Etusivu Keskustelu Autot Liikenne ”Kameravalvotut kilometrit lisääntyvät” (Kaleva 21.8.2011)

Tämä aihe sisältää 192 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 07.10.2011 at 12:46.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 193)
  • Julkaisija

Knight Rider
    Osallistuja (Participant)

Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Ihan kuin auto (Volvo 740 GLE) olisi asiasta samaa mieltä.

#238525 Ilmoita asiaton viesti

FARwd

Hyvä auto on aina samaa mieltä, kuin kuljettajansa! B)

#238531 Ilmoita asiaton viesti

Opelixi
    Jäsen

Hyvin näyttää toteutuvan tuo aikaisemmin mainittu "Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma 2011–2014", vai mitä Herbert? :headwall:

#238534 Ilmoita asiaton viesti

Zagarat
    Jäsen

Eikös poliisien määrä vähene koko ajan, jo ihan valtion säästöjen takia? Mutta kyllä silloin paikalle tulee monta, kun joku keksii ilmoittaa nähneensä aseen tai kuulleensa latausäänen…

#238541 Ilmoita asiaton viesti

simppa
    Jäsen

Zagarat:

Mutta kyllä silloin paikalle tulee monta, kun joku keksii ilmoittaa nähneensä aseen tai kuulleensa latausäänen…

Ja ihan syystäkin. Jos ei osaa sitä asetta pitää siellä ampumaradalla tai metsästyspuuhissa, voi sen aivan hyvin poliisi korjata pois.

Itse en ainakaan haikaile Teksasin kaltaista yhteiskuntaa, jossa jo esikouluikäiset kävelevät Coltit vyöllä. Lienenkö sitten kukkahattu, kun en näe samanlaisia märkiä päiväunia kuin erään puolueen tynnyrissä elävät äänestäjät.

#238544 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Jäsen

Knight Rider:

Miksi puhut itsestäsi kolmannessa persoonassa? Ihan kuin auto (Volvo 740 GLE) olisi asiasta samaa mieltä.

Pitkien lainausten vuoksi halusin korostaa nimimerkilläni missä kohdassa lainaus loppuu ja oma tekstini alkaa, ettei kenelläkään jää väärää käsitystä siitä mikä on sitaattia ja mikä omaa mielipidettäni siitä.

Hyvin näytti toimivan, koska sinäkin ymmärsit niissä kohdissa kyseessä olevan minun eikä Liikenneturvan tai Liikkuvan Poliisin edustajan arvio.

Nimimerkkini liittyy autooni, mutta nimimerkilläni kirjoitan minä itse eikä autoni.

Kenellekään ei myöskään liene epäselvää, kirjoittiko postin johon vastasin sinä, David Hasselhofin roolihahmo, vai hänen musta Pontiacinsa.

Keskitytäänkö itse asiaan, jookos?

#238551 Ilmoita asiaton viesti

Herbert

Opelixi:

Hyvin näyttää toteutuvan tuo aikaisemmin mainittu "Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma 2011–2014", vai mitä Herbert? :headwall:

Poliisien vähentämiseen liittyen en sano mitään, mutta kameravalvonnan lisäämisen toteutuminen ei missään vaiheessa ole epävarmaa ollutkaan.

#238557 Ilmoita asiaton viesti

SO2001

Ihmiset nautiskelevat viimeisistä vapauden hetkistä ja viimeisistä "vapaista" reiteistä ennen kamerakauhun tunkeutumista kaikkialle. Huomasin tämä eilen, kun ajoin Helsingistä pohjoiseen. Jo alkumatkasta kehä I:llä koko muu liikenne tuntui etenevän nopeammin kun minä. Ajoin noin 95 km/h mittarinopeutta (todellinen nopeus ehkä +90 km/h), ja kaikki tuntuivat ajavan ohi – siis kymmenet autot. Epäilin jo, onko autoni nopeusmittari epäkunnossa. Helsinki-Heinola moottoritiellä sama meno jatkui. 140 kilometriä tunnissa tuntui olevan aivan yleinen nopeus. Huomattavasti useampi auto ohitti minut kuin minä muita. Ja Jyväskylän suuntaankin (eli siellä mihin seuraavaksi pystytetään sakkopönttöjä ) autojen nopeus oli varsin reipas eli 80 km/h nopeusrajoitusalueella lähes sata kilometriä tunnissa. Ajelin jonon jatkona ja olin tyytyväinen, että liikenne sujuu niin kuin se kuuluisi aina sujua. Paitsi että mitään jonontynkiä ei tarvitsisi muodostua (nehän johtuvat siitä, että etummainen auto aja hitaimmin, ja muut ovat sen saavuttaneet). Mutta eipä suju ajaminen edes näin juohevasti enää kameroiden pystyttämisen jälkeen.

Ajellessani Helsingin suuntaan lauantaina aioin kirjoittaa paperille nopeusrajoitukset, joita on tulevalla kameratiellä. Valitettavasti autossa ei ollut kynää. Joka tapauksessa tie on varsinainen sakkoansatie. Tuntuu melkein, että jo ohituskaistojen paikkoja suunniteltaessa on otettu huomioon tulevat valvontakamerat, ja kaistat on sijoitettu niin, että niiden päissä on parin sadan metrin matkalla 80 km/h nopeusrajoitukset. Niiden kohdalla on helppo ajaa ylinopeutta. Ja kamerat paukkuvat.

Itsekin olin vähällä ajaa yhden kameran kohdalla ylinopeutta. Rassasin mp3 -soitinta, kun yhtäkkiä säpsähdin ajatukseen, että tällä tiellähän on kameroita. Polkaisin varmuuden vuoksi jarrua ennen kuin edes katselin tien varteen, onko jo kamera kohdalla. Onneksi ei vielä ollut. Kello oli puoli yksi yöllä, ja liikennettä oli tuskin lainkaan. Ei tällaisissa olosuhteissa ole motivoitunut hidastamaan joka risteyksen kohdalla, jos jo kaukaa näkee, ettei risteyksestä ole tulossa ketään. Ylinopeus tällaisessa paikassa on täysin vaaratonta. Mitään törmäysvaaraa ei ole.

Minun mielestäni sääntöjä voi rikkoa silloin, kun siitä ei ole kenellekään haittaa. Suomessa on satojatuhansia sääntöpykäliä rangaistuksineen ja lisää tuotetaan kuin liukuhihnalta. Noin kymmenen tuhatta per vuosi, kerrottiin jossakin lehdessä erään kansanedustajan huokailleen. Niiden moraalinen legaliteetti on iät ajat sitten mennyt, jos sitä on koskaan ollutkaan. Sääntö (joita laiksikin kutsutaan) on vain jonkun porukan tietyllä hetkellä ilmenevä mielipide, joka institutionaalistetaan pysyväksi, ja jota aseellisella pakkovalalla valvotaan. Silloin kun aseita tai niiden kantajia näy, tämän mielipiteen voi jättää omaan arvoonsa.

#238562 Ilmoita asiaton viesti

Tomppa Kruisailija

Keväällä huomasin 4-tielle jääneen 80-rajoitus Joutsa-Hartola välille kun talvirajoitukset poistettiin. Aikaisemmin ennen remonttia ja uutta päällystettä rajoitus oli kesäisin 100. Ja pari viikkoa sen jälkeen olikin uutisissa että kameravalvonta ulotetaan myös Jyväskylä-Lusi välille. Satttumaako tuo rajoitusten alentaminen.

Noista ohituskaistoista ja 80-rajoituksista Hartola-Lusi välillä jotka ilmestyivät remontin jälkeen. Harva näyttää noita risteysalueiden rajoituksia noudattaa. Ja mikä ihme se on, leveyttä riittää ja ryhmittymiskaistoja löytyy. Pätkä vaan on sellainen sillisalaatti rjoitusten kanssa että saa olla koko ajan hiljentämässä. Ja mikä hauskinta, pätkän vilkkain risteys (jos ei taajamien liittymiä lasketa) näyttää olevan se hirsinen huoltoasema ennen Hartolaa etelän suunnassa. Ja siinä kohtaa rajoitus onkin 100 km/h :)

Esimerkki kameravalvonnan tehosta: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/271813/speed_cameras_fail_to_cut_collisions.html.

#238565 Ilmoita asiaton viesti

just drive
    Jäsen

Tomppa Kruisailija:

Keväällä huomasin 4-tielle jääneen 80-rajoitus Joutsa-Hartola välille kun talvirajoitukset poistettiin. Aikaisemmin ennen remonttia ja uutta päällystettä rajoitus oli kesäisin 100. Ja pari viikkoa sen jälkeen olikin uutisissa että kameravalvonta ulotetaan myös Jyväskylä-Lusi välille. Satttumaako tuo rajoitusten alentaminen.

Noista ohituskaistoista ja 80-rajoituksista Hartola-Lusi välillä jotka ilmestyivät remontin jälkeen. Harva näyttää noita risteysalueiden rajoituksia noudattaa. Ja mikä ihme se on, leveyttä riittää ja ryhmittymiskaistoja löytyy. Pätkä vaan on sellainen sillisalaatti rjoitusten kanssa että saa olla koko ajan hiljentämässä. Ja mikä hauskinta, pätkän vilkkain risteys (jos ei taajamien liittymiä lasketa) näyttää olevan se hirsinen huoltoasema ennen Hartolaa etelän suunnassa. Ja siinä kohtaa rajoitus onkin 100 km/h :)

Sellasta se on. Siks kannattaa ajella omia nopeuksia. Ja hiljentää tilanteen mukaan jos on tarvetta. Ja lisäks kamerien kohdalla.

Yks hyvä puoli ehkä liian alhaisissa rajoituksissa on, että ihmiset joutuvat ajamaan ylinopeutta, eivätkä välttämättä enää suhtaudu ajamaansa nopeuteen asenteella ’minulla on oikeus’.

#238571 Ilmoita asiaton viesti

Herbert

drive:

Yks hyvä puoli ehkä liian alhaisissa rajoituksissa on, että ihmiset joutuvat ajamaan ylinopeutta, eivätkä välttämättä enää suhtaudu ajamaansa nopeuteen asenteella ’minulla on oikeus’.

Jotenkin tuntuu siltä, että mitä kovemmalla ylinopeudella kuski ajaa, sitä kovemmat luulot tällä on omista oikeuksistaan. Onhan tälläkin palstalla esitetty näkemyksiä, joiden mukaan lujempaa (eli käytännössä ylinopeutta) ajaville pitäisi tarjota esteetön tie.

#238578 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

drive:

Yks hyvä puoli ehkä liian alhaisissa rajoituksissa on, että ihmiset joutuvat ajamaan ylinopeutta

Minkälaisissa tilanteissa itse koet joutuvasi ajamaan ylinopeutta? Omasta tahdostasi, vaiko jonkun muun tahdosta?

#238582 Ilmoita asiaton viesti

just drive
    Jäsen

CS2800:

drive:

Yks hyvä puoli ehkä liian alhaisissa rajoituksissa on, että ihmiset joutuvat ajamaan ylinopeutta

Minkälaisissa tilanteissa itse koet joutuvasi ajamaan ylinopeutta? Omasta tahdostasi, vaiko jonkun muun tahdosta?

Jos rajoitus tuntuu liian alhaiselta eikä liikennetilanne pakota ajamaan hitaammin, joudun ajamaan ylinopeutta. Paikasta ja kellonajasta riippuen joko 1km/h tai enemmän, mutta ylinopeutta kuitenkin. Ajonopeuden valinta tulee oman tahdon, tottumuksen ja kokemuksen perusteella.

#238586 Ilmoita asiaton viesti

Opelixi
    Jäsen

Herbert:

Onhan tälläkin palstalla esitetty näkemyksiä, joiden mukaan lujempaa (eli käytännössä ylinopeutta) ajaville pitäisi tarjota esteetön tie.

Niin, joillekin se ei tuota minkäänlaisia ongelmia, kun taas jotkut kokevat joutuvansa rikoksen uhriksi, jos helpottavat nopeampien etenemistä.

#238590 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Jäsen

Herbert:

Onhan tälläkin palstalla esitetty näkemyksiä, joiden mukaan lujempaa (eli käytännössä ylinopeutta) ajaville pitäisi tarjota esteetön tie.

Niinhän siinä nyt käykin, kun valvonnan sijasta valokuvataan.

Minusta olisi ollut parmepi lisätä poliiseja liikennettä valvomaan. Harrastetaan valokuvausta mieluummin vaikka sitten kun on päästy turvallisesti mökille.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 193)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.