Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Halparenkaat TM:n rengastestin todellisia voittajia

Tämä aihe sisältää 107 vastaukset, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  pnieminen74 20.07.2018 at 14:24.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 108)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #228731 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Aloittaa jarrutuksen 5m aikaisemmin niin pärjää huonoilla huipuille, siis pitää riittävän turvavälin ja ennakoi tilanteet? :xmas:

    #228738 Ilmoita asiaton viesti

    AaPee
    Jäsen

    Metsähaka:

    Aloittaa jarrutuksen 5m aikaisemmin niin pärjää huonoilla huipuille, siis pitää riittävän turvavälin ja ennakoi tilanteet? :xmas:

    Juurikin näin. Ei siinä paljon parhaidenkaan merkkirenkaiden 5m lyhempi jarrutusmatka auta, kun ajaa kymmenen metriä edellisen puskurista. Turhaa itseluottamusta niiden valtava ylistäminen vain aiheuttaa.

    Monelle tuolla muutamalla satasella rengaspaketin hinnassa on oikeasti merkitystä, niin on aika omituista haukkua renkaat noin marginaalisista eroista täysin kelvottomiksi ottamatta hintaa millään lailla huomioon.

    #228742 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Olisihan TM voinut arvostella kitkarenkaat samaan taulukkoon kesärenkaiden kanssa, mutta ei jostain syystä kuitenkaan tehnyt. Pisteet olisivat kai olleet kilpailukykyisiä kiinalaisrenkaiden kanssa ja siten puheet vaarallisuudesta erikoisessa valossa.

    Taas TM jaksoi mainita huonoimmalla renkaalla vauhtia olevan vielä 30-50 km/h parhaan pysähtyessä. Ihan näyttävä tapa ilmaista asioita, mutta jospa esittäisivät asian niin, kuinka paljon hitaammin huonoimmalla tarvitsee ajaa verrattuna parhaimpaan, jotta pysähtymismatka olisi sama, ei asia enää yhtä näyttävä olisikaan. En ole vielä ehtinyt noita laskea, jaksaako joku muu tehdä aiheesta vaikka taulukon?

    Noissa rengastesteissä ei renkaan todellinen laatu välttämättä tule esiin. Esimerkiksi kulutuskestävyys voi olla ihan mitä tahansa, samoin renkaan ominaisuuksien säilyminen. Itse rengashommia tehneenä tiedän myös, että niiden tasapainottaminen tarjoaa monesti ns. haasteita. Miten runko kestää halparenkaissa? Laaturenkaissakaan runkovauriot eivät ole ihan tavattoman harvinaisia, joten pelkään pahoin halparenkaiden olevan tässä suhteessakin muita huonompia.

    Tuossa olikin jo riittävän monta syytä pysytellä erossa noista. Kuten Satunnainen Tarkkailija totesi, halpa ei ole synonyymi edulliselle, vaikka nykyisessä mainostajien hallitsemassa yhteiskunnassa moni ehkä niin luuleekin.

    Testissä mainitut ovh-hinnat renkaille ovat todellakin vain ovh-hintoja. Myyntihinnat ovat jotain ihan muuta. Jos ostaa netistä renkaat ja vie ne sitten rengasliikkeeseen asennettavaksi, veikkaan näennäisen suuren hintaeron kaventuvan aika paljon verrattuna liikkeestä ostettuihin renkaisiin. Tietysti joku peräkylän autotallikorjaamo asentaa renkaat ehkä halvallakin, mutta myös asennuksen laatu voi olla jotain ihan muuta kuin rengasliikkeessä tehty. Vaikka eihän tunnettu rengasliikekään takuu asiallisesta työstä ole. Ne eivät kuitenkaan voi vedota huonolaatuisiin renkaisiin toisin kuin asiakkaan tuomien renkaiden tapauksessa.

    Jos halvalla haluaa saada kohtuullisen hyvät renkaat autoonsa, katselisin Hankookin tai Kumhon valikoimaa. Ne eivät yleensä testeissä erityisen hyvin ole pärjänneet, vaikka joskus ihan huipputuloksia ovatkin esittäneet. Tärkeämpää kuitenkin on, että taso on samaa suuruusluokkaa kuin huippurenkaillakin, rimanalituksia harvoin tulee vastaan.

    Rengaskulut ovat kuitenkin 5-10 % auton käyttökuluista, joten mahdottoman suuria säästöjä ei valinnalla ole mahdollista saavuttaa. Jotain kuitenkin.

    #228747 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    AaPee:

    Metsähaka:

    Aloittaa jarrutuksen 5m aikaisemmin niin pärjää huonoilla huipuille, siis pitää riittävän turvavälin ja ennakoi tilanteet? :xmas:

    Juurikin näin. Ei siinä paljon parhaidenkaan merkkirenkaiden 5m lyhempi jarrutusmatka auta, kun ajaa kymmenen metriä edellisen puskurista. Turhaa itseluottamusta niiden valtava ylistäminen vain aiheuttaa.

    Monelle tuolla muutamalla satasella rengaspaketin hinnassa on oikeasti merkitystä, niin on aika omituista haukkua renkaat noin marginaalisista eroista täysin kelvottomiksi ottamatta hintaa millään lailla huomioon.

    Samaa mieltä. Korjaamalla omia asenteita pystyy välttämään tilanteita ja varsinkin ääritilanteita, joissa noilla "viisimetrisillä" olisi jotain merkitystä. "Viisimetriset" tarkoittavat tässä mitä tahansa ennakoinnilla vältettävissä olevia asioita. Auton keulaa samoin kuin mp:n etypyörääkään ei kannata tuupata jokaiseen rakoon vaikka se sinne mahtuisikin.

    Tämä sama ilmiö on monissa muissakin asioissa. Tätä minun mielipidettäni ei kannata tulkita siten, että vastustaisin uusia asioita tai uusia turvainnovaatioita tai renkaiden tai minkään muunkaan kehitystä. On hyvä ja pakollista, että "palokunta" on olemassa, mutta toivottavasti sitä ei koskaan tarvitsisi.

    #228754 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Rätkätin:

    Korjaamalla omia asenteita pystyy välttämään tilanteita ja varsinkin ääritilanteita, joissa noilla "viisimetrisillä" olisi jotain merkitystä. "Viisimetriset" tarkoittavat tässä mitä tahansa ennakoinnilla vältettävissä olevia asioita.

    Asennehan se ratkaisee. Mutta itse en oikein ymmärrä, miten oikea-asenteinen valitsisi autoonsa tietoisesti heikommat renkaat, kun parempiakin on saatavilla? Hintaero on käytössä mitätön, kunnon renkaillahan ajaa normaalikäyttäjä pitkään ja laatuun voi luottaa ilman ikäviä yllätyksiä.

    Ja niitä merkkirenkaitakin saa edullisesti kun katsoo oikean ajan ja paikan ostolleen. Viime syksynä 16" kesärengassarjani maksoi vähän vajaat 400 euroa alle laitettuna, samainen rengas TM:n testissä näytti maksavan tuplasti saman kuin mitä itse siitä maksoin. Tuolla rahalla en viitsi alkaa pelleilemään epävarmojen halpatuotteiden kanssa.

    #228758 Ilmoita asiaton viesti

    salo-ms
    Jäsen

    On se vaan kumma etteivät oikein ennekoivat työkseen veikkaa,ei tarttis niin hirveesti halpoja roskarenkaita puolustaa.Ette kai ihan tosissanne väitä myös aina ja joka tilanteessa ajavanne noin 25-30% muuta liikennettä hitaammin kompensoidaksenne halparenkaidenne pisempää jarrutusmatkaa???

    Vai ennakoitteko tulevat tilanteet niin hyvin että olette jo jarruttaneet valmiiksi kun toiset vasta huomaavat vaaran??

    Kyllä käyttäisin moista ennekointikykyä mieluummin vaikka veikkaukseen

    Hyvien renkaiden hyvät puolet ovat juuri sitä,mitä testeissäkin ilmenee,tosin huippurenkaiden keskenäinen järjestys vähän vaihtelee.

    Toisaalta;pääseehän Ladallakin paikasta A paikkaan B,mutta mieluummin ajan kuitenkin vaikka Bemarilla :laugh::laugh::laugh:

    #228764 Ilmoita asiaton viesti

    AaPee
    Jäsen

    Ette kai ihan tosissanne väitä myös aina ja joka tilanteessa ajavanne noin 25-30% muuta liikennettä hitaammin kompensoidaksenne halparenkaidenne pisempää jarrutusmatkaa???

    No jokainen joka osaa fysiikkaa, niin tietää ettei tuo nopeusero ole lähelläkään 25-30 prosenttia. Helpointa tuota on varmaan kuvata sillä, että se viiden metrin lisä turvaväliin riittää kompensoimaan renkaan eron täysin. Eli ero ei tosiaankaan ole niin suuri, kuin mitä testin teksti antaa ymmärtää.

    #228770 Ilmoita asiaton viesti

    Bertone
    Jäsen

    Miten minusta tuntuu siltä, että keskustelun avaaja on goodriden maahantuoja tai ainakin myyjä. Samaa tekstiä löytyy muiltakin keskustelupalstoilta.

    http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000121&posting=22000000033468622

    #228774 Ilmoita asiaton viesti

    AaPee
    Jäsen

    Bertone:

    Miten minusta tuntuu siltä, että keskustelun avaaja on goodriden maahantuoja tai ainakin myyjä. Samaa tekstiä löytyy muiltakin keskustelupalstoilta.

    http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=1500000000000121&posting=22000000033468622

    Tai sitten vain kyseisen renkaan ainakin tähän asti tyytyväinen käyttäjä, jota alkoi vituttaa tuo TM:n naurettava maksettu teksti aika pahasti. Kun sitten tuli kunnolla avauduttua, niin oli sama copypastettaa pariin muuhunkin paikkaan.

    #228779 Ilmoita asiaton viesti

    salo-ms
    Jäsen

    Tulihan se sieltä!

    Tuntuu olevan eräille raskasta todeta lyöneensä kätensä sontaan ja syvälle.

    Sinulla varmaan on oikein pitkätkin kokemukset renkaistasi?Monesko rengaskerta menossa?Oletko verrannut muihin merkkeihin, ns. laaturenkaisiin??

    #228784 Ilmoita asiaton viesti

    p128194
    Jäsen

    Juurikin sen kaltaisia kokemuksia on tuttavapiirissä (ei-kiinal.) halparenkaista, että pirun mukavia ja äänettömiä ajaa. Mutta käyttöä ei tahdo kestää. Vaikkei mitään erityistä vikaa tulisikaan niin pinta kuluu huimaa vauhtia. Italialaisissa talvirenkaissa taas alkoi tulla yllättäviä pito-ongelmia jo parin talven jälkeen vaikka pintaa olisi riittänytkin.

    Saisivat laittaa kestotestiautoihin erimerkkisen renkaan joka kulmaan niin näkisi mikä kestää ja mikä ei. Niiden paikkaa tietysti vaihdettaisiin 1000km välein :laugh:

    #228789 Ilmoita asiaton viesti

    AaPee
    Jäsen

    Sinulla varmaan on oikein pitkätkin kokemukset renkaistasi?Monesko rengaskerta menossa?Oletko verrannut muihin merkkeihin, ns. laaturenkaisiin??

    Toinen rengassatsi Goodrideja on menossa, ensimmäisellä ajeli sen kolmekymppiä ihan mukavasti. Aika monilla erilaisilla renkailla on tullut ajettua, helpointa on kuitenkin varmaan verrata samassa autossa olleisiin ensiasennus Bridgestoneihin. Kyllä nämä Goodridet ovat niitä mukavammat. Ei tule kyllä näillä näkymin enää maksettua ylimääräistä merkkirenkaista.

    #228794 Ilmoita asiaton viesti

    misar
    Jäsen

    Aika huolestuttavalta vaikuttaa, jos vaikka näitä goodriden ostajia alkaa tulemaan lisää.

    Kuka uskoo heidän olevan niin valveutuneita että osaavat pitää turvallisuusvälit.

    Rengasvalinta ei ainakaan rohkaise näin olettamaan.

    #228797 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    misar:


    Kuka uskoo heidän olevan niin valveutuneita että osaavat pitää turvallisuusvälit.

    En väitä ettetkö sinä osaisi. Ihan jokaisenhan pitäisi pitää turvavälit muutenkin aivan renkaista riippumatta. Jotain outoa on asenteissa, jos vain renkaiden vuoksi pitäisi turvavälejä pitää. Kun katsoo näitä nykyisiä turvavälejä, nin aika monella näyttää olevan miljoonan dollarin renkaat allansa eikä pekästään testivoittajat.

    #228802 Ilmoita asiaton viesti

    salo-ms
    Jäsen

    Omat kokemukseni halparenkaista ovat myös oikeastaan positiivisia ;Koska halparenkailla (Makaroni nastat Primerassa pari vuotta sitten ja Sawa ym etelämaiden vuokra-autoissa)joutuu usein ja kelillä kuin kelillä yhtämittaa tilanteisiin,joissa on renkaan puutteet korjattava ajotavalla (-taidolla?).

    Muutaman kerran kun oikein ilkeästä tilanteesta naarmuitta selvisin,kävin myös pari arpaa ostamassa.

    En voittanut eli minun tuurini ei riitä arpajaisiin.

    Ihan periaatteen ja käytännön vuoksi luenkin mahdollisimman monia rengastestejä ja ostan yleensä jonkun 3-5 parhaan joukosta.Testien tulokset kärjen osalta hieman vaihtelevat johtuen joskus jopa testaajien "kotiinvedosta".

    Halparenkaidenkin keskinäinen järjestys vaihtelee sekin mutta ne ovat oma ryhmänsä selvästi huonoimpana testaajista riippumatta.

    Lopullinen päätös riippuu siitä mitkä ovat netissä halvimmat.

    Ns. ohje- tai listahintoja on vaikea ymmärtää kun muutamalla napin painamalla löytää netistä tämänkin testin voittajat alle puoleen TM:n listahintoihin verrattuna,esim.Bridgestone Turanza ER 300 SEK 1000,-/kpl.Asennuksen saan SEK150/kpl tutulla verstaalla.

    Toisaalta ovat autoni ,ainakin minulle olleet senverran kalliita, ettei niiden ja omaakaan hyvinvointia jonkun halparenkaan varaan kannata laskea

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 108)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.