Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uusi Legacy wagon TM:n testissä

Tämä aihe sisältää 55 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  mhj 03.01.2010 at 19:56.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 56)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #170931 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Ja ettei väitteet dieselistä ja automaatista ois ihan omasta päästä tulleita niin laitetaan tämä linkki:

    Subaru Forester and Impreza next in line for CVT, along with diesels and Boxer 6

    #170937 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja (Participant)

    Hämmästelin testissä lähinnä moottorin vähäistä tehoa/vääntöä ja sitä kautta vaisua kiihtyvyyttä. Kilpailijoiden parhaat 2.5-litraiset ovat olleet paljon tehokkaampi/vääntävämpiä jo pitkään. Myös 2006 koeajetussa Subaru Impreza 2.0 R oli 2-litraisessa vaparissa 160 hv, kun nyt on 2.5-litraisessa 167hv.

    Keskimääräinen koeajokulutus ja melkein kaikki tasaisen nopeuden kulutukset oli kyllä Imprezalla suuremmat, vaikka auto oli lähes 200 kg kevyempi. Eli taloudellisuudessa on tapahtunut kehitystä.

    Legacy:n speksit on hyvin vertailukelpoiset 2006 koeajettuun Mitsubishi Outlander 2.4 Sport Aut:iin ja sen kulutus on ollut 11,7.

    #170944 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Jos nyt otettaisiinkin siltä kannalta, ettei välitetä koneen koosta ollenkaan. Otetaan huomioon vain kulutus ja kulkupuoli. Onko se vielä vaisu?

    0-100 nyt ei tietty ollut mikään "räjähtävä" mutta erityisesti ohitusnopeudethan on todella hyvää luokkaa. Jos vertaa vaikka parin numeron takaiseen Skodan Superb 2.0 TDi 170hv/350Nm DSG versioon. Ei paljon jää jälkeen ja toisessa on kuitenkin vääntöä yli 50% enemmän sekä ylistetty tuplakytkin laatikko.

    #170948 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja (Participant)

    BoxerDiesel:

    0-100 nyt ei tietty ollut mikään "räjähtävä" mutta erityisesti ohitusnopeudethan on todella hyvää luokkaa. Jos vertaa vaikka parin numeron takaiseen Skodan Superb 2.0 TDi 170hv/350Nm DSG versioon. Ei paljon jää jälkeen ja toisessa on kuitenkin vääntöä yli 50% enemmän sekä ylistetty tuplakytkin laatikko.

    2006 koeajettu BMW 520dA on kuitenkin Legacyä hiukan tehottomampana (163hv) dieselinä ohituskiihtyvyydessä nopeampi, vaikka siinä on perinteinen automaatti. Painokin lähes tarkalleen sama kuin Legacyssä, mutta ei tietenkään ole neliveto.

    Mutta totta kyllä että Legacy on ihan rivakka tässä, automaatti kun on niin sopiva vaihde löytyy ja teho/painosuhde ratkaisee nämä kiihtyvyydet aika tarkkaan. Dieselin suurempi vääntö ei sinänsä hyödytä mitään, kun ei käytetä "väärää" vaihdetta kuten manuaalivaihteistolla. Toki turbokoneen tasaisempi teho/vääntökäyrä voi auttaa jonkin verran.

    #170953 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    235+255:


    2006 koeajettu BMW 520dA on kuitenkin Legacyä hiukan tehottomampana (163hv) dieselinä ohituskiihtyvyydessä nopeampi, vaikka siinä on perinteinen automaatti. Painokin lähes tarkalleen sama kuin Legacyssä, mutta ei tietenkään ole neliveto.

    Unohtamatta sitä, että tuon jälkeen Bemari on tuonut nostanut jo kaksi kertaa tuon koneen suorituskykyä. Viimeisin versio 10 hv tehokkaampana ja varsinkin alaväännöltään paljon vahvempana (max 380 Nm) pitäisi olla selvästi edellä tuota 2006-versiota. Kahdeksanvaihteinen nopeasti toimiva automaattikaan tuskin haittaa ohituskiihtyvyyttä.

    #170959 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    Ystäväni on sen tason Subarumies että maailmassa ei kuulema tehdä muita autoja kuin Subaruja, loput on kuraa :)

    Sain mahdollisuuden kokeilla tuota Legacya (2.5i manuaali) hänen koeajettavanaan, ja minusta oli varsin kelpo peli. Auto oli minusta aika laiska alakierroksiltaan, ja yhdyn kyllä TM’n arvioon epämukavuudesta moukkuisella tiellä. Syntikin oli sama eli isot vanteet joten vaikea sanoa miten auto toimisi pienemmillä vanteilla. Jotenkin tuntuisi että pienemmilläkin renkailla voisi esiintyä hieman pintakovuutta, mutta tähän väitteeseen ei löydy itsekoettua faktaa.

    Perisynti eli käsittämätön rumuus on tietysti makuasia, mutta koeajoauto nitisi sisältä useammastakin kohtaa auton takaosasta, mikä pudottaisi nyt autoa valittaessa auton pois omalta listalta. Ystäväni mukaan myös nykyinen Legacy nitisee kylmällä, jä hänestä haitta on mitätön. Näin sitä arvostaa eri asioita.

    Ajoin autoa myös pimeällä, ja on hyvä että edes jotkut autonvalmistajat viitsivät panostaa kunnon ajovaloihin. Yliohjautuvuutta ei testattu, ajeltiin aika iisisti… :/

    #170964 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Ihan mielenkiintoinen testi ja autossa on paljon hyvää. Etenkin kunnon valot puhuttelevat minua. Sellaiset löytyy nykyään myös Avensiksesta (ksenonit), mutta ei monesta saksalaisesta.

    Ajonvakautusta kuitenkin testin mukaan tarvitaan väistötilanteissa liikaa, se siitä joidenkin jatkuvan nelivedon ylistäjien kertomasta nelivedon mukanaan tuomasta turvallisesta käytöksestä.

    8,6 litraa kulutusta tuon kokoiselle ja tehoiselle autolle alkaa olla tänä päivänä kuitenkin vähän liikaa, vaikka taloudellisuus onkin parantunut. Nelivedon osuus tuosta ei kuitenkaan ole kovin suuri, eikä CVT:n pitäisi juuri kulutusta nostaa. Legacyhan on myös varsin kevyt auto, jos nykyautosta sellaista voi sanoa. Minusta tuo ei kerro kovin hyvää ko. koneesta.

    Mikään tilaihme tuo ei koostaan huolimatta myöskään ole.

    Nyt kun noita on muutamia nähnyt liikenteessä, niin ihan ok näköinen auto. Farmarista tulee minulle jotenkin mieleen viimeisen korisarjan Vectra, jostain syystä.

    #170970 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Kiitos Bug ja Aki Subaru kommenteista. Vanhempi Vectra tulee mulle myös mieleen. Siinä on jotain samantapaista. Kyllä tuo mun silmään ihan hyvältä näyttää vaikka Subaru onkin ;)

    Alavääntö ei tosiaan koneessa kummoinen ole, mutta CVT sitä hyvin kompensoi. Ja kuten TM:ssä kerrottiin niin laatikossa on myös momentinmuunnin mukana alle 10kmh nopeuksissa joten vetohommat ja pikku luistatukset pitäis onnistua ilman suurempaa numeroa. Jarrullinen vetopaino oli 750kmg ja jarruton 1800kg, nekin ihan asialliset.

    Kulutus ja kulkupuolesta ois mukava verrata kun sais pari TM:n vuosikertaa tähän käsille. Testin aikainen kulutus kiinnostaa. Se kun yleensä on aikalailla ilmoitettua korkeampi. Mitä Subarun tapauksessa ei ollut. BMW on tietty etevämpi, mutta maksaakin se vastaavilla varusteilla yli 50% enemmän joten se voitanee jättää pois laskuista.

    Samaa kokoluokkaa on nykyinen A4, tai V70. Molempia saa bensa-automaatti yhdistelmällä ja nelivedolla. Mitä muita jää jäljelle? BMW ja Mersu? Pikaisella tarkastelulla nelivetoiset on aika vähässä TM:n hinnastoa katsomalla. Passatiin saa 3.6 litraisen kaveriksi. Saab tarjoaa vain 9-3:n.

    #170973 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja (Participant)

    BoxerDiesel:

    BMW on tietty etevämpi, mutta maksaakin se vastaavilla varusteilla yli 50% enemmän joten se voitanee jättää pois laskuista.

    Ei ole bensa-automaatteja, mutta Teknikens Värld 25/2008 on testattu diesel-nelivetoja ja siinä BMW 320xd Touring maksoi 344 000 SEK kun vanhakoppainen Subaru Legacy 2.0D oli 264 900 SEK. Eli tuossa ero kuulostaa vielä jotakuinkin kohtuulliselta, mistä sitten johtuukaan. Niin, ja Bemari voitti tuossa vanhan Legacyn yhdellä pisteellä. Liekö uusi jo tasoissa tai mennyt ohi, jää nähtäväksi.

    Vanhoja bensamalleja taas jos vertaa Ruotsissa niin TV 4/2006 nelivetotestissä maksoi Subaru Legacy 2.0R Kombi 239 900 SEK kun BMW 525xi Touring maksoi 402 000 SEK. Bemari taisi tuolloin olla kuitenkin tehoiltaan lähempänä 3.0R-mallia Legacystä ja se maksoi 369 900 SEK, ei paljonkaan halvempi.

    #170978 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Halvin nelivetoinen BMW taitaa olla 320xda joka on alkaen 50 000€, siihen kun laitetaan xenonit, sadetunnistimet, nahkat, sähkösäädöt jne aletaan jo hipoa 50% hinnan korotusta Legacyyn nähden. X1 alkaa karvan alle 50k€ nelivetoisena. Molemmat on Legacyä pienempiä autoja ja jopa vakionopeus-säädin on niihin erikseen ostettava, tai keskikyynärnoja, kuten Startissa kerrottiin. Onhan ne loistavia autoja, ei siinä mitään. Ne on vain hinnastossa pykälän ylenpänä.

    Minä tuossa kyselin lähinnä mietteitä uudesta Legasta ja tuosta TM:n testistä.

    #170983 Ilmoita asiaton viesti

    mhj
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä Subarusta on tullut luettua hyvinkin kiinnostuneena.

    Nämä ympäristöasiat ovat vaan alkaneet mietityttää.

    Saksassahan Subarut on saanut samaan hintaan maakaasuvarustein.

    Mutta ei sillä CNG:llä kuin meillä pitäisi olla.

    No eipä täällä pohjoisemmassa Suomessa edes vielä ole jaossakaan maa- tai biokaasua.

    Autot ovat varmastikin hyvin tehtyjä sen kertoo useammat tilastot ja käyttäjien tyytyväisyys.

    Automaattia dieseleihinkin on sitten tulossa.

    En tiedä mitä meinannevat autojen valmistajat, kun piakkoin pitäisi noudattaa melko tiukkoja päästöarvoja.

    Subaru Foresterikin on tulossa vielä suuremmalla bensakoneella

    ja automaatilla. Lienet sen huomannutkin.

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/091208-subaru-forester-xt/index.xml

    Näkyy olevankin Ruotsissa jo myynnissä.

    Suomen listoissa ei ole vielä. Tulleeko?

    Suomen subaruforumilaisilla on ollut Legacyn ja Outbackin ulkonäön suhteen melko ristiriitaisia kannanottoja.

    Eipä ole tullut vieläkään käytyä katsomassa autoja.

    Josko joulun seutuun kävisi. On matkan päässä liike.

    #170990 Ilmoita asiaton viesti

    petos
    Jäsen

    En ole ajanut, ainoastaan istunut ja tutkaillut liikkeessä.

    Merkistä on mennyt hieman suurin ihailu meikäläisen kohdalla, kun lopettivat rallin, ja muutenkin mennään näköjään vahvemmin kohti ”mainstreamia”.

    Luultavasti edelleen hyvin nautittava talviauto.

    Subaru ei kulje kehityksen kärjessä, vaan maksaa kalliin hinnan itsenäisyydestä, ja tulee perässä.

    Kulutuslukemat eivät ole kehityksen kärkeä, mutta itseäni ainakin kiinnostaa vielä moni muukin asia.

    Paljon hyvääkin silti on, jopa sellaista jota ei saa monista kilpailijoista rahallakaan.

    Kuten kestävyys ja luotettavuus, joka on automaailman eliittiä. Subarulla on huomattavan tyytyväiset käyttäjät eri puolilla muailmaa. Ainakin japanissa tehdyt.

    Ja nuo kunnon ajovalot sekä kunnollinen ja kestävä neliveto.

    Huonompaan suuntaan on taasen mennyt kuulema ohjaus ( joka oli edeltäjässä kiitettävää luokkaa ) ja rengasmelua toivoisi olevan vähemmän.

    Täytyyhän tämäkin kokea, kun sattuu sellainen tilanne. Ostaminen ei kylläkään kiinnosta.

    #170994 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Entäs penkit? Ne jotka on kokeilleet on antaneet laidasta laitaan kommentteja. Sen verran mitä olen ajanut itse tuota uutta niin penkit on pehmeämmät pinnaltaan ja ristiselän tuki on tosi tehokas, jos niin voidaan sanoa. Jopa ehkä liiaksikin. Valitettavasti penkit muistuttaa etäisesti uuden Avensiksen penkkejä. Eikä niitä voi kyllä missään nimessä kehua. Päin vastoin. Istuinosa on liian lyhyt 180cm mittaiselle mun mielestä. Säädettävä reisituki tois helpotusta. Toki sähkösäädöt tarjoaa sen kallistuksen joka auttaa asiaan.

    Tekniikka on tuttua ja koettua, poislukien CVT. En usko tuossakaan olevan odotettavissa mitään kovin ihmeellistä. Japanista ovat kertoneet, että tarkoitus on kulutuksen minimoimiseksi tavoitteena myydä suurin osa autoista CVT:llä varustettuna.


    Subaru ei kulje kehityksen kärjessä, vaan maksaa kalliin hinnan itsenäisyydestä, ja tulee perässä.

    Joo. Sellainen tietynlainen vanhanaikasuus vaivaa uuttakin Legacyä. Mutta kokemuksesta voi sanoa, että nämä asiat unohtuu parin kuukauden kuluessa. Kaikkeen tottuu, jos mikään suoranaisesti ajoon vaikuttava ei ole pielessä.

    Sähköinen käsijarru? En haluaisi tätä autooni. Ihan vain mielikuva on sellainen. Mäkipidätin, miksei ole automaattinen?

    LSD taka-akselilta on ilmeisesti viimein jäänyt pois kaikista malleista? Ainakaan sitä ei esitteet mainitse. TM puhuu keskitasaupyörästön monilevykytkimestä joka jakaa voiman CVT versioissa. Onko se tosiaan tasaupyörästössä, vaiko ihan taka-akselin kytkevä monilevykytkin? Eli muuttuuko etuvetoiseksi "tietyn sulakkeen" irroituksella?

    Ajattelin uhrata joulun jälkeen vapaata sen verran, että viedään vaimoväki kaupoille "alennuksiin" ja jos hakis itselle Outback 2.5i CVT:n ajokiksi muutamaksi tuntia. Sen jälkeen osaa varmaan muodostaa paremman mielikuvan autosta.

    Paljon hyvääkin silti on, jopa sellaista jota ei saa monista kilpailijoista rahallakaan.

    Ilta-Sanomat teetti tilastomatematiikan keinoin yhteenvedon peräti 12 tunnetusta vika-, takuu- ja luotettavuustutkimuksesta. Nyt julkaisemme tulokset.

    Klikkaa alla olevaa tekstiä päästäksesi juttuun:



    Merkeittäin parhaat ovat Porsche, Audi, Lexus ja Subaru. Näiden merkkien malleista ainoa luotettavuudeltaan vain keskinkertainen malli on Audi TT.

    #170999 Ilmoita asiaton viesti

    UpGrade
    Jäsen

    "Merkeittäin parhaat ovat Porsche, Audi, Lexus ja Subaru. Näiden merkkien malleista ainoa luotettavuudeltaan vain keskinkertainen malli on Audi TT."

    Jännää miten luotettavuudesta tunnetut japskimerkit sallivat ei-japanilaisten tuotantolaitostensa heikon laadun! Esim:

    Suzuki Alto 02-08 92,2 (made in India)

    Honda Civic 5d 06- 90,7 (made in UK)

    Toyota Auris 90,7 (made in UK & Turkey)

    Kannattais varmaan tehdä asialle jotain, tai yksi myyntivaltti on pian todellakin pelkkä myytti näille merkeille.

    #171004 Ilmoita asiaton viesti

    BoxerDiesel
    Jäsen

    Tuossa on kyllä perää, mikäli IS:n tilastoja on uskominen:

    – – Runsasvikaisimpia merkkejä ovat Kia, Alfa Romeo, Chrysler ja Renault. Epäluotettavimpien listalle ovat päässeet myös kahden muiden mallien osalta hyvin menestyneen merkin suositut mallit: Toyota Auris ja Honda Civic.

    – – Suzukilla laatutaso mallisarjojen välillä on vaihtelevampaa, heikoimpana intialainen Alto.

    Juurikin mainitsemasi Suzuki Alto, Toyota Auris ja Honda Civic on Japsien harvoja häntäpään autoja. Eli se laaduntarkkailu ei ole samaa tasoa, vaiko onko Japanilainen työntekijä tarkempi/motivoituneempi? Itse veikkaan jälkimmäistä.

    Bugracer kertoi tuolla koeajo Legacyn natisseen ja samaten hänen kaverinsa Legacy tuntuu natisevan. Oma Legacy on edelleen yhtä hiljainen kuin uutena. Kojetaulu/ovet/pilarien seutu/takakontin verhoilut/kattoverhoilu on kaikki täysin natinattomia. Tällaista en ole aiemmin omistamissani autoissa kokenut. Kaikki on alkaneet ripsahdella ja natista jossain vaiheessa. VW Golf kaikkein pahiten. Sen kanssa joskus pakkas aamuna hävetti hakea kyytiporukkaa töihin, kun auto oli kylmä kuin jääkaappi, ikkunat huurussa kun tuli äijät kyytiin ja jokapaikka nitisi kuin 80-luvun corollassa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 56)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.