Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Millaisia pitäisi liikennesääntöjen olla?

Tämä aihe sisältää 325 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  TeeCee 14.02.2017 at 13:20.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 326)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #262941 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Omana mielipiteenäni sanon, että ainakin sääntöjen soveltamisen osalta pitäisi suurin sallittu nopeusrajoitus laittaa sellaiseksi, että mitään ylimääräisiä joustamisia ei sitten enää tarvittaisi. Tämä tarkoittaa, että jos esim. 80km/h alueella sallitaan ylitystä vaikkapa 10km/h niin laitettakoot sitten liikennemerkki, jossa lukee, että 90km/h. Minusta liikennemerkkien pitää tarkoittaa sitä mitä niissä lukee ja mihin ne ovat tarkoitettuja.

    #262945 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Voidaanko muissa säännöissä kuin nopeuksissa joustaa?

    #262949 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Herbert:

    Voidaanko muissa säännöissä kuin nopeuksissa joustaa?

    Hyvä kysymys, että voidaanko. Ainakin porukat parkkeeraavat lähes aivan minne sattuu. Ilmeisesti voidaan. Parhaillaan joku "komitea" miettii voidaanko parkkisakotuksesta tehdä jokamiehenoikeus.

    #262951 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Tarkoitin, että voidaanko sinun mielestäsi joustaa.

    #262955 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Herbert:

    Tarkoitin, että voidaanko sinun mielestäsi joustaa.

    Rätkätin:

    Minusta liikennemerkkien pitää tarkoittaa sitä mitä niissä lukee ja mihin ne ovat tarkoitettuja.

    Minun mielestäni joustoihin ei pitäisi olla mitään syitä. Juuri siksi olenkin esittämässä otsikon kaltaista kysymystä, että "Millaisia pitäisi liikennesääntöjen olla?". Joidenkin mielestä mitä todennäköisimmin pitäisi voida joustaa ja käytännössähän kovin monet joustavatkin ja siksi sääntöjen ilmeisesti pitäisi olla erilaisia. Jos vaikka parkkeeraa auton puistoon, niin hyvinhän se sinne mahtuu eikä ole kenenkään tielläkään, niin mitä ihmeen haittaa siitä voi olla. Tuo saattaisi olla aivan normaalia ns. "terveen järjen käyttöä", jota monet peräänkuuluttavat.

    #262958 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Laitan lawnmoverin puolesta ylinopeusketjusta kommentin tänne.

    lawnmover:


    "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista"

    Tuo "mahdollista" on lainsäätäjän moka. Pientareellakin kun on muuta liikennettä. Meillä vaan on eri näkemys siitä mikä on "turvallisuutta vaarantamatta".

    #262960 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Myös pientareella voi useissa paikoissa ajaa vaarantamatta muuta liikennettä, mutta onko tuo lainmukaista? :p

    On kuitenkin lain mukaista koska ei mainita kummalla puolella ajoradan oikeaa reunaa pitäisi ajaa? :attn:

    #262964 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Metsähaka:

    Myös pientareella voi useissa paikoissa ajaa vaarantamatta muuta liikennettä, mutta onko tuo lainmukaista? :p

    On kuitenkin lain mukaista koska ei mainita kummalla puolella ajoradan oikeaa reunaa pitäisi ajaa? :attn:

    TLL:

    8 § Tien eri osien käyttö

    Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella.

    Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle.

    Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

    TLL:

    19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

    Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

    Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

    Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

    Ja sitten on se ikuisuuskysymys, että mikä kumma on hitaasti kulkeva ajoneuvo? Taidan kysellä liikkuvasta poliisista, että mitä he sillä ymmärtävät.

    #262965 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Laitoin kysysmyksen ja saa nähdä vastaavatko ja jos, niin mitä.

    #262970 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Mielenkiintoista nähdä vastaus, jos sellainen joskus saadaan. Itse olen kysynyt aikaisemmin tulkintaa vaatimuksesta auton pysäyttämiseen ajoradan näkyvällä osalla. Koskaan eivät ole vastanneet.

    #262973 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Kait saa ajaa pientareella kaikilla autoilla jos nopeus selvästi muuta liikennettä hitaampi? :attn:

    Mutta saako pientareella hitaasti ajamalla ohittaa esim. ruuhkassa jonoa? :snotty:

    #262975 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Rätkätin:

    Kun nykyinen TLL ei kelpaa, niin kertokaapa mikä kelpaisi. Ehdotusten pitäisi olla realistisia ja toteutettavissa olevia.

    Busskipysäkille pitäisi voida saada väistää ja tarvittaessa pysähtyä nopeampia väistäessään, lukemaan karttaa, puhumaan puhelimeen tms syyn takia, kunhan se ei haittaa linja-autoliikennettä.

    Nykyään TeeCee joutuu väistöään suunnitellessaan arpomaan, onko pysäkin käyttö mahdollista. Jos väistöä ei pysähtymättä ole mahdollisuutta tehdä, ei TeeCee väistä.

    #262977 Ilmoita asiaton viesti

    ddr5
    Jäsen

    Aika usein kärriä vedellessä tulee ajettua piennarta pitkin ja päästettyä muita ohi. Tosin siinä ei kyllä kannata nukahtaa kovin pitkäksi aikaa. Pientareella saattaa olla pysäköitynä särkynyt Renu taikka pari kapakasta tullutta jalankulkijaa, vaikka kuinka suuri tie olisi kyseessä. Kyllä tien antajalla pitää olla silmät selässä ja ohimoilla sekä silmien paikalla, sillä omaan nilkkaan taitaa kirves kalahtaa jos jotakin sattuu. En silti kärreineni viitsi olla tukkona pitkille letkoille jos pientareella ajaminen omasta mielestäni vaikuttaa turvalliselta. Lain mielestähän se ei turvallista ole eikä varmasti olekaan.

    #262981 Ilmoita asiaton viesti

    LippaLuke
    Jäsen

    Herbert:

    Laitan lawnmoverin puolesta ylinopeusketjusta kommentin tänne.

    lawnmover:


    "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista"

    Tuo "mahdollista" on lainsäätäjän moka. Pientareellakin kun on muuta liikennettä. Meillä vaan on eri näkemys siitä mikä on "turvallisuutta vaarantamatta".

    Tieliikenne laki 23 § sanoo:

    Tilannenopeus

    Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

    Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

    Tama laki pykala kertoo selkeasti ajoneuvon oletus nopeuden mutta EI maarittele sita numeroina.

    Nyt kun poliisitkin ovat entista selkeammin tulleet "uusavuttomiksi" ja kykenemattomiksi arvioimaan mika on oikea tilanneus missakin tilanteessa, on joku on keksinyt etta laitetaan numerolappuja tien varsille.

    Tassahan on selvasti ristiriita kahden lakipykalan valilla jolloin rajoittavampi pitaa poistaa tarpeettomana silla suomen perustus lain mukaan lait eivat saa olla ristiriidassa toistensa kanssa.

    25 §

    Nopeusrajoitukset

    Liikenneministeriö voi antaa määräyksiä yleisestä nopeusrajoituksesta koko maassa tai tietyssä osassa maata. Tiekohtaisista ja paikallisista nopeusrajoituksista päättää liikenneministeriön tarvittaessa antamien yleisten ohjeiden mukaisesti ja 51 §:n säännöksiä noudattaen se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asettaminen kuuluu.

    Eli nyt nama henkilot jotka tekevat nama nopeuden maarittelyt kullekin tieosuudelle pitaisi saada akkia uudelleen koulutukseen jotta he osaisivat arvioida tiosuudelle sopivat nopeudet paremmin. Nuo tien varsilla olevat numerot voisivat olla eraanlaisia "suosituksia" joista sitten kelin, kelloajan ja ajokokemuksen perusteella voisi poiketa "tilanteen" mukaan.

    #262984 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Tieliikenne laki 23 § sanoo:

    "Tilannenopeus

    Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

    Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."

    Minä noudatan tuota aina "pilikulleen", mutta poliisit eivät sitä aina ymmärrä, missä vika, hatussako? :p

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 326)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.