Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Halpisautot

Tämä aihe sisältää 67 vastaukset, 26 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Metsähaka 06.02.2010 at 01:53.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 68)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #176433 Ilmoita asiaton viesti

    Kitkakalle
    Jäsen

    Tuollaisen halpa-auton turvallisuus arvelluttaa. Myös sisätilat ovat aika ahtaat. Kolarin sattuessa ei jää paljon tilaa jalolle ja muille ruumiinosille. Samoin itse törmäyskestävyys on aika heikko. Aikuinen ei mahdu hyvin taakse ja tavaratilat vaatimattomat. Massaakin on vähän, jolloin kolarissa ollaan altavastaajana.

    Astra/Focus/Golf luokan auto on hyvä kompromissi. Sen kolariturvallisuus on hyvä, ajo-ominaisuudet kunnossa ja takatilatkin riittävät aikuiselle. Farmarina tavaraakin mahtuu mukaan reilusti. Kulutuksetkin ovat nykyään jo pienet.

    Esim. yhdistetty EU-kulutus:

    – Focus 1.6 TDCi Econetic (80 kW) 3,8 l/100 km

    – Golf 1.2 TSI (77 kW) 5,2 l/100 km

    Jos tilat riittävät, Corsa/Fiesta/Polo luokan auto on myös hyvä.

    Vaikka itse ajaisi kuinka varovaisesti, joku muu voi ajaa päälle. Silloin halpa-auton kyydissä on ikävä olla.

    http://www.euroncap.com/tests/dacia_sandero_2008/340.aspx

    http://www.euroncap.com/tests/ford_fiesta_2008/333.aspx

    http://www.euroncap.com/tests/renault_megane_2008/337.aspx

    Tuon Nanon turvallisuus lienee vielä kertaluokkaa huonompi kuin Dacian. Ei kiitos, ainakaan minulle.

    #176440 Ilmoita asiaton viesti

    slowgear
    Jäsen

    Kyllähän se on ihan selvä asia ollut alusta lähtien, että ei suomalainen mitään halpa-autoa osta vaikka puheet on mitä on. Suomalainen ostaa kyllä Mersun tai Bemarin jos sen saa aiempaa halvemmalla, mutta ei mitään jo alunperin halpaa ja halvaksi tehtyä.

    #176442 Ilmoita asiaton viesti

    ORi
    Jäsen

    Suomessa auto on vakava hankinta jo veroteknisestikin ajateltuna. Halpa-auton jälleenmyyntiarvo on varovasti arvioiden katastrofi jolloin sillä ajelu on yhtä kallista kuin hieman paremmallakin. Kulutusta eivät halpikset pysty painamaan sen alemmaksi kun moottorit eivät ole viimeistä huutoa. Suomen ankarat keliolosuhteet ja pitkät välimatkat eivät myöskään suosi kaupunkiin kehitettyjä autoja. En usko näiden menestykseen Suomessa.

    #176448 Ilmoita asiaton viesti

    mol
    Jäsen

    Mitä merkitystä on jälleenmyyntiarvolla jos auto ei uutenakaan maksa kymppitonnia? Ei sen arvo voi yli kymppitonnia koskaan pudotakaan. 25000 euron perheautosta se kymppitonni häviää helposti kolmessa vuodessa….

    #176456 Ilmoita asiaton viesti

    jjvi
    Osallistuja (Participant)

    Vaikka itse ajaisi kuinka varovaisesti, joku muu voi ajaa päälle. Silloin halpa-auton kyydissä on ikävä olla.

    http://www.euroncap.com/tests/dacia_sandero_2008/340.aspx

    http://www.euroncap.com/tests/ford_fiesta_2008/333.aspx

    http://www.euroncap.com/tests/renault_megane_2008/337.aspx

    Ironista tässä on se että suomalainen ostaa sitten samalla hintaa jonkun 10-vuotta vanhan saksalaisen joka on turvallisuudeltaan helposti huonompi mitä se santeero

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx

    #176461 Ilmoita asiaton viesti

    jappeli
    Jäsen

    Jos halpisauto täyttää asialliset turvallisuusvaatimukset ja on ajettavuudeltaan kohdallaan eikä hukkaa polttoainettakaan vanhanaikaisen tekniikan vuoksi, niin silloin sellainen voi olla monelle perheelle järkevä ostos kakkos- tai kolmosautoksi.

    Jälleenmyyntiarvolla ei ole mitään merkitystä kymmenen tonnin hintaluokassa, tuotetta voi kuitenkin käyttää useamman vuoden ja lopuksi sen voi surutta hukata pois, ilman että joutuisi suremaan menetettyjä rahoja. Vaihtoehtona tuossa hintaluokassa ovat aika vanhat tavalliset autot, ja niihin verrattuna uusi halvempi voi olla varsin käypäinen ostos.

    Jos tekniikka pelaa ja sisälle mahtuu, ei halpis ole lainkaan pöllö ostos vaikkapa perheen isän työmatkaautoksi. Kalliimmalla autolla voi samaan aikaan kulkea muu perhe turvallisesti muut ajot ja halpis kestää varmasti päivittäisen seisomisen jollain työpaikan parkkialueella.

    Ei muuta kuin ryhtiliike käyntiin ja porukalla ostoksille erilaisia halpiksia kohti. Viimeisessä lehden numerossa oli joitain vaihtoehtoja esilläkin ja oikein kovan sarjan halpistelijat voivat mennä vielä Deltan myymälästä kysymään, jos he vielä Ladankin myisivät.

    Vähän vakavammin sanottuna, ehkä tuleva Dacia tai vaikkapa halvimmat Fiatit ovat juuri sitä tyypillisintä Suomeen sopivaa halpisainesta.

    #176465 Ilmoita asiaton viesti

    ORi
    Jäsen

    "Ironista tässä on se että suomalainen ostaa sitten samalla hintaa jonkun 10-vuotta vanhan saksalaisen joka on turvallisuudeltaan helposti huonompi mitä se santeero

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx "

    Jos otetaan vain 10 vuotta vanha saksalainen niin:

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx

    BMW E46 =1998-2005

    Auton valinta on ihan henkilökohtainen valinta enkä ota siihen sen enemmän kantaa.

    #176470 Ilmoita asiaton viesti

    finman
    Jäsen

    ORi:

    "Ironista tässä on se että suomalainen ostaa sitten samalla hintaa jonkun 10-vuotta vanhan saksalaisen joka on turvallisuudeltaan helposti huonompi mitä se santeero

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx "

    Jos otetaan vain 10 vuotta vanha saksalainen niin:

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx

    BMW E46 =1998-2005

    Auton valinta on ihan henkilökohtainen valinta enkä ota siihen sen enemmän kantaa.

    eipä sandero tuolle "uudemmallekkaan" 3-sarjalaiselle juuri häviä…

    http://www.euroncap.com/tests/dacia_sandero_2008/340.aspx

    #176475 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja (Participant)

    finman:

    eipä sandero tuolle "uudemmallekkaan" 3-sarjalaiselle juuri häviä…

    http://www.euroncap.com/tests/dacia_sandero_2008/340.aspx

    Samaa tasoa näkyy olevan kuin E39 5-sarjalainen:

    http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_1998/49.aspx

    #176478 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee liikennekeskustelussa oli kaivanut jostain tiedon, että yhden tähden ero euroncapissa vastaa lähtönopeudessa n. 3 km/h eroa. Neljän tähden autolla saa siis tämän tiedon mukaan ajaa kolarin lähtönopeudesta 83 km/h, jolloin loukkaantumisriski (kuoleman riskistä ei TeeCee maininnut) on sama kuin kolmen tähden autolla nopeudella 80 km/h.

    Moniko ajelee 10 vuotiaalla autolla tämän takia hiljempaa kuin uudella? En minä ainakaan. Harva on itse valmis tekemään asialle mitään, mutta autotehtaalta kyllä ollaan vaatimassa toimenpiteitä.

    Nämä autovalinta-asiat ovat monella tapaa tunnepitoisia juttuja. Esim. nelivetoistakin perustellaan monesti turvallisuudella. Voi silti kysyä, saako rahoillensa paremman vastineen käyttämällä ylläpitokuluissa syntyneen eron (oletus: neliveto vie polttoainetta 1l/100 km enemmän -> n. 300 e/vuosi) rengashankintoihin vai bensalaskuihin.

    80-luvulla, jolloin Suomessa halpiksilla (itäautot) oli viimeksi merkittävä markkina-asema, vertailtiin näitä usein käytettyihin samanhintaisiin länsiautoihin. Koskaan ei taidettu yksiselitteistä lopputulosta saatu esiin. Tuolloin ei turvallisuudesta puhuttu vielä mitään, hankintapäätökseen eniten kai vaikutti vaikeasti mitattavat asiat kuten luottavuus ja imago. Joku ajettavuuden ns. dynaamisuus tai muu vastaava kirosana (jolla markkinointi kansaa sumuttaa kalliimpien autojen kohdalla) tuskin on prioritettilistalla kovin korkealla näistä autoista puhuttaessa. Uusi Lada pysynee tiellä siinä missä vanha Corollakin.

    Minulle suurin syy olla sekaantumatta halpiksiin on epäilys luotettavuudesta. Vaikka ylläpito korjauskuluineen olisikin halvempaa kuin tavallisella autolla, silti pyrin kaikin tavoin välttämään tilannetta, että auto ei aamulla käynnistyisikään, kun pitää lähteä töihin puhumattakaan siitä, että jättäisi tielle klo 5 aamulla räntäsateessa. Eikä hiukan harmittomampien vikojen korjaaminen/korjauttaminenkaan mieltä ylentävää ajanvietettä ole.

    #176485 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Reimanen:


    Puheet ja teot eivät taida ihan kohdata? Ainakin tuntuu vaikealta kuvitella, että Tata tulisi korjaamaan potin Suomesta…

    En minäkään usko, että Tata korjaa pottia meillä. Jossain muualla se ehkä onnistuu paremmin.

    Minusta autovalinnassa ehkä oudoin ilmiö on se, että hankinta lähtee liikkeelle hintaluokan määrittelystä. Ajatellaan, että autoon on käytettävissä esimerkiksi 30000 e, sitten aletaan katsella kuinka hyvän auton tuolla rahalla saisi.

    Minusta kannattaisi ensin määritellä vaatimukset autolle, sitten selvittää kriteerien hinta. Vasta sen jälkeen pohtia, riittääkö rahat vai pitääkö jostain tinkiä. Veikkaan, että moni saattaisi päätyä pykälää halvempaan malliin ja näin säästää useamman tonnin.

    #176488 Ilmoita asiaton viesti

    slowgear
    Jäsen

    Herbert:

    TeeCee liikennekeskustelussa oli kaivanut jostain tiedon, että yhden tähden ero euroncapissa vastaa lähtönopeudessa n. 3 km/h eroa. Neljän tähden autolla saa siis tämän tiedon mukaan ajaa kolarin lähtönopeudesta 83 km/h, jolloin loukkaantumisriski (kuoleman riskistä ei TeeCee maininnut) on sama kuin kolmen tähden autolla nopeudella 80 km/h.

    Noi TeeCeen aina ties mistä tunkiosta kaivelemat "faktat" nyt on mitä on. Suurimmalla osalla autoista ei ajeta kuitenkaan minkään laista kolaria, vakaviin loukkaantumisiin tai kuolemiin johtavista kolareista puhumattakaan, että auton valinnassa turvallisuus ja yleensä vielä ainoastaan passiivinen turvallisuus olisi ainoa ominaisuus, jonka mukaan auto kannattaa valita.

    #176496 Ilmoita asiaton viesti

    finman
    Jäsen

    Herbert:

    TeeCee liikennekeskustelussa oli kaivanut jostain tiedon, että yhden tähden ero euroncapissa vastaa lähtönopeudessa n. 3 km/h eroa. Neljän tähden autolla saa siis tämän tiedon mukaan ajaa kolarin lähtönopeudesta 83 km/h, jolloin loukkaantumisriski (kuoleman riskistä ei TeeCee maininnut) on sama kuin kolmen tähden autolla nopeudella 80 km/h.

    keulatörmäys tetin nopeus on 64km/h joten jos tuo 3km/h nousu johtaa 1tähden tiputukseen niin 80km/h ei ole jäljellä yhtään tähteä millään autolla…

    oli tehty myös tutkimus että 2kpl 4 tähden autoa ajavat testikolarin ja niiden massa ero on suuri niin nopeus vastaisi range roverilla 64km/h pitäisi yariksella ajaa 108 km/h että vastaisivat toisiansa (huom. noin 5 v vanha testi)

    #176499 Ilmoita asiaton viesti

    Kitkakalle
    Jäsen

    https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

    Kummassa autossa haluaisit mielummin istua?

    #176504 Ilmoita asiaton viesti

    Hiilipäästö
    Osallistuja (Participant)

    finman:

    oli tehty myös tutkimus että 2kpl 4 tähden autoa ajavat testikolarin ja niiden massa ero on suuri niin nopeus vastaisi range roverilla 64km/h pitäisi yariksella ajaa 108 km/h että vastaisivat toisiansa (huom. noin 5 v vanha testi)

    Massasta on hyötyä joissakin kolaritilanteissa. Jos autot tarttuvat toisiinsa törmäyksen jälkeen, nopeuden muutos on pienempi suurempimassaiselle autolle. Tämä johtuu liikemääärn säilymislaista.

    Näin ollen kevyemmälle autolle tulee suurempi nopeudenmuutos, ja jos se suurempi nopeudenmuutos menee samalla törmäysmatkalla, kiihtyvyydet ovat suurempia.

    Tässä on kuitenkin vain osa totuudesta. Henkilöauton kokoisten ajoneuvojen törmäyksissä paljon enemmän vaikutusta on sillä, miten törmäys menee. Autot usein vain "kolhaisevat" toisiaan, jolloin rakenteellisilla tekijöillä on suuri vaikutus liikeratoihin.

    Samoin harvoin on niin, että raaka tasainen kiihtyvyys aiheuttaa suuria vammoja. Kiihtyvyydet kehon eri osissa voivat rakenteellisista sistä (auton rakenteet, turvavyöt, airbagit) olla kovin erilaisia. Ja tietysti jostain voi aina työntyä se palkki korvasta sisään ja silmästä ulos. Silloin ei matala kiihtyvyyskään auta.

    Suorassa koko keulaan osuvassa kolarissa massa tekee sen, että suurempi massa on turvallinen. Melkein kaikissa muissa tilanteissa muilla tekijöillä on suurempi vaikutus.

    (Ai niin, kun vertailette niitä EuroNCAP-tähtiä, niin kannattaa huomioida se, että ne eivät välttämättä ole vertailukelpoisia eri vuosien välillä, säännöissä on ollut muutoksia.)

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 68)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.