Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 351 vastaukset, 40 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hank_80 11.11.2018 at 20:58.

Esillä 15 viestiä, 316 - 330 (kaikkiaan 352)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #917646 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    Onneksi meillä on sentään yksi puolueeton media tässä maassa, joka uskaltaa haastaa Nokian renkaita ja lahjottuja valtion virkamiehiä.

    https://yle.fi/uutiset/3-10449782

    #917727 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)
    #917765 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Quu: rengasmittauksia.

    Kierrosajat jääradalla ovat sikäli mielenkiintoisia että ne ovat maksiminopeudella ajettuja. Niistä puuttuu vertailukohde, eli mikä olisi mielekäs ajonopeus. Eli ovatko kaikki riittävän hyviä, vai joutuuko ajamaan hitaammin kuin haluaisi (tai olla jonkun kyydissä ”pelkääjän” paikalla pitämässä ”kauhukahvasta” kiinni). Ja kuinka usein ajaa jäisellä (ei lumisella) tiellä, ja kuinka paljon suolatulla asfaltilla (nyt kuivalla asfaltilla)?

    Jarrutus jäällä on hauska lopputuloksen osalta. 1000 (yksituhatta) nastaa jarruttaa jäällä alle auton mitan verran lyhyemmällä matkalla kuin täysin nastattomat.

    #917782 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Muutamat metri voiolla arvokkaita oman ja kassa autoilijoiden terveydelle.

    #917785 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Rengastesteillä osoitetaan kuluttajalle erirenkaiden ominaisuudet vertailukelpoisissa olosuhteissa, jos renkaiden pienilläkin pitoeroilla ei kerran ole kuluttajalle merkitystä, niin miksi tehdään koko testiä.

    Toisaalta joka pitää esim. muutaman metrin jarrutusmatkaeroja tai kaarrepitoa tai että auto saa muljahdella polanteisella tiellä, niin menköön kauppaan ja nappaa pinkasta hiljaisimman pidosta viis.

    #917796 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    miksi tehdään koko testiä.

    Talvirenkaissa voi ajatella niin että hankkii ”testivoittajan” luottaen testin painotuksiin, tai sitten valitsee ominaisuuksia joita arvostaa. Minun osaltani nastat putoavat heti pois vertailusta, koska nastoilla on ominaisuutensa / haittansa enkä ole nastojen ominaisuuksia tarvinnut niillä teillä millä olen ajanut.

    Testeillä on myös viihdearvoa, siinä missä millä tahansa vertailulla.
    Yksi mielenkiintoinen tulos oli se että Goodride jarrutti vuoden 2008 talvitestissä 190 metriä, ja vaikka siinä oli talvirenkaan M+S-merkintä näki siitä että siinä on kesärenkaan pintakuvio.

    Toinen se että esimerkiksi Michelinin nastarengas oli vuoden 2015 testissä jääradalla hitaampi kuin kolme eri kitkarengasta. Jääjarrutuksessa nasta-Michelin oli vain 90 cm parempi kuin nastaton Michelin (55,6 metrin matkalla).

    – Se pinkan halvin on testeissä osoittautunut usein sellaiseksi että sellaista ei kannata ostaa ellei erikseen halua huonolaatuista tuotetta.

    #917799 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä nykyiset nastarenkaat on nastajuttu, ja on nasta ajaa turvallisesti jos vaikka jokin aamu talvi yllättää.
    Tänään kuulin ensimmäisen kerran kun täysperävaunurekassa ropisi nastat.

    #917929 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Karrette:
    Talvirenkaissa voi ajatella niin että hankkii testivoittajan luottaen testin painotuksiin, tai sitten valitsee ominaisuuksia joita arvostaa.

    Kyllä, valitsi sitten nasta- tai kitkarenkaat.

    Jarrutus jäällä on hauska lopputuloksen osalta. 1000 nastaa jarruttaa jäällä alle auton mitan verran lyhyemmällä matkalla kuin täysin nastattomat.

    Tuo kuulostaa kirjoittamanasi vakiotulokselta (=lue: saahan sitä yrittää yleistää). Sitä et toivottavasti tarkoittanut, joten kerrothan vähän tarkemmin, mitä ajattelit.

    #917934 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani, katso Quun linkittämää kuvaa. 1000 nastaa jarruttaa 10 metriä, nastaton 14 metriä.

    #917935 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Tarkoitat varmaan tätä sitten?
    https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/beddd1a0-0b03-47eb-96de-3d31c21300a2.png

    Millä nopeudella tuossa mielestäsi ajetaan, ennen kuin jarrutetaan?

    #918272 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Quu2018: Kyllä nykyiset nastarenkaat on nastajuttu, ja on nasta ajaa turvallisesti jos vaikka jokin aamu talvi yllättää.
    Muutamat metri voiolla arvokkaita oman ja kassa autoilijoiden terveydelle.

    Kyllä. Talven yllätystä odottava, etelässä nastoilla ajava Q varmaan muistaa että kesärengas hidastui märällä asfaltilla 80-5km/h viime TM-vertailussa huonoimmillaankin alle 30m kun taas nyt nastarengas 80-0km/h tarvitsee matkaa reilusti yli 30m.
    Märällä jarrutettaessa parhaat nastat olivat niitä jotka jäällä jarrutettaessa jatkoivat matkaa huonoimman kitkankin jälkeen.

    Sitten kun se talvi (loskakeli) etelään tulee, ei siinä nuoskassa nasta paljon auta.

    #918306 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    No ei auta nasta loskassa eikä lumellakaan, mutta kun se lumi on kovaksi ja jäiseksi kiillotettu polanteinen suolausta vähennetty kakkoskunnossapidon 60 km parikertaa kk ajettava osuus, niin nasta on ollut siitä asti nastajuttu kun se lailliseksi tuli.
    Nykyisissä autoissa ei ole edes tunkki, saati että renkaat olisi saatavilla vaihtoon kelien mukaan. kyllä vaihdot määrää kalenteri ei keli.

    #919259 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Pääkaupunkiseudulla nastarenkaat tulivat käyttöön, ja auto on nyt sateesta huolimatta harmaan likainen. Pelkkä talvirenkaan kuvion muutoksen ei luulisi tuovan likaa tielle, vaan lika lienee tiestä irrotettua asfalttia. Suolaa ei ole levitetty koska lämpötila on ollut niin korkea ettei jäätymisriskiä ole esiintynyt.

    Jalkaisin kulkiessa huomasi miten kova ohiajomelu joissakin autoissa taas on.

    Marraskuu on käytännön esimerkki siitä miten pitkä talvirengaskausi Suomessa on.

    #919326 Ilmoita asiaton viesti

    👍
    Osallistuja (Participant)

    Käytä kuulosuojaimia, ja pidä turvaväli ettet astu edellä kulkijan kantapäille.

    #919330 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos Quu kommentistasi. Musiikkisoitin vaimentaa nastarengasmelua, se on melko hyvin toimiva keino. Etäisyys toiseen kulkijaan on huomioitava jo siltä osin että liian lähelle toisen ”reviiriä” tuleva tuntuu ahdistavalta tai uhkaavalta. Kaupunkiruuhkassa tosin tilanne on toinen, väkeä on niin paljon.

    Tosiaan aloittaja on oikeassa siinä että nastarengasmaksu norjalaiseen tapaan olisi paras keino saada ihmiset tahtomaan asioita muuttumaan paremmaksi.

    Päivämaksu Oslossa nastojen käytölle on NOK 35 (3,68 €), kuukausimaksu 450 (47,33 €)ja kausimaksu 1400 NOK (147,25 €).

    https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/

Esillä 15 viestiä, 316 - 330 (kaikkiaan 352)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.