Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 288 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 07.10.2018 at 00:31.

Esillä 15 viestiä, 256 - 270 (kaikkiaan 289)
  • Julkaisija

HybridRules
    Osallistuja (Participant)

TM:n testaamat renkaat olivat kokoa 205/55 R16.

Voikohan päätellä, että ContiVikingContact 7 olisi ominaisuuksiltaan samanlainen myös 235/55 R19 kokoisena?

Tässähän alkaa ihan tosissaan mietityttämään, josko tulevana talvena ottaisi kitkat alle.

Avittaakohan auton suurempi paino kitkarenkaiden jääpitoa vai eikö kitkoilla saa suurempaa massaa pysähtymään jäisellä tiellä lähellekään samalla erolla nastoihin nähden kuin testissä?

#897170 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE

Teoriassa massa ei vaikuta hidastuvuuteen, käytännöstä ei tiedä?

Nastarenkaissa tunnetaan erilaisia rakenteita ja eri nastamääriä eri koko- ja kantavuusluokissa. Kitkarenkaassa ainakin nastamäärä on sama eri kokoisena, mutta muita erojahan siellä tietenkin voi olla?

#897442 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Sitä vain mietin, että missä määrin yhdellä rengaskoolla saadut testitulokset kuvastavat saman rengasmallin eri kokojen ominaisuuksia. Eipä näytä viikinki 7 olevan saatavanakaan 235/55 R19 kokoisena. Continentalin nettisivut valikoivat viikinki 6 suositelluksi renkaaksi. Se on viime vuonna menestynyt TM:n testissä.

#897503 Ilmoita asiaton viesti

Vital

Samat renkaat erikokoisella autolla antaa eri tuloksen. Minulla oli alla uudet kotimaiset kitkat Swiftissäni ja yritin työpaikan kaarteessa karistaa perässä tulevan kaverini Corolla Verson, hänellä oli hieman kuluneemmat kitkat.
    Swift oli äärirajoilla ja jatkuvassa pienessä sivuliussa, rakoa en saanut syntymään. Hän taas ei ollut liukkautta huomannutkaan.

Nyt katselen noita Kumhon kitkarenkaitani. Kiviä löytyy enemmän kuin testivoittajassa nastoja, enkä totisesti jaksa koukkia niitä pois.
    Mitenkähän tuollainen mahtaa vaikuttaa teiden kulumiseen ja pitoon?

#897524 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

Trafi painottaa, että varman päälle pelaavan tai ajotaidoistaan hieman epävarman kuljettajan kannattaa liikenneturvallisuusnäkökulmasta katsottuna aina valita nastarenkaat.

Tuossa hyvä ohje selvästi keskustelun vähän kokemusta omaaville nimimerkeille.

#897549 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Minulla on kyllä jo muutama vuosi ajokokemusta kertynyt, mutta olen aina ottanut nastat itsestään selvänä valintana.

Kun hain nykyisen autoni liikkeestä, oli jo talvirenkaiden aika, mutta ei vielä pakko. Olin tilannut nastat ja vanteet paikasta, josta olen hankkinut vaihtorenkaat jo pitkästi yli 10v ajan ja toin auton motaria pitkin kotiin kesärenkailla. Ja kun kävin vaihdattamassa nastat (Nokian hakka-SUV), niin oli pettymys lähteä ajamaan nastat rohisten, kun kesärenkailla oli tultu kuin sukkasillaan.

Todella tekisi mieli kokeilla kitkoja vaihteeksi, koska lähes 100% talvirengasajasta ajellaan paljaita asfaltteja.

Mutta aina kaihertaa ajatus, että kitkat eivät missään oloissa ole turvallisemmat kuin nastat, mutta joissain oloissa saattavat olla yhtä turvalliset.

#897631 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

Vital: ”Nyt katselen noita Kumhon kitkarenkaitani.”

TM-testissä 2014 Kumhon kitkarenkaat jäivät ilman tähtiä -yleisarvosana 6,6. Moitittiin pitoa jäällä, ja ajokäytöstä lumella, jäällä ja asfaltilla.

Katsoin että osallistuin tähän keskusteluun jo v. 2013, joten yleensä suunnittelun jälkeen on kenttäkokeet se seuraava vaihe.

#897662 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722

”mutta olen aina ottanut nastat itsestään selvänä valintana.”

Samoin minä, kunnes käyttööni tuli 10-vuotiailla, mutta ei loppuunkuluneilla Nokian kitkoilla varustettu auto. Ensimmäinen ajatus tietenkin oli että nuo kyllä lähtevät vaihtoon välittömästi, mutta talven tultua ne osoittautuivat aivan kelpo renkaiksi ja ikäisikseen aivan loistaviksi. Niistä innostuneena vaihdoin toiseenkin autooni alle kitkat, kun entiset nastarenkaat olivat vaihtoiässä. Välittömästi kaupasta pois ajaessani sain pettyä: Renkaat lipsahtelivat jäällä selvästi enemmän kuin uudet nastarenkaat olisivat tehneet.

Ajan kuluessa olen kuitenkin huomannut, että ainakin Nokialaisissa kitkarenkaissa pito säilyy vuosien kuluessa huomattavasti paremmin kuin Nokialaisissa nastarenkaissa. Kolme talvea ajetut nastarenkaat eivät käytännössä voita yhtään saman ikäisiä kitkarenkaita. Kitkarenkaiden pito itse asiassa vain paranee, kun ne hieman kuluvat. (Ehkä kumin ylin pintakerros on säilytyksessä kovettunut ja hioutuu pois?)

Huonoimmillaan (Nokian) kitkakumit, verrattuna nastarenkaisiin, ovatkin yllättäen olleet silloin, kun on 10 astetta lämmintä ja sataa vettä ja koivun oksia vaakasuoraan. Ne ovat siis ehdottomasti vain talvirenkaita ja sopivat kesäkeliin nastarenkaitakin huonommin.

#897690 Ilmoita asiaton viesti

Lukija31722

Tuosta äskeisestä jäi tietenkin pois kitkarenkaiden ”itsestäänselvät” hyvät ominaisuudet: Eli ne ovat hiljaisempia kuin nastarenkaat eivätkä hakkaa asfalttia jauhoksi, joka kuraa talvella kaikki paikat. (Hakatessaan asfalttia nastat kuluttavat tiet karkeiksi, äänekkäiksi ja uraisiksi, jolloin myös vesiliirron vaara kasvaa.)

#897722 Ilmoita asiaton viesti

Vital

Karrette, minulla taitaa olla juuri nuo kitkat. Mutta entäpä nuo 300 sepeliä per/rengas urissa kiinni hmm….ilmankos pito oli niin hyvä?

Kenties osa lähtee ajamalla motarilla sakkovauhtia, perässä ajavatkin olisivat riemuissaan lentävistä ”kovakuoriaisista” keskellä talvea.

#897734 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

Tärkein jäi pois, karhentaa tienpinnan misä Kitkarengas pidon nappaa

#897971 Ilmoita asiaton viesti

Jokeri

740 GLE:
    Jokeri: Itse ainakin jätän ne keväällä pyörimään alle kun pintaa on noin 4-5mm ja on selvää ettei niitä kannata seuraavaksi sesonkiksi säästää.
    Täysin ymmärrettävää, mutta kannattaa olla varovainen. Kitkarengas(kin) kuluu kesän ensimmäisinä karkeimpian viikkoina nopeasti, joten lähtiessä 4-millinen rengas alkaa hyvin pian vaatia nopeuden alentamista sateessa vesiliirtoriskin vuoksi.

Kitkarenkaan vesiliirtoriski tulee ilmi jo länsirannikon talvessa.

Tuo VTT: tutkimus antaa tietenkin huonon kuvan nastattomista renkaista, mutta onko kuljettajan pöhlöily renkaan vika?
    Paljon ajavat kolaroivat huonoilla renkailla, väärillä paineilla ja kännissä. Paljon ajavilla tietenkin riski kasvaa , mutta useimmiten kalusto on uudenpuoleista ja huolloissakin olisi kaiken järjen mukaan pitänyt poiketa. Outo yhtälö.

Quu2018
    Kun nastarenkaat kuluivat, kasvoi niiden jarrutusmatka jäisellä pinnalla 38 prosenttia uusiin nastarenkaisiin verrattuna. Kuluneisiin kitkarenkaisiin verrattuna jarrutusmatkassa oli enää kahdeksan prosentin ero.
    [automaattinen_mainos]

Tämänlaisia tuloksia muistan ennenkin kuulleeni. Nastaton säilyttää ominaisuutensa paremmin.

Lukija31722:
    Huonoimmillaan (Nokian) kitkakumit, verrattuna nastarenkaisiin, ovatkin yllättäen olleet silloin, kun on 10 astetta lämmintä ja sataa vettä ja koivun oksia vaakasuoraan. Ne ovat siis ehdottomasti vain talvirenkaita ja sopivat kesäkeliin nastarenkaitakin huonommin.

Uudessa rengastestissä Continentalin renkaat pysähtyivät märällä asfaltilla 80-0km/h samalle viivalle 39.1 metriin. Nastaversio oli testin toinen ja kitka voitti oman sarjansa. Mittauslämpötilasta en tiedä.

Quu2018:
    Tärkein jäi pois, karhentaa tienpinnan misä Kitkarengas pidon nappaa

Tuolle karhennukselle annetaan enemmän arvoa kuin mitä todellisuus on.
    Yksi täyspitkä yhdistelmä hiertää telien kanssa risteyksistä nastojen ”karhennukset” hetkessä pois. Ajoradalla parempi pito löytyy normaalissa lumipolanteisessa talvikelissä ajourien ulkopuolelta.
    [automaattinen_mainos]

#897979 Ilmoita asiaton viesti

Quu2018

Juu lumimyräkässä niitä ajourien reunoja onkin helppo ajella, no ei ole ja juuri niissä tilanteissa niitä renkaita tarvitapa.
    Kyllä märällä tiellä pärjää kesärenkaillakin, on muuten eletty sekin aika että ajettiin kesärenkailla koko talvi.

#897983 Ilmoita asiaton viesti

FARwd

Jokeri: ”Tuolle karhennukselle annetaan enemmän arvoa kuin mitä todellisuus on.
    Yksi täyspitkä yhdistelmä hiertää telien kanssa risteyksistä nastojen ”karhennukset” hetkessä pois.”

Sitten, kun niitä kiillottajia on enemmän, kuin karhentajia, saattaa syntyä ongelmia.

Mulla on tällä hetkellä varastossa odottamassa pari Keski-Euroopan talvea nähneet saksankitkat (pintaa 5-7 mm) talvivanteilla ja mietin kuumeisesti, uskaltaisiko niitä testata Suomen talvessa vai pitäisikö vaihtaa suosiolla oikeat talvirenkaat tilalle. Suurin osa mun talvikilometreistä tulee kuivalla tai kostealla asfaltilla ja tähän asti paras kompromissi on aina ollut nastarengas. Contin CVC7 antaa tasoitusta kunnon nastarenkaille enää vain jäällä, joten nyt voisi olla aika taas kokeilla kitkarenkaita. Keski-Euroopan kitkat olisivat asfaltilla ylivoimaiset, mutta edes niiden lumipitoon en oikein luota, jäästä puhumattakaan.

#898176 Ilmoita asiaton viesti

[ZeiMZei]

Omien kokemuksien perusteella nuo keskieuroopan kitkat toimivat ihan ok n. -5 asteeseen saakka, jonka jälkeen ne ”kovettuvat” ja pysähtyvät lumella/jäällä ihan yhtähyvin kuin kesärengas, eli pulkkana mennään pitkälle…
    Itse olen käyttänyt noita keskieuroopan kitkoja lähinnä keväällä ”välikelin” renkaina, tai sitten kesärenkaina koska nopeusluokka noissa on yleensä yli 200kmh, eli siinä vaiheessa kun ei tarvitse enää perinteistä pohjoismaiden kitkarengasta (jota haluaa säästää seuraavalle talvelle), niin alle keskieuroopan kitkat ja ajelen niin kauan kunnes tiet ovat siloittuneet talven jäljiltä ja sitten vasta varsinaiset kesärenkaat alle.
    Nuo keskieuroopan kitkat eivät ole mitenkään verrattavissa pohjoismaisiin kitkoihin, eli käytännössä ovat kesärenkaat joissa hieman pehmeämpi kumiseos ja eri kuvio (joka poistaa loskan paremmin kuin kesärengas).

Esillä 15 viestiä, 256 - 270 (kaikkiaan 289)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.