Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 351 vastaukset, 40 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hank_80 11.11.2018 at 20:58.

Esillä 15 viestiä, 301 - 315 (kaikkiaan 352)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #911030 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    ”On arvioitu, että katupöly aiheuttaa välillisesti jopa 1 600–1 800 ennenaikaista kuolemaa vuodessa, kertoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.”
    Kaikki ei tietenkään johdu pelkästään nastarenkaista, edustavat kuitenkin huomattavaa osaa.

    Kyllä niitä jääteitä ilmojen salliessa yhä käytetään. Järvien jäällä kisataankin ja Turunmaan saaristossa itsekin ajelin sellaista pitkin, tosin vasta kun näin kuorma-autonkin menevän.

    #911038 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Tarttis varmaan panostaa katujen pesuun.

    #911039 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kävelyllä käydessäni huomasin että nastarenkaita oli jo melko yleisesti alla, jopa kaupungin kotihoidon käyttämässä autossa. Kaupungin kodinhoito tuskin on lähdössä ”viikonlopuksi Lappiin”.

    Koivut ovat syyskeltaiset, mutta lehti on vielä puussa. Nastat on tarkoitettu luisteluratatyyppiselle pinnalle koviin nopeuksiin, ei kaupunkiajoon syksyiselle kuivalle tai märälle asfaltille.

    #911040 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Minä laitan jo huomenna nastat alle ettei tarvitse räntäsateessa laittaa.

    #911044 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Venäjällä ajellessa pari vuotta sitten ihmettelin joidenkin sikäläisessä rekisterissä olevien autojen peräpeilissä olevaa varoituskolmiota, jossa oli kuin hiilihangon pää ilman vartta kolme piikkiä ylös osoittaen. Selvisipä merkin tarkoitus, kun netistä etsin tietoa, milloin talvirengaspakko on otettu Suomessa käyttöön. Venäjällä pitää olla varoitus auton peräpeilissä, jos autossa on nastarenkaat, jotta perässä ajavat tietävät varoa edellä menevän pysähtyvän jarrutuksessa lyhyemmmällä matkalla.

    Karrette on kirjoittanut muutaman kerran huolestaan erityisesti peräänajokolareiden suhteen. Liekö kitkarenkaiden käytöllä osansa asiassa? Mutta niin päin, että ei joudu peräänajetuksi vaan itse posauttaa nastoilla jarruttavan perään?

    #911087 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Liekö kitkarenkaiden käytöllä osansa asiassa?”

    En usko. Peräänajo on suosituin tapa kolaroida vuodenajasta riippumatta, eli myös kuivalla valoisalla kelillä kesärenkailla.

    Nastoilla on etua vain silloin kun olosuhteet ovat jäiset, ja korostetusti lähinnä sillon kun ne nastarenkaat ovat tietyn merkkiset ja uudet. Sopivalla keliin ja tilanteeseen valitulla tilannenopeudella ja turvavälillä kitkarengas pysähtyy ennen kuin törmäystä tapahtuu, eli vastuu jää useimmiten kuljettajalle – ei täysin yllättäen esiintyneille olosuhteille.

    Tai mistä minä tiedän kun en ole kolaroinut…

    #917024 Ilmoita asiaton viesti

    Drive2
    Osallistuja (Participant)

    Se vero olis tosi hyvä.
    Saatais tää lottoava nastarengas kansa ehkä oppimaan
    tavoille.

    #917084 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Mitä nastarenkaita verottomana saa🎃
    Onko veroministeri tullut järkiinsä, turvavallisuuta edistävien varusteiden verotuksessa.

    #917274 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    En pitäisi minään ihmeenä tässä markkinatalouden sekoittamassa maassa, vaikka valtio haluaisi pitää kiinni väkisin kaikista työpaikoista, joita nastarenkaiden käyttö tuo. Se lisää mm. rengasliikkeiden, asfalttifirmojen, tuulilasifirmojen (suomessakin valmistusta), nokian renkaiden, autopesuloiden ja jopa uusien autojen myyntiä. Suomessa jo pari vuotta vanhoissa autoissa kivipöly on syönyt maalipinnan rikki alustan osista ja keulassa on kiven iskemiä.

    Rengasteollisuuden (Nokian Renkaat) tahdosta nastamäärille ei saatu mitään rajoituksia viime kerralla, kun asiasta tehtiin päätöksiä. Tuli epämääräinen tien kulutustesti, jossa käytetään kurun graniittia mukamas tienä. Riippumattomien asiantuntijoiden mukaan testi ei vastaa yhtään todellisuutta. Moniko on nähnyt kurun graniittia tiemateriaalina..?

    https://yle.fi/uutiset/3-8806710

    Vuoden 2010 tm testivoittajarenkaassa Hakkapeliitta 7:ssa oli n. 120 nastaa. Uudessa tämän vuoden testivoittaja michelinissä on 250 nastaa!. Mikäli nastamäärä olisi rajattu aikoinaan esimerkiksi hakkapeliitta 7:n 120 nastaan, niin kitkarenkaat olisivat nykyään lähes tasoissa nastarenkaiden kanssa jääpidossakin. Sen voi todeta uuden tm-vertailun tuloksista, jossa pirellin ja gislavedin 130 nastan nastarenkaiden jarrutusmatka jäällä on enää alle 10 % lyhyempi kuin parhaiden kitkarenkaiden.Tämä kehitys olisi johtanut Nokian renkaiden rengasmyynnin vähenemiseen koko pohjoismaissa, koska kitkarenkaita olisi myyty enemmän ja nastarenkaita vähemmän ja nokian renkaat ei ole ikinä ollut paras kitkarenkaissa. Esimerkiksi Continentalilla on paljon enemmän kokemusta kitkarenkaista Saksan kotimarkkinoilta ja sen näkee testituloksistakin.

    Kannattaa katsoa ylen tekemä hyvä dokumentti nastapäätöksistä:

    https://areena.yle.fi/1-3179052

    #917292 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos Hank_80, kannatti katsoa. Toivon myös Quun katsovan.

    Norjassa nastoilla olisi vuoristossa todellista käyttöä (pohjolan valtien pelastajat), silti me käytämme niitä enemmän tässä tasaisessa suolatussa maassamme.

    #917293 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Meillä täällä rannikkoseudulla saa hakemalla hakea. Suolaus alkaa +5 asteessa, vaikka on luvattu säätiedotuksissa vielä lämpimämpää tulossa.

    Pakkasta oli 8 astetta ja tiellä vesikeli, silloin jo kysyi Raision kaupungilta miten tämä on mahdollista. Vastaus: ”meillä on uusimmat hienot kemikaaliseokset, joilla saadaan suola vaikuttamaan vähintään miinus kuuteen”.

    Miksi vaihtaisin muutamiksi viikoiksi talvirenkaat?

    #917294 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    Tuossa ylen dokumentissa ei ole mainittu yhtä tärkeää syytä, miksi rengasteollisuus haluaisi myydä kaikkien autojen alle nastat. Renkaat kuluvat nastarenkaiden karhentamilla teillä paljon nopeammin kuin nykyajan hiljaisella asfaltilla. Nyt ei puhuta todellakaan mistään pienestä markkinoihin vaikuttavasta tekijästä, kun otetaan huomioon myös raskas kalusto. Nokian renkaat tekevät myös raskaan kaluston renkaita.

    Olen odottanut että milloin uudistunut Tekniikan maailma uskaltaisi tehdä artikkelin nastarenkaiden aiheuttamista ympäristö- ja terveyshaitoista. Asia alkaisi olla ajankohtainen, kun on julkaistu tutkimuksia, että renkaat ja tien päällysteet ovat suurimpia mikromuovipäästöjen aiheuttajia vesistöihin. En ole myöskään nähnyt yhtään puolueetonta tutkimusta rengastyyppien onnettomuustilastoista. Siis sellaista josta olisi siivottu humalassa ja laittomilla urasyvyyksillä ajetut onnettomuudet.

    https://yle.fi/uutiset/3-9223396

    #917295 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos Hank, oli mielenkiintoinen ohjelma.

    Itse epäilen tutkijan arvelua että viiden vuoden päästä nastojen käyttäjien määrä Suomessa vähenisi.

    Esimerkiksi vuoden 2008 talvirengastestissä kirjoitettiin ”nastarenkaat kuluttavat teitä ja pahentavat keväistä katupölyongelmaa”, eli asia ei ole millään tavoin uusi.

    Nasta-tutkimusohjelma tehtiin vuosina 2011-2013, eikä esimerkiksi se ole näkynyt kuluttajien tai yritysten rengasvalinnoissa.

    Norjassa onnettomuudet vähenivät nastarenkaiden osuuden pienentyessä koska kuljettajat kehittyivät paremmiksi.

    ”Den rimligaste förklaringen till att antalet olyckor sjunker med minskat dubbdäcksanvändande är enligt företrädare för Vegvesendet att förare med friktionsdäck generellt framför sina fordon långsammare och med större avstånd till framförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck.

    Man kan alltså konstatera att även om det inte går att bestrida att dubbdäck under vissa förhållanden (bl.a. våt is) ger kortare bromssträcka än dubbfria däck så överkompenserar förare av fordon utrustade med friktionsdäck för denna risk genom sänkt hastighet. På så sätt resulterar en minskning av dubbdäcksanvändandet i en säkrare trafikmiljö där risken för personskada minskar. ” (lainaus Brax, Joel (Finnmap Infra Oy/COWI Sweden): Kokemuksia Oslon nastarengasmaksuista)

    #917349 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Nasta juttu to 1.6.2017, vanha juttu, ei vaikutusta minun rengasvalintoihin.

    #917350 Ilmoita asiaton viesti

    M880
    Osallistuja (Participant)

    ”överkompenserar förare av fordon utrustade med friktionsdäck för denna risk genom sänkt hastighet.”

    Ei voi olla totta, alentunut nopeusko muka vaikuttaisi turvallisuuteen? Jopa niin paljon että se enemmän kuin kompensoi nastojen puutteen aiheuttaman heikomman kitkan?

    Ja silti emme liikenteessä huomaa kitkarengastettujen matelua tai muutenkaan silmiinpistävää käytöstä. Voisikohan sittenkin olla niin että rajoitusten mukaan ja tarvittaessa alle niiden ajamisesta ei olekaan haittaa.

Esillä 15 viestiä, 301 - 315 (kaikkiaan 352)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.