Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Mites 4x4t talvella?

Tämä aihe sisältää 78 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Zagarat 08.01.2010 at 13:40.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 79)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #171817 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    Käsittääkseni Skodassa on Haldex joten omat kokemukseni kelvannee vaikka merkki on eri (XC60)

    Omassa autossa on nyt pari tuhatta kilometriä takana ja neliveto on ylittänyt odotukset. Aika syvässäkin hangessa eteneminen (tietty maavara vaikuttaa) on helppoa, tosin Haldexin mukaisesti tarvitaan kevyttä kaasua. Ainakin Volvo laittaa takarenkaille aika paljon enemmän vetoa kun tarjoaa reilummin kaasua :). Autosta tulee tällöin selkeästi yliohjaava, tosin luistonesto ottaa rankemmilta peränheittoyrityksiltä luulot pois. Niin paljon ei ole kiinnostanut että olisin kytkenyt pois päältä…

    Ylämäet ja peräkärrykin on kokeiltu, tosin kuormaa peräkärryssä oli ehkä 100-150kg. Ei mitään ongelmaa vaikka tutussa paikassa edellisellä vajaavetoisella ei pärjännyt ollenkaan. Paikka on ylämäen päässä jyrkästi kääntyvä risteys.

    Skodasta en tiedä mutta omassani on automaattisesti kytkeytyvä Webasto joka tuo lämmöt autoon todella nopeasti. Tietty jos auto on ollut webasto päällä etukäteen, tätäkään ongelmaa ei ole. Kyllä polttoainelämmitin on varuste joka kannattaa ruksata tilauskaavakkeeseen.

    #171824 Ilmoita asiaton viesti

    XWD
    Osallistuja (Participant)

    Onhan näitä kaikenmaailman ’4-vetoisia’, mutta oikeaan nelivedon ajettavuuteen saat tuntumaa kokeilemalla oikeaa jatkuvaa nelivetoa SUBARU tai AUDI. Ei tarvi miettiä mikä pyörä vetää ja milloin.

    Ei ole hienompaa autoa talvikelille kun hiukan takapainotteinen neliveto esim. Subaru. Ei puske mutkissa etuveto-kytkettävän-nelarin tavoin, on hyvin hallittavissa kaikissa olosuhteissa.

    Noihin kaikkiin kysymyksiin voin vastata, jos kyseessä jatkuva neliveto, esim. Subaru:

    Miten ne selviävät pienessä lumessa vekslaillessa kun on täysi kevytperäkärri perässä? EI ONGELMIA

    Entä liukkaaseen lumiseen ylämäkeen nousu? EI ONGELMIA

    Kärrillä tai ilman? EI ONGELMIA

    Toimiiko 4-veto? AINA

    Rajoittaako luistonestot tai muu liiaksi? EI TARVITSE

    Tarkeneeko talvella niin, ettei tarvi ajaa 100 km lämmittelyn takia? OK

    Entäs valot? XENONIT VAKIONA

    ps. Tuossa eilen yksi Nissan Kaskai yritti lähteä vauhdikkaasti bensiksen pihasta, mutta penkkaan meni kun kun puskee, puskee… ja sladia saa aikaiseksi vain käsijärrulla ;)

    #171831 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    SPEC C.:

    Onhan näitä kaikenmaailman ’4-vetoisia’, mutta oikeaan nelivedon ajettavuuteen saat tuntumaa kokeilemalla oikeaa jatkuvaa nelivetoa SUBARU tai AUDI. Ei tarvi miettiä mikä pyörä vetää ja milloin.

    Ei ole hienompaa autoa talvikelille kun hiukan takapainotteinen neliveto esim. Subaru. Ei puske mutkissa etuveto-kytkettävän-nelarin tavoin, on hyvin hallittavissa kaikissa olosuhteissa.

    Kyllä se ihan oikea neliveto löytyy muistakin autoista, eikä niissäkään nykytoteutuksilla tarvitse koskaan miettiä mikä pyörä vetää ja milloin.

    Uusimman Legacyn testissä auton todettiin tarvitsevan ajonvakautusta, vetotapa ei pelkästään takaa ajamisen vakautta kaikissa oloissa.

    Eipä ainakaan Bemarin, Mersun ja Volvon nykyiset nelivetototeutukset joilla olen ajanut ole olleet luonteeltaan mitenkään puskevia.

    #171837 Ilmoita asiaton viesti

    XWD
    Osallistuja (Participant)

    Varmastikin muistakin löytyy hyviä nelivetoratkaisuja: Mitsu, Bemari, Audi, MB jne…

    Kaikissa uusissa Legacyissa on VDC -ajonhallintajärjestelmä. En tiedä mitä testiä olet lukenut.

    Bemarin ja Mersun nelikkoratkaisut on lähdetty toteuttamaan takavetoisesta, jolloin takapainotteisuus tulee väkisinkin mukaan. Volvolla taas on se haldeksi :/

    #171841 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    Kannattaa SPEC C’nkin hypätä nykyaikaan.

    Itse testasin mm Audin ja Subarun, ja MITÄÄN, YHTÄÄN MITÄÄN etua ei löytynyt näistä "luulin että ainoa oikea – nelivedoista" kun vertaa esim Volvoon tai BMW’hen. Luonteet tottakai erilaisia, mutta tästä on turha vaahdota.

    Vastauksiisi "Ei Ongelmia", sama pätee Haldexiin. Luistonesto tulee aivan samalla tavalla Audissa ja Subarussa käyttöön kun laitetaan auto sivuluisuun. Vaikka Haldex vaatii kaasua kytkeäkseen lisää voimaa taakse, ei luistoa tarvita. Tässäkin kannattaa päivitää tietämystä…

    Nissanin puskemiseen en ota kantaa kun en ole kokeillut, mutta muuten väitteeni perustuvat hyvin perusteelliseen kokeiluun merkeillä Audi (Q5), BMW (X3), MB (GLK), Volvo (XC60) ja Subaru (Outback).

    Mielikuvilla myydään, jotkut jopa ostavat. Itse perustan enemmän faktoista.

    #171843 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    SPEC C.:

    Kaikissa uusissa Legacyissa on VDC -ajonhallintajärjestelmä. En tiedä mitä testiä olet lukenut.

    TM:n testistä oli kyse. Ajonvakautus autossa toki on ja pitääkin olla, kun testin mukaan se on jo normiväistöissä tuiki tarpeellinen. Lähinnä tuo kuvaa minusta sitä, että vetotapa tai nelivedon toteutustapa ei suoraan kerro auton ominaisuuksista paljonkaan. Kokonaisuutenahan tuo Legacy sai hyvät arvostelut ja vaikutti mielenkiintoiselta autolta.

    Ajelin jokin aika sitten Volvo XC60:lla. Nelivedon toiminta oli minusta erinomaista. Paras mittari siitä on se, että koko juttua ei oikeastaan huomannut missään oloissa, auto eteni mielestäni aina loogisesti ja varmasti. Suurinta osaa käyttäjistä toteutustapakaan tuskin kiinnostaa, kun toiminta on noin eleetöntä.

    #171850 Ilmoita asiaton viesti

    Tuota
    Jäsen

    Youtube on täynnä näitä:

    https://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

    #171857 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Bugracer:

    Itse testasin mm Audin ja Subarun, ja MITÄÄN, YHTÄÄN MITÄÄN etua ei löytynyt näistä "luulin että ainoa oikea – nelivedoista" kun vertaa esim Volvoon tai BMW’hen. Luonteet tottakai erilaisia, mutta tästä on turha vaahdota.

    Missäs noita testasit, liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla vaiko paikallisessa jäähallissa? :saint:

    Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin noissa tarpeissa kytkeytyvällä nelivedolla pärjää varmaan hyvin, jos sen saa lukittua kiinteäksi 50%/50% -malliseksi ensimmäisten maasturien tapaan, ja Nissanissa ilmeisesti saa. Luistonestosta saattaa olla lisäapua ja jos siitä on haittaa, niin toivottavasti sen saa kytkettyä pois.

    Kytkeytyvät nelivedot ovat tarkoitettu juuri tällaisiin tilanteisiin ja helpottamaan liikkeellelähtöjä. Jatkuvista toteutuksista on sitten hyötyä jatkuvasti.

    #171860 Ilmoita asiaton viesti

    mhj
    Osallistuja (Participant)

    Sorry, meni asian vierestä.

    Poistin.

    #171866 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    mikahe:

    Bugracer:

    Itse testasin mm Audin ja Subarun, ja MITÄÄN, YHTÄÄN MITÄÄN etua ei löytynyt näistä "luulin että ainoa oikea – nelivedoista" kun vertaa esim Volvoon tai BMW’hen. Luonteet tottakai erilaisia, mutta tästä on turha vaahdota.

    Missäs noita testasit, liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla vaiko paikallisessa jäähallissa? :saint:

    Mökkipihassa, paikassa jossa CRV ja oma vajaavetoiseni epäonnistui. Taatusti vaikea paikka.

    #171870 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    mhj:

    Kelpo suoritus myös tämä:

    https://www.youtube.com/watch?v=3Gr3UNM__KA

    Tässä vielä tekstiosa:

    http://www.express.de/news/vermischtes/hier-schleppt-ein-auto-einen-laster-ab/-/2192/1142660/-/index.html

    Mikä lie se "hyppäys nykyaikaan"?

    Ennen hyppään autoon, joka on luotettavuustilastojen kärkipäässä.

    Puhumattakaan omistajien tyytyväisyystilastoista.

    Se, että ei laittele linkkejä YouTubesta vanhoista Haldex versioista vaan uusista kuten ao:

    https://www.youtube.com/watch?v=d6yCT0STFTc

    Veto yhdeltä pyörältä kohdassa 2.40. Kuten AkiK totesi, auton ja nelivedon tulisi toimia huomaamattomasti, ja jos Subarulla on tässä ongelmia niin turha sitä on muihin purkaa.

    #171878 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Bugracer:

    mikahe:

    Bugracer:

    Itse testasin mm Audin ja Subarun, ja MITÄÄN, YHTÄÄN MITÄÄN etua ei löytynyt näistä "luulin että ainoa oikea – nelivedoista" kun vertaa esim Volvoon tai BMW’hen. Luonteet tottakai erilaisia, mutta tästä on turha vaahdota.

    Missäs noita testasit, liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla vaiko paikallisessa jäähallissa? :saint:

    Mökkipihassa, paikassa jossa CRV ja oma vajaavetoiseni epäonnistui. Taatusti vaikea paikka.

    Ok, edelleen liikutaan alkuperäisen kysyjän kiinnostusaluella. Sielläkö siis Volvon Haldex oli ylivertainen muihin verrattuna (vai oliko liian helppo testi)?

    #171882 Ilmoita asiaton viesti

    Bugracer
    Jäsen

    Ei, en sanonut että Haldex olisi ollut ylivertainen, se ei ollut edes parempi.

    Paikka jossa nelivetoja testasin vaatii hyvin paljon takapyöriltä, koska kuormaa vedettäessä joutuu kääntymään vasemmalle, samalla kun kuorma (siis peräkärry) on jyrkästi alaspäin viettävällä tiellä ja etupyörät "tasaisella". Painon tullessa taakse etuvetoiseni jäi auttamatta rinteeseen, samaten kävi Honda CRV’lle. Kaikki muut testaamani nelivedot selvisivät vedosta lähes ongelmitta (myös Subaru joutui tekemään töitä saman verran, sutien!), mutta ylös päästiin.

    Tämä omakohtainen kokemus vaikka ei nyt mikään teknarin testi ollutkaan, oli haastava ja täysin toistettavissa kaikille autoille ja tällä perustelen nelivetojen ’tasavertaisuutta’. Tottakai eroja on, mutta mitä ovat ne erot jotka tekevät Subarusta ylivoimaisen GLK/X3/XC60 autoihin? Varsinkin kun kaikkien noiden ajokäytöskin on erinomaista.

    Kuka kertoo?

    #171887 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Bugracer:

    Ei, en sanonut että Haldex olisi ollut ylivertainen, se ei ollut edes parempi.

    No eihän se ole häpeä tunnustaa. että päädyit Volvoon muiden syiden kuin sen nelivedon perusteella (osaahan se kai mm. jarruttaa vaikka kuski ei osaisikaan). Hieman erikoisempaa on se, että kehut peliäsi silti juuri sen "neli"vedon perusteella.

    #171890 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Bugracer:

    Tottakai eroja on, mutta mitä ovat ne erot jotka tekevät Subarusta ylivoimaisen GLK/X3/XC60 autoihin? Varsinkin kun kaikkien noiden ajokäytöskin on erinomaista.

    Kuka kertoo?

    Eipä tuohon taida vastausta löytyä. Lukuisissa testeissä on havaittu, ettei eri perusratkasujen välillä ole merkittäviä eroja mäennousu- tai etenemiskyvyn välillä. Ajettavuudessakin erot ovat hyvin pieniä.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 79)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.