Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 305 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Karrette 20.10.2018 at 22:19.

Esillä 15 viestiä, 196 - 210 (kaikkiaan 306)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #847418 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Nuo yllä raportoidut Nokialaiset ovat olleet kiinni takavetoisessa, jota on ajettu tavoitteella himmata mutkiin ja risteyksiin mahdollisimman vähän, mutta Suojelusenkelin puuttumiskynnystä ylittämättä. Ei vaan silti ole nastat pörhistyneet pörrölleen renkaan pintaan.

    Ainakin tämä Nokian rengassarja vahvistaa periaatteen nastojen painumisesta, vaikka ovathan nastat toki myös tylsyneet matkalla.

    #885902 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Päivitys edelliseen. Viikonlopulla hankitun käytetyn auton mukana tuli jo ennestään tutut Continental ContiIce talvirenkaat, ja sattumoisin millilleen saman verran kuluneet, eli 6 mm jäljellä.

    Sokkovertailussa renkaat erottaa sormituntumalla 100% varmuudella. Nokian kulutuspinta tuntuu kesärenkaalta nastojen upottua suuren nastamäärän mahdollistavaan pehmeään kerrokseen nastan alla, mutta hyvin saman tyylisen takavetoisen alla pyörineiden Kontiaisten pinnassa karkeat piikit törröttävät selvästi tuntuvina, ja takapyörissä jopa pyörimissuunnan tunnistaa pörröllään olevien piikkien ollessa selvästi myötä- ja vastakarvaan eri suuntiin pintaa tunnustellessa.

    Tuo Nokian nastarengas on ehkä uutenakin tosiaan yhden talven rengas. Kontiaiselle annetaan vielä mahdollisuus yrittää, sittenhän sen näkee, onko niistä mihinkään enää?

    #886623 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Vanhan auton alkukesällä ostanut haki talvirenkaansa.

    7 mm syvyiselle kulutuspinnalle kuluneet Hankook Ice*pike renkaiden nastat ovat sormituntumalla koeteltuna samalla tavoin upoksissa kuin Nokialaisessa.

    #892826 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Uusi rengasvertailu on julkaistu. Voi siis useamman vuoden käyttöön tarkoitetussa rengashankinnassaan yrittää välttää niitä joissa ominaisuudet eivät ole parhaasta päästä. Halvimmat nastarenkaat eivät pärjänneet parhaalle nastattomalle sileällä jäällä.

    Olisin arvostanut ohiajomelun (liikennemelu) mittausta, nyt mitattiin vain auton sisäpuolinen ääni. Kitka- ja kesärenkaiden osalta tuo ekomerkintä on pakollinen.

    Ehkä tuotevertailun sijaan voisi kirjoittaa erillisen tiedeartikkelin siitä miksi Suomen tiet ovat parin talven jälkeen niin karkeapintaiset ja autot tuottavat sekä auton sisä- että ulkopuolelle kovemman melun kuin etelämmissä EU-maissa?

    #893042 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Minä mietiskelin kitkarenkaiden hankkimista ensi talveksi vaikka ei vielä tarvitsiskaan hankkia uutta rengassarjaa. Ajattelin, että vähän ajetut nastat olisivat backuppina ja voisin vaihtaa ne takaisin tai sitten myydä pois, jos kitkat onkin hyvät.

    Mutta luettuani Vianorin ja Nokian Renkaiden sivuilta näkökulmia kummankin rengastyypin valintaperusteista, niin hylkäsin idean.

    Sanoivat, että jos pitää päästä autolla liikkeelle kelissä kuin kelissä, niin nastat ovat ehdottomasti turvallisemmat kuin kitkat.

    Sanoivat, että nastarenkaiden käyttäytyminen eri keleissä on ”tasalaatuisempaa” eli paremmin ennakoitavaa

    Sanoivat, että jos voin lähteä aamulla liikkeelle oman auton sijasta julkisilla, jos on tiet jäätyneet yöllä tai lumimyrsky vastassa ovella, voin ajatella kitkoja.

    Sanoivat vielä, että Etelä-Suomen rannikon keleissä nastat ovat ehdottomasti turvallisemmat kuin kitkat.

    Itseäni kiinnosti kitkat pienemmän rengasmelun toivossa, kun kuitenkin lähes aina tiet ovat kuivat ja lumettomat talvikaikaankin täällä etelän rannikon alueella.

    Mutta työasioiden takia pitää päästä mahdollisimman turvallisesti tienpäälle olipa keli kuin keli.

    Karrettella lienee paljon kokemusta kitkoista. Mitä olet mieltä noista lukemistani väitteistä. Piteleekö paikkojaan?

    #893066 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Nastattomuus ei ole talvirengas- tai TM-talviautotestien mukaan mikään ongelma. Tulokset tulivat joka renkaalle, yksikään ei jäänyt sutimaan lumeen tai jäälle – pari rengasmerkkiä jäi kuitenkin ilman TM-tähtiä. Jos valitsee testimenestyjän ilman nastoja on samalla tasolla kuin moni nastarengas – hajontaa suorituskyvyssä on nastarengasmerkkien sisälläkin.

    Riippuu omasta ajotavasta miten paljon on valmis sopeuttamaan omaa ajotapaansa niinä päivinä jolloin tiellä on luistinkenttäolosuhteet. Lumessa vain renkaan kuviolla ja rakenteella on merkitystä, nastat eivät silloin pure alustaan kiinni.

    Nastarenkaillakin voi jäädä jumiin, eivät ne kesäkeliä tee. Vanha nastarengas on kulunut sekä nastojen osalta että kumiseos on kovettunut, silti moni ajaa niilläkin turvallisesti.

    Itse ajan ajoni kelistä riippumatta, enkä ole vuosiin enää käyttänyt nastoja vaikka olen nuo samat ohjeet lukenut. Vaihtoehdoksi tarjotut julkiset (bussi tai juna), ne ajavat ilman nastoja.

    #893087 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jos ei usko kykenevänsä tunnistamaan märkää jäätä ja/tai sopeuttamaan nopeuttaan tuohon olosuhteeseen, niin silloin voi suositella nastoja. Monille tuo on toki helppoa ja kitkojen kanssa ei ole ongelmia pärjätä läpi talven.

    #893132 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija6204
    Osallistuja (Participant)

    Nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuutta tulisi verrata niiden kokonaiskäytön pohjalta. Suomen eteläosissa talvikauden ajoista luultavasti 80-90% toteutuu olosuhteissa, joissa rengas on kosketuksissa kuivan tai märän asvaltin kanssa.

    Kun mitä ilmeisimmin kitkarenkaat ovat useimmiten näissä olosuhteissa turvallisemmat kuin nastat (vanhoista nastarenkaista puhumattakaan), voidaan kysyä, kummat kokonaisuutena ovat turvallisemmat.

    Lisäksi tulee huomioida, että silloinkin, kun asvaltti ei ole paljas, ajo-olosuhteet ovat useimmiten sellaiset (pöllyävä/ kinostunut/ urautunut lumi, sohjo), että nasta- ja kitkarenkaat ovat samanveroiset. Lopputulemaksi jää, että vain muutama prosentti (1-3?) ajosuoritteesta tapahtuu olosuhteissa, joissa nastoista on todellista turvallisuushyötyä.

    Tuota muutaman prosentin ajosuoritteen aikana syntynyttä turvallisuushyötyä tulee siis verrata siihen turvallisuushyötyyn, jonka kitkat antavat 80-90% ajosuoritteen aikana.

    #893180 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kiitokset TM:lle taas kerran talvitengastestistä. Odottelinkin tätä ennen valintaani tietäen nykyisten talvirenkaideni olevan lopussa.

    Testitulos selventää sen verran, että valinta on Continental. Nyt pitää vielä valita nastallisen ja nastattoman välillä?

    ContiIcecontact nastarenkaan tiedän kokemuksesta toimivan takavetoisessa loistavasti. Jääpito ei ehkä yllä aivan parhaiden piikkirenkaiden tasolle, mutta ajettavuus on helppoa, kun luiston raja on selvä ja tuntuu joka suuntaan samalta ja rengas tuntuu vakaammalta ja vähemmän nastarengasmaisesti huojuvalta kuin Nokian 9 ja edellinen Michelin versio.

    Contin nasta- ja kitkarenkaan jää- ja lumikokeet menevät ristiin nastallisen voittaessa jäällä ja nastattoman lumella. Sulan kelin mittauksilla ei ole talvirengasvalinnassani mitään merkitystä. Melulla on, mutta jo Mersun C-farkun alla satunnaiset matkustajat arvioivat Contin nastarenkaita kitkoiksi, joten uusiutunut hiljaisempi versio on minulle siedettävän hiljainen E-sedanissa?

    Miettimisen aihetta jättää se sama asia kuin aina ennenkin, eli luistaako kitkarengas oikein? Lumella varmaan kyllä, mutta kiihdytys ja jarrutus jäällä jäävät kovin paljon nastarengasta heikommaksi.

    Ainoa tapa saada selville taipuuko kitkarengas liikenneympyrään toivotulla tavalla ja nouseeko se mökkirannasta tai Pokkitörmän valoristeyksestä on ruuvata yksi setti alle ja kokeilla?

    Ellei miellytä, niin voihan ne laittaa yhden talven jälkeen vanteineen myyntiin ja syksyllä ContiIce Kakkoset tilalle?

    #893181 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ai niin, jääkeliä jotkut pitävät erikoisena luonnonilmiönä, mutta suolatulta rannikolta lumiseen tunturiin siirtyessä se on odotettavissa jokaisella mökkireissulla suolalla valmistetun jääkelin vaihtuessa lopulta normaaliin kauniiseen valkoiseen talveen.

    #893208 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    740: ”Ai niin, jääkeliä jotkut pitävät erikoisena luonnonilmiönä”

    Testeissä on kyse enemmänkin sellaisesta jäästä mitä näkee jääkiekko-otteluissa. Maantiellä luistimet eivät yleensä ole saappaiden vaihtoehto.

    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/maanviljelijat-suivaantuivat-tien-huonoon-kuntoon-kuvasivat-hurjan-luisteluvideon-jaisella-maantiella/6727928#gs.LbZVl1E

    Toki jos ajaa enimmät ajonsa lumen ja jään peittämillä tienpinnoilla ei nasta/kitka -pohdinta ole kovin tarpeellinen – toisaalta pohjoisessa talvirengaskausi on pitkä syksyllä ja kevälläkin. Itse vaihdan talvirenkaat alle lokakuun puolessavälissä jos käymme mummolassa, joten talvikeli ei yllätä edes poissulavien ensilumien vuoksi. Talvirenkaiden kumiseos sietää kylmyyttä paremmin kuin kesärengas (ja päinvastoin), joten nollakelille talvirengas on hyvä valinta.

    #893550 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Otsikko on JÄRJETÖN, auton tärkeimpiin turvallisuutta edistäviin varustuksiin ehdotetaan LISÄVEROA!

    #893601 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu, millä tavoin koet että nastarenkaat ovat tärkeimpiin kuuluva turvavaruste? Minkälaisia kokemuksia sinulla on niistä?

    Itse en ole havainnut minkäänlaista etua, joten kysymykseni on vilpitön.

    #893618 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Minulla on hyviä kokemuksia nastarenkaista.

    #893621 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Minulla on hyviä kokemuksia nastarenkaista.”

    Sehän on kiva. 🙂

Esillä 15 viestiä, 196 - 210 (kaikkiaan 306)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.