Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uusi Mondeo ja Laguna III

Tämä aihe sisältää 23 vastaukset, 14 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  mikahe 22.06.2007 at 20:09.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #160856 Ilmoita asiaton viesti

    kenesis
    Jäsen

    Taidanpa heittää kommenttini tähän ketjuun, kun tällainen nyt sitten on polkaistu käyntiin…

    Mondeon diesel-automaatti oli se itseäni eniten kiinnostanut versio, kun uuden Mondeon teknisiä yksityiskohtia alkoi tihkua. Jotenkin kyseinen versio on alkanut tuntua aika väljähtäneeltä. Kaksilitraisen diesel-automaatin hinta on 5000 euroa enemmän kuin 1.8 TDCi:n vahvemman version, vaikka siinä on vain viisi heppaa enemmän ja vääntöä vain saman verran. Moottorit vaikuttavat ainakin paperilla aika pitkälti toisiaan vastaavilta, joten kysymys kuuluu: kuinka moni on valmis maksamaan automaatista viisi tonnia tämän hintaisessa autossa? En minä ainakaan.

    Rellu näyttää sisältä hyvältä, mutta ulkomuoto ei kauheasti säväytä. Farmari etenkin on melko outo 407-henkinen puikula.

    #160864 Ilmoita asiaton viesti

    Vackraste
    Jäsen

    Tuskin tuo uusi Mondeo mitenkään huono auto on, edellinenkin malli oli aika ok äänieristystä lukuunottamatta. Halpamerkkien sarjassa kerrassaan kilpailukykyinen tämä uusi.

    Renaus on taas mielestäni ottanut takapakkia niiltä osin, että Laguna II oli aikoinaan mielestäni melko nuorekkaan näköinen. L III:n Sisusta näyttää ainakin noiden ennakkokuvien perusteella olevan kopio BMW:stä, ei sinänsä huono asia, kiukuttaa vaan tuo parempien kopiointi, jos omia innovaatioita ei ole.

    #160869 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Minulle ei tuosta Lagunan farmarista tule Peugeot 407 mieleen. Muotoilu on farmariksi erittäin onnistunut, vaikka tavaraa ei tietysti kyytiin mahdukaan viistosti muotoiltuun takaosaan saman verran kuin, jos takaosa olisi täysin pysty. Kaikkihan ei halua tavaratilan koon maksimointia pystyperän muodossa. Onhan tuossa Lagunan kojelaudassa jotain samaa mitä Bemarissa, mutta tyylikkäämpänä tuota pidän selvästi mitä Mondeossa. Uudessa TM:ssa oli ”Kohta täällä” -palstalla juttua uudesta Lagunasta ja Rellun tavoitteena on olla kolmen parhaan joukossa omassa segmentissä vuonna 2009, kun puhutaan auton ja huollon laadusta. Äänieristykseen on paneuduttu huolella myös rengasmelun osalta ja aerodynamiikkaa on kehitetty ilmavirran aiheuttamaa melua vastaan. Myös turvallisuuteen ja jarruihin on panostettu ja uutta taitaa olla kaksivaiheiset turvavyön esikiristimet ja kaksiosainen ja kaksivaiheinen kuljettajan turvatyyny, kun en ainakaan tuollaisista ole ennen kuullut.

    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa. Ratin kiiltävät puolat taas tuntuu vähän Accordista lainatulta ja perusmallin mittaristo tuo mieleen Audin eli punainen ajotietokone on keskellä. Convers+ mittariksi kutsuttu Titanium Business malliston mittaristo on kieltämättä omaperäinen, mutta äkkiseltään se hyökkää jotenkin silmille sinipohjaisena eli se ei ole oikein levollisen näköinen, tiedä sitten miten asia on käytännössä. Uudessa TM:ssa oli Mondeosta ensitesti ja ainakin ajettavuutta ja ohjausta kehuttiin ja tilathan on parhaat luokassaan ja äänierisystäkin pitäisi olla selvästi parannettu entisestä. Moottoreita on lainattu Mazdalta ja Volvolta omien lisäksi, mutta yksi suuri puute on automaatin saatavuuden rajallisuus ja 2,3 l ei pärjää automaatilla suorituskyvyssä 2 litraiselle käsivaihteiselle ja tehokkaimpaan 2,5 l turboon ei jostain syystä automaattia saa. Kumma myös, ettei saatavilla ole mitään paremman luokan audiojärjestelmää.

    Molemmat nuo on kovia haastajia luokassaan ja noiden lisäksi tänä vuonna esitellään myös uusi Mazda6 eli tänä vuonna tulee kolme kovaa haastajaa luokan kärkitiloista tappelemaan.

    #160872 Ilmoita asiaton viesti

    mangio
    Jäsen

    Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti
    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa.


    ja Mazda on kopioinut ne Alfasta…yleensäkin Mazdoista löytyy aika paljon muilta lainattua…

    #160876 Ilmoita asiaton viesti

    canaris
    Jäsen

    Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti
    Molemmat nuo on kovia haastajia luokassaan ja noiden lisäksi tänä vuonna esitellään myös uusi Mazda6 eli tänä vuonna tulee kolme kovaa haastajaa luokan kärkitiloista tappelemaan.


    lisätään tähän vielä honda accord, josta pitäisi tulla uusi malli vuoden lopussa.

    itse pidän tuosta lagunan muotoilusta, vaikka siinä on joitain BMW:stä lainattuja elementtejä. viimeisimmät renaultit (laguna, megane, clio) ovat olleet luokassaan hiljaisia, joten siinä mielessä kovat odotukset tuon uuden hiljaisuudelle ja matkustusmukavuudelle. rellut on vaan sen verran huonossa huudossa Suomessa, että kiinnostaa ainoastaan työsuhdeautona.

    #160883 Ilmoita asiaton viesti

    Jomak
    Jäsen

    Rellun sisusta on todella harmoonisen näköinen ja rauhallinen, on vältetty samanlainen sekasotku keskikonsolissa, kuten esim. C5:ssä, 407:ssa tai eräissä muissakin autoissa, jossa tiheässä useita samanlaisia pieniä mustia näppäimiä. Keskellä näkyy olevan pyöritettävä/painettava mylpyrä premiumien tapaan [Audi/BMW/MB] Ehkäpä tälläinen liittymä tulee yleistymään autoissa.

    Ulkopuolelta enemmän mielyttää Mondeon dynaamisempi ja ärhäkämpi muotoilu, kumpikaan ei jäisi ulkokuoren perusteella valitsematta. Luultavasti valitsisin Farkku-Mondeon, koska Ford on yleensä ollut ajajan auto ja ihan itse todettuna, taatusti riittävät sisätilat. Tämäkin malli on saanut yhtä netti-koeajoa lukuunottamatta hyvät arviot ajettavuudestaan ohjausta myöten, siis niistä, joita olen lukenut.

    Minua ei ne kopioidut pyöreät ilmasuuttimet häiritse, vaikka joidenkin mielestä tietty ne sellaiset sellaiset matalat suorakaiteen muotoiset ovat hienommat, kun ne ei ole mistään kopioidut. :)

    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 16.06.2007 klo 15:22]
    #160888 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    ”Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console’s unconvincing plastic ’wood’ trim”

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html

    [A-utoilija muokkasi tätä viestiä 16.06.2007 klo 20:55]
    #160893 Ilmoita asiaton viesti

    Jomak
    Jäsen

    Lainaus:
    16.06.2007 klo 18:39 A-utoilija kirjoitti
    Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    ”Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console’s unconvincing plastic ’wood’ trim”

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html


    Jaksoit sitten oikein paikan päällä katsomassa, että ovat paneelit huonommat ”laatuvaikutelmaltaan”, vaikka kuvassa näytti jo pahalta. Mutta onneksi näillä paneeleilla ei tarvitse ajaa, harmittaisi varmaan enenmmän, jos automaattivaihteisto rykisi nopeassa kiihdytyksessä. No enpä taitaisi viitsiä mennä Biliaan kokeilemaan, jäisikö auto ostamatta sen vuoksi.
    :)

    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 17.06.2007 klo 00:04]
    #160896 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Lainaus:
    16.06.2007 klo 18:39 A-utoilija kirjoitti
    Kävin tänään autoliikkeessä koeistumassa Mondeon ja hakemassa esitteen. Sanoisin Mondeon sisätilojen laatuvaikutelman olevan suunnilleen Accordin ja Mazda6:n risteytys. Ilmastoinnin suulakkeet tosiaan kuin Mazdasta ja ratin hopeapuolat kuin Accordista ja mittarit Trendissä ja Ghiassa kuin Audista, mutta vielä on kuitenkin matkaa Audin tyylikkäisiin mittareihin. Ratti on yllättävän pieni ja kapeakehäinen.

    Trend-mallin kirkkaan hopean värinen kojelauta ei ole luonnossakaan mikään silmiä hivelevä, mutta Ghia-mallin puujäljitelmä on aika kamala. Minulla tuo puujäljitelmä jo estäisi Ghia-mallin hankkimisen. Titanium Business mallia ei ollut vielä esillä, mutta esitteen mukaan sen kojelaudan hillitympi hopea on tyylikkäin vaihtoehto ja samaten siihen tulee erilaiset mittarit, jotka näyttää vakiomittareita tyylikkäämmille. Nuo kojelaudan väritykset pitäisi olla itse valittavissa, koska ihmisten mieltymykset vaihtelee. Kaiken kaikkiaan laatuvaikutelma on ihan keskinkertainen luokassaan ja menettelee ja eihän se auton ominaisuuksia huononna, jos ne on kohdallaan.

    Ulkonäkö vaatii totuttelua ja ei ollut oikein edukseen ainakaan esittelyautoissa, jotka oli kaikki hopean värisiä. Ehkä oikealla metallivärillä ja oikeilla aluvanteilla voi näyttää paljon paremmaltakin. Värihän vaikuttaa erittäin paljon auton ulkonäköön. Kaiken kaikkiaan ei ehkä ihan minun nykymakuuni ole tuo uusi Mondeo, mutta toisenlaisia mielipiteitä varmaan on paljonkin.

    Tuolla ulkomainen koeajo Mondeosta. Kuvista näkyy hyvin Ghian puujäljitelmä, josta kommentoidaan:
    ”Material quality and seat comfort are impressive, and the only negative point of our car was the centre console’s unconvincing plastic ’wood’ trim”

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/209069/ford_mondeo.html


    Itse olen vahvasti eri mieltä A-utoilijan kanssa. Minun mielestäni Mondeo oli erittäin positiivinen kokemus. Ensinäkin todella tilava auto. Kun laittoin etuistuimen 184cm hlön asetuksille takaistuimelle jäi vielä erittäin hyvät jalkatilat. Sisustusmateriaalit olivat mielestäni hyvät ja pidin muutenkin sisätilojen suunnittelusta. Ulkonäkö on hyvä. Sedan muistuttaan mielestäni tosi paljon Volvos S80:tä. Konsernin sukunäköäkö(?). Farmari oli erittäin tilava. Hinnat nousseet hieman ed. mallista, mutta mielestäni ihan kilpailukykyiset. Itse uskon, että uusi Mondeo menestyy hyvin. Ainakin kaikki ainekekset mielestäni siihen on olemassa.

    #160900 Ilmoita asiaton viesti

    Nuo on niin makuasioita nuo sisustuspaneelitkin. Itse en taas tykkää pätkääkään noista hopeavillityksistä, vaan just nuo ”puu”paneelit iskee ja lujaa. Eli toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä (joku hullu molemmista…)

    #160905 Ilmoita asiaton viesti

    Warcraft
    Jäsen

    Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:36 GTAm kirjoitti
    Lainaus:
    15.06.2007 klo 21:16 A-utoilija kirjoitti
    Mondeossa on kopioitu suoraan Mazda6:sta pyöreät kojelaudan ilmastoinnin suuttimet ja muutenkin kojelaudassa on jotain Mazda6:tta muistuttavaa.


    ja Mazda on kopioinut ne Alfasta…yleensäkin Mazdoista löytyy aika paljon muilta lainattua…


    ja Alfa kopioi ne Opel Mantasta ja Opel varmaan jostain toisesta jne. Eiköhän me kaikki tiedetä, että autoissa on ollut noita samoja piirteitä kohta 100 vuotta, joten designin puolelta etenkin sisätilojen osalta lähes kaikki on kokeiltu jo aikoja aikoja sitten. Tekniikan puolelta Bosch yms. kopioi ideat aika usein ilmailusta jne. ja tuo ne sitten esim. uusiin isoihin Mersuihin (esim ABS).

    #160913 Ilmoita asiaton viesti

    mangio
    Jäsen

    Lainaus:
    17.06.2007 klo 21:21 Warcraft kirjoitti

    ja Alfa kopioi ne Opel Mantasta ja Opel varmaan jostain toisesta jne.


    no hiukan on kaukaa haettu tuo Manta, kyllähän pyöreitä reikiä on varmaa aina ollut, mantassa ei muuta yhteistä olekaan kuin tuo pyöreys läpät näyttää aivan erilaisilta, Mazdassa nyt vaan sattuu olemaan samanlainen mittaristo ja samanlaiset pyöreät suuttimen aukot, hiukan sen jälkeen ku ne Alfassa oli. Samoin Mazda2 on perästä lähes identtinen Alfa 145sen kanssa

    #160918 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Lainaus:
    15.06.2007 klo 19:10 kenesis kirjoitti
    Jotenkin kyseinen versio on alkanut tuntua aika väljähtäneeltä. Kaksilitraisen diesel-automaatin hinta on 5000 euroa enemmän kuin 1.8 TDCi:n vahvemman version, vaikka siinä on vain viisi heppaa enemmän ja vääntöä vain saman verran. Moottorit vaikuttavat ainakin paperilla aika pitkälti toisiaan vastaavilta, joten kysymys kuuluu: kuinka moni on valmis maksamaan automaatista viisi tonnia tämän hintaisessa autossa? En minä ainakaan.


    On tuolla 1.8 ja 2.0 TDCI:llä ajossa kuitenkin eroa. Merkittävin on se, että 1.8 TDCI:tä saa Suomeen vain 5-pykäläisellä manuaalilaatikolla. Jos tuo 5-pykäläinen ei ole välitetty erityisen pitkäksi kuten useimmiten ei ole, niin dieselkone huutaa liikaa moottoritiellä. 2.0 TDCi:ssä on ehkä myös erilainen vääntöalue, vaikka maksimiväännöt onkin samat.

    Jos joku löytää vääntökäyrät, niin olisi mukava nähdä ne.

    #160924 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    [quote title=”15.06.2007 klo 16:44 A-utoilija kirjoitti”]
    Mondeo on juuri uudistunut. Löytyykö jo koeajokokemusta eli onko Mondeo onnistunut ominaisuuksiltaan ja miellyttääkö laatuvaikutelma? Kuvissa kojelauta näyttää vähän halvalle kiiltävässä alumiinijäljitelmässä, kuten rattikin ja puujäljitelmä näyttää myös vähemmän laadukkaalle.

    Tuli käytyä ajamassa, tosin pieni lenkki vain. Onnistunut kokonaisuus, tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan selvä ykkönen luokassaan. Passat on hyvä, mutta menee kalliimmaksi eikä edes pärjää kaikissa ominaisuuksissa. Kyllä tämä on selkeä vaihtoehto uudelle V70:llekin.

    Ajoin vakiojousitteisella 2 litran bensakoneisella. Kone lienee vastaava kuin kilpailijoilla, eli dieseleihin verrattuna melko hengetön laite. Luokassaan asiallinen kuitenkin.

    Kommentteja:
    – erinomainen ohjaus ja jousitus, ehdottomasti luokkansa parasta antia ja parempi kuin monissa kalliimmissakin
    – todella tilava kaikin puolin
    – pitkä akseliväli ja kasvanut leveys tuo oikeaa ison auton tuntua ja jämäkkyyttä
    – auto on yllättävän korkea
    – istuu käteen todella mukavasti, suuresta koosta huolimatta helppo käännellä
    – kulku oli 16″ pyörillä melko äänetöntä
    – laatuvaikutelma on parasta Fordia mitä olen nähnyt, hyvin vertailukelpoista kilpailijoihin ja Titaniumin osalta jopa joihinkin premiumeihinkin.
    – pidin auton muotoilusta, näyttävä kokonaisuus

    Sisustoissa nähtävinä olivat kaikki kolme varusteluversiota. Trend on luokassaan mukavan oloinen, Ghian puujäljitelmistä en itse pitänyt, mutta toteutus on laadultaan vastaava kuin muillakin merkeillä paitsi niillä jotka käyttävät oikeaa puuta kuten Jaquar ja MB. Kojelauta muuttuu heti erinäköiseksi, jos siihen laittaa lisävarusteisen Sonyn radion. Sen paneeli ei ole näköjään alumiininvärinen.

    Titanium Business on tyylikäs kaikin puolin, ei juuri löytynyt moittimista.

    Ulkonäössä tavoitellaan varmaan nuorempaa ostajakuntaa isoilla Peugeot 407 tyyppisillä ilmanottoaukoilla edessä ja takaosan valojen muotoilulla.

    Minusta auton muotoilusta ei tule mieleen 407. Onhan edellisenkin Mondeon viimeisimmissä malleissa jo suht samanlaiset säleiköt keulalla. Kyllä tämä on ihan Fordin näköinen, ja perinteiseen Fordin tapaan tuo uuden mallin mukana jotain ihan uutta.

    Näin massiiviseksi autoksi muotoilu on onnistunut, auto ei näytä murikalta vaikka iso onkin.

    Etukulmasta ja sivulta katsottuna auto tuo minulle mieleen Volvon, onhan tuo olkalinja aika massiivinen. Tosin Ford on mielestäni muotoilultaan selvästi onnistuneempi kokonaisuus kuin ”pullukan” oloiset ja jo uutena vähän vanhanaikasen näköiset isot Volvot. Fordissa on koko olemus melko yhteneväinen, kaikki korimallit mukaan lukien.

    #160929 Ilmoita asiaton viesti

    Simppa-
    Jäsen

    Lainaus:
    18.06.2007 klo 11:41 AkiK kirjoitti

    Sisustoissa nähtävinä olivat kaikki kolme varusteluversiota. Trend on luokassaan mukavan oloinen, Ghian puujäljitelmistä en itse pitänyt, mutta toteutus on laadultaan vastaava kuin muillakin merkeillä paitsi niillä jotka käyttävät oikeaa puuta kuten Jaquar ja MB. Kojelauta muuttuu heti erinäköiseksi, jos siihen laittaa lisävarusteisen Sonyn radion. Sen paneeli ei ole näköjään alumiininvärinen.


    Kyllä kaikissa premium-merkeissä mukaanlukien Volvo taitaa puu olla jo oikeaa puuta. Ennen Volvossa oli muovia, mutta nykyään ne ovat ihka aitoa lakattua puuta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.