Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Corollan multimode

Tämä aihe sisältää 28 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Raimo 31.03.2007 at 17:28.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija

koneinssi
    Jäsen

Kävin viime viikolla koeajamassa uuden 1,6-litraisen, Multimode vaihteistolla varustetun Corollan. Kokonaisuutena autosta jäi erittäin positiivinen vaikutelma. Ennen koeajoa suhtauduin robottivaihteistoon suurella varauksella, olihan kyseistä laatikkoa moitittu lehdistössä aiemmin. Ennakkoluulot romuttuivat nopeasti ajoon päästyäni. Mikäli haluaa silkinpehmeitä vaihtoja ja mukavuutta, on syytä unohtaa kyseinen vaihteisto. Toisaalta jos hyväksyy hieman normaalia automaattia nykivämmän toiminnan, on robottivaihteisto varteenotettava vaihtoehto. Parhaiten vaihteisto toimii, kun keventää kaasua manuaalien tapaan ennen vaihtamista. Tällä tavoin vaihteistollle ikäänkuin vihjaistaan, että olisi aika vaihtaa isommalle. Näin toimien vaihteisto on varsin mukava. Eniten minua yllätti vaihteiston manuaalitoiminta. Se toimi aikaisemmin ajamiini perinteisiin automaatteihin verrattuna nopeammin. Varsinkin ohjauspyörän viiksistä vaihteen valinta sujui näppärästi. Esimerkiksi ohituksen päätteeksi saatttoi vaihtaa kolmoselta vitoselle kahdella nopealla viiksen vedolla. Positiivista oli myös se, että manuaaliasetuksella vaihteisto ei vaihtanut kiihdytettäessä alaspäin, niinkuin useimmat perinteiset automaatit tekevät. Automaattiasetuksella kick down-toiminto puolestaan toimi normaaliin tapaan ja vieläpä sangen ripeästi ja turhia rykimättä. Kaiken kaikkiaan vaihteisto toimi vallan mainiosti. Myös 1,6-litrainen moottori tuntui kokoistaan isommalta ollen sitkeä ja yläkierroksilla suorastaan ripeä. Auton ajettavuuskin tuntui aivan kelvolliselta, vaikka sää oli todella huono. Kaiken kukkuraksi auton keskikulutus oli raskaalla kaasujalalla ajetun tunnin mittaisen koeajon aikana vain 7,3 l/100 km. Suosittelen lämpimästi koeajoa, jotta voit muodostaa autosta käsityksen omien mieltymyksiesi pohjalta.

#156375 Ilmoita asiaton viesti

Kumitarzan
    Jäsen

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: Mitä eroa on tavallisella automaatilla ja robottiautomaatilla? Kaikkialla missä olen lukenut, on robottiautomaattien kerrottu olevan nykivämpiä kuin perinteinen automaatti. Mitä hyötyä robottiautomaatista on verrattuna perinteiseen? Itse pitäisin ainakin nykimistä väärään suuntaan kehityksenä, miksei sitä ole robotista pystytty karsimaan?

#156381 Ilmoita asiaton viesti

Raimo
    Osallistuja (Participant)

Koneinssille: jos olisit tilanteessa, jossa 5 vuotta Corollan oikeaa automaattia (vm -99) (ja vähän) ajaneelle jo 60 v ohittaneelle vaimolle pitäisi tarjota tuo multimode – mitä luulisit tapahtuvan koeajosi perusteella?

#156384 Ilmoita asiaton viesti

olmi
    Jäsen

Eiköhän se automatisoitu vaihteisto toimi sitä paremmin mitä rauhallisemmin ajaa.

Vaihteiston etu tavalliseen automaattiin verrattuna lienee pari litraa pienempi kaupunkikulutus.

#156390 Ilmoita asiaton viesti

A Tapio
    Jäsen

Itse ajoin multimodea 1,4d4d-koneen yhteydessä ja olen samaa mieltä Koneinssin kanssa. Erittäin näppärä vaihteisto – etenkin ratista vaihdettaessa. Laatikkoa suuremman kiitoksen annan kuitenkin moottorille, joka vääntää ja jaksaa kiskoa tosi tehokkaasti, mutta äänettömästi. Noin nätisti käyvää dieseliä en ole vielä missään tavannut. Uskallan suositella multimodea, vaikka ei vaihdakaan kovinkaan nopeasti ja silkin pehmeästi nopeassa kiihdytyksessä. On silti parempi kuin huonommat aidot automaatit. Multimodehan pohjautuu tavalliseen laatikkoon, joka on robootilla ohjattu automaattiseksi. Kestävyysongelmista en ole kuullut ja uskon, että ei Toyotan kohdalla kuullakaan. Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin…

#156396 Ilmoita asiaton viesti

Ilwagen
    Jäsen

”Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin…”

😀

No niinpä tietenkin. Voisitko kertoa lisää, laittaa esim. jotain linkkiä? Kyllähän nyt netistä varmasti löytyy jos ongelmia on paljon ollut. Muutenhan moisella arvauksella ei ole mitään arvoa.

Nimim. Huolestunut DSG-Passatin omistaja (20 000 viatonta (ja hemmetin mukavaa) kilometriä takana mutta eiköhän se nyt jo kohta laukea).

[Edit: No mie hain itse netistä. Esim: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=147504 :ssa väki rekisteröi DSG:nsä ja ilmoittaa ongelmista. Tilanne tähän mennessä:

DSG STATS

Total Registered ~~ Total Problems ~~ Percentage ~~ Failures

88 ~~~~~~~~~~~~~~ 0 ~~~~~~~~~~~~~ 0 % ~~~~~~~~ 0 %

Eli 88 rekisteröityä DSG:tä, 0 (= ei yhtään) ongelmaa. En jaksa nyt surffailla enempää.]

Niin ja sori off-topic.

[Ilwagen muokkasi tätä viestiä 22.03.2007 klo 00:52]
    #156399 Ilmoita asiaton viesti

kenesis
    Jäsen

Ilmeisesti DSG:t on saatu aika nopeasti kehitettyä kohtuullisen kestäviksi, mutta laitan nyt kuitenkin linkit pariin ketjuun ultimatevw:llä:

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6837
    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=7191

Keskustelua on käyty monessa muussakin ketjussa. Tätä sivustoa muuten suosittelen kaikille vähänkin VAG-tuotteista kiinnostuneille. Olisi lievästi sanottuna oppimista muidenkin merkkien keskustelupalstoille.

#156405 Ilmoita asiaton viesti

individual

Lainaus:
    21.03.2007 klo 23:48 A Tapio kirjoitti
    Sen sijaan VAG:n DSG:ssä lie ollut murhetta enemmänkin…

Tämä on kyllä hassua, miten joka ikiseen Toyotaa käsittelevään tekstiin pitää tuoda jokin VAG:n laatua hakkuva teksti mukaan, onko se siitä sitten kiinni, että siitä puhe mistä puute, eli DSG on niin ylivoimainen vaikkapa tuohon multimodeen nähden?

Meillä on töissä nuita DSG:tä nyt neljässä autossa (kolme Skodillaccia ja yksi VW) ja toimineet täysin moitteetta, eniten ajetulla yksilöllä on jo 260 tkm takanaan (Octavia 2.0 TDI DSG). Samaa ei valitettavasti voida sanoa Toyotan manuaalilaatikoista, niitä kun on jo kolme vaihdettu tähän mennessä (vanhempaa Avensista kaikki), lisäksi yhteen Corollaan on tehty 230 tkm:ssä kytkin remontti.

En siis yritä sanoa, että Toyotan laatikot olisivat susia, mutta huonolla tuurilla nissä on samalla lailla vikoja, eikä DSG todellakaan ole mitenkään erityisen vikaherkkä, vaan yksi parhaista laatikoista, mitä autoon saa ja täysin ylivoimainen vaikkapa Corollan vastaavaan! Tämä voi olla hankalaa Toyota miehen vaan myöntää, joten sitä pitää yrittää sitten haukkua maanrakoon..

#156409 Ilmoita asiaton viesti

A Tapio
    Jäsen

Niin itselläni ei DSG:tä ole ja toivottavasti ei tulekaan. On niissä ainakin alussa niitä vikoja ollut kun tehdas oikein mainosti jossain vaiheessa niitä vahvistaneensa. Tiedäppä sitten noista uusimmista. Ongelmat kai olleet lähinnä Saksassa, jossa autot ovat huonommalla huollolla ja kovemmassa rääkissä esim. kaupungeissa. Suomessahan pihit volkkaristit köröttelee viittäkymppiä karvahattupäässä joten mitenkäs laatikon siinä rikki saisi – korkeintaan kahvat jää pakkasella käteen.

p.s. jälkimmäisen lauseen voi sitten ottaa ihan provokaationa tai kevennyksenä kuinka itse tykkää :D

#156415 Ilmoita asiaton viesti

Simppa-
    Jäsen

Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.

#156420 Ilmoita asiaton viesti

jjvi

Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:20 Simppa- kirjoitti
    Idividual, jos DSG on todellakin kestävä, miksi maahantuoja ei edelleenkään suosittele sitä takseihin? Voit itse vaikka rimpauttaa VV-autoon kysyä. Itse en keksi mitään muuta kuin kyseisen laatikon huono kestävyys.

Tai kääntäen, miksi taksikuskit eivät suosittele VW:n maahantuojaa =)

#156426 Ilmoita asiaton viesti

Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:20 Simppa- kirjoitti

Penn & Tellerin sanoin : Bullshit. Niin volkkareita kuin Skodiakin myydään tällääkin päin taksiin mukavasti, ja vielä kertaakaan eivät ole suositelleet, ettei kannata ostaa. Ongelmia ei ole ollut sitäkään vähää mitä mm. mersun ja volvon ns. normaaliautomaateissa.

#156428 Ilmoita asiaton viesti

Ilwagen
    Jäsen

No rimpauttakaapa sille maahantuojalle ja kysykää. Olen lukenut tuosta taksihommasta yhden version jollain keskustelupalstalla, silloin kyseessä oli Norja. Suomesta en ole kuullut, paitsi nyt täällä TM- tietotoimistossa. Täällä Espanjassa niitä kyllä takseina pyörii, etenkin SEAT ja Skoda – versioina. Ei tosin varmaan kauaa kun ne kaikki kohta hajoaa.

#156436 Ilmoita asiaton viesti

AkiK
    Jäsen

Lainaus:
    22.03.2007 klo 13:09 A Tapio kirjoitti
    Niin itselläni ei DSG:tä ole ja toivottavasti ei tulekaan. On niissä ainakin alussa niitä vikoja ollut kun tehdas oikein mainosti jossain vaiheessa niitä vahvistaneensa.

Kun kerran tiedät noin hyvin, niin kiinnostaisi tietää, mitä vikoja tuossa DSG:ssä on ollut kun se kerran noin vikainen on.

Laatikkohan on kahdella kytkimellä varustettu suorakytkentälaatikko. Perusrakenteeltaan siis manuaalilaatikko, ei automaatti. Mikä siinä menee rikki, miksi se ei kestäisi?

Voitko kertoa, onko DSG vikaisempi kun vastaava manuaalilaatikko? Eikö manuaaleistakin mene kytkimet jossain vaiheessa remonttiin, vai ovatko ne ikuisia?

Minusta DSG ja vastaavat muut laitteet (taitavat olla BorgWarnereita melkein kaikki) ovat nimenomaan tulevaisuuden laatikoita. Niissä yhdistyvät manuaalin ja automaatin hyvät puolet, melko vähäisin haitoin vieläpä.

#156441 Ilmoita asiaton viesti

kenesis
    Jäsen

Lainaus:
    22.03.2007 klo 11:07 individual kirjoitti

[/quote]

En siis yritä sanoa, että Toyotan laatikot olisivat susia, mutta huonolla tuurilla nissä on samalla lailla vikoja, eikä DSG todellakaan ole mitenkään erityisen vikaherkkä, vaan yksi parhaista laatikoista, mitä autoon saa ja täysin ylivoimainen vaikkapa Corollan vastaavaan! Tämä voi olla hankalaa Toyota miehen vaan myöntää, joten sitä pitää yrittää sitten haukkua maanrakoon..

Corollassa ei ole mitään DSG:tä vastaavaa. Toyota-miehenä myönnän auliisti, että Multimodea ja DSG:tä ei ole syytä verrata toisiinsa alkuunkaan. Mutta että Toyotan manuaalilaatikko olisi yhtä vikaherkkä kuin DSG… Saattaa olla, jos vertailukuski hämmentää Toyotaa ihan miten sattuu. Jos osaa ajaa manuaalilootalla, niin Toyotan laatikko kestää pidempään kuin Toyotan pellit, ja se ei ole ihan vähän :D

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.