Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot TM :n testaajien ammattitaito?

Tämä aihe sisältää 35 vastaukset, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  tmlukija2 11.05.2007 at 21:42.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija

salo-m
    Jäsen

Samaa mieltä olen.Käsien optimaalista kulmaa voisi vaikka yrittää katsoa rallikuljettajien ajoasennoista.Eihän suorilla käsivarsilla kovin voimaakkaasti pysty rattia kääntämäänkään.Ja polkimet on pystyttävä painamaan pohjaan asti,joka toisaalta saattaa aiheuttaa lyhyen kuskin hiukan omituisen ajoasennon joissain autoissa.
    Turvallisissa ja mukavissa Volvoissa olen aina ihmetellyt, miksi autoon kulkiessani melkein aina lyön pääni oviaukon yläreunaan enkä kenkiäni penkin ja oviaukon välistä sovittelematta.En ole 175cm pisempi ja monot on 43.Mutta se on kai sitä ergonomiaa ja auton urheilullisuutta.
    Maanantaissani ei moisia vaivoja ole.

#158758 Ilmoita asiaton viesti

Ryne
    Jäsen

Itsekin versolla ajavana kiinnitin huomiota tuohon taustapeilin kääntymiseen. Tuossa sol-mallissa (suurempi ulkomitoiltaan) se suoja menee kyllä läheltä peiliä, mutta ei sitä kääntymään saa millään. Eilen kaverin kanssa käänneltiin häikäisysuojaa varmaan 20kertaa eikä kääntynyt.

#158763 Ilmoita asiaton viesti

966
    Jäsen

Ei ne pitkät kuskit pidä käsiä suorana vapaaehtoisesti.Kaverini on lähes 2-metrinen eikä monikaan auto tarjoa riittävästi tilaa/säätöjä.Kun penkin säätää taka-asentoon,että jalat mahtuu edes siedettävästi mukaan ei ratin säätö riitä, vaan jää liian eteen, siitä väärä ajoasento.Ohjauspyörän eteen/taakse-säätö on useimmissa autoissa vain ominaisuusluettelon vuoksi tehty, muutaman sentin säätö riittää yleensä vain niille jotka tulisi toimeen ilman sitäkin-kuten ennen tulivatkin.Kaverini ajaa nykyisin Peugeot 406 Farkulla, siinä tila/säädöt riittää jotenkuten lienee kookkaimpia autoja tässämielessä, ei tosin sekään mikään ”unelma” kaverilleni.

#158769 Ilmoita asiaton viesti

Chrysler-man
    Jäsen

Lainaus:
    05.04.2007 klo 09:26 Tuunari Uneton kirjoitti
    Ensimmaisenä huomiota kiinnitti valokuvat kuskien ajoasennosta. Jopa aivan kärkisijoille sijoittuneita autoja pitkät kuskit yrittivät ohjata aivan TIKKUSUORILLA käsillä! Lyhyellä kuskilla ratti näytti taas olevan melkein mahassa kiinni. Sopiva käsien kulma kun on mielestäni niitä tärkeimpiä asioita hyvässä ajoasennossa!

Johtuiskohan siitä, että lyhyen pitää istua lähellä ylettääkseen polkimiin, ja pitkän pitää istua kaukana mahduttaakseen jalkansa ja päänsä autoon joten kuten?

Pitkän ajoasento on valintatehtävä. Valitse näistä kaksi:
    -polvet kojelaudassa
    -kädet suorina
    -pää katossa

#158776 Ilmoita asiaton viesti

Chrysler-man
    Jäsen

Neljäs vaihtoehto on tässä:

1. Valitse riittävän tilava/korkea auto
    2. Vedä ratti lähelle itseäsi
    3. Säädä istuin riittävän alas
    4. Siirrä istuin sopivalle etäisyydelle polkimista
    5. Säädä selkänoja niin pystyyn, että käsien kulma on hyvä.

Jos kädet ovat suorina sen takia, ettei hyvään ajoasentoon mahdu, testaajienkin pitäisi älytä antaa huonot pisteet.

#158781 Ilmoita asiaton viesti

966
    Jäsen

Unettomalle Tuunarille. Teeppä joskus mieltäavartava ”testi”.Ota joku 195-200cm pituinen kaveri mukaan autokauppaan/näyttelyyn ja istu pelkääjänpaikalle erilaisiin uusiin ja käytettyihin autoihin,kun kaverisi yrittää saada vieressä ”kunnon” ajoasennon, ehkä huomaat tehtävän olevan lähes mahdoton.Itse jouduin/pääsin kyseiseen tilanteeseen,kun kaverini (196cm) etsi itselleen autoa ja pyysi mukaansa seuraksi.En ollut koskaan tullut ajatelleeksikaan kuinka hankalaa ”pitkillä” kuskeilla voi olla kun itse olen 175cm-hukkapätkä ja lähes autosta kuin autosta löytyy kohtalainen ”ajoasento”.Kaverini hankaluuksia lisää vielä 3 lasta joista 2 turvaistuimessa mikä vaatii vielä poiskytkettävän etuairbagin, eikä sitäkään kaikista löydy.Kaverini perheellä on vielä 2 autoa käytössä ja liikkuminen sujuu kohtuullisesti,mutta tarkoituksena on siirtyä yhteen autoon eikä uuteen suureen tila-autoon ole varaa.

#158785 Ilmoita asiaton viesti

Chrysler-man
    Jäsen

Tiedän, että monet pitkät miehet ovat tottuneet ajamaan aivan väärässä asennossa juuri siksi, ettei pää meinaa sopia mukaan silloin kuin käsien kulma on sopiva.

Itse olen 190cm / 90kg ja mukana matkustaa vaimo ja 4 lasta.
    Vaimoni pikkuveli on 194cm / 120kg ja kengän numero on 48.
    Lisäksi armeija ajalta tutuksi tuli 208cm pitkä mies jonka kyydissä tulin joskus lomalle, eli kuitenkin minulla on hiukan kokemusta pituusongelmasta.

Takavuosina autojen mataluus oli suurin ongelma pitkille ihmisille, silloinkin löytyi autoja joissa istuimen sai riittävän kauas. Viime vuosina autot ovat korottuneet, ja kaikenlaisia tila-autoja on tullut markkinoille, joten nykyään pitkien ihmisten on mahdollista löytää auto joissa ajoasennon saa kohtuulliseksi. Silti huonoon ajoasentoon tottuneet jatkavat ikävä kyllä ajamista nykyäänkin usein samalla tyylillä ja monet pitävät sitä ainoana oikeana.

Kun kyseessä on niinkin arvostettu lehti kun TM on, pitäisi kaikkien testaajien ainakin tietää millainen hyvän ajoasennon kuuluisi olla, eikä ajaa tikkusuorilla käsillä, kun niin on tottunut tekemään.

#158790 Ilmoita asiaton viesti

MatLog
    Jäsen

Tekniikan Maailma pyrkii olemaan luotettava kuluttajavalistuslehti, mutta viime aikoina on ”floppeja” alkanut tulla yhä useammin.

Tämä kuljettajatilavertailu oli niistä pahin; yksittäiset automalliarviot loistivat analyyttisyyden puutteesta; esitettiin autoista arvioita, joiden kanssa mm. TM-koeajot, muiden autolehtien koeajoista puhumattakaan, olivat ristiriidassa, ja joidenkin automallien osalta ”huonoja puolia” ei yksilöity ollenkaan, annettiin vain yleisluonteisia, subjektiivisia ja kohdistamattomia laatusanoja.

Miten olisi pitänyt tehdä:
    1) Autojen strategiset mitat, kuten oviaukon korkeus ja leveys, istuinten koko ja siirtovarat ylös-alas ja eteen-taakse kja vaikkapa ikkunapinta-ala olisi pitänyt julkistaa (kun näkyvyyttäkin joidenkin automallien osalta arvioitiin). Nyt selvästi jotakin automallia arvosteltiin asiasta, joka monessa muussa oli huonommalla tolalla.
    Kysehän on ao. testin osalta nimenomaan helposti mitattavista suureista – istumamukavuutta osittain lukuunottamatta.

2) olisi pitänyt joka automallin kanssa erotella eri pituisten henkilöiden arviot, ja tilojen lisäksi myös istuma-asennon puutteet.

3) Epämääräisyyksien, kuten ”valittivat muutenkin tilan ahtautta” (Focus) tai ”Auton malli-ikä alkaa näkyä siinä, että tuoreemmissa kilpailijoissa moni asia on toteutettu paremmin” (Primera) tilalle täsmälliset kuvaukset ongelmista, ja nimenomaan verrattuna muihin.

Paljon íhmeelisyyksiä oli testissä: Peugeot 407:n näkyvyyttä on valiteltu tähän asti lähes joka testissä, nyt se olikin kunnossa, Tuulilasi-lehden koeajossa mainittiin cee´distä: ”… kuljettajan paikalla alkaa vasta 190 -senttisellä loppua pituusssäätö kesken”,
    etuistuimista:”… Alaselkä painuu syvälle, kun taas yläosa työntää hartioita eteenpäin. Tämä on kuitenkin enemmän pitkien kuin lyhyiden kuljettajien murhe.”Ja mitä sanottiin TM-vertailussa???
    ”Kaksimetrinen ”testinukkemme” valitsi Kian toiseksi mieliautokseen. Sitä vastoin lyhyt henkilö ei tuntenut oloaan millään tavalla kotoiseksi..” Näitä voisi jatkaa vaikka kuinka paljon.

Tuli mieleen, että olivatkohan kaikki ”kokeilijat” edes kunnolla istuneet ao. autoissa??? Uskon sinänsä TM:n puolueettomuuteen, jota aina silloin tällöin epäillään. Yksittäiset toimittajat kuitenkin sivutöinään kehua ”lepertelevät” estottomasti eräiden automerkkien asiakaslehdissä niiden automalleja. ”Tarttuisiko” se kehumieli päälle niin, että TM-testeissä samat automerkit saavat kiitosta aina, kun ei tarvitse perustella mittauksilla mielipiteitään???

#158795 Ilmoita asiaton viesti

zxcvbn
    Osallistuja (Participant)

Kaksimetrisenä ja yli 20 vuoden autoilukokemuksella voisin sanoa, että kyllä TM:n tulokset oikeaan osuivat ainakin minun näkökulmastani katsoen. Suosikit olivat tarkalleen samat kuin omani. Myös pienikokoisten kohdalla arviot lienevät suht OK päätellen siitä, ettei pienikokoisella vaimollani ole ollut valittamista ajoasennosta.

#158797 Ilmoita asiaton viesti

MatLog
    Jäsen

Lainaus:
    12.04.2007 klo 09:05 Stallman kirjoitti
    Kaksimetrisenä ja yli 20 vuoden autoilukokemuksella voisin sanoa, että kyllä TM:n tulokset oikeaan osuivat ainakin minun näkökulmastani katsoen. Suosikit olivat tarkalleen samat kuin omani. Myös pienikokoisten kohdalla arviot lienevät suht OK päätellen siitä, ettei pienikokoisella vaimollani ole ollut valittamista ajoasennosta.

”Tarkalleen oikeat”. Tarkoittanee, että Stallman on käynyt läpi kaikki täsmälleen samat automallit kuin TM testissään?? Minä en ole läheskään kaikissa istunut, mutta niissä joita olen ajellut, eivät edes mittasuhteet vastaa TM:n kirjaamia subjektiivisia kokemuksia. Oma pituuteni on hiukan yli 190 cm.

#158803 Ilmoita asiaton viesti

zxcvbn
    Osallistuja (Participant)

En toki ole kaikkia kokeillut, mutta aika monta kuitenkin. Kun vuokraa maailmalla matkustaessa auton yli 20 kertaa vuodessa, niin kyllä siinä ehtii tutustua malliin jos toiseenkin. Lisäksi, autot kiinnostavat kyllä sen verran, että tulee niitä joskus kokeiltua vapaa-aikanakin.

TM:n testaamista malleista tuttuja ovat molemmat Volkkarit, Skoda Octavia, Audi A6, molemmat Volvot, Toyota Yaris, Toyota Avensis, Honda CR-V ja Opel Zafira ja Renault Megane. Hyviltä tuntuvat Volvo S80, Kia Cee’d, Skoda Octavia ja VW Golf. Yaris, Renault Megane ja Volvo S40 olivat niin ahtaita, ettei autoa kannata edes käynnistää.

Kun autoja vertaillaan, niin taitaa okka aivan eri asia, jos on ”yli 190 cm” kuin ”kaksi metriä”. Tässä kokoluokassa asiat todella ovat muutamasta sentistä kiinni aivan kuten TM totesi. Esimerkiksi Passat on minulle tilojensa puolesta huonompi valinta kuin Golf, johtuen juuri leveästä keskikonsolista, mutta jo pari senttiä lyhyemmillä jaloilla tilanne saattaisi olla aivan toinen.

#158809 Ilmoita asiaton viesti

MatLog
    Jäsen

Niinpä onkin ihmeellistä, että auto joka on ahdas 190-senttiselle (Tuulilasi-lehti), on tilava yli 2-metriselle (TM). Kyse siis cee´distä.

Myöskään muut TM- ja Tuulilasi-koeajot eivät tue useita TM:n tila-arvioita.

Tältä juupas-eipäs -keskustelulta olisi voitu välttyä, jos TM:
    – olisi mitannut istuinten koot ja säätövarat
    – olisi mitannut ovien ja ikkunoiden pinta-alat
    – olisi eritellyt JOKAISEN AUTOMALLIN osalta vaikutelmat yli 2-metristen, 190-senttisten ja lyhyiden henkilöiden osalta.

Silloin olisi ollut kyse todellisesta vertailusta, nyt jaettiin vain epämääräisiä adjektiiveja. Kummallista kyllä, kyse ei ollut edes palstatilan käytöstä. Koukeroisten, pitkien lauseiden, yleisen tila-asioiden jatustelun ja muiden epämääräisyyksien tilalle olisi mahtunut pitkiä luetteloita, täsmällisiä määritemiä ja numerotietoja.

Edit: aikoinaan oli koajoissa tietosivuilla nk. ”katvealuekartta”, jossa auto oli kuvattu päältäpäin, ja piirretty katvealueet kuljettajan paikalta nähtynä. Olisi sopinut tähän vertailuun erittäin hyvin myös.

[MatLog muokkasi tätä viestiä 14.04.2007 klo 12:07]
    #158815 Ilmoita asiaton viesti

nimim Erkki
    Jäsen

Lainaus:
    14.04.2007 klo 08:56 Stallman kirjoitti
    Kun autoja vertaillaan, niin taitaa okka aivan eri asia, jos on ”yli 190 cm” kuin ”kaksi metriä”. Tässä kokoluokassa asiat todella ovat muutamasta sentistä kiinni aivan kuten TM totesi. Esimerkiksi Passat on minulle tilojensa puolesta huonompi valinta kuin Golf, johtuen juuri leveästä keskikonsolista, mutta jo pari senttiä lyhyemmillä jaloilla tilanne saattaisi olla aivan toinen.

Pituuden jakautuminen jalkojen ja selän välillä tuo vielä omat lisähankaluutensa yleispätevien tila-arviointien esittämiseen. 207-senttisenä testin aihe oli minullekin läheinen, mutta yhdyn aiempana esitettyyn toteutusta koskevaan kritiikkiin.

Turvaistuimia sivuttiin IsoFix-kiinnityksen osalta, mutta aihepiiriin olisi sopinut paremmin turvaistuinten sovittaminen selkä menosuuntaan takimmaisessa asennossa olevan etupenkin taakse.

Yhdyn myös siihen, että VW sukulaismerkkeineen on parhaasta päästä pitkän kuljettajan tilantarpeen huomioinnissa. Tosin uusi Passat oli minulle pettymys: pääntilasta on niistetty vanhaan malliin verrattuna viitisen senttiä pois ja nyt auto on minulle liian matala. Golf on minullekin sopivampi, mutta keskikonsoliin en osannut kiinnittää mitään huomiota.

Itse ajelen nykyisin Fiat Cromalla. Sopii minun kropalleni ja tilaa jää vielä taaksenikin.

#158819 Ilmoita asiaton viesti

Chrysler-man
    Jäsen

Lainaus:
    05.04.2007 klo 09:26 Tuunari Uneton kirjoitti
    Onkohan kaikki TM:n testaajat aivan ammattitaitoisia? Jonkinlainen epäilys hiipi mieleen kun TM oli vertaillut eri autojen kuskin paikkoja.
    Ei mene kaaliin ainakaan ilman hyviä perusteluja!

Koko juttu oli ”mutua”. Olen erittäin iloinen tilaukseni loppumisesta juuri tähän numeroon. Todellakin asiaa olisi voinut tutkia analyyttisemmin ja kokeilla asentaa esimerkiksi kaksi lastenistuinta eripäin autoon. Siinä mitataan jo takapenkin tiloja ja menkööt sitten se koripalloilija sinne etupenkille veivaamaan asentoa :p

#158824 Ilmoita asiaton viesti

Rampe2
    Jäsen

”Mutuksi”, muuttuu jos oma suosikki ei pärjää!

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 36)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.