Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Elektroninen turbo Audilta

Tämä aihe sisältää 122 vastaukset, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 14.12.2017 at 23:49.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 123)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #183970 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Kehittääkö Audi turboa vai onko Audi vain tutkinut jonkun alihankkijan sähköavusteisen turbon mahdollisuuksia? Tämähän ei ole mitenkään uusi juttu. Esimerkiksi BorgWarnerilla on ollut eBooster jo useita vuosia työn alla. http://www.3k-warner.de/products/eBooster.aspx

    Sähköllä voidaan saadaan nopeutettua ahtopaineiden nousua ja turbo heräämään alhaisimmilla kierroksilla. Sähköllä voidaan tosin ahtaa vain hetki, mutta tuohon käyttöön se riittää. Itse en näe sähköisiä ahtimia erityisen lupaavina. Nykypäivän parhaat toteutukset ovat noissa asioissa jo pitkällä. Esimerkiksi Fordin litrainen vääntää vahvasti jo alhaisilla kierroksilla ja Audin viimeisin 1.8 TSI vastaa kaasuun hyvin. Voinemme olla myös varmoja siitä, että nämä asiat paranevat koko ajan ihan näillä vanhoillakin lääkkeillä, jolloin sähköapujen tarve vähenee koko ajan.

    Ongelmahan sähköpuhaltimissa on tehontarve. Tuntuvien ilmamäärien liikuttelu vaatii suuren määrän tehoa. Tämä lisää auton sähköntarvetta merkittävästi. 12 voltin järjestelmällä on myös hankala liikutellä kovin suuria tehoja. Tietty sähköapu lisää ahdinjärjestelmän monimutkaisuutta, joka tuo omat ongelmansa.

    Itse näkisin mieluiten järjestelmän mahdollisimman yksinkertaisena ja sen ainoan pakokaasuahtimen kehittyneenä niin pitkälle, ettei useampia ahtimia tarvita.

    #183972 Ilmoita asiaton viesti

    quattroholic
    Osallistuja

    Mielenkiintoinen juttu. Olisi kuulemma tulos tuotantoon 2015 kyseinen moottori. Aika näyttää. Mutta uskon, että Audi on edelläkävijä tässäkin asiassa.

    http://www.audiblog.nl/?p=61727

    #183974 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja

    NHB:

    Ongelmahan sähköpuhaltimissa on tehontarve. Tuntuvien ilmamäärien liikuttelu vaatii suuren määrän tehoa. Tämä lisää auton sähköntarvetta merkittävästi. 12 voltin järjestelmällä on myös hankala liikutellä kovin suuria tehoja.

    Ei kai nykyisin luulisi olevan mitään tarvetta rajoittua vain 12 voltin järjestelmään jos sähköistä ahdinta vakavasti autotehtaat kehittelee.

    Ja ihan sivuhuomautuksena tulee mieleen, että oispa kyllä melko jännä testi ostaa joku tämmöinen:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21146__Alloy_DPS_2_Series_120mm_EDF_unit_with_4_Pole_980kv_Motor_5000watt_12s_.html

    Ja viritellä toi vapariauton imurööriin. Tietysti lisäksi pari 6S LiPo-akkua jolloin siis jännite lähempänä 50V. Luulis tuolla nyt jonkinlaista ilmavirtaa saavan aikaan kun kuitenkin on max. 4,8kW luvattua tehoa. Mutta saisko tuolla tai jopa pienempitehoisellakin vastaavalla yhtään oikeaa ahtopainetta, vai toimiiko noi hyvin vaan vapaasti virtaavassa tilassa?

    #183976 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja

    NHB, ei kai esähköinen turbo kovin monimutkainen ole. Ja vaikka nykyiset turbot ovat melko hyviä, on Audin mukaan kyseinen turbo vielä huomattavasti parempi, kuten kiihtyvyys esimerkki osoittaa. Mitään tarkempia yksityiskohtia ei tietenkään ole vielä tiedossa. Siinä mielessä sähköinen turbo vaikuttaa hyvältä idealta, että esimerkiksi kolmen turbon järjestelmä ei vaikuta kovin lupaavalta, eikä sen hyödyt näytä olevan kovin kummoisia ainakaan nykytekniikalla.

    #183978 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    235+255:


    Ei kai nykyisin luulisi olevan mitään tarvetta rajoittua vain 12 voltin järjestelmään jos sähköistä ahdinta vakavasti autotehtaat kehittelee.

    Ja ihan sivuhuomautuksena tulee mieleen, että oispa kyllä melko jännä testi ostaa joku tämmöinen:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21146__Alloy_DPS_2_Series_120mm_EDF_unit_with_4_Pole_980kv_Motor_5000watt_12s_.html

    Ja viritellä toi vapariauton imurööriin. Tietysti lisäksi pari 6S LiPo-akkua jolloin siis jännite lähempänä 50V. Luulis tuolla nyt jonkinlaista ilmavirtaa saavan aikaan kun kuitenkin on max. 4,8kW luvattua tehoa. Mutta saisko tuolla tai jopa pienempitehoisellakin vastaavalla yhtään oikeaa ahtopainetta, vai toimiiko noi hyvin vaan vapaasti virtaavassa tilassa?

    Tokihan voidaan rakentaa vaikka millaisia sähköajärjestelmiä, mutta tällä hekellä ollaan aika tiukasti naimisissa 12 voltissa. Järjestelmän rakentaminen muulle jännitteelle nostaa kustannuksia.

    Millaisia paineita tuo puhallin pystyy tuottamaan ja kuinka kauan mainitsemasi akut jaksavat syöttää viittä kilowattia?

    #183980 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Ajattelija2011:

    NHB, ei kai esähköinen turbo kovin monimutkainen ole. Ja vaikka nykyiset turbot ovat melko hyviä, on Audin mukaan kyseinen turbo vielä huomattavasti parempi, kuten kiihtyvyys esimerkki osoittaa. Mitään tarkempia yksityiskohtia ei tietenkään ole vielä tiedossa. Siinä mielessä sähköinen turbo vaikuttaa hyvältä idealta, että esimerkiksi kolmen turbon järjestelmä ei vaikuta kovin lupaavalta, eikä sen hyödyt näytä olevan kovin kummoisia ainakaan nykytekniikalla.

    Itse en ihan hirveän paljon luota valmistajan lupauksiin mainoksissaan. Jos Audissa olisi käytetty parjaamaasi kolmen ahtimen järjestelmää, niin millainen ero kiihtyvyyksissä olisi silloin ollut?

    Sen verran ongelmia tuossa sähköahtimessa on ollut, ettei sillä ole vieläkään tehty yhtään käytännön sovellusta. BW povaili 2005 sen tulevan tuotantoon kolmen vuoden päästä, mutta eipä ole näkynyt. Sähkömoottori ja turboahdin ovat jo sen verran kypsiä tuotteita, että jos niitä ei saada yhdistettyä kohtuullisessa ajassa, niin taustalla täytyy olla jotain isoja ongelmia.

    #183982 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Jäsen

    Ajattelija2011 kun ei näe mitään hyvää BMW:n tekniikassa niin täytyy todeta että BMW:n bensiinimoottorit ja dieselit, joissa on BMW:n TwinPower Turbo -tekniikkaa tulokset puhuvat kyllä aivan muuta. Tämä innovaatiopaketti pienentää merkittävästi kulutusta ja lisää tehoa ja päästöt ovat myöskin selvästi pienentyneet.

    Aika erikoista että quattroholic näet vain Audin edelläkävijänä ja samalla unohdat kokonaan mitä BMW:llä on saatu aikaan. Valikoivaa lukemista tai suoranaista vähättelyä mitä teidän kesken esiintyy kaiken aikaa, ei oikein ymmärrä. Kyllä sitä voi arvostaa myös selkeää kehitystä mitä muiltakin löytyy ei kai se nyt niin kummallista ole edes sinulta.

    Itse olen arvostanut kaikkia Audia, BMW:tä ja MB:iä saksalaisen tekniikan edelläkävijöinä ihan tasapuolisesti. Fiksu ei vähättele vaan antaa arvostusta kaikille niille joille se oikeasti kuuluu.

    #183984 Ilmoita asiaton viesti

    235+255
    Osallistuja

    NHB:

    Millaisia paineita tuo puhallin pystyy tuottamaan ja kuinka kauan mainitsemasi akut jaksavat syöttää viittä kilowattia?

    Sepä se kun paineista ei ole tietoa eikä tuota tai muita vastaavia ole tietenkään edes suunniteltu paineen tuottamiseen. Siksi voi olla että painetta ei sillä kovin hyvin synny, vaikka tehoa oiskin.

    Akkujen jaksaminen riippuu tietysti niitten kapasiteetista, mutta tuollaiset tavanomaiset lennokki-LiPo:t ei varmasti syötä tuota tehoa kuin minuutin-pari (=hyvin karkea MUTU-arvio ilman isompaa tietoa). Ja tuohon teholuokkaan akutkin maksaa äkkiä satoja euroja.

    Nyt kun noita vielä tarkemmin kattelin niin osui silmään tämmöinen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20141__Mercury_Alloy_64mm_3700KV_EDF_Unit_3s_5s_.html

    Eli vastaava mutta paljon halvempi ja pienempitehoinen puhallin. Tuo näyttää siltä että ois varmasti helppo integroida melkein minkä vain pienemmän auton imuputkiin missä ois tuota luokkaa putken halkaisija. En tietenkään edes kuvittele että tuolla nyt mitään oikeaa turboa korvais, mutta oishan se jännä testi että auttaako tuo edes vähää jos tavalliseen vaparikoneeseen pistäis. Käyttö pitäis tietysti olla rajoitettu ajaltaan vain lyhyisiin kiihdytyksiin, ja akkuja pitäis ladata välillä. Mutta LiPo-akut ja laturi tuohon ei varmasti paria kiloa enempää painais, joten ei ois autossa iso ongelma.

    Luotettavuus ja kestävyys tuossa on varmasti todella kaukana autonkäytön vaatimuksista.

    #183986 Ilmoita asiaton viesti

    Hiilipäästö
    Osallistuja

    Noin teoriatasolla sähkön käyttäminen turbon avustamiseen ei ole huono idea. Asian voi tehdä useammalla tavalla. Konseptiltaan yksinkertaisimmassa toteutuksessa pakopuolella on turbon kaverina generaattori ja ahdin on suurnopeusmoottorin perässä. Tällöin kaikki ahtaminen tehdään sähkön kautta.

    Hyötysuhteeltaan parempi ratkaisu saattaa olla laittaa ahdin ja turbiini samalle akselille, johon sitten tuodaan vielä suurnopeusmoottori/generaattori kaveriksi. Ainakin tämä on yksinkertaisempi ratkaisu.

    Ja sitten on vielä mahdollista laittaa ihan pelkkä sähköllä toimiva puhallin puhaltamaan ahtopaineet ylös silloin, kun pakokaasujen virtaus ei siihen riitä. Tämä tulee normaalin turbon rinnalle.

    Idea on sinänsä melkein yhtä hyvä kuin sähköisen vesipumpun käyttö. Toisaalta turbolla saadaan nopea vaste matalalta kuormalta lähdettäessä, toisaalta korkealla virtauksella ei tarvita hukkaporttia, vaan ylimääräinen pyöritys saadaan sähköksi.

    Siirrettävä sähköteho on ratkaisusta riippuen suuruusluokassa 10 kW. Kuten NHB totesi, sitä ei kannata 12 voltilla liikutella, vaan tarvitaan korkeampia jänniteitä. Se ei sinänsä ole mitenkään ongelmallista, mutta tulee siitä vähän ylimääräistä tavaraa. Suuremmat haasteet ovat liittyvät kuitenkin tarvittaviin suurnopeuskoneisiin, niiden laakerointiin ja jäähdytykseen.

    Pidän aika todennäköisenä, että näemme vielä sähköavusteisia turboja, koska teknologiassa on selviä etuja. Toisaalta niitä ei kannata ihan nopeasti odotella koska teknologian saaminen riittävän robustiksi ja edulliseksi vie vielä aikaa.

    #183988 Ilmoita asiaton viesti

    quattroholic
    Osallistuja

    tracktest

    Miksi mä huomioisin BMW:n tässä Ajattelijan uutisoinnissa, jos kyse on Audin elektroturbopopmachinesta. Toki BMW:kin on saanut vaikka mitä aikaan, esim 3:lla turbollaan, mutta miten se eroaa Audin kaksoisturboista, esim dieseleiden suhteen.

    #183990 Ilmoita asiaton viesti

    GTamv
    Osallistuja

    quattroholic:

    Mielenkiintoinen juttu. Olisi kuulemma tulos tuotantoon 2015 kyseinen moottori. Aika näyttää. Mutta uskon, että Audi on edelläkävijä tässäkin asiassa.

    http://www.audiblog.nl/?p=61727

    missäs muussa se on edelläkävijä?

    #183992 Ilmoita asiaton viesti

    quattroholic
    Osallistuja

    GTamw

    No esim tekniikan suhteen. Jos vertailee esim Audin A6 3.0 TDI:tä – BMW:n M550d:hen. Luullis että bemarin tehodiesel pystyisi vetää 3 turbollaan/väännöillään paremmat suoritukset Audiin nähden.

    Tässä on hyvä esimerkki asiasta, Audin farkku vs BMW:n tehosedani.

    https://www.youtube.com/watch?v=-CdI60lfaio

    Luullis, että bemari suoraan sanottuna raiskaisi Audia tolla videolla. Mutta ei siltikään jätätä Audin farkkua. Miksei turbot bemussa ala laulaa, onko niin paha viive turboissa 260 km/h:n asti?

    Ja tässä on toinen esimerkki. BMW M550d farkku vs Audin A6 3.0 TDi Allroad. Jotain tässä ulkomaisessa testituloksessa on pahasti vinksallaan, vaikka kiihtyvyys asiat BMW juuri ja juuri hoitaa. Ja rataosuutta voi katella myös tästä.

    http://i1244.photobucket.com/albums/gg566/DeDeGCF/Auto%20-%20Scans%202012/Auto082012%20-%20A6%20Avant%20TDi%20vs%20M550d%20Touring/auto_-_audi_a6_avant_tdi_vs_bmw_m550d_touring2.jpg

    http://i1244.photobucket.com/albums/gg566/DeDeGCF/Auto%20-%20Scans%202012/Auto082012%20-%20A6%20Avant%20TDi%20vs%20M550d%20Touring/auto_-_audi_a6_avant_tdi_vs_bmw_m550d_touring.jpg

    #183994 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Jäsen

    quattroholic Kuka mitäkin painottaa, sinä pidät kiihtyvyyttä ainoana asiana mistä pitää ääntä kerta toisensa jälkeen samaa toistaen keskustelusta toiseen. Minä näen asiat kokonaisuutena ja niin ne BMW:llä näyttää tekevän, siellä haetaan kompromissia kulutuksen, päästöjen aletamiseksi unohtamatta tehon lisäystä. Ja pelkän kiihtyvyyden ollessa oleellisinta ei kulutus merkitsisi mitään mutta kun pyritään parantamaan kaikilla osa-alueilla asioita johonkin pitää vetää rajat. Ei ole ongelma tehdä tehokas moottori ja kulutuksesta viis, senhän tietää kaikki. On jotenkin lapsellista tuijottaa pelkkään kiihyvyyteen joka sekin kyllä on BMW:llä komeissa luvuissa kun huomioidaan KOKONAISUUS.

    #183996 Ilmoita asiaton viesti

    quattroholic
    Osallistuja

    tracktest

    Kyllä näen kokonaisuutta autoissa kaikkien merkkien suhteen. Itseasissa sillon kun esiteltiin, ja oli puhetta tästä BMW:n 3 turbo mahtidieselistä, nii kiinnostuin tästä ajokista. Mutta kun tuli itse auto ulos tehtaalta ja oli tehty testei, nii en ymmärrä, että mitä se loppupeleissä eroo esim Audin kaksoisturbo-dieselistä, milläkin eri osa-alueilla.

    BMW saa joka vuosi useita palkintoja moottorikategoriassa, mutta yhä useemmin on hävinnyt viime aikoina testeissä esim Audia vastaan, ja juuri siel painotetaan auton kokonaisuutta milläkin osa-alueilla. Kiihtyvyydet ovat osa automaailmaa, kun tulee puhutuksi esim sporttisista autoista. Mutta nykyaikana ne kulutukset/päästöt ovat tulleet mukaan enemmän asiaan viime vuosina. Mutta kiinnostaako ne loppupeleissä, jos oikeesti haluaa sporttisen auton. Ei mua niinkään. Yhden auton kulutuksella/päästöillä ei ryhdytä pelastaa maailmaa, vain itse saa siitä mielihyvää, jos on taloudellinen auto.

    Jos olisin miljonääri, nii aivan varmasti löytyisi tallistani yks tai useampi bemaria, nii löytyisi myös muitakin merkkei. Mutta normaalina keskituloisena ja perheellisenä tyydyn ajaa Audillani toistaiseksi.

    Kokonaisuutta mitataan testeissä, mutta lopullisen arvion tekee kuljettaja itse, – minkä auton haluaa perseensä alle. Muiden mielipiteistä ja autotesteistä viis.

    #183998 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja

    tracktest, enpä minä ole tässä kohtaa mitään vähätellyt. Enkä ole tässä keskustelussa maininnut BMW merkkiä kertaakaan. Sinähän sen toit esille. Enkä ole Bemaria koskaan vähätellyt, mutta tosiasioita kai saa näissäkin keskusteluissa mainita?

    Nyt olen vain maininnut perinteisen turbon heikkouksia, vaikka ovathan nekin merkittävästi kehittyneet viimeaikoina. Se nyt kuitenkin on tosiasia, että esimerkiksi BMW:n triplaturbo ei ole tosielämässä sellainen tehopaketti, kuin paperilla luvataan. Mikäli Audin väite kiihtyvyyksistä pitää paikkansa, niin elektroninen turbo toisi merkittävän parannuksen biturboon verrattuna. Ja varmasti tämä tekniikkakin on yksinkertaisempaa, kuin vaikka kolmen turbon käyttö.

    Kiihtyvyys ei tietenkään ole ainoa, eikä edes tärkein ominaisuus autossa. Mutta jos nyt puhutaan vain näistä tehokkaista turbomoottoreista, ei itse autoista, niin silloin kyllä kiihtyvyys on yksi tärkeimmistä pointeista. Kulutuksestakin voitaisiín puhua, mutta tämän uutuuden osalta emme siitä vielä mitään tiedä. Varmaa on tietysti se, että mikäli kulutus ei pysy kurissa, niin Audi tuskin tällaista moottoria edes kehittäisi.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 123)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.