Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan maailman kierrosaikapankki

Tämä aihe sisältää 43 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  slowgear 11.02.2010 at 22:27.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #177001 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    TM: "Ainakin toistaiseksi nopeimmat kierrokset syntyvät ilman ajonvakautusta, joten se kytketään pois päältä, mikäli mahdollista."

    Ajonvakautus ei siis vieläkään toimi. :headwall:

    EDIT: Parempi siis ajaa sellaista autoa, jonka toiminta ei nojaa ajonvakautuksen "toimintaan".

    #177004 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    mikahe:

    TM: "Ainakin toistaiseksi nopeimmat kierrokset syntyvät ilman ajonvakautusta, joten se kytketään pois päältä, mikäli mahdollista."

    Ajonvakautus ei siis vieläkään toimi. :headwall:

    EDIT: Parempi siis ajaa sellaista autoa, jonka toiminta ei nojaa ajonvakautuksen "toimintaan".

    Sinulle tämä voi tulla yllätyksenä, mutta ajonhallintaa ei ole suunniteltukaan nopeinta mahdollista rata-kierrosta varten. Ajonhallinta on suunniteltu helpottamaan auton hallintaa yllättävässä pidon menetyksessä, eikä rata-kierrosen aika kerro tästä kovin paljoa.

    Olisi varsin helppoa tehdä ajonhallinta, joka nopeuttaisi radan kiertämistä. Tämä todistettiin jo 90-luvulla. Tämä ei vain ole olennaista katuautuoissa.

    #177011 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Niinno, kun tekniikka oli vielä liian kehittymätöntä esim. vaihteiston automatisoimiseksi, se lisäsi kulutusta. Kaksoiskytkintoteutus sen sijaan vaihtaa taloudellisemmin kuin ns. rattimies.

    Mutta ajonhallinnan saralla riittää vielä tekemistä…

    #177016 Ilmoita asiaton viesti

    slowgear
    Jäsen

    Kyllä on taas lapsellista mesoamista. Kuten NHB tuossa mainitsikin niin tavallisten henkilöautojen ajonhallinta ei ole tarkoitettu mahdollisimman nopeaa ratakierrosta varten vaan pitämään auto hallinnassa yllättävissä tilanteissa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

    #177022 Ilmoita asiaton viesti

    MMS
    Osallistuja (Participant)

    Olen ymmärtänyt ajonhallinan (vakautuksen) siten, että tietyissä tapauksissa, kun autoa viedään äärirajoille se puuttuu peliin ja jarruttaa pyöriä jopa erikseen jotta auto pysyisi sanoisinko hallinnassa tai linjassa. Myös se leikkaa moottorin tehoa tarpeen vaatiessa. Ei siis sovi radalle jossa autoa viedään jopa pienessä luisussa. Asia ei ole ollut itselleni kovin kiinnostava, tiedän vain, että nämä "härpäkkeet" autossani on. Siis vain normaaliin, eikä urheilulliseen ajamiseen nämä on kehitetty.

    #177026 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Tuolla on Juha Kankkusen kommentit ajovakaudenhallinnan käytöstä liikenteessä:

    http://194.111.136.92/autot/2010012510991655_au.shtml

    Tuossa on minusta asia hyvin kiteytetty maailmanmestarin sanoin eli liikenteessä päällä ja sitten suljetulla radalla asia on erikseen:

    "Osaan itsekin jollakin tavalla autoa ajaa, mutta pidän aina liikenteessä luistoneston ja ajovakauden hallintajärjestelmän päällä. Jokainen tavallaan, mutta en näe syytä niiden poiskytkemiselle, Kankkunen sanoo.

    – Olisi tärkeää, että ihmiset pääsisivät ensin kokeilemaan suljetulla radalla näitä järjestelmiä. Sitten he tietäisivät, miten ne tositilanteessa toimivat, Kankkunen jatkaa."

    #177033 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    NHB:

    Ajonhallinta on suunniteltu helpottamaan auton hallintaa yllättävässä pidon menetyksessä, eikä rata-kierrosen aika kerro tästä kovin paljoa.

    Toivottavasti kenellekään ei tule yllätyksenä se, että hitain auto ratakierroksella on myös vaarallisin maantiellä.

    #177035 Ilmoita asiaton viesti

    slowgear
    Jäsen

    mikahe:

    NHB:

    Ajonhallinta on suunniteltu helpottamaan auton hallintaa yllättävässä pidon menetyksessä, eikä rata-kierrosen aika kerro tästä kovin paljoa.

    Toivottavasti kenellekään ei tule yllätyksenä se, että hitain auto ratakierroksella on myös vaarallisin maantiellä.

    Mistä näitä urpoja sikiää? Oikeesti?

    #177040 Ilmoita asiaton viesti

    petos
    Jäsen

    Ei jumalauta näitä Mikahen juttuja :headwall:

    #177045 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe:

    NHB:

    Ajonhallinta on suunniteltu helpottamaan auton hallintaa yllättävässä pidon menetyksessä, eikä rata-kierrosen aika kerro tästä kovin paljoa.

    Mikahe: Toivottavasti kenellekään ei tule yllätyksenä se, että hitain auto ratakierroksella on myös vaarallisin maantiellä.

    Voi voi, ensimmäinen tunteeni on sääli, toinen tunteeni että onneksi sinunlaisia on harvassa.

    #177052 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Ajattelen mielelläni yhden askeleen pidemmälle kuin enemmistö. Siksi arvostan esim. enemmän autoja ESP off -asennossa kuin ’on’, tai jopa pakotetusti ’on’.

    Tämä on vähän samankaltainen selviö kuin esimerkiksi rallissa ykkös- ja kakkoskuljettajan välinen työnjako. Kartturi lukee nuoteista mitä seuraavan mutkan jälkeen tulee, kun ajaja ei ole selviytynyt vielä siitäkään.

    Heittämiini syötteihin ei tullut perusteltua tai edes älyllistä vastausta kolmelta edelliseltä. Minulla on siis edelleen "pohjat".

    #190950 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Ajattelen mielelläni yhden askeleen pidemmälle kuin enemmistö. Siksi arvostan esim. enemmän autoja ESP off -asennossa kuin ’on’, tai jopa pakotetusti ’on’.

    Tämä on vähän samankaltainen selviö kuin esimerkiksi rallissa ykkös- ja kakkoskuljettajan välinen työnjako. Kartturi lukee nuoteista mitä seuraavan mutkan jälkeen tulee, kun ajaja ei ole selviytynyt vielä siitäkään.

    Heittämiini syötteihin ei tullut perusteltua tai edes älyllistä vastausta kolmelta edelliseltä. Minulla on siis edelleen "pohjat".

    #190954 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    No nyt teki mikahe todellakin POHJAT! :headwall::headwall::headwall::headwall::wave:

    #190958 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe:

    Ajattelen mielelläni yhden askeleen pidemmälle kuin enemmistö. Siksi arvostan esim. enemmän autoja ESP off -asennossa kuin ’on’, tai jopa pakotetusti ’on’.

    Tämä on vähän samankaltainen selviö kuin esimerkiksi rallissa ykkös- ja kakkoskuljettajan välinen työnjako. Kartturi lukee nuoteista mitä seuraavan mutkan jälkeen tulee, kun ajaja ei ole selviytynyt vielä siitäkään.

    Heittämiini syötteihin ei tullut perusteltua tai edes älyllistä vastausta kolmelta edelliseltä. Minulla on siis edelleen "pohjat".

    Saatat mielestäsi ajatella askeleen pidemmälle kuin enemmistö, mut kaltaisesi vuoksi tarvitaan monesti tutkijalautakuntaa. Siksi arvostan enemmän rikkeettömiä autoilijoita kuin kaltaisiasi. Älä aja yksin, ja toivon että kartturillasi on turvavarusteet. Sinun syöttisi on väärät. Ja sinulla on varmasti pohjat, ja toivottasti pysyykin.

    #190962 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja (Participant)

    mikahe:

    EDIT: Parempi siis ajaa sellaista autoa, jonka toiminta ei nojaa ajonvakautuksen "toimintaan".

    Vaikkei autossani ajonvakautusta olekaan (ja hyvä niin), niin näkisin suurempana ongelma sen jos kuljettajat tottuvat nojaamaan ajaessaan liukkaalla ajonvakautukseen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.