastusenergiaa? Lehdessä luki että 180 ampeerin laturi ja moottorijarrutuksessa laturissa täydet tehot ja kiihdytyksessä laturia ei kuormiteta.


    Asia tuskin on noin yksinkertainen. Auton laturi lataa normaalisti vain kun akun napajännite on riittävän alhainen eli akku on vajaa.
    Ei akkuun joka on täyteen varattu (esim. kesällä lähes koko ajan) voi jarrutuksen aikana 180A tunkea virtaa. Autot jossa on autoa liikuttava sähkömoottori, on asia erikseen.
    Toki fiksusti voi akkua latailla mutta ei sillä litratolkulla bensaa säästellä. 180A / 12V tehona on kuitenkin vain pari kilowattia, normaali laturin kuormitus on alle 1/10 tästä.

    Tänään tuli auto bild ja siinä kerrottiin:
    ”Laturi tuottaa virtaa moottorijarrutuksella tai jarruja käytettäessä. Kiihdytyksessä se kytkeytyy irti. Ajossa ERIKOISAKUN nopeaa latauksen vastaanottokykyä ja syväpurkauksen kestoa hyväksikäyttävä järjestelmä on lähes huomaamaton”.
    Ei se yksin litratolkulla säästäkään mutta on osa säästöä.
    Bemari avasi pelin ja takuulla muut tulee perässä. Mekin opimme näistä vaikka se tuntuu vielä oudolta ja suurin osa ihmisistä on uutta vastaan, osa ei ota kantaa ja pieni osa ajattelee uudistuksista positiivisesti.


    Joo, teknisesti mahdollista. Voi kuitenkin olla, vaikka kuinka suhtautuisi insinöörin ajatuksiin positiivisesti (itsekin siis olen), että onko kikkailu loppuun asti ajateltu.
    Ilmeisesti homma menee niin että tasaisella ajolla akkua puretaan valojen, lämmityspuhaltimen yms. kulutukseen ja vaje ladataan jarrutusten aikana. Tässä on älyä varmasti mukana eli ellei jarrutuksia tulekaan, vaikkapa Helsingistä Tampereelle moottoritieajon aikana, niin ladataan jossain välissä kuitenkin.
    Säästöstä tulee varsin vaatimaton jos oikeasti laturi on ”vapaalla” ainoastaan kiihdytysten aikana ja vastaavasti ladataan rajusti jarrutusten aikana.
    Kikkailu tuo muutaman riskin, joita varmasti on punnittu, mutta nuorekas insinööritiimi ei kokemuksen kautta usko mitään negatiivista tapahtuvan:
    – jokainen lisäosa tuo mukanaan mahdollisuuden että osa vikaantuu ja auto jää tien varteen (jopa miljoonien arvoiset F1 BMW:t jää)
    – erikoisakku maksaa tietysti 2-3 krt tavallisen akun verran ja sen uusimiskustannuksista viis veisataan ja toimiiko se -25 C?
    – Suomen talvessa akkua pitää ladata aina kun se on mahdollista, erityisesti lyhyttä ajoa ajettaessa.

    Jos bemarin kulutus on tippunut 2 L/100km, ei se taatusti johdu jarrutuksen kautta tapahtuvasta akun lataamisesta. Erityisesti jos kulutus laskee tasaisen nopeuden mittauksissa.

    En ole uusia asioita vastaan periaatteesta, mutta tietty kokonaiskuva pitäisi säilyttää. Työpaikallani kehitetään huomattavasti monimutkaisempiä systeemejä kuin auton sähköjärjestelmä ja kokemuksen kautta on opittu vuosien varrella että välillä lähtee mopo käsistä kun keskitytään nippeliin isossa kokonaisuudessa.

    Olen varma että BMW:n keksinnöt (start-stop, erikoislaturit) tuo merkittäviä säästöjä esim. ruuhkaisessa keskieuroopan tai jenkkiliikenteessä. Autobahnalla on välillä tilanteita jossa moottorin voi sammuttaa ja syödä eväitä ennen kuin pääsee jatkamaan matkaa. Miten toimii Suomessa?
    Hybridiautolla ymmärrän hyvin jos kone sammutetaan pysähdyksissä ja sähkömoottori laittaa auton taas liikkeelle.
    Turun moottoritiellä Helsinkiin päin ruuhkaaikaan normaalilla bensakoneella taas.. 5 m eteenpäin, kone sammuu, startataan .. 5m ajoa, kone sammuu, startataan ..puolen tunnin päästä konetta on startattu 50 kertaa ja akku on loppu.

    edit: jos kulutusta pitää laskea, niin auton painoa pitää saada alemmaksi. Jokainen voi kokeilla miltä auto tuntuu kun lastaa lavallisen tiiliä autoon (n. 500 kg). Auto, joka normaalisti kiihtyy 0-100 km/h 9s, kiihtyykin samaan 13s. Autojen painot on lisääntyneet rajusti viimeisen 20 vuoden aikana. Jo aiemmin mainitsemani corolla dsl kulutti vuonna 1985 noin 5 L/100km kun auto painoi vain 920 kg.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 30.03.2007 klo 23:35]
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.