Etusivu Keskustelu Autot Liikenne VALT-vuosiraportti 2011 valmistunut

Tämä aihe sisältää 165 vastaukset, 29 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  TeeCee 04.03.2013 at 14:53.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 923)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #241691 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Taulukko 33 Kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet 2011: kuljettajan käyttämä ylinopeus suhteessa tien nopeusrajoitukseen:

    Ei ylinopeutta: 60%

    1-9 km/h: 1%

    10-19 km/h: 9%

    20-29 km/h: 6%

    30 km/h tai yli: 22%

    VALT Vuosiraportti 2011

    Kuvion 7 perusteella voidaan päätellä, että n. 17-18% kaikista kuolonkolareista on ajettu yli 10km/h ylinopeudella ja yli 0,5 promillella. Näin ollen yli 10km/h ylinopeudella ajetuista kuolonkolareista puolet on ajettu kännissä (jälleen )

    #241694 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Taulukko 28 Kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet 2011: ajokortin voimassaolo:

    Voimassa oleva: 88%

    Ajokielto: 5%

    Ajo-oikeus rauennut: 5%

    Ei ole koskaan ollut korttia: 2%

    Ajokortittomien osuus siis viime vuonna 12%.

    VALT Vuosiraportti 2011

    #241697 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Toistaiseksi paras näkemäni "tulos" alle 10km/h ylinopeudella, vain 1 prosentti.

    #241701 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    2009 oli myös 1%. 2010,2008 ja 2007 oli 3%.

    #241704 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Opelixi:

    2009 oli myös 1%. 2010,2008 ja 2007 oli 3%.

    Ok. En ole viime vuosina seurannut kovin tarkasti koska luvut ovat olleet systemaattisesti alhaiset.

    #241708 Ilmoita asiaton viesti

    TM 36
    Jäsen

    Ylinopeus tai liian suuri nopeus olosuhteisiin, taitoon tai ajoneuvoon nähden oli mukana lähes joka toisessa kuolinonnettomuudessa (Liikennevakuutuskeskuksen tiedote 5.12.2012)

    Eli lähes, koka toisessa kuolonkolarissa liian suuri nopeus oli ainakin osasyynä onnettomuuden syntymiselle.

    Tuossa edellä oli sitten tuo taulukko kuljettajan käyttämästä nopeudesta suhteessa tien nopeusrajoitukseen. Se tuo selvästi esiin, että kovat ylinopeudet ovat merkittävä tekijä.

    Entäpä sitten "lievät" ylinopeudet? Voidaanko nyt sitten tuon 1%:n mukaan tehdä johtopäätös, että alle 10 km/h:n ylinopeuksista ei ole juuri haittaa liikenneturvallisuudelle?

    Tätä varmasti joku vielä yrittää väittää.

    Tuota taulukko ei voi tietenkään lukea niin kuin piru raamattua. On otettava huomioon se, että pienten ylinopeuksien arvioiminen ei oikein onnistu, ellei ole jotakin rekisteröivää laitetta. Koska lievää ylinopeutta on yleensä jälkikäteen vaikea todistaa, se hyvinkin merkitään vain liian suureksi nopeudeksi. Tilastoissa lievien ylinopeuksien osuus jää näin liian pieneksi.

    Tämä tulee esiin myös seuraavassa raskasta liikennettä koskevassa tutkimuksessa:

    "Ylinopeuksien osalta on tuloksia tarkasteltaessa otettava huomioon se, että ylinopeuden ja sen suuruuden arviointi on vaikea tehtävä onnettomuuksien tutkijoille. Erityisesti pienet ylinopeudet voivat jäädä muilta onnettomuuksien osallisilta kirjaamatta kuin niiltä ammattikuljettajilta, joilla on ollut käytössä ajopiirturi. Tämä korostaa ammattiliikenteen ylinopeutta ajaneiden kuljettajien määrää verrattuna henkilö- ja pakettiauton kuljettajiin. Tämä selittäisi osaltaan myös sitä, että henkilö- ja pakettiautojen kuljettajilla oli keskimäärin suurempia ylinopeuksia kuin ammattikuljettajilla." (Ammattiliikenteen kuolonkolarit ja niiden riskitekijät)

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1322207626/4350f1323a319e4fd2c341912ccdb304/1652-Trafin_julkaisuja_10-2011_-_Ammattiliikenteen_kuolonkolarit.pdf

    Kysyin lievien ylinopeuksien osuudesta aikoinaan myös VALT:n onnettomuustutkijalta, joka vastasi:"Mainitsemasi ylinopeusalue 0-20 km/h on kieltämättä vaikea ja ehkä ns. harmaa alue, koska täyttä varmuutta ajoneuvon nopeudesta on vain harvoin saatavilla."

    Ulkomaisissa tutkimuksissa on myös tuotu esiin, että pienten ylinopeuksien osuus on vastaavissa tilastoinneissa pahasti alakanttiin ja lievät ylinopeudet ovat merkittävä liikenneturvallisuusongelma.

    #241710 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    No voi harmi… Onhan tuo niin kovin valitettavaa sellaisten kannalta, jotka niin mieluusti näkisivät, että juuri se 5km/h ylinopeus on niiiiiiiin tuhoisaa.

    Valitettavasti nyt on vain niin, että minun on luotettava viralliseen lähteeseen eikä mihinkään lähetyssaarnaajaan.

    #241712 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    "Tämä selittäisi osaltaan myös sitä, että henkilö- ja pakettiautojen kuljettajilla oli keskimäärin suurempia ylinopeuksia kuin ammattikuljettajilla."

    Kannattaisi tutkijankin miettiä, että miten asiaan vaikuttaa henkilöautojen parempi suorituskyky ja rekkojen nopeudenrajoittimet.

    #241715 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    TM 36:


    On otettava huomioon se, että pienten ylinopeuksien arvioiminen ei oikein onnistu, ellei ole jotakin rekisteröivää laitetta. Koska lievää ylinopeutta on yleensä jälkikäteen vaikea todistaa, se hyvinkin merkitään vain liian suureksi nopeudeksi. Tilastoissa lievien ylinopeuksien osuus jää näin liian pieneksi.

    Kun riittävän kauan toistaa valhetta se alkaa muuttua omassa mielessä todeksi.

    #241719 Ilmoita asiaton viesti

    TM 36
    Jäsen

    Tuolla aiemmin kerroin, että VALT:n onnettomuustutkija totesi 0 -20 km/h:n ylinopeuksien olevan "harmaa" alue eikä täyttä varmuutta nopeudesta voi useinkaan sanoa.

    Miten tämä näkyy liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteissa, joista tuo VALT 2011-raportti on koostettu? Kävin nopeasti äpi Moottori-lehden kuolemankolarit-palstan vuoden 2011 tapaukset (oli vain 7 kuukautta). Tuo epätarkkuus näkyi monessa tapauksessa.

    Esimerkiksi näin: …ajoi kantatietä 80 -100 km/h nopeudella… nopeusrajoitus oli 80 km/h. Tlk: … kuljettaja ajoi ylinopeutta

    Tai näin: … ajoi valtatietä n.80 km/h nopeudella. Nopeusrajoitus oli 80 km/h.

    Mutta näinkin: …ajoi noin 70 km/h:n nopeudella. Nopeusrajoitus oli 60 km/h. Tlk: Tilannenopeus oli liian suuri.

    Kysyä sopii mihin tuollaiset lievät tai mahdollisesti lievät ylinopeudet oikein laitetaan? Hyvinkin ne voidaan siirtää vain liian suurten tilannenopeuksien joukkoon eikä niitä näy ylinopeuksien joukossa, kun niitä tilastoidaan. Jos ei ole varma, niin ei laiteta ylinopeustilastoon.

    #241721 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ihan aiheellinen kysymys. TeeCee joskus mainitsi, että tutkijalautakunta joutuu ottamaan huomioon juridisen näkökulman. Kun onnettomuutta käsitellään oikeudessa, ei ylinopeutta voi kirjata mukaan ilman riittävää näyttöä. Ja kuten todennäköisesti kaikki ilmeisesti ritsaa lukuunottamatta ymmärrämme, käytetyn nopeuden määritely on arviointia, jossa ei todellakaan pelata 1 km/h tarkkuuksilla. Siten TeeCeen ajatus on todennäköisesti oikea.

    Kuolemankolarien analysointiketjun alussa on Opelixin kopioimia selostuksia onnettomuuksista. Niissä Mazdan sanotaan ajaneen "vähintään 80 km/h". Todennäköisesti rasti on tullut kohtaan "ei ylinopeutta", koska selostuksessa on puututtu vain vastapuolen 9 km/h ylinopeuteen. Toisessa tapauksessa Kia ajoi "noin 80 km/h" ja jälleen rasti tuli luultavasti kohtaan "ei ylinopeutta".

    #241724 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    TM 36:

    Tuolla aiemmin kerroin, että VALT:n onnettomuustutkija totesi 0 -20 km/h:n ylinopeuksien olevan "harmaa" alue eikä täyttä varmuutta nopeudesta voi useinkaan sanoa.

    Laitatko linkin niin voimme tarkistaa asian.

    #241729 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Herbert:


    Kuolemankolarien analysointiketjun alussa on Opelixin kopioimia selostuksia onnettomuuksista. Niissä Mazdan sanotaan ajaneen "vähintään 80 km/h". Todennäköisesti rasti on tullut kohtaan "ei ylinopeutta", koska selostuksessa on puututtu vain vastapuolen 9 km/h ylinopeuteen. Toisessa tapauksessa Kia ajoi "noin 80 km/h" ja jälleen rasti tuli luultavasti kohtaan "ei ylinopeutta".

    Todennäköisesti on mahdollisuus että olet oikeassa mutta voit olla väärässäkin joten kunnes saadaan asiasta lisätietoa on turha spekuloida.

    #241732 Ilmoita asiaton viesti

    JEV2
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    Ihan aiheellinen kysymys. TeeCee joskus mainitsi, että tutkijalautakunta joutuu ottamaan huomioon juridisen näkökulman. Kun onnettomuutta käsitellään oikeudessa, ei ylinopeutta voi kirjata mukaan ilman riittävää näyttöä.

    Nopeusarvio tulisi mielestäni esittää vaihteluvälinä, jolloin oikeudelle kävisi selväksi käytetyn arviontimenetelmän epätarkkuus. Onnettomuustutkija ei saa pyöristellä arvioitaan alakanttiin, se on oikeuden tehtävä. Lakikin taitaa ohjata siten, että epävarmoissa tulkinnoissa asia on tulkittava syytetyn eduksi.

    VALT -raporttiin epävarmuusmarginaalia ei ole nähty tarpeelliseksi laittaa.

    #241735 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    ritsa:


    Todennäköisesti on mahdollisuus että olet oikeassa mutta voit olla väärässäkin joten kunnes saadaan asiasta lisätietoa on turha spekuloida.

    Sovitaan niin. Luovutko sinä vastavuoroisesti asian valheeksi väittämisestä?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 923)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.