Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Älyautoilun tulevaisuus

Tämä aihe sisältää 43 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 11.04.2013 at 07:40.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #239407 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Älyautoilun tulevaisuus ei lupaavalta näytä:

    http://yle.fi/uutiset/outo_liikennemerkki_vie_jarjen_turussa/6522652

    #239414 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Liikennemerkki 417 pitää olla 0.4 – 2.0 metrin korkeudella ja jos samassa tolpassa on muita merkkejä, pitää 417 olla alimmaisena.

    Lisäkilven tarkoitus on ilmeisesti sama, kuin Oulun Pokkitörmän järjestelyn, eli pysäyttää toispaikkakuntalaiset tolpan luo lukemaan toimintaohjetta?

    #239419 Ilmoita asiaton viesti

    Kuukeri
    Osallistuja (Participant)

    Moon ainakin harrastanu älyautoilua kortin saamisesta lähtien.

    Siinä mitään kookleja ole tarvinnu…

    Tulevaisuuden autoissa ei varmaan ole rattia, edes lisävarusteena.

    #239426 Ilmoita asiaton viesti

    TM 36
    Jäsen

    Finnicus:

    Yksinkertaisemmalla järjellä varustettu kuljettaja kun ei ymmärrä mitä hallaa hän tekee liian pienellä turvavälillä tai "normi"-ylinopeudella. Älyauto ymmärtää ja liikenne sujuu maksimikapasiteetillä – ja turvallisesti. Lisäksi älyauto osaa valita ruuhkattoman eli nopeimman reitin. …

    Älyautoinfrastrukstuuria rakentaessa on toivottavaa, että ihan tuiki tavallisetkin autot alkavat pikimiten käyttämään telematiikkaa. Jos vauhti nousee yli nopeusrajoituksen alakaisi kaasupoljin täristä ja sen painaminen tulisi niin raskaaksi, ettei sitä voisi tehdä kuin tilapäisesti. Samoin jos turvaväli on liian lyhyt kaasupolkimella olisi samat vaikutukset.

    Kun puhutaan tavallisita autoista niin tuo valmius mitä sanoit on jo olemassa. Se pitäisi saada vaan nopeasti käyttöön. Toivoisin, että edistyksellisestä turvatekniikasta kiinnostuneet ihmiset lähtisivät innolla vaatimaan tällaisilla varustettuja autoja markkinoille. Niiden käyttöönottoa voitaisiin nopeuttaa vaikkapa verovähennyksin tai alemmilla vakuutusmaksuilla. Ottaisitko itse mielelläsi nopeudenrajoittimella varustetun auton?

    #239432 Ilmoita asiaton viesti

    Samppa1300
    Osallistuja (Participant)

    Voisin ottaa.

    Mulle on ihan sama kulkeeko syksyllä tuleva Toyota Aurisin farkku 140 vai 180 km/h, huippua se kuulemma ottaa 180 km/h mutta en ole tähänkään asti tarvinnut ajaa kovempaa kuin 140 km/h joskus moottoritiellä "hitaampia" ohitellessa.

    #239438 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    En ottaisi. En usko, että ikinä liikennejärjestelyt saadaan sille tasolle, että systeemi olisi toimiva. Sen sijaan virheistä aiheutuvat seuraukset olisivat merkittävät.

    5 vuotta sitten ilmoitin eräästä virheellisestä taajamamerkistä. Pari viikkoa sitten asia korjattiin, vain noin 5 vuotta siitä, kun asian havaitsin ja siitä ilmoitin. Millään en saata uskoa, että tienpitäjä, hoitourakoitsija tai poliisi eivät olisi asiaa huomanneet, koska jokaisen ajokortillisen se olisi pitänyt huomata. Lähistöllä on muitakin virheellisiä järjestelmiä, jotka sitten ns. älyautoilua ohjaisivat. Eli kun kyse on asiasta, joka pääpiirteissään toimii suhteellisen hyvin ja antaa pienet puutteet anteeksi, ei kallista järjestelmää pidä sen päälle rakentaa yhteiskunnan ylläpidettäväksi. Muutenkin meillä julkisen sektorin kustannukset ovat karanneet käsistä, joten lisää en kaipaa. Eri asia olisi vaikka jonkinlainen alkolukon korvike niille, jotka ovat tarpeeksi usein ylinopeudesta kärähtäneet. Kunhan vain itse järjestelmänsä maksavat.

    #239443 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Herbert:


    5 vuotta sitten ilmoitin eräästä virheellisestä taajamamerkistä. Pari viikkoa sitten asia korjattiin, vain noin 5 vuotta siitä, kun asian havaitsin ja siitä ilmoitin.

    Mielenkiintoni heräsi. Voisitko kertoa minkälaisesta virheestä oli kysymys?

    #239449 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Toiseen suuntaan ajettaessa taajama alkoi, mutta toiseen suuntaan ajettaessa se ei loppunut.

    #239454 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Herbert:

    Toiseen suuntaan ajettaessa taajama alkoi, mutta toiseen suuntaan ajettaessa se ei loppunut.

    Poistettiinko taajama alkaa merkki, kun kirjoitit virheellisestä merkistä vai onko virhe tässä tapauksessa se, että sitä toista merkkiä ei ollut lainkaan?

    #239460 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    TM 36:

    Ottaisitko itse mielelläsi nopeudenrajoittimella varustetun auton?

    Autossani on suurimman osan ajasta ollut elektroninen nopeuden rajoitin päällä, vaikken saanutkaan verohelpotusta.

    Rajoitus saattaa olla jossain 150 – 160 km/h tienoilla, mutta en muista tarkasti, kun en ole siihen koskaan törmännyt.

    Sään mukaan riittävät etäisyydet pakottavan laitteen edut ymmärrän, jos sellaisen joku osaisi tehdä. Mutta sen pitää sitten toimia myös 26-vuotiaassa 740 GLE:ssä ja jokaisessa lumimyrskyssä ja sumussa, minkä läpi GLE:n keula on vuosien kuluessa työnnetty.

    Taas on talviautossa parkkitutkan anturi pimeänä talven jäljiltä, joten usko kollegoiden erinomaisuuteen on tässäkin suhteessa koetuksella.

    Jos kysyjän pointtina oli osoittaa tekniikan ylivoima järki päässä ajavaan kuljettajaan nähden, niin jään odottamaan näyttöjä. Jos tavoite oli päästä kontrolloimaan entistä enemmän "noiden muiden" kohellusta, niin lycka till. En jää odottamaan tuloksia henkeä pidättäen, vaan säädän jo vapaaehtoisesti sitä komponenttia, joka on minun vallassani.

    #239465 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Opelixi:

    Poistettiinko taajama alkaa merkki, kun kirjoitit virheellisestä merkistä vai onko virhe tässä tapauksessa se, että sitä toista merkkiä ei ollut lainkaan?

    Toinen merkki puuttui.

    #239472 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Herbert:

    Opelixi:

    Poistettiinko taajama alkaa merkki, kun kirjoitit virheellisestä merkistä vai onko virhe tässä tapauksessa se, että sitä toista merkkiä ei ollut lainkaan?

    Toinen merkki puuttui.

    Heh, mitenkäs tilanne oli nopeusrajoitusten suhteen? Jatkuiko "taajamaa" pitkästikin puuttuvan merkin jälkeen ja vaihtuuko merkin jälkeen nyt yleisrajoitukseksi vai onko sen jälkeen jokin muu rajoitus?

    #239478 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    80 alkoi aika pian, joten rajoituksen suhteen ei siinä paikassa ollut ongelmaa. Toisaalla on edelleen virhe, jossa 30 km/h aluerajoitus ei lopu koskaan.

    #239484 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Herbert:

    80 alkoi aika pian, joten rajoituksen suhteen ei siinä paikassa ollut ongelmaa. Toisaalla on edelleen virhe, jossa 30 km/h aluerajoitus ei lopu koskaan.

    Aivan sama, kaikki ylittää sen siitä huolimatta.

    #239489 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    ritsa:

    Herbert:

    80 alkoi aika pian, joten rajoituksen suhteen ei siinä paikassa ollut ongelmaa. Toisaalla on edelleen virhe, jossa 30 km/h aluerajoitus ei lopu koskaan.

    Aivan sama, kaikki ylittää sen siitä huolimatta.

    Ei, kyllä Herba ajaa rajoitusta noudattaen 30km/h vai oliko se korkeintaan 33km/h? TeeCee ja Eki sitten vähän alle.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 44)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.