Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 351 vastaukset, 40 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hank_80 11.11.2018 at 20:58.

Esillä 15 viestiä, 286 - 300 (kaikkiaan 352)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #904141 Ilmoita asiaton viesti

    Juhamatti2
    Osallistuja (Participant)

    Silloin kun tuo nopeusjuttu oli ”ajankohtainen”, siis uusi Suomessa, muistelen joidenkin rengasliikkeiden jakaneen tarroja renkaiden ostajille. Kysy ostaessasi, saako enää, vai onko edes koskaan saanutkaan oikeasti, en ainakaan ole nähnyt kellään sellaista.

    #904183 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: mikäli tyytyy hitaampaan nopeusluokkaan kuin mikä auton huippunopeus on tulee kojelaudalla olla tieto näkyvissä
    Edellisessä tuontiautossani oli tarra mittaristossa ja nopeudenrajoitin päällä, ilmeisesti juuri auton mukana seuranneen rengassarjan vuoksi?

    Auton papereiden joukossa oli myös Suomessa poikkeukseliinen sertifikaatti, joka todistaa, että kyseisiä tarvikevanteita saa käyttää tuon auton alla. Tällaisia asioita Suomessa ei käytännössä edes kysellä, elleivät renkaat raavi lokasuojia.

    #904187 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Mitä mahtaa katsastusmies tehdä, tarkastaakohan nopeusluokan. Siis kuuluukohan tarkastettaviin asioihin katsastuksessa.

    Hassua oikeastaan, etten ole aikaisemmin rengasvalintoihin juurikaan kiinnittänyt huomiota. Oli Nokian Renkaat ja Nokian puhelimet automaattivalintana aina. Kaipa aikaisemmat renkaat aikaisemmissa autoissa oli rekisteriotteen mukaisella nopeusluokalla.

    Nytkään en varmaankaan olisi asiaan kiinnittänyt huomiota muuten, mutta Continentalin sivusto ei löytänyt autooni sopivaa rengasta ContiViking 7:lla auton merkin & mallin perusteella. Luulin ensin, että oikeaa kokoa ei vielä löydy, mutta se olikin tuo nopeusluokka varmaankin, mikä mätti. Rengasliike tarjosi oitis sopivaa kokoa, mutta alemmalla nopeusluokalla.

    #904193 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules: ”Mitä mahtaa katsastusmies tehdä, tarkastaakohan nopeusluokan. Siis kuuluukohan tarkastettaviin asioihin katsastuksessa.”

    Kyllä kuuluu Saksassa. Siellä autossa on oltava renkaat, joiden nopeusluokan täytyy olla vähintään rekisteriotteeseen merkityn huippunopeuden mukainen paitsi jos autossa on M+S tai ”lumihiutale”-merkinnällä varustetut renkaat, jolloin niiden suurin sallittu nopeus on oltava näkyvillä tarrassa tai paperilapulla nopeusmittarin lähellä.

    Suomessa sen sijaan on sallittua rengastaa autonsa ajoneuvovalmistajan suositusta alhaisemman nopeusluokan renkailla riippumatta onko niissä M+S merkintää.

    #910464 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija31722
    Osallistuja (Participant)

    Kyllähän kitkarenkaat ovat sellaisten kohteliaiden autoilijoiden valinta, jotka eivät halua aiheuttaa kanssaihmisille turhaa meteliä eivätkä hakata tienpintaa pölyksi, joka kuraa kaikkien autot talvella ja tulee kaikkien hengitettäväksi keväällä. Samalla he säästävät yhteiskunnan varoja olemalla kuluttamatta turhaan tienpintoja.

    #910473 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Nastarengas on liikenneturvallisuutta edistävä varuste, mistä hyötyvät myös kitkarenkailla rimpuilevat autoilijat karheamman tienpinnanjohdosta.

    #910549 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Nastarengas on liikenneturvallisuutta edistävä varuste

    Tänään, kuten niin monena muunakin päivänä ihmettelen sitä miten huonolaatuista ajokortillisten ihmisten ajotavat ovat – ajetaan sokkona vain muutaman metrin päässä kuorma-auton perästä maantienopeutta.

    En siis usko että nastarengas itsessään parantaa liikennturvallisuutta, mutta jäisellä kelillä ne voivat lieventää huonon kuljettajan ajovirheen seurauksia.

    #910565 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Piikkirenkaat (ralleissa käytetyt) parantaisivat liikenneturvallisuuta nastoja paremmin. Ne karhentavat vielä enemmän tien pintaa, josta nastoilla rimpuilevat saisivat huomattavaa hyötyä.
    Turvallisuus lisääntyisi myös ajotaidottomille.

    Karhean pinnan johdosta kumipölyä irtoaisi vielä enemmän ympäri vuoden.
    Sitä löytyy juomavedestästämme ja hengitysilmastamme. Tuota me itsekkäät tarjoamme lapsillemme.

    #910567 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Suomen väkiluku olisi paljon pienempi jos nastarenkaita ei olisi vuosienvarrella näinkin yleisesti käytetty.

    #910844 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Quu. Aivan, pitää paikkaansa.
    Nastoille oli aikoinaan tarvetta, mutta ajat ovat muuttuneet. Ei ollut kitkarenkaita ja silloin kun niitä tuli, ne olivat surkeita.
    Tänään vaikkapa erävaelluksen kitkajalkineen voittavat nastoilla varustetut, ainoastaan jäiselle kivelle astuessa nasta voitti.

    Nastojen käyttäminen perustuu menneeseen. Haitat (hengitysilmakuolematilastoissa) ohittavat hyödyt.

    Todella törppö voisi niitä vielä käyttää, tosin vain lääkärin määräyksellä.

    #910853 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    (hengitysilmakuolematilastoissa)
    Minkälainen on nastojen aiheuttama kuolemantilasto?
    Mihin tutkimukseen perustuu tieto että nastarenkaat tappaa enemmän kuin säästää liikennekuolemilta.

    ps. minä ajoin autolla jo silloin kun ajettiin kesärenkaalla ympärivuoden.
    Minua ei haittaa mahdolliset liikkeellelähdön takkuamiset tai nuljahtelut ajon aikana, vaan jarrutusmatka taajamien kiihkeässä liikennerytmissä.

    #910905 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/katupoly/katupolyn-synty-ja-torjunta/

    Asia riippuu monesta seikasta. Itse en käytä nastoja koska suolaus pitää pääkaupunkiseudun tiet jäättöminä lukuunottamatta kireämpiä pakkaskausia, mutta linkittämäni luotettava lähde saa minut miettimään – ja sitten hymyilemään. Se nimittäin kertoo että ”Mikäli nastarenkaiden osuus on vähemmän kuin puolet, pito vähenee merkittävästi”.

    #911014 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Wikipediaan nojaten näyttää olevan niin, että talvirenkaat ja myös nastarenkaat on kehitetty 30-luvulla. Sitä ennen varmaankin ajettiin kesärenkailla ympäri vuoden, joten Quulla voisi sanoa ajokokemusta jo kertyneen.

    Vai luisteliko Quu kesärenkailla, ei vielä 30-luvulla, mutta talvisin siihen asti, kunnes talvirenkaat tulivat pakollisiksi talvella 1.12.1977 alkaen?

    Nastarenkaita luemma alettiin käyttää laajemmin jo 60-luvulla.

    Ottiko Quu siis nastat alle vasta, kun isoveli talvirenkaat sakon uhalla ottamaan pakotti ja siihen asti ajeli kesärenkailla talvikelitkin, vaikka moni kanssa-autoilija jo nastoja suosi? Ja oliko Quulla heti nastat vai ensin nastattomat talvirenkaat?

    #911026 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Quun ensimmäiset nastarenkaat oli jääratarenkaat, missä oli 100% nastoitus.

    #911028 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Oikeinko autossa vai moottoripyörälläkö Quu jäärataili?

    Ennenaikaan oli jääteitäkin, jopa Suomenlinnaan oli sellainen. Ei kai enää pitkään aikaa ole ollut?

Esillä 15 viestiä, 286 - 300 (kaikkiaan 352)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.