Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 288 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 07.10.2018 at 00:31.

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 289)
  • Julkaisija

NHB
    Osallistuja (Participant)

Nastarenkaista puhuttaessa ei saa unohtaa nastarenkaiden haittoja, jotka ovat tuntuvia – tutkitusti jopa etuja merkittävämpiä.

#893636 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

Minä lasken eduksi että olen selvinnyt niinä lukuisina pimeinä talviaamuina 130 km keliä valitsematta.
    Ympäristönkannalta etu olisi taitenkin ollut että ajoni olisivat loppuneet aikoja sitten.
    Vai olisiko ollut? Siihen olisi tullut uusi yrittäjä.

#893640 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

”Minä lasken eduksi että olen selvinnyt niinä lukuisina pimeinä talviaamuina 130 km keliä valitsematta.”

Oletko nyt varma että et unohda että nastat ovat talvirenkaissa vain lisävaruste, eli nastojen vaihtoehtona eivät ole kesärenkaat?
    Kesärenkaiden käyttö on kiellettyä 1.12. – 28.2 välisenä aikana, ja nastarenkaiden käyttö on kiellettyä toukokuusta lokakuun loppuun ellei keli edellytä talvirenkaita.

Miten ne tienkäyttäjät toimivat toisin jotka ajavat ns. kitkarenkailla jos he pääsevät pelkäämättä 365 päivänä vuodessa perille?

#893661 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

”Miten ne tienkäyttäjät toimivat toisin jotka ajavat ns. kitkarenkailla jos he pääsevät pelkäämättä 365 päivänä vuodessa perille?”
    Niinpä jostainhan ne onnettomuustilastot rakentuu.
    ================
    No minä olen ajanut vain 260 km 11 kk jokaisena työpäivänä + vapaa-ajan ajot.
    [automaattinen_mainos]Yksi talvi riitti kitkarenkailla vaikka sinäkään talven ei ollut kuin satunnaisia todella hankalia vielä suolaamatonta aamua. Eihän reippaan satasen vauhdista tarvita kuin yksi onneton lipsahdus.

#893699 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

Itse asiassa kuivalla keleillä ajetaan enemmän onnettomuuksia kuin talvikelillä. Yllättävää, mutta siksi tilastoja onkin mielenkiintoista lukea.

Kitkarenkaat on melko laaja käsite. Olivatko laatumerkkiä vaiko kiinalaiset, pohjoismaiseen talveen, vaiko ns. keskieurooppakitkat? Takavetoinen pakettiauto ilman kuormaa, vaiko ESPillä varustettu henkilöauto?

Reippaan satasen vauhti on talvella ylinopeutta, ja aika typerää (keneltä tahansa) ajaa kesänopeutta jos alla on sileä jää. Lumella taas ei ole varsinaisesti väliä onko nastarengas vaiko nastaton talvirengas, mutta ei silloinkaan ole fiksua ottaa turhaa tietoista riskiä ajamalla pidon ylärajalla.

#893838 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

Ei sitä liikenteessä kymmeniä vuosia pärjääkään jos ei osaa soveltaa tilannenopeutta alla olevan kaluston ja kelin mukaan.

#893932 Ilmoita asiaton viesti

Inspektori

Lukija6204 ”Nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuutta tulisi verrata niiden kokonaiskäytön pohjalta. Suomen eteläosissa talvikauden ajoista luultavasti 80-90% toteutuu olosuhteissa, joissa rengas on kosketuksissa kuivan tai märän asvaltin kanssa.”

”Kun mitä ilmeisimmin kitkarenkaat ovat useimmiten näissä olosuhteissa turvallisemmat kuin nastat (vanhoista nastarenkaista puhumattakaan), voidaan kysyä, kummat kokonaisuutena ovat turvallisemmat.”

Niin, ja kuinka paljon ajetaan sitten nuukuuden piikkiin kuluneilla kitkoilla ”kunnon” talviolosuhteissa? Joka tapauksessa, renkaat ovat liian usein aiheuttamassa onnettomuuksia, mutta aika vähän niitä on aiheutettu sulalla tiellä kuluneilla nastarenkailla.

Kelit vaihtelee todellakin laidasta laitaan ja mitä ilmeisemmin, äärikelit ovat meillä riesana entistä enemmän. Näin nastoilla enimmän osan ajavana on myönnettävä, että kyllä me ajetaan Vaasa- Joensuu linjan alapuolella todella paljon sulia väyliä. Mutta toisaalta- tulevaisuuden kuva on sellainen, että kunnon talvet ovat poissa entistä enemmän ja jäisen tien kastuminen ja vaihtelut sulasta pakkaseen aiheuttaa renkaille ja kuskille entistä enemmän haasteita. Ja kun on ollut keskustelua teiden kulumisesta, niin kyllä meidän tiet ottaa lukua todella paljon kelinvaihtelun ja suolauksen rapauttavasta vaikutuksesta, jolloin nastatkin syövät sitä enemmän.

#894027 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Vianorilta lainattuja ohjeita:

”Nastarenkaat sopivat erityisesti etelän rannikkoseuduille, jossa tiet ovat talvella usein jäisiä

Onko auto sinulle työväline? Joudutko lähtemään aamuvarhaisella matkaan, vaikka lumimyräkkä tai hirmuinen pääkallokeli piinaisi? Sinun kannattaa ehdottomasti valita nastarenkaat. Nastarenkaat tasaavat ylivoimaisesti parhaiten kelivaihteluita. Nastarenkaat toimivat yllätyksettömästi. Laadukas nastarengas lyhentää jarrutusmatkaa merkittävästi jäisillä pinnoilla”

Minä ajan etelän rannikkosudulla ja joudun lähtemään aamuvarhaisella matkaan kelistä riippumatta.
    [automaattinen_mainos]
    Nastarenkaiden ropina paljasta asfalttia vasten häiritsee käytännössä läpi talven ja olin jo päättämäisilläni ottaa kokeeksi kitkat, mutta Vianor ja Nokian Renkaat antoivat vahvan epäilyksen nettisivuillaan. Ehkä kuitenkin nastarenkaat ovat minun ajotarpeisiini turvallisin valinta.

#894078 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

”Ehkä kuitenkin nastarenkaat ovat minun ajotarpeisiini turvallisin valinta.”

Jos ajat hybridiä kuten sitä tulisi ajaa riittää nastattomien renkaiden pito aivan kaikissa olosuhteissa. Kovemmissa hidastuksissa jarrujen käyttö hukkaa energiaa muuttaen sen lämmöksi, kevyempi hidastus lataa akkuun sähköä. Kevyempi kiihdytys tehdään sähköllä, kovempi kiihdytys bensalla. Jos haluaa ajaa kesänopeutta tai ”dynaamista ajoa” myös jäisillä teillä, niin silloin nastat tukevat nopeampaa ajoa.

Itse huomasin etten ajotavallani saanut missään olosuhteissa nastoista etua, mutta myönnän että tuo Nokian renkaiden ohjeistus huolestutti kunnes se alkoi naurattamaan. Minun ajotarpeisiini riittää se R3-malli, vaikka en nokialaisilla ajakaan. Tiedän että mutkissa ei kannata painaa kaasua pohjaan, tai ajaa jäiseen liikenneympyrään liian nopeasti. ESP tietty avustaa kun provosoi tarpeeksi, mutta sen aktivoituminen kertoo ajovirheestä.

#894163 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Mikä tuossa Nokian Renkaiden ohjeessa nauratti Karrettea?

En haikaile ajavani kesänopeuksia jäisillä teillä eikä se minun mielestäni onnistu turvallisesti nastoillakaan.

Tosiasia kuitenkin on, että etelän rannikkoseudulla tiet ovat talvella sulat muutamia hassuja poikkeuksia lukuun ottamatta ja kesänopeuksia voisi aivan hyvin ajaa turvallisuuden puolesta.

Kyllä ajan yleisesti ottaen juuri simuloitua moottorijarrutusta hyödyntäen (vaihde B-asennossa) ja kiihdytän maltillisesti paitsi ohitustilanteissa. Eikä liukkaalla, lumisella tiellä tai sankassa lumisateessa kannata ohittaa olipa nastat tai ei.
    [automaattinen_mainos]
    Karrette tuntuu olevan niin vakuuttunut kitkoista, että tässähän alkaa taas miettimään, josko sittenkin kokeilisi.

#894177 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

”Mikä tuossa Nokian Renkaiden ohjeessa nauratti.. ”

Kuten tuoreimmasta testistä voi lukea riittää nastattomien suorituskyky jokaisella osa-alueella. Huonoin nastarengas on huonompi kuin paras kitkarengas.

Koomista siinä oli mielikuva siitä että nastattomat ”pohjoismaiset talvirenkaat” olisivat lähempänä kesärenkaita kuin nastarenkaita, tai voisi luulla että ovat huonompia kun 4-5 mm asti kuluneet 7 vuotta vanhat nastarenkaat.

Käyttöpäiviä talvirenkaille on jopa noin 200 päivää vuodessa (loka-huhtikuu kuuluu nastaääniä), joten ohjeena toimisi paremmin se että jäisellä kelillä pitää aina ajaa varoen, ja jos asuu maaseudulla missä tienpito mutkaisilla mäkisillä teillä on heikkoa on nastarengas hyvä valinta.

#894179 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722

”Kyllä ajan yleisesti ottaen juuri simuloitua moottorijarrutusta hyödyntäen (vaihde B-asennossa)”

Miksi haluat lisätä polttoaineen kulutusta, tuhlaten liike-energiaa hidastuksissa polttomoottorin turhaan pyörittämiseen kun voisit ladata sen akkuun ajamalla normaalissa ajotilassa?

B-asento on tarkoitettu pitkiin vuoristoalamäkiin, joissa akku ehtii täyttyä, mutta tarvitaan silti moottorijarrutusta pyöräjarrujen avuksi. Suomen olosuhteissa sillä ei ole mitään käyttöä, ellei ehdoin tahdoin halua saada kulumaan bensiiniä enemmän.

#894181 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722

(Tuossa yllä oletan, että ajat Toyotan hybridillä)

#894183 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722
    #894185 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722

Renkaisiinkin otan kantaa, kun minulla on reilusti kokemusta kummistakin:

Nastarenkaat ovat uutena pääosin pidoltaan jäällä selkeästi parempia kuin kitkarenkaat, mutta parin ensimmäisen talven aikana niiden pito huononee selvästi enemmän kuin kitkarenkaiden pito. Käytetyillä renkailla pitoero on yllättävänkin pieni, kunnes kitkarenkaat kuluvat niin loppuun että pehmeämmän pintaosan alta paljastuu kovempi kumikerros ja pito romahtaa. Muualla kuin jäällä nastoista ei ole mitään hyötyä.

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 289)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.