Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Pitäisikö määrätä kesärenkaiden käyttöpakko?

Tämä aihe sisältää 27 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  SO2001 09.11.2011 at 20:21.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #241363 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    Tuo pärjääminen on täysin kummallinen juttu.

    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.

    Kyse on ainoastaan ja pelkästään siitä miten ajelee.

    Suomessa ainakin on kovin monilla tapana ajella melko reippaasti aivan tarpeettomista syistä. Usein näkee sellaistakin, että vaikka tie on tukossa ja sen näkee jo kaukaa, niin porukat ajelee todella reippaasti perille asti ja sitten jarruttelevat viime tipassa kauhean voimakkaasti. Tähän mennessä en ole vielä ikinä pystynyt ymmärtämään tuommoista hölmöyttä. Melkein samoin ajellaan paikkoihin, joihin ei näe. Sitten taivastellaan, että miten tässä näin kävi. Tähän aikaan vuodesta mutkien takana on jos jonkinlaista puimuria ja konetta poikittain. Vain täysi idiootti jättää tuon ilman varomista.

    Renkailla pärjäämisen filosofiana on se, että täytyy päästä maksimoimaan suoritukset. Liikenne kaikessa yhteispeliydessään on kaikkea muuta kuin tarvetta maksimoida. Kun ajattelee lainsäätäjän sanamuotojakin, niin nopeuksien asettamiset ja varovaisuuksien noudattamiset aiheuttamatta uhkaa tai varaa, ovat jo sellaisia, että tyhmemmänkin luulisi ymmärtävän mistä on oikeasti kyse. Aivan kaikkein typerintä on, että aikuisia (ajokortin haltijoita) joudutaan vahtimaan ja heidän käytöstään oikaisemaan taajamissa koulujen, päiväkotien, ostokeskusten ja sen sellaisten läheisyyksissä. Luulisi aikuisten ihan omatoimisestikin ymmärtävän, mutta kun ei niin ei.

    Minua ei ahdista, mutta luulisi niitä sakkoja saaneita ahdistavan. Sen sijaan minä kyllä en voi olla ihmettelemättä aikuisten käyttäytymistä.

    #241366 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    J R:

    Samaan tapaan kuin on talvirenkaiden käyttöpakko 1.12-28.2 niin voisi määrätä myös kesärenkaiden käyttöpakon ajalle 1.6-31.8. Pitkin kesää näkee autoja, joissa on talvirenkaat alla. Mahtaako syynä olla köyhyys vai mikä saa ihmisen ajamaan talvirenkailla myös kesällä? Ja kun nämä talvirenkaat eivät kesäkeleissä edes pärjää kesärenkaille, niin mikä idea siinä talvirenkaiden käytössä kesällä on? Kesärenkaiden käyttöpakko lopettaisi tuollaisen pelleilyn.

    Melko erikoinen johtopäätös liikenneturvallisuusmielessä, kun kuitenkin tilastojen mukaan suurin osa pahoista onnettomuuksista aiheutetaan kesärenkain keskikesällä.

    EDIT: Jos sen sijaan ehdottaisit ympärivuotista talvirengaspakkoa, liikenneturvallisuus kohenisi epäilemättä huomattavasti. Tämänkin palstan sankareista suuri osa jättäisi autoilun kokonaan, tai ainakin vaimon huoleksi.

    #241369 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Ja kun nämä talvirenkaat eivät kesäkeleissä edes pärjää kesärenkaille, niin mikä idea siinä talvirenkaiden käytössä kesällä on?

    Tämä vastaus kiinnostaa minuakin. Kesärenkailla on merkittävästi lyhyempi jarrutusmatka, eli yksi hyvä syy talvinopeusrajoituksiin on juuri se että talvirenkailla on pysähtymismatkan kannalta järkevää ajaa hitaammin.

    #241372 Ilmoita asiaton viesti

    Knight Rider
    Osallistuja (Participant)

    J R:

    Mahtaako syynä olla köyhyys vai mikä saa ihmisen ajamaan talvirenkailla myös kesällä?

    Perseaukisuutta ja/tai patalaiskuutta se on. Oulussa kun käy kävelemässä, niin kuulee vähän väliä nastojen rapinaa.

    #241375 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Autoissani on välillä huonot ja vääränlaiset renkaat siksi, että ei ole rahaa ostaa uusia. Ehkä rahaa olisi, jos arvojärjestys olisi sellainen, että auton renkaat ovat tärkein hankinta, joka ohittaa kaikki muut hankinnat ja maksut. Minun mielestäni huonot renkaat eivät ole merkittävä turvallisuusriski, jos vaaratekijät ottaa huomioon ja ajaa varovasti. Itsestään selvää on, että erityisesti sadekelillä pitää ajaa hitaasti ja väistellä lätäköitä.

    Vanhat talvirenkaat, joista on nastat poistettu, ovat mielestäni varsin hyvät ajettavat. Niissä on tiettyä joustoa ja pehmeyttä jyrkissä kaarteissa. Kun tilalle vaihtaa uudet kesärenkaat, niiden ote tiestä on niin terävä, että auton hallinnan on vähällä menettää, jos ajaa niin kuin kuluneilla talvirenkailla ja tekee jyrkän ohjausliikkeen esimerkiksi ohitustilanteessa omalle kaistalle palatessa.

    Sekarengastuksessa (joka esimerkkitapauksessa johtui renkaan puhkeamisesta ja vääränlaisen vararenkaan käyttämisestä ) huomasin muutama kuukausi sitten sellaisen vaaratekijän, että auto käyttäytyi jarrutuksessa epätasapainoisesti. Tämä on periaatteessa tiedossakin, mutta maltillisissa jarrutuksissa ilmiötä ei huomaa. Kun jarrutin voimakkaasti, jarrut puolsivat, ja auto lähti siirtymään sivusuunnassa. Jarrujen puoltaminen ei olisi muuten ollut huolestuttavaa, mutta koska se sattui erittäin harvinaisessa ohituksen pikakeskeyttämistilantessa, jarrutuksen takia sivulle "tempautuva" auto oli vähällä osua ohitettavan rekan perävaunuun. Tähänkin asiaan on siis syytä kiinnittää huomiota. Jos toisen eturenkaan pito on suurempi kuin toisen, auto pyrkii kääntymään jarrutustilanteessa.

    #241378 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    mikahe:

    Melko erikoinen johtopäätös liikenneturvallisuusmielessä, kun kuitenkin tilastojen mukaan suurin osa pahoista onnettomuuksista aiheutetaan kesärenkain keskikesällä.

    EDIT: Jos sen sijaan ehdottaisit ympärivuotista talvirengaspakkoa, liikenneturvallisuus kohenisi epäilemättä huomattavasti.

    Vielä erikoisempi on sinun johtopäätöksesi, jonka mukaan kesärenkaiden eli turvallisempien renkaiden käytöllä olisi jotain tekemistä kasvaneen onnettomuusmäärän kanssa.

    Todennäköisesti ympärivuotinen talvirenkaiden ja niiden ominaisuuksiin suoraan liittyvä talvirajoitusten käyttö vähentäisi (vakavia) onnettomuuksia. Tosin vielä enemmän ne vähenisivät jos kesällä ajettaisiin kesärenkailla mutta talvirajoituksilla. Näin kylläkin käytännössä jo paljon tehdään koska vuosi vuodelta rajoitukset ovat jääneet enenevässä määrin sinne talviasentoon.

    Ongelmaksi jää lähinnä se että kesäisin koheltavalla nuorisolla ja tien päälle ilmaantuvilla satunnaisautoilijoilla on aivan omat "rajoitteensa" ja ne eivät liity nopeuteen tai renkaisiin.

    #241381 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Rätkätin:


    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.

    Kyllä ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne pärjää keskimäärin aivan hyvin. Vähän useampi kyllä kuolee, mutta ei se isossa mittakaavassa ole koskaan väestökasvua haitannut.

    #241385 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    AkiK:

    Rätkätin:

    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.

    Kyllä ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne pärjää keskimäärin aivan hyvin. Vähän useampi kyllä kuolee, mutta ei se isossa mittakaavassa ole koskaan väestökasvua haitannut.

    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.

    Tässä ei ole kyse siitä onko rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne, jotka ovat täysin eri asioita. Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja tuberkuloosin tai seksivalistuksen välillä?

    Kaikkien renkaiden käyttötavasta riippuu miten vaarallisia tai miten nopeita ne ovat. Turvallisuus johtuu hyvin merkittävissä määrin kuskien käyttäytymisestä. Ei suinkaan tässä mitään uutta ole?

    #241389 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    Se on ihan sama mitkä renkaat on autossa, koska kuljettajan ennakointi ja havainnointikyvyt ratkaisevat miten käy. Harva onnistuu kuitenkaan polkasemaan poljinta kunnolla sillonkun osuu, ja sillonkun polkasevat, aiheuttavat vain toisille vaaratilanteita. Äkkipysäys on liikenteessä aina vaarallista teki sen jarruttamalla tahi törmäämällä.

    #241392 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Rätkätin:

    Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja … seksivalistuksen välillä?

    Kuminkäyttö? :whistle:

    #241394 Ilmoita asiaton viesti

    DaViega
    Osallistuja (Participant)

    Siis mitä ihmettä?

    Kesärenkaat: Renkaat, joissa ei ole nastoja tai M+S merkintää

    Talvirenkaat: Joko A) Nastattomat talvirenkaat joissa M+S merkintä tai B) Nastalliset renkaat M+S merkinnällä

    Nastarenkailla EI SAA AJAA KESÄKAUDELLA ellei sää olosuhteet ole sopimattomat kesärenklaille. nastattomilla talvirenkailla, eli kitkarenkailla saa ajaa vuoden ympäri, ovat ominaisuuksiltaan lähellä kesärengasta kuivalla kelillä, mutta kuluu nopeammin, kitkarenkaiden kumiseos ja kulutuspinnan suunittelu mahdollistavat myös turvallisen ajon talvella, niinpä niitä saa pitää ympäri vuoden.

    Eli esitetty kesärenkaiden käyttöpakko ON JO OLEMASSA – väillä 1.6-31.8, ellei sää edellytä toisin. Se että joku ajaa talvirenkailla kesällä on silkkaa tyhmyyttä josta saa sakot.

    SO2001 on kuitenkin väärässä vertaillessaan vanhoja talvirenkaita joista on poistettu nastat uusiin tai edes käytettyihin kesärenkaisiin, Löysä rengas ei saa otetta tiehen, vaan lähtee luisuun, etenkin nopeissa suunnan muutoksiissa kuten väistötilanteet

    #241398 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Rätkätin:

    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.

    Tässä ei ole kyse siitä onko rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne, jotka ovat täysin eri asioita. Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja tuberkuloosin tai seksivalistuksen välillä?

    Löydän logiikasta aivan selkeän yhteyden, mutta logiikka ei ole sinun vahvimpia puoliasi. Kysymys kuuluu: pärjääkö elämässä ilman x-tekijää?

    Sijoita x:n paikalle esimerkiksi:

    – kunnolliset renkaat

    – seksivalistus

    – kuminkäyttö satunnaissuhteissa

    – terveellinen ruokavalio

    jne

    Vastaus on että kyllä todistettavasti pärjää. Eri asia on sitten se, mitä vaikutusta noiden laiminlyömisellä on turvallisuudelle / terveydelle, etenkin laajemmassa mitassa. Yksittäisen ihmisen kohdalla ei välttämättä huomaa yhtään mitään vaikutusta.

    #241401 Ilmoita asiaton viesti

    Rätkätin
    Jäsen

    AkiK:

    Rätkätin:

    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.

    Löydän logiikasta aivan selkeän yhteyden, mutta logiikka ei ole sinun vahvimpia puoliasi.

    No sovitaan noin sitten …

    DaViega juuri ennen sinua (18:41) selvitti asian. Jospa hänen logiikkansa on sitten oikeampaa kuin minun.

    #241404 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    CS2800:

    Kesärenkailla on merkittävästi lyhyempi jarrutusmatka, eli yksi hyvä syy talvinopeusrajoituksiin on juuri se että talvirenkailla on pysähtymismatkan kannalta järkevää ajaa hitaammin.

    Toinen hyvä syy talvirajoituksiin on se, että suurin osa ajaa nastoilla ja nopeuden rajoittaminen vähentään teiden urautumista. Kolmas hyvä syy on se, että jotkut saattaisivat ajaa liukkaalla lujaa vaikkeivät sitä hallitse.

    Talvirenkaat ovat siitä mielenkiintoiset, että niillä ei edes tee mieli ajaa hirvittävän lujaa hyvällä kelillä. En tiedä ovatko autoni vain olleet niin vikuria, mutta tien pinnan liukastuessa ajo-ominaisuudet tuntuvat paranevan. Vetely katoaa, ohjaus johdonmukaisemmaks, ja rengasmelu vaimenee.

    Talvirenkailla ei tee mieli ajaa merkittävää ylinopeutta kesäkelillä. Tai no hyvällä kasinkympintiellä nyt voi ajaa vajaata satasta millä renkailla tahansa, mutta oikeasti kovia nopeuksia ei tee mieli ajaa, taikka käyttää suuria kaarrenopeuksia mutkissa. Mielestäni siinä renkaat tekevät ajamisesta turvallisempaa, kun eivät houkuttele ajamaan tavalla jolla useimmat kesäkauden kovista kolareista ajetaan.

    #241407 Ilmoita asiaton viesti

    Metsähaka
    Jäsen

    Talvinopeudet on siksi että jotkut ajaa pelkällä kitkalla talvella liukkaallakin ja pysähtymismatka on siksi paljon pitempi kuin kesällä. :p

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.