Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot BMW:n kulutus ja vertailuehdotus TM:lle

Tämä aihe sisältää 53 vastaukset, 18 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  kenesis 08.05.2007 at 17:47.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #157525 Ilmoita asiaton viesti

    Tietenkään omakohtaista tietoa ei ole, mutta kun katsoo nuo BMW:lle ilmoitetut lukemat, ensimmäinen ajatus mikä tulee mieleen on : BULLSHIT. Mutta ken tietää…

    #157530 Ilmoita asiaton viesti

    TI-mieskin
    Osallistuja (Participant)

    Ei luultavasti kaukana oikeasta koska nykyautolla pitää päästä maantiellä alle kahdeksalla ja sekalaisessa ajossa alle yhdeksällä, riippuu tietenkin ajotavastakin. B)
    Itse pääsen maantiellä alle seitsemällä ja sekalaisessa alle kahdeksalla, mutta ei ole bemua ja ajotapa on nykyään ”aika siisti”! =)

    #157534 Ilmoita asiaton viesti

    J R
    Osallistuja (Participant)

    Jotenkin tuntuu uskomattoman pieneltä tuo Bemarin kulutus. Diiseleillä on tuollaisia lukuja, mutta tämän kokoisissa bensa-autoissa en tuollaisiin noin mataliin lukuihin ole törmännyt. Lähimmäksi pääsee Lexus GS 450h, 7,9 litraa. Ja se on sentään hybridi, joka käy myös sähköllä. Jos hybridillä kulutus on pikkasen vajaa kahdeksan litraa, niin miten saman kokoluokan pelkällä bensakoneella varustetulla autolla voisi olla pienempi kulutus?

    #157538 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    Jos BMW on huijannut niin se onkin merkittävä asia. Nimittäin sehän tarkoittaisi korruptiota testin suorittavassa organisaatiossa. BMW:hän ei itse tuota testiä tee…

    Naurettavaa uhoamista.

    Tässä direktiivi minkä perusteella tuo testi tehdään:

    http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993L0116:EN:HTML

    Tässä miten testataan:

    http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/fuel-consumption-testing-scheme.asp

    Olmi voisi vaikka tutustua niihin teknisiin asioihin jotka vaikuttavat tuohon pieneen kulutuslukemaan ennen valittamista.

    #157544 Ilmoita asiaton viesti

    olmi
    Jäsen

    Nyt on sitten ensimmäinen testi tehty jonka perusteella voimme tarkastella kulutuslukemia. BMW 530A vs Mercedes E350.

    Valmistajan ilmoittama keskikulutus.

    BMW 7,5 litraa
    Mercedes 9,7 litraa

    Valmistajan ilmoittamien lukujen perusteella Mercedes kuluttaa 29 % BMW:tä enemmän.

    Autobildin mittaama keskikulutus (Lehden mukaan se ajaa saman kulutustestin jokaisella testiautollaan)

    BMW 9,7 litraa
    Mercedes 10,2 litraa

    Autobildin mittaaman todellisen kulutuksen mukaan Mercedes kuluttaa 5 % BMW:tä enemmän. Autobildin testissä BMW siis ylitti valmistajan ilmoittaman kulutuksen 29 % kun Mercedeksen vastaava ylitys oli 5 %.

    Näiden tulosten valossa voidaan mielestäni aiheellisesti kysyä antaako nykyinen EU-kulutus kuluttajille oikeasuuntaista ja helposti ymmärrettävää tietoa kilpailevien automallien kulutuseroista?

    Lisäksi pitäisi miettiä onko tämä todella kestävä pohja jonka varaan voidaan ehkä jatkossa Suomenkin autoverotusta kehittää?

    Palaan aiheeseen jos/kun uusia vastaavia vertailutestejä ilmestyy.

    http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=13706

    #157551 Ilmoita asiaton viesti

    Aeronautti
    Jäsen

    Tästä herää kohta epäilys, että autoja aletaan ”optimoida” kyseinen direktiivi-mittaustapa mielessä. Toki tuskin sillä ihmeitä saadaan aikaan, mutta varmaan on mahdollista aiheuttaa tietyillä nopeuksilla esim ”normaalia laihempaa” käyntiä jne? Vai voiko?

    #157555 Ilmoita asiaton viesti

    Jan79
    Jäsen

    En ole hirveästi perehtynyt noiden autojen kulutus lukemiin mutta ylläolevia lukemia kun vertailee niin kyllähän tuo Bmw:n ilmoitettu kulutus on muihin nähden pieni..

    Olen sitä mieltä että jos annettuihin kulutuslukemiin ei kukaan pääse, on kysymys vakavasta asiasta! On todella ala-arvoista antaa valheellista tietoa.. mutta ennen kuin teilataan ketään tai mitään.. odotetaan mustaa valkoisella jotain tuloksia.. Jos lukemat pitäisivät paikkansa, sitten täytyy nostaa hattua Bmw:n kehittelijöille B)

    #157561 Ilmoita asiaton viesti

    lyon124
    Osallistuja (Participant)

    Ennen faceliftia oli BMW vielä ruodussaan ja kulutus oli tietojen mukaan 9,3 litraa. Melkeen on kaksi litraa lähtenyt pois. Tuo auto ei kulje tuolla ilmoitetulla bensamäärällä keskimäärin 7,5 litralla, se nyt on päivän selvää. Eikä tartte kolmelitrasen tehokkaan bensavehkeen kulkeakkaan.

    #157567 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Varmasti eri automallien välillä voi tulla eroja kulutuksessa, kun ajellaan lenkkejä eri tyyleillä. EU-normi on yksi mittaustapa.

    #157571 Ilmoita asiaton viesti

    Putput
    Jäsen

    …ja EU-kulutus on kuten sanottu ’laboratorio-testi’, eli tarkoituksena on saada tarkka, vertailukelpoinen tulos. Tarkoitus on siis saada samanlaisissa olosuhteissa mahdollisiimman hyvin vastaava tulos jotta voidaan tehdä kunnollinen vertailu eri mallien kesken.

    Mikään testi ei voisi koskaan olla juuri sellainen että saadaan juuri sinulle tarkat kulutuslukemat, sehän on mahdotonta. Eri maissa käytetään eri polttoaineita, ilmasto on erilainen, tiestö on eri, liikenteen rytmi on eri, ajonopeudet ovat erilaisia, ja ennenkaikkea ihmisten ajamat matkat ovat erilaisia ja samoin ajotyylit. Sama ihminenhän voi saada samalla autolla hyvinkin erilaisia kulutuslukemia.

    Siksi standarditesti, joka siis EI ole valmistajan itsensä suorittama!

    Se on muuten miljoona kertaa luotettavampi kuin autolehtien suorittamat testikulutukset joissa erilaisia muuttujia on lukematon määrä. Ellei sama kuski ole ajanut täsmälleen samaa reittiä samaa vauhtia ajaen niin ei ole kovin tarkka mittari. Suuntaahan se antaa tietty mutta minusta autojen väliset vertailut on hyvä tehdä tarkempien EU-testien mukaan vaikka käytännön ajossa taitaa aina kulua hieman enemmän bensaa.

    #157574 Ilmoita asiaton viesti

    kenesis
    Jäsen

    Lainaus:
    18.04.2007 klo 23:02 Putput kirjoitti
    Se on muuten miljoona kertaa luotettavampi kuin autolehtien suorittamat testikulutukset joissa erilaisia muuttujia on lukematon määrä. Ellei sama kuski ole ajanut täsmälleen samaa reittiä samaa vauhtia ajaen niin ei ole kovin tarkka mittari. Suuntaahan se antaa tietty mutta minusta autojen väliset vertailut on hyvä tehdä tarkempien EU-testien mukaan vaikka käytännön ajossa taitaa aina kulua hieman enemmän bensaa.


    No tämä on kyllä täyttä puppua. Millään laboratoriotesteillä ei ole mitään painoarvoa, jos todellisuudessa kulutus on jotain ihan muuta. Autot on tarkoitettu ihmisten ajettaviksi yleisessä liikenteessä. Labrassa rullien päällä täsmälleen normin mukaan ajettu testi kertoo, paljonko auto kuluttaa labrassa rullien päällä täsmälleen normin mukaan ajettuna. Ei mitään muuta.

    #157580 Ilmoita asiaton viesti

    zeizei
    Osallistuja (Participant)

    Se etu Eu-kulutusmittausoptimoinneista ainakin tulevaisuudessa on että saadaan ilmoitetut hiilidioksidipäästöt alas. Ilmoitetut päästöthän on suorassa suhteessa mitattuun EU-kulutukseen. Kun tässä todennäköisesti siirrytään hiilidioksidipäästöpohjaiseen verotukseen voi em. autojen veroero olla suuri.

    BMW 530i 182g/km
    MB E350 231g/km

    #157586 Ilmoita asiaton viesti

    kenesis
    Jäsen

    Lainaus:
    19.04.2007 klo 08:54 zeizei kirjoitti
    Se etu Eu-kulutusmittausoptimoinneista ainakin tulevaisuudessa on että saadaan ilmoitetut hiilidioksidipäästöt alas. Ilmoitetut päästöthän on suorassa suhteessa mitattuun EU-kulutukseen. Kun tässä todennäköisesti siirrytään hiilidioksidipäästöpohjaiseen verotukseen voi em. autojen veroero olla suuri.

    BMW 530i 182g/km
    MB E350 231g/km


    Kyllähän sillä kosmeettinen vaikutus voi olla, mutta kosmetiikka ei paranna kasvihuoneilmiötä. Omasta mielestäni siinä ei ole mitään järkeä, että esimerkiksi tässä tapauksessa viisi prosenttia enemmän kuluttavaa autoa kohdellaan niin kuin se kuluttaisi 27 % enemmän. Tämä on suoraan sanottuna oikeusmurha.

    #157591 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Tässä taas näkee miten rehellisiä suomalaiset on. Saksassa on kautta aikojen saanut aivan laillisesti tehdä lähes mitä tahansa parantaakseen omia liiketoimiaan.
    Vasta vuonna 1999 (EU aiheutti) Saksa joutui lopettamaan käytännön, jonka mukaan firmat sai vähentää verotuksessa lahjontakulunsa ulkomailla. Vakiintuneesta käytännöstä on vaikea päästä eroon ja monet isot firmat kuten mediassa näkynyt Siemens on jatkanut vanhaa käytäntöään entiseen malliin. Keski-Euroopassa on tullut ilmi useita vastaavia juttuja. Sairaalalaitekaupassa, jossa on ylihinnoiteltu veronmaksajien varoilla ostettuja laitteita jne.

    Saksassa on edelleen laillista ruuvata auton mittarit myyntikuntoon.

    Tässä valossa ei olisi aivan ihmeellistä, jos BMW olisi toimittanut testeihin autoja, joissa olisi viritetty systeemisofta kulutuksen optimointiin. En väitä että näin on käynyt.

    #157594 Ilmoita asiaton viesti

    zeizei
    Osallistuja (Participant)

    Muistaakseni uusimmassa Tuulilasissa kehuttiin 5-sarjalaisen pientä kulutusta ja taisi olla 7:lla alkanut litralukema/100km koeajon aikana, joten ei nuo EU-kulutuslukemat nyt ihan hatusta revittyjä ole.

    Eri asiaa mutta mittarinruuvauslaillisuus on tietääkseni Suomessa ja Saksassa edellisessä viestissä ilmoitetusta poikkeava. Saksassa on tällä hetkellä laitonta muuttaa mittarilukemia, eli jos mittariston joutuu vaihtamaan, pitää edelliset kilometrit siirtää uuteen. Suomessa ei tällaista pakkoa ole koskaan ollut eli voit muuttaa mittarilukemia halutessasi. Myydessäsi autoa muutoksesta pitää tietenkin kertoa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 54)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.