Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Kaukovalot risteyksissä

Tämä aihe sisältää 29 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 01.01.2013 at 07:12.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #237112 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    Millainen käsitys ja ajotapa valojen käytön suhteen raadilla on tapauksesta, jossa sivutieltä tulija odottaa pääsyä päätielle. Pitääkö päätietä ajavan vaihtaa lähivaloille, …

    Ei pidä. Valot ovat näkemistä varten ja tässä tapauksessa ei ole kyse häikäisemisestä.

    #237117 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen
    #237122 Ilmoita asiaton viesti

    Penteles
    Osallistuja (Participant)

    Tilanteen mukaan. Laki ei kiellä käyttämästä kaukovaloja risteyksissä.

    Entä kuinka lähelle edellä olevaa ajoneuvoa voi ajaa kaukovaloilla?

    Lisäksi uusissa autoissa on yleistynyt kaukovaloautomatiikka joka hoitaa valojen vaihtamisen valaistuksen mukaan. Ei siis toimi toisen takana pimeässä ajettaessa?

    #237127 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Risteyksessä oleva ei ole kohtaava ajoneuvo, joten varsinaista häikäistymisvaaraa ei ole.

    "niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä"

    Pohdintaa voi suorittaa myös jalankulkijoiden osalta, ja häikäistyykö moottoritiellä vastaantulija?

    Ja joitakin häikäisee sumuvalot, eivätkä päiväsaikaan koe näkevänsä autoa jossa ei ole taka- tai lähivalot kytkettyinä.

    #237133 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Herbert:

    Millainen käsitys ja ajotapa valojen käytön suhteen raadilla on tapauksesta, jossa sivutieltä tulija odottaa pääsyä päätielle. Pitääkö päätietä ajavan vaihtaa lähivaloille, kun ollaan lähellä sivutieltä tulevaa, vai voiko ajaa risteyksen läpi pitkillä välittämättä sivutieltä tulijasta?

    Onko sinulle laki epäselvä vai kysytkö muuten vain? Sinulle ei autokoulussa taidettu opettaa pimeällä ajoa?

    Riippuu hyvin paljon tapauksesta ja etäisyydestä risteykseen. Mikäli näyttää siltä, että joku aikoo liittyä sivutieltä päätielle, niin vaihdan ennakkoon, että liittyjä pystyy paremmin arvioimaan etäisyyteni jne.

    Jos tie on suora ja sivutien risteys on kohtisuoraan, niin yleensä ajan pitkillä. Ei odottelijan tarvitse katsella valojani.

    Herbert:


    Ainakin kahdenlaista käytäntöä ja näkemystä tuntuu tien päällä olevan.

    Niin näyttää olevan, kuten valojen käytössä yleensäkin on monenlaista koulukuntaa. Joku tuntuu elävän vielä harhakuvitelmissa sumarienkin suhteen.

    Herbert:


    Täällä keskustelupalstalla on muutama sanonut ajavansa pilkulleen sääntöjen mukaan tai että ajotapa ei kehittämistä enää kaipaa, joten näiden kavereiden perusteltuja kommentteja erityisesti kaipaan.

    Ketkähän nämä mahtavat olla? Ensimmäisenä tulee mieleen AkiK, joka nyt ei riko mitään sääntöjä. Itse olen tunnustanut rikkovani montaakin sääntöä, mutta ajotapani ei tosiaan juuri kehittämistä kaipaa.

    #237137 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Opelixi:

    Onko sinulle laki epäselvä vai kysytkö muuten vain? Sinulle ei autokoulussa taidettu opettaa pimeällä ajoa?

    Riippuu hyvin paljon tapauksesta ja etäisyydestä risteykseen.

    Ensin kysyt, onko laki epäselvä ja sitten kerrot, että käytäntö riippuu tapauksesta ja etäisyydestä. Laki ei ota kantaa sinun tapauksiisi ja etäisyyksiisi.

    Pari päivää sitten ajoin pitkillä risteykseen, jossa auto odotti pääsyä päätielle. Hiukan ennen risteystä sivutieltä tulija vaihtoi pitkille. Ei siinä mitään, mutta jonkinlaisesta mielenosoituksesta ilmeisesti oli kyse, koska kaveri kääntyi perääni, ajoi minut kiinni ja käytti koko ajan pitkiä. Kilometrin tai parin kuluttua tämä ilmeisesti kyllästyi, vaihtoi lyhyet valot, jättäytyi kauemmas ja kääntyi toiselle sivutielle.

    Kysyn asiaa nyt siksi, että olenko yksin näkemysteni kanssa. Onko tämä samanlainen asia kuin vaikka ohitaminen suurimmalla sallitulla nopeudella muutamaa rekkaa moottoritiellä, tilanteessa, jossa ylinopeuskuski saa ohituksen aikana kiinni. Jos ei aja karkuun, saa sieltäkin osakseen jos jonkinlaista painostamista. Erona näyttää vain olevan se, että yleinen mielipide antaa sympatiat ylinopeuskuskille, tässä tapauksessa tilanne näyttää olevan päinvastainen.

    #237142 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    Herbert:

    Kysyn asiaa nyt siksi, että olenko yksin näkemysteni kanssa. Onko tämä samanlainen asia kuin vaikka ohitaminen suurimmalla sallitulla nopeudella muutamaa rekkaa moottoritiellä, tilanteessa, jossa ylinopeuskuski saa ohituksen aikana kiinni. Jos ei aja karkuun, saa sieltäkin osakseen jos jonkinlaista painostamista. Erona näyttää vain olevan se, että yleinen mielipide antaa sympatiat ylinopeuskuskille, tässä tapauksessa tilanne näyttää olevan päinvastainen.

    Päinvastainen? Mielestäni haitan tekeminen lain varjolla ei saa sympatiaa kummassakaan tapauksessa. Muita tienkäyttäjiä ei kannata tarpeettomasti estellä tai häikäistä. Vaihdan lyhkäsille jos valoni häikäisevät muita liikkujia.

    Olen ehkä herkkänäköinen, mutta mielestäni lähivaloillakin näkee melko hyvin. Nopeuden voi tietysti soveltaa näkemää vastaavaksi ellei näe, ihan niinkuin vastaantulijan tapauksessa. Risteävän tapauksessa näkee paremmin koska sen valot eivät häikäise.

    #237147 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    just drive:

    Päinvastainen? Mielestäni haitan tekeminen lain varjolla ei saa sympatiaa kummassakaan tapauksessa.

    Ylinopeusasiaa koitin käsitellä viestiketjussa "Kenen vika?", jossa koitin hahmottaa sitä, kuka tekee haittaa ja kenelle. Mutta ei siitä tämän enempää tässä yhteydessä.

    Muita tienkäyttäjiä ei kannata tarpeettomasti estellä tai häikäistä. Vaihdan lyhkäsille jos valoni häikäisevät muita liikkujia.

    Tuo on itsestäänselvää. Mutta häikäistyykö mielestäsi sivutiellä ajovuoroaan odotteleva?

    #237150 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    koitin hahmottaa sitä, kuka tekee haittaa ja kenelle.

    Riitaan tarvitaan useimmiten kaksi, hyökkääjä ja sen kohde, eli uhri.

    Se ettei Poliisi valvo painostusta tai oikeaa kulkujärjestystä suojateillä on muokannut liikennekultturiamme sellaiseksi että kiusaminen on (liikenteessäkin ) ok koska siitä ei tule seuraamuksia, mutta periaatteessa harmittomasta ylinopeudesta voi tulla sakko tyhjälläkin tiellä.

    Ja kun sitten kaaharin vuoksi tapahtuu törmäys niin se raportoidaan lehdistölle "onnettomuutena" vaikka se on seuraus rikokseksi luokitellusta teosta. Joskus kerrotaan että kaaharia epäillään törkeästä piittaamattomuudesta, mutta ei kerrota että tuomio tulee asteikon lievemmästä päästä.

    Ongelmaksi painostus tulee jos miettii sitä liikaa mikä on oikein ja mikä väärin. Jos keskittyy omaan hyvään suoritukseen niin toisten rötöksistä on harvoin konkrettista haittaa (tuulilasin saa pestyä ), vaikka ärsyttäähän ne silti jos tykkää että asiat pitäisi tehdä oikein eikä miten sattuu.

    Sitten kun tapahtuu kolari niin kaikki seistään ruuhkassa.

    #237157 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Herbert:


    Ensin kysyt, onko laki epäselvä ja sitten kerrot, että käytäntö riippuu tapauksesta ja etäisyydestä. Laki ei ota kantaa sinun tapauksiisi ja etäisyyksiisi.

    Niin, kun kysymyksestäsi ei nyt voinut päätellä, että onko sinulle itsellesi selvää siitä, mitä laki asiasta sanoo.

    Laki on eriasia, kuin minun tai jonkun muun käytäntö, mutta seuraavassa tulit täsmentäneeksi, että sinä itse ilmeisesti tiedät, mitä laki asiasta sanoo ja kysyit vain muiden tavoista.

    Herbert:


    Kysyn asiaa nyt siksi, että olenko yksin näkemysteni kanssa. Onko tämä samanlainen asia kuin vaikka ohitaminen suurimmalla sallitulla nopeudella muutamaa rekkaa moottoritiellä, tilanteessa, jossa ylinopeuskuski saa ohituksen aikana kiinni. Jos ei aja karkuun, saa sieltäkin osakseen jos jonkinlaista painostamista. Erona näyttää vain olevan se, että yleinen mielipide antaa sympatiat ylinopeuskuskille, tässä tapauksessa tilanne näyttää olevan päinvastainen.

    Etkö tosiaan näe asiassa mitään muuta eroa, sillä minä näen paljonkin?

    Sivutieltä tulija käyttäytyi typerästi ja ilman syytä.

    #237163 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    Herbert:

    Tuo on itsestäänselvää. Mutta häikäistyykö mielestäsi sivutiellä ajovuoroaan odotteleva?

    Riippuu pitkälti siitä, osuuko valokeilani häneen. Osapuolten etäisyydet risteyksestä ja valokeilan leveys ratkaisevat. Jos joku odottaa risteyksessä, varmasti vaihdan lyhkäiset.

    #237167 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    just drive:

    Herbert:

    Tuo on itsestäänselvää. Mutta häikäistyykö mielestäsi sivutiellä ajovuoroaan odotteleva?

    Riippuu pitkälti siitä, osuuko valokeilani häneen. Osapuolten etäisyydet risteyksestä ja valokeilan leveys ratkaisevat. Jos joku odottaa risteyksessä, varmasti vaihdan lyhkäiset.

    Ei noiden asioiden perusteella ole mitään syytä vaihtaa lyhyille. Sivutieltä tuleva on pysähdyksissä ja jos hän häikäistyy, tekee sen vain omasta syystään. Sama koskee esim. tien laitaan, pysäkille tms. pysähtynyttä.

    Turhaan lyhyille vaihtajalta voi jäädä jotain näkemättä ja onnettomuuden riski kasvaa. Tietysti jos samalla hidastaa nopeutensa lyhyiden kantaman mukaiseksi, se korjaa tilannetta.

    EDIT: "Kaukovaloilla pystyy näkemään noin 100 m päähän. 100 km/h nopeudella kulkee sen matkan vajaassa neljässä sekunnissa.

    Kohtaamistilanteessa lähivaloilla ajettaessa näkee vain noin 30 m päähän. Tähän matkaan kuluu 100 km/h nopeudella noin sekunti. Siinä ajassa ei ole paljon tehtävissä."

    #237173 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    just drive:

    Jos joku odottaa risteyksessä, varmasti vaihdan lyhkäiset.

    Miten koet tilanteen, jossa päätietä ajetaan pitkillä ja sinä odotat vuoroasi sivutiellä?

    #237176 Ilmoita asiaton viesti

    just drive
    Jäsen

    En ole kovin usein joutunut kääntymään pimeiltä sivuteiden risteyksiltä, mutta tuntumani on että ainakin täällä etelässä kaikki vaihtavat lyhkäsille.

    #237182 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Täällä etelässä tosiaan pelätään käyttää kaukovaloja. Kun sitten valoja käyttää kuten ne on tarkoitettu käytettäväksi, herättää se joissain ihmetystä, jopa suuttumusta. Näin käy, kun kuskit soveltavat omia käytäntöjään.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.