Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Onko ajotaitokin sosialisoitu?

Tämä aihe sisältää 103 vastaukset, 23 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  AkiK 04.01.2010 at 09:56.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 104)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #171225 Ilmoita asiaton viesti

    Ihmiset puhuu yhtä ja tekee toista. Monikin sanoo että "joo, kyllä sellainen perusauto olis ihan jees", mutta kun tulee uuden auton oston aika, ei ketään kiinnosta mikään peltinen peruskottero vaan nykyaikainen, turvavarusteilla ja mukavuuksilla varustettu auto. Itse en todellakaan usko että mitään riisuttuja kotteroita kannattaa enää nykyaikana ruveta tekemään. Ehkä jonnekin kehitysmaihin….. :laugh:

    #171230 Ilmoita asiaton viesti

    Chrysler-man
    Jäsen

    Omassa autossani ei ole ESP:tä mikä harmittaa vain siltä osin että kaikenlaiset varusteet ovat kivoja. ESP on kuitenkin vähän samanlainen varuste kuin Airbag, eli sen pitäisi aktivoitua vasta silloin kuin kun auto on karannut tai on karkaamassa käsistä. Voisi siis sanoa että ESP on liian suuren tilannenopeuden varoitusvalo ja se jarruttaa silloin kun kuski ei itse ole tajunnut tehdä sitä.

    Uusi Dacia yms. lienee 259 cm:n akselivälillään vaihtoehto neljä-viisi vuotta käytetylle Astralle, Focukselle tai Golfille, vaikkakin tavaratila on pikkaisen turhan pieni. Melultasoltaan (74 desibeliä 120 km/h nopeudella) tuo testin mukaan vastaisi Ford Focusta.

    #171237 Ilmoita asiaton viesti

    kappas
    Osallistuja (Participant)

    Ehkä jonnekin kehitysmaihin…..

    Suomihan on autoilun kehitysmaa! Sehän on todistettu "moneen mieheen" mm. autokannan ikään, ja kuntoon nähden. Uskon kuitenkin, että tätänykyä Suomessa on paljonkin meitä, jotka eivät ole ammatissa, vaan eläkkeellä, pätkätöissä, tai muuten haluttomia maksamaan autosta useita "kymppejä". Itse hankin tällä hetkellä mielelläni autoni tuolta vuoden 2000 malleista, koska luulen näiden uudempien elektroniikkaa täynnä olevien mallien olevan vanhempina varsinaisia huoltakorjaamoiden vakioasiakkaita.

    Olen ollut tähän saakka erittäin tyytyväinen ostamiini käytettyihin. Vuosi 2000 on juuri se rajapyykki, jolloin alkoi tulla noita kolmikirjaimisia lyhenteitä pilvin pimein eri automerkkeihin. Mitään muuta selitystä en sille löydä, kuin sen, että rattiin pitää päästä, jos rollaalttorin sarvissa kestää korttelinvälin. Eli täysin vailla normaalia motoriikka ja liikkeentajua omaavan pitää päästää rattiin, ja pääsee, onhan siinä kaikki "avustava" automatiikka.

    Luulisin myös, että tällaisen perusauton jälleenmyyntiarvokin olisi suhteellisesti korkeampi, kuin elekroniikkavikaisen DTIe De Luxe mallin. Ja kyllä noita "Premium luokan" autoja tuodaan jatkossakin niitä haluaville.

    #171242 Ilmoita asiaton viesti

    Matti-
    Osallistuja (Participant)

    Ei auton hinta Suomessa tule varusteista tms. Se tulee veroista ja kaikista muista välistävetäjien jutuista.

    Yhden auton valmistaminen maksaa tehtaalle pitkälti alle kymppi tonnin vaikka auton lopullinen myynti hinta Suomessa olis 30 – 50 k euroa.

    Esim. muistaakseni yhden S-mersun valmistuskulut Mersulle olivat n.18 000 €. Siitä voi arvuutella paljonko mihinkin sitä rahaa jää kun loppu hinta Suomessa on pitkälti päälle 100 000 €. :xmas:

    Ja paljon julistettu periaatehan on että markkinataloudessa hinnalla ja valmistuskuluilla ei ole mitään tekemistä keskenään ja autojen kohdalla tämä pitää erityisen hyvin paikkaansa. Kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan, ja tuotteesta otetaan niin paljon rahaa kuin siitä on vain mahdollista saada. Siinä tasapainotellaan valmistusmäärän ja kappale hinnan välillä niin että mahdollisimman paljon jää lopuksi käteen valmistajalle. Ainut intressi mikä valmistajalla on, on maksimoida tuotto ja se onnistuu vain vastaamalla kysyntään. Yksinkertaisille perusautoille, ilman varusteita, ei ole kysyntää.

    #171246 Ilmoita asiaton viesti

    kappas
    Osallistuja (Participant)

    Matti- "Esim. muistaakseni yhden S-mersun valmistuskulut Mersulle olivat n.18 000 €. Siitä voi arvuutella paljonko mihinkin sitä rahaa jää kun loppu hinta Suomessa on pitkälti päälle 100 000 €."

    Niin, eihän tuo auton hinta Suomessa ole mikään ongelma, vaan nuo "härpäkkeet" joita sen paketin mukan tulee. En tiedä kuinka noita ns. turvallisuuslisälaitteita kohdellaan autoverotuksessa, mutta tarpeettomasta ei kukaan viitsi maksaa. Noissa pikku kotteroissa eli kauppakasseissakin alkaa olla jo kaikki "herkut". Ei varmaan monikaan niitä todella tarvi vartin kauppareissullaan, mutta maksaa niistä ostohetkellä ja senjälkeen huollossa suuria summia.

    #171249 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    kappas:

    EDS ja ABS – nuo kaiken pelastavat laiteet nykyautoilussa. Ei ole testiä tullut vastaan, jossa ei noiden puuttetta laskettaisi miinukseksi kyseiselle autolle. Kuitenkin autojen kalleutta on valiteltu niin kauan, kuin niitä on Suomeen tuotu. Onko testaajille jotenkin iskostunut ajatus, että laitteita voi lisätä kulkineeseen ilman kustannuksia? Jokainen mekaninen ja elektroninen "vempain" lisää loppusumaa ja huonontaa auton toiminnan luotettavuutta, joka taas lisää huoltokäyntejä ja käyttökustannuksia.

    Eräs ihmistyyppi nyt vain tykkää valittaa. Autot eivät koskaan tule olemaan niin halpoja, etteikö joku valittaisi niiden hintaa. Suomalaisten ostovoima suhteessa autojen hintaan on parantunut valtavasti viimeisen 20 vuoden aikana. Silti kalleudesta valitetaan aivan kuin ennenkin ja autojen halventuminen ohitetaan.

    #171255 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Matti-:

    Ei auton hinta Suomessa tule varusteista tms. Se tulee veroista ja kaikista muista välistävetäjien jutuista.

    Yhden auton valmistaminen maksaa tehtaalle pitkälti alle kymppi tonnin vaikka auton lopullinen myynti hinta Suomessa olis 30 – 50 k euroa.

    Esim. muistaakseni yhden S-mersun valmistuskulut Mersulle olivat n.18 000 €. Siitä voi arvuutella paljonko mihinkin sitä rahaa jää kun loppu hinta Suomessa on pitkälti päälle 100 000 €. :xmas:

    Ja paljon julistettu periaatehan on että markkinataloudessa hinnalla ja valmistuskuluilla ei ole mitään tekemistä keskenään ja autojen kohdalla tämä pitää erityisen hyvin paikkaansa. Kysyntä ja tarjonta määräävät hinnan, ja tuotteesta otetaan niin paljon rahaa kuin siitä on vain mahdollista saada. Siinä tasapainotellaan valmistusmäärän ja kappale hinnan välillä niin että mahdollisimman paljon jää lopuksi käteen valmistajalle. Ainut intressi mikä valmistajalla on, on maksimoida tuotto ja se onnistuu vain vastaamalla kysyntään. Yksinkertaisille perusautoille, ilman varusteita, ei ole kysyntää.

    Mitä kuluja lasket tuohon S-klassen hintaan? Selväähän on, että kaikki kulut eivät ole mukana. Mersu tekesi valtavasti parempaa tulosta, jos se pystyisi myymään autojaan tuon luokan katteillla. Autovalmistajat tekevät hyvin harvoin yli 10 prosentin tulosta. Aika moni valmistajaa tekee tappiotakin.

    Mielestäni paisuttelet verojen osuutta. Esimerkiksi jossain perus Golfin listahinnoissa on tonnin parin hintaero Saksan listahintoihin.

    #171262 Ilmoita asiaton viesti

    Luistonesto ja ajonvakautus voisi puuttuakin, jos olisi tarjolla ns. halpa perusauto. Mutta abs:t poitää olla, riittävästi airbageja, keskuslukko kaukosäädöllä, sähköikkunat (myös takana, muuten se tuntuu neekeriversiolta…), automaattivaihteisto, vakionopeussäädin, ilmastointi. Jos jokin noista puuttuu, ei tule kauppoja…. :wave:

    #171267 Ilmoita asiaton viesti

    kappas
    Osallistuja (Participant)

    NHB

    Eräs ihmistyyppi nyt vain tykkää valittaa. Autot eivät koskaan tule olemaan niin halpoja, etteikö joku valittaisi niiden hintaa.

    Johan tuossa edellä mainitsin, että autojen myntihinnat ovat kohdallaan, mutta huoltohinnat eivät ole.

    Ammattilainen

    Jos jokin noista puuttuu, ei tule kauppoja….

    Todella juuri sitä "sosialisoitua" turvallisuutta, en voi moittia, jokainen taaplaa tyylillään. Itse en osta autoa, joissa nuo laitteet ovat. Ehkä turvatyyny on hyväksyttävä, muuten joutuisin tyytymään liian vanhaan vuosikertaan. Sehän kai jo selvisikin, että ajelen vain vähän käytetyillä, hyvillä sellaisilla.

    #171273 Ilmoita asiaton viesti

    Thorne2
    Jäsen

    Haluaisiko kappas ostaa autonsa myös ilman turvavöitä jos tämä olisi mahdollista? Onhan siinä yksi vikakohde lisää, eikä niitäkään vartin kauppareissulla tarvitse. Ainakin itselleni ne ovat tähän astisella autoilu-urallani olleet täysin tarpeettomat.

    #171278 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Turvavöitä ei tosiaan kannata käyttää, siis tositilanteessa kokeilla, mutta kannattaa kuitenkin aina varalta kytkeä kun ajelee! :attn:

    #171280 Ilmoita asiaton viesti

    Matti-
    Osallistuja (Participant)

    NHB:


    Mitä kuluja lasket tuohon S-klassen hintaan? Selväähän on, että kaikki kulut eivät ole mukana. Mersu tekesi valtavasti parempaa tulosta, jos se pystyisi myymään autojaan tuon luokan katteillla. Autovalmistajat tekevät hyvin harvoin yli 10 prosentin tulosta. Aika moni valmistajaa tekee tappiotakin.

    Rahaa ei jää ainoastaan valmistajille, vaan myös maahantuojat, autoliikkeet ja kaikki muut välistävetäjät, mukaanlukien nimenomaan verottaja.

    Ja kyllä valmistajakin ison siivun ottaa, rahaa käytetään paljon mm. tuotekehitykseen ja muihin tämäntyyppisiin kuluihin. Autonvalmistajat käyttävät yritysmaailmasta selvästi eniten rahaa tuotekehitykseen. Toyota käytti vajaa 8mrd euroa viime vuonna.

    Mutta kyse ei ollut voitosta tai sen sellaisesta, vaan pointtini oli siinä että vaikka pari yksinkertaista varustetta karsittaisiinkin, olisiko merkitys valmistuskuluihin ja sitä mukaa hintaan kovinkaan merkittävä? Tuskin. Toisekseen, ei yksinkertaisille autoille ainakaan euroopassa ole niin merkittävää kysyntää, että niitä kannattaisi valmistaa.

    Mielestäni paisuttelet verojen osuutta. Esimerkiksi jossain perus Golfin listahinnoissa on tonnin parin hintaero Saksan listahintoihin.

    En paisuttele yhtään. Suomessa uusien autojen hinnasta menee merkittävä osa verottajalle. Tai, no merkittävä ja merkittävä. Riippuu monestakin seikasta ja siitä mitä kukanenkin pitää merkittävänä. Pienessä autossa veroa menee n. neljännes. Isommassa/erikoisemmassa/tehokkaammassa autossa selvästi enempi, aika helposti joku 40%.

    #171287 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    kappas:

    EDS ja ABS – nuo kaiken pelastavat laiteet nykyautoilussa. Ei ole testiä tullut vastaan, jossa ei noiden puuttetta laskettaisi miinukseksi kyseiselle autolle.

    Se, että testissä moititaan jotain nykyaikana normaalin varusteen puuttumista ei ole sosialisointia. Se on toimittajan oikeus (ja velvollisuus) kertoa mielipiteensä asiasta. Ei sinun tai kenenkään muunkaan tarvitse olla riippuvainen toimittajan arvostelusta. Vaikka valitettavan vahvasti tuollaiset kommentit tuntuvat vaikuttavan kansaan.

    Mihin pitää vetää raja siinä, mitä nykyaikana voidaan vaatia? Pitäisikö tukkimetsässäkin hääriä vielä pokasahan ja hevosen kanssa? Nämä nykyiset tietokoneohjatut motot ovat kamalan monimutkaisia ja kalliita huoltaa…

    #171294 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    kappas: "Johan tuossa edellä mainitsin, että autojen myntihinnat ovat kohdallaan, mutta huoltohinnat eivät ole."

    Ajonhallintajärjestelmän olemassaolo ei huoltohintaan vaikuta. Ainakaan minun autossani ei ole yhtään kohtaa, jossa järjestelmä kaipaisi huoltoa. Turvatyyny pitäisi kerran 10 vuodessa tarkistaa, mitä sitten tarkoittaakaan.

    Huoltohinnasta (tavallinen huolto n. 200-250 e) öljyn osuus on n. 60 e, suodattimien yms. tarvikkeiden hiukan enemmän ja loput työtä. Periaatteessa samat kulut tulee vanhan Ladan huollostakin.

    Minun ajamisessani (35 tkm/vuosi) vuodessa huollon osuus käyttökuluista (bensa, huolto/korjaus, vakuutukset, renkaat) on n. 10-15%. Ylivoimaisesti suurin kuluerä on polttoaine. Sieltä on myös helpoin lähteä kustannuksia leikkaamaan.

    "Todella juuri sitä "sosialisoitua" turvallisuutta, en voi moittia, jokainen taaplaa tyylillään. Itse en osta autoa, joissa nuo laitteet ovat. Ehkä turvatyyny on hyväksyttävä, muuten joutuisin tyytymään liian vanhaan vuosikertaan. Sehän kai jo selvisikin, että ajelen vain vähän käytetyillä, hyvillä sellaisilla."

    Mitä oikeastaan tarkoitat sosialisoidulla?

    #171298 Ilmoita asiaton viesti

    zxcvbn
    Osallistuja (Participant)

    Kokeneempana kuljettajana voisin ajatella ajavani autolla, jossa ei ole ABS-jarruja tai ajovakauden hallintaa. Hiljattain ajokortin saaneille tyttärilleni en kuitenkaan sellaista antaisi viikonloppuajeluita varten lainaksi.

    Turvallisuusvarusteet varmasti maksavat jotakin. Maksan sen hinnan mielelläni, jos sillä voin parantaa rakkaimpieni turvallisuutta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 104)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.