Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot TM-vertailu 1/2009: Audi A4, BMW 320d, Jaguar X-type, Mercedes-Benz C, Saab 9-3 ja Volvo S40.

Tämä aihe sisältää 637 vastaukset, 54 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 12.01.2010 at 10:15.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 638)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #172393 Ilmoita asiaton viesti

    p128194
    Jäsen

    Tuulilasissa 7/2008 järjestys ja pisteet olivat

    1. Audi A4 2.0TDI (304)

    2. M-B C200 CDI (296)

    2. Saab 9-3 1.9TTiD (296)

    3. BMW 318d (292)

    Eli suuria eroja ei löydetty. Tuosta joukosta uskoisin TM:nkin vertailun voittajan löytyvän. Tuulilasin plussat ja miinukset:

    Audi

    + suorituskyky, kulutus, alusta

    – ääritilannekäytös, suuntavakavuuden puute, taajamaominaisuudet

    BMW

    + urheilullisuus, ohjaus, kulutus

    – kovahko alusta, suuntavakavuuden puute urissa, turvallisuusvarustelu

    M-B

    + alustan mukavuus, suuntavakavuus, ääritilannekäytös, turvallisuusvarusteet, ergonomia

    – kulutus, hankinta- ja käyttökustannukset

    Saab

    + ääritilannekäytös, mukavuusvarustelu, suorituskyky, kulutus, hinta

    – ohjaus, kova alusta, suuntavakavuus urissa, kuljettajan ergonomia

    #172399 Ilmoita asiaton viesti

    juuso01
    Jäsen

    Jos tässä nyt mutulla heittäisi jotain arvauksia testistä. Aika vaikea paikka kun ei tiedä että mitkä autot ovat automaatilla tai ilman mutta yritetään silti.

    Audi on varmaankin Multitronicilla varustettu sillä listahinta on tasan 40000€. Kone on tällöin 105kW 2.0TDI. BMW maksaa automaatilla viisi tonnia enemmän kuin Audi joten sieltä päin tulee varmaankin manuaalivaihteinen 130kW 320d. Myös Jaguarin ja Mersun hinnat karkaavat automaatilla muutaman tonnin, jolloinka voisi olettaa niiden tulevan käsivaihteisina. Moottoreina Jaguarissa Fordin 2.2-litrainen ja Mesessä 200CDI. Testin "ruotsalaiskaksikko" onkin sitten varustettu automaatilla. Volvossa paljon parjattu D5 ja Saabissa GM:n uusin voimannäyte eli tupla-ahdettu(?) 1,9TTiD. Kaikki nämä olettamukset on siis tehty sen perusteella että lehdessä oli mainittu noin 40000 euron hinta ja että kolme olisi automaatilla. Nyt autojen hinnat asettuisivat sellaiseen kolmen tonnin haarukkaan, missä Volvo olisi halvin ja BMW kallein. Hiukan kyllä ihmettelen että miksei Lexus IS 220d ole mukana. 39000 euron hintalapulla se sopisi mainiosti ryhmään. Eihän sitä kauheasti myydä mutta mutta…nyt jää Tojomiehille aihetta jossitteluun |O

    Todennäköisesti testin voittaa Audi. Tämä ei ole mitään VAGniikan Maailma vihjailua, vaan se nyt vaan on tässä ryhmässä niin tasaisen vahva, ilman selviä heikkouksia. Multitronic on mukava ja kulutus säilyy silti melko pienenä. Tilat ovat hyvät, ajettavuus kohdallaan ja moottori riittävän pirteä.

    Sitten onkin tasaisempaa. BMW:llä on valttinaan hieno moottori, joka tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja alhaisen kulutuksen. Ajettavuus on toisaalta erittäin tarkka, mutta aikaisemmin on ainakin kritisoitu uraherkkyyttä suomalaisilla teillä. Saabissa on myös aikamoinen mylly konehuoneessa, mutta automaatti nostaa kulutusta aika tavalla. Lisäksi Saab on ainakin omien kokemusten mukaan melko äänekäs. MB on jotenkin aika tasainen paketti, mutta kone on hiukan alakynnessä tässä porukassa. Volvoakin rasittaa Saabin tapaan vanhanaikainen automaatti, ja ei se D5 taida yhtään ainakaan kulutusta alentaa. Sitten on vielä Jagge joka on jo aika iäkäs näissä karkeloissa. Fordin moottori ei ole huono mutta sillä ei tässä vielä pärjätä.

    Lopuksi vielä veikkaus järjestyksestä ja pisteistä:

    1. Audi 8,9

    2. BMW 8,7

    3. Mercedes-Benz 8,6

    4. Volvo 8,5

    5. Saab 8,3

    6. Jaguar 8,2

    #172406 Ilmoita asiaton viesti

    claudius
    Jäsen

    En nyt jaksa tähän ruveta dataa etsimään, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos Volvo S40 ja Jaguar X-type laitetaan samaan vertailuun, on se kokoeron puolesta vähän kuin verrattaisiin VW Poloa ja Ford Mondeota. Eikö Volvolta pitäisi ennemmin ottaa S60, jos kilpailijoilta on nuo mallit? S40 kilpailee paremminkin A3:n, A-sarjan ja 1-sarjan kanssa. Jaggelta ei taida vielä ihan vastaavaa löytyä, vaikka ovatkin laajentaneet mallistoaan pienempään suuntaan.

    #172412 Ilmoita asiaton viesti

    claudius
    Jäsen

    claudius:

    En nyt jaksa tähän ruveta dataa etsimään, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jos Volvo S40 ja Jaguar X-type laitetaan samaan vertailuun, on se kokoeron puolesta vähän kuin verrattaisiin VW Poloa ja Ford Mondeota.

    No myönnän, Polo on vähän liioittelua. Paremminkin Golf, mutta silti.

    #172414 Ilmoita asiaton viesti

    mangio
    Jäsen

    claudius:

    Eikö Volvolta pitäisi ennemmin ottaa S60, jos kilpailijoilta on nuo mallit? S40 kilpailee paremminkin A3:n, A-sarjan ja 1-sarjan kanssa. Jaggelta ei taida vielä ihan vastaavaa löytyä, vaikka ovatkin laajentaneet mallistoaan pienempään suuntaan.

    s60 alkaa olee jo aika vanha malli, varmaan paremmin pärjää tuolla s40 mallilla….hiukan voi muutenkin ihmetellä merkki/malli valintoja…

    #172422 Ilmoita asiaton viesti

    ooouuu
    Osallistuja (Participant)

    GTAm:

    claudius:

    Eikö Volvolta pitäisi ennemmin ottaa S60, jos kilpailijoilta on nuo mallit? S40 kilpailee paremminkin A3:n, A-sarjan ja 1-sarjan kanssa. Jaggelta ei taida vielä ihan vastaavaa löytyä, vaikka ovatkin laajentaneet mallistoaan pienempään suuntaan.

    s60 alkaa olee jo aika vanha malli, varmaan paremmin pärjää tuolla s40 mallilla….hiukan voi muutenkin ihmetellä merkki/malli valintoja…

    Onhan tuo s40 pikkuauto tässä seurassa ja sen takia en uskokaan että se voi muita juuri haastaa. Yhtä hyvin voidaan s40 kohdalla puhua vaikka Focuksesta tai Mazda 3:sta jotka käytännössä ovat sama auto.

    #172424 Ilmoita asiaton viesti

    kinapori
    Jäsen

    Juuso heitti aikas kattavan perustelun ja jopa pisteytyksen. Laitan siihen vielä alla lisää.

    Juuson arvostelu:

    -Lopuksi vielä veikkaus järjestyksestä ja pisteistä:

    -1. Audi 8,9

    -2. BMW 8,7

    -3. Mercedes-Benz 8,6

    -4. Volvo 8,5

    -5. Saab 8,3

    -6. Jaguar 8,2

    Eli laittaisin lopputuloksen seuraavasti ilman pisteitä:

    1. A4

    2. MB C

    3. BMW

    4. SAAB

    5. VOLVO

    6. Jagge

    Vaika olenkin BMW autoilija niin mielestäni nykyinen 300 sarjan peli on jo vanha kilpailuluokassa ja tässä nopeassa kehityksessä. Moottori tietysti on todella hieno mutta testeissä manuaali ei tule pärjäämään.

    Ja TM ei arvosta BMW:tä nykymaailmassa, se tullee myös tiputtamaan sijoitusta. Mutta oikeasti BMW ja SAAB on kyllä tässä ne 3/4 sijat.

    Volvo on ihan väärässä porukassa, siis tarkoitan kyseistä mallia. Volvo ihmisille tiedoksi etten parjaa Volvoa vain ainoastaan ihmettelen mallin valintaa tähän testiin.

    Audi ottanee voiton, pitäisi ainakin. Ihmettelen jos ei. MB kakkosena koska mielestäni C on onnistunut painos ja tuulahdus uutta MB:n kehitystä.

    Valitettavasti Jagge pysähtyi pahasti paikalleen ja toivon että tulevaisuudessa myös nämä "pikkuluokat" saisi nauttia Jaggen fiiliksistä.

    Ihmettelen miksi tähän testiin ei ole otettu mukaan C5:sta tai Mondeo, ym autoja jotka varmasti olisivat tuoneet SAAB/BMW rintamalle mielenkiintoista vertailua.

    #172430 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    kinapori:

    Eli laittaisin lopputuloksen seuraavasti ilman pisteitä:

    1. A4

    2. MB C

    3. BMW

    4. SAAB

    5. VOLVO

    6. Jagge

    Vaika olenkin BMW autoilija niin mielestäni nykyinen 300 sarjan peli on jo vanha kilpailuluokassa ja tässä nopeassa kehityksessä. Moottori tietysti on todella hieno mutta testeissä manuaali ei tule pärjäämään.

    Ja TM ei arvosta BMW:tä nykymaailmassa, se tullee myös tiputtamaan sijoitusta. Mutta oikeasti BMW ja SAAB on kyllä tässä ne 3/¤ sijat.

    Volvo on ihan väärässä porukassa, siis tarkoitan kyseistä mallia. Volvo ihmisille tiedoksi etten parjaa Volvoa vain ainoastaan ihmettelen mallin valintaa tähän testiin.

    Audi ottanee voiton, pitäisi ainakin. Ihmettelen jos ei. MB kakkosena koska mielestäni C on onnistunut painos ja tuulahdus uutta MB:n kehitystä.

    Valitettavasti Jagge pysähtyi pahasti paikalleen ja toivon että tulevaisuudessa myös nämä "pikkuluokat" saisi nauttia Jaggen fiiliksistä.

    Ihmettelen miksi tähän testiin ei ole otettu mukaan C5:sta tai Mondeo, ym autoja jotka varmasti olisivat tuoneet SAAB/BMW rintamalle mielenkiintoista vertailua.

    Minä ihmettelen mikä tekee juuri tästä testistä niin merkittävän, että siitä kannattaa spekuloida jo etukäteen. Onhan noita samoja autoja testailtu jo lukemattomissa testeissä. TM testeissä ei perinteisesti saada paljon eroa autojen välille, kun pistelaskutapa on sellainen eli muutaman kymmenyksen sisälle nuo mahtuu. Ja kun Audi tuon testin tullee voittamaan ja Jaguar ollee viimeinen, niin mitäpä uutta siinä on?

    S40 on tiloiltaan pieni ja siten jo lähtökohtaisesti muut saa etumatkaa tiloillaan. Mutta onpa S40 verrattu isompiinkin autoihin Tuulilasin tammikuun 2005 numerossa. Sen testin järjestys oli Mazda6, S40, Avensis, Peugeot 407. S40 oli paras käyttöominaisuuksissa, mukavuudessa ja turvallisuudessa, toiseksi paras ajettavuudessa ja huonoin tiloissa ja kustannuksissa. Eli eipä tuo S40 nyt kovin surkeaksi tuossa testissä osoittautunut, vaikka mm. tiloja arvioitaessa tavaratilan aukkoa verrattiin lähinnä kirjeluukkuun.

    #172436 Ilmoita asiaton viesti

    andertz
    Jäsen

    Volvo voittaa, ja BMW on viimeinen. Mersu on toiseksi viimeinen. TM:n testi tulee osoittamaan, mikä on oikea autojärjestys Suomessa.

    Audihan on muuten käytännössä sama kuin Skoda tai Seat, vähän eri pakkauksessa. Periaatteessahan Audin ostaja on vain enemmän premium-orientoitunut kuin Skodan tai Seatin ostaja.

    Saksassa joka viides työntekijä on riippuvainen autoteollisuudesta.

    http://www.taloussanomat.fi/kulutustavarat/2008/12/28/saksalaisille-puuhataan-kannusteita-autonostoon/200833164/12?rss=uusimmat-uutinen

    #172442 Ilmoita asiaton viesti

    simppa
    Jäsen

    Audit, Skodat ja Seatit eivät joitain poikkeuksia lukuunottamatta ole todellakaan samoja autoja kuten ei ole Volvot ja Forditkaan. Jos ei A4:jän ja Passatin väliltä löydä mitään eroa, niin silloin on todellinen puusilmä. Sama pätee Volvoihin ja Fordeihin tai vaikkapa Lincoln LS:ään ja XF jaggeen:

    Lincoln:

    http://www.lincolnsofdistinction.com/images/2005LincolnLS-02.jpg

    Jagge:

    http://image.motortrend.com/f/9860260/112_0807_14z+2009_jaguar_XF_supercharged+interior_view.jpg

    Se että jaetaan samaa tekniikkaa jonkun toisen mallin kanssa ei todellakaan tarkoita, että kyseessä olisi samat autot. XWD:kin (millä nimimerkillä sitten esiintyykin) jatkuvasti provoaa, että Fordit ja Volvot ovat samoja autoja koska tekniikkaa jaetaan. Suosittelen Andrealle Lincoln LS:n ja XF jaggen koeajamista peräkkäin, niin ei viitsi edes provoilumielessä kirjoittaa tuollaista.

    #172446 Ilmoita asiaton viesti

    petos
    Jäsen

    Tuo tekniikan jakamisasia on mielestäni enemmänkin sellainen imago-periaatekysymys.

    Eli ei auto ole välttämättä ”sama” eri kuorissa, mutta onhan siinä aina negatiivisesti kalskahtava leima.

    Tottahan on hienoa ajaa ja omistaa auto joka on täysin itsenäisesti ja omalla osaamisella suunniteltu ja tehty :whistle:

    Tosin se taitaa kohta olla laiha lohtu tämän talouskriisin takia, meteoriitti on jo ehkä tulossa kohti näitä itsenäisiä, hienoja ja selkärankaisesti omaan tekniikkaan luottavia merkkejä?

    #172453 Ilmoita asiaton viesti

    ooouuu
    Osallistuja (Participant)

    andertz:

    Volvo voittaa, ja BMW on viimeinen. Mersu on toiseksi viimeinen. TM:n testi tulee osoittamaan, mikä on oikea autojärjestys Suomessa.

    andertz, uskaltanen ottaa tässä vaiheessa komenttisi suhteen pienen riskin ja heittää tähän :laugh::laugh::laugh:

    #172455 Ilmoita asiaton viesti

    simppa
    Jäsen

    Petos:

    Tunnut sinäkin tuota Nissanin GT-R:ää arvostavan, vaikkei senkään "pohjalevy" täysin oma ole.

    Ei se silti tee siitä samaa autoa kuin Infinitit tai 350Z vai tekeekö? Tuolle samalle "pohjalevylle" on rakennettu henkilöpakukin.

    #172460 Ilmoita asiaton viesti

    Zagarat
    Jäsen

    Huh, millaista testiuskovaista porukkaa täällä kirjoittelee. Tämmöiset testit kertovat vain testaajiensa kunkinhetkisen näkemyksen. Kuka sitä nyt autolehden testin perusteella autonsa valitsee, vaikka joskus hauskaa luettavaa ovatkin. Meikäläisen omat vertailut ja autolehtien rankkaukset ovat harvoin kohdanneet. Lähivuosina autot kootaan yhä enemmän samoista ylikansallisista komponenteistä kuten kodinkoneet ja kännykat. Pelti taivutellaan vähän eri tavalla ja nokalle lyödään eri lätkä. Sitten vertaillaann kiihkeästi, heh…

    #172469 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Näinhän se tulee olemaan ja osin jo onkin koska esim. Volkkarilla on jo käytössä neljä erillaista "lätkää". :snotty:

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 638)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.