Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Mikä hv?

Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Metsähaka 31.10.2009 at 00:16.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 110)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #119904 Ilmoita asiaton viesti

    pete61
    Jäsen

    On tosiaan hämmästyttävää, kuinka vaikeaa noista kaakeista on päästä eroon. TM:n kunniaksi on sentään todettava, että he ilmoittavat tehot ensisijaisesti oikealla yksiköllä, mutta vanhojen jäärien mieliksi vielä suluissa hevosvoimina. Sensijaan esim hesarissa puhutaan lähes yksinomaan hevosvoimista.

    Hevosvoimayksikön käyttöön ei ole mitään muuta syytä kuin turhamaisuus; on mukavampaa kun on isompi lukema B)

    #119914 Ilmoita asiaton viesti

    nikkra
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä 70-luvun alussa alettiin käyttää tehon yksikkönä watin

    kerrannaisyksikköa kilowattia. Tuolloin kuitenkin joidenkin

    autojen mainoksissa lipsuttiin takaisin hevosvoimiin, ja kun tuolloin kansalaisten koulutustaso oli paljon matalampi, eivätkä

    läheskään kaikki tienneet kW:n ja hv:n eroa, ajauduttiin takaisin tuohon hevosvoimaan.

    Vääntömomentissahan siirtyminen Newtonmetriin jäi käyttöön, koska samasta tietämättömyydestä johtuen, olihan moottori, jonka vääntömomentti oli 200Nm paljon vääntävämpi kuin kilpailija moottori 20 kPm:llään.

    #119920 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Vielä esimerkki auton mallimerkinnästä ja tehoista:

    Citroen C5 HDi 110 tarkoittaa 110hv moottoria (80kW).

    Opel Insignia 2,0 CDTi 118 tarkoittaa 118kW moottoria(160hv).

    #119924 Ilmoita asiaton viesti

    Kitkakalle
    Jäsen

    Penteles:


    Citroen C5 HDi 110 tarkoittaa 110hv moottoria (80kW).

    Tuossa jompi kumpi ei päde.

    110 hv = 81 kW

    80 kW = 109 hv

    Olen huomannut, että ranskalaismerkkien hevosissa on usein vähemmän Watteja kuin muiden. Kerroin (1 kW = 1,36 hv) ei päde. Sama on Renautilla.

    Jälleen yksi hyvä syy heittää hevosvoimat historian arkistoihin.

    BMW:lle kuuluu suuri kiitos. Se on jo pitkään mitoittanut moottorinsa tasa kilowatteihin. Esim. 120, 130 ja 180 kW. Mä näen aina punaista, kun Tuulilasi-lehdessä ilmoitetaan jonkun Bemarin tehoksi 272 hv. Virallisissa yksiköissä se olisi tasan 200 kW. Paljon helpompi muistaakin.

    #119927 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    Mikä ihmeen hevosvoima? Kyllä yksi hevonen liikuttaa vaunua lujempaa kuin yhden hevosvoiman moottori…

    Olisi jo aika tosiaan kuopata nuo kaakit…

    #119934 Ilmoita asiaton viesti

    Kitkakalle
    Jäsen

    TM:ssä mitattiin aikanaan yhden hevosten tuottamaa tehoa.

    Volmari niminen hevonen tuotti:

    – 18 kW (24 hv) 0,1 sekunnin ajan

    – 10 kW (14 hv) 1 sekunnin ajan

    – 8 kW (10 hv) 10 sekunnin ajan

    – 5 kW (7 hv) 100 sekunnin ajan

    Eli hevonen tuottaa selvästi enemmän kuin yhden hevosvoiman, mutta vain lyhyen aikaa. Hevosvoiman alkuperäinen määritys oli mitä keskiverto hevonen pystyy tuottamaan 8 tunnin ajan. Se oli 1 hv eli 736 W. Siinä se osui kyllä aika kohdillen ja oli aikanaan havainnollinen yksikkö. Ei enää.

    Jälkikäteen se määritettiin reverse engineering menetelmällä nostamaan tietty massa tietyn matkan tietyssä ajassa ja tietyssä painovoimassa. Koittivat tehdä hevosvoimasta jollain tapaa vakavasti otettavaa yksikköä nykymaailmaan.

    #119940 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    Kitkakalle:

    Hevosvoiman alkuperäinen määritys oli mitä keskiverto hevonen pystyy tuottamaan 8 tunnin ajan. Se oli 1 hv eli 736 W. Siinä se osui kyllä aika kohdillen ja oli aikanaan havainnollinen yksikkö. Ei enää.

    Eipä hevonen pääse todelliseen suorituskykyynsä kävellessään 8h ympyrää, niinkuin noissa vanhan ajan voimalaitoksissa kai oli tapana. Realistisempaa olisi mitata suoraa vetotehoa. Ja vähän järkevämpää aikaa. Eipä se auton moottorikaan varmaan tykkää hyvää pidemmän päälle jos sitä huudattaa maksimiteholla 8h putkeen…. tankillakin joutuu käymään siinä välissä. Niin ja autonmoottorintehoista ei vähennetä auton omia vastuksia, niinkuin hevoselle tehdään.

    Näistä kai tuo virhe kertautuu aika moninkertaiseksi.

    #119943 Ilmoita asiaton viesti

    No kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä puhutaan ihan yleisesti hevosvoimista eikä mistään helkkarin kilowateista. Se hv on tuttu jo vuosien takaa, ja ainakin itselleni on ihan yhdentekevää onko se virallinen vaiko ei. Puhukoon kilowateista jotka haluavat…. :laugh:

    #119949 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Ammattilainen:

    No kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä puhutaan ihan yleisesti hevosvoimista eikä mistään helkkarin kilowateista. Se hv on tuttu jo vuosien takaa, ja ainakin itselleni on ihan yhdentekevää onko se virallinen vaiko ei. Puhukoon kilowateista jotka haluavat…. :laugh:

    Kuulut ilmeisesti siihen joukkoon joka muuntaa vielä eurot markoiksi. :laugh:=)

    #119953 Ilmoita asiaton viesti

    Reimanen
    Jäsen

    Avauksessa mainittu asiallinen SI-linja on kannatettava, mutta hevosvoimat taitavat olla vielä helpoimmasta päästä haudattavien listalla.

    Pullo kuohuvaa aukeaa heti, kun tuumat on kuopattu, mutta se aika ei koita ihan heti.

    #119960 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles:

    Ammattilainen:

    No kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä puhutaan ihan yleisesti hevosvoimista eikä mistään helkkarin kilowateista. Se hv on tuttu jo vuosien takaa, ja ainakin itselleni on ihan yhdentekevää onko se virallinen vaiko ei. Puhukoon kilowateista jotka haluavat…. :laugh:

    Kuulut ilmeisesti siihen joukkoon joka muuntaa vielä eurot markoiksi. :laugh:=)

    No itse asiassa enää hyvin harvoin. Tosin välillä on varmaan itse kullekin hyvä miettiä, mitä mikäkin ostos olisi "mummeleissa" maksanut…..rahan arvo ja hintojen vertailu on monilla aivan hakoteillä nykyisen valuutan aikaan. " Olipa halvat merkkilenkkarit, ei maksanut kuin 160 euroa…oli 50 % alessa…" :laugh:

    #119963 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Penteles:

    Ammattilainen:

    No kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä puhutaan ihan yleisesti hevosvoimista eikä mistään helkkarin kilowateista. Se hv on tuttu jo vuosien takaa, ja ainakin itselleni on ihan yhdentekevää onko se virallinen vaiko ei. Puhukoon kilowateista jotka haluavat…. :laugh:

    Kuulut ilmeisesti siihen joukkoon joka muuntaa vielä eurot markoiksi. :laugh:=)

    Oikiat asiap pysyy ja paranoo niiku hevooset aitaukses. Ja jos eiväp pysy niin ne voirahan lastuttaa niin ei tartte hakia!

    #119969 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Reimanen:

    Avauksessa mainittu asiallinen SI-linja on kannatettava, mutta hevosvoimat taitavat olla vielä helpoimmasta päästä haudattavien listalla.

    Pullo kuohuvaa aukeaa heti, kun tuumat on kuopattu, mutta se aika ei koita ihan heti.

    Eikös nuo engelsmannit siirry jo tuuma tuumalta metriseen järjestelmään. :laugh:

    #119975 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ammattilainen:


    No itse asiassa enää hyvin harvoin. Tosin välillä on varmaan itse kullekin hyvä miettiä, mitä mikäkin ostos olisi "mummeleissa" maksanut…..rahan arvo ja hintojen vertailu on monilla aivan hakoteillä nykyisen valuutan aikaan. " Olipa halvat merkkilenkkarit, ei maksanut kuin 160 euroa…oli 50 % alessa…" :laugh:

    Hintojen vertailu on nykyisin helppoa kun ei tarvitse koko ajan miettiä viimeisimpiä muuntokertoimia välillä korkin lailla kelluvalle ja välillä ankkurin lailla uppoavalle markalle. Nykyisin pääsee jo pitkälle, kun muistaa kertoimet punnalle ja dollarille. Ja jos tuntuu pahalta kun muuttaa sen kahvikupin hinnan markoiksi, niin ei kannata myöskään unohtaa kansalaisten ostovoiman kohonneen markka-ajoista.

    #119979 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tässä watti ja hevovoima -ongelmassa lehdistöllä on iso mahdollisuus. Jos teknarit ja tuularit hylkäisivät nämä vanhentuneen yksiköt, niin kyllä ne unohtuisivat pian lukijoidenkin keskuudessa. Viimeistään sukupolvien vaihtuminen korjaisi tilanteen. Epäilen vain, että toimituksissa taitaa olla liian munatonta väkeä tekemään tallaista päätöstä. Samalla tulisi maahantuojillekin erinomainen mahdollisuus lopettaa yksiköiden kanssa sekoilu.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 110)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.