Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 61 vastaukset, 22 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Karrette 10.10.2017 at 19:16.

Esillä 2 viestiä, 61 - 62 (kaikkiaan 62)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #794203 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB:”Mitä tulee mökkitiesi vaatimuksiin, niin se lienee jo tällä historialla täysin selvää, ettei siitä selviä mikään muu rengas kuin se, minkä olet päättänyt valita.”

    Et siis itsekään usko kitkarenkaan toimivan olosuhteissa, jossa neljä eri nastarengasmallia kolmelta eri valmistajalta (Nokian, Conti, Hankook) on selviytynyt hyvin niin etuvetoisen kuin takavetoisen alla ja kovin keskinkertainen ja talvirenkaaksi ylileveä Michelinkin sentään joten kuten.

    Juuri tässä on kitkarenkaan ostoni hankaluus. Niitä on hankala päästä kokeilemaan kunnolla, eikä hiihtäjä ala myymään mökkiään voidakseen käyttää nettikeskustelussa suositeltuja kitkarenkaita.

    #794507 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Olisi hienoa jos TM mitatessaan nastarenkaiden vierintävastuksen antaisi niille energiatehokkuus-arvosanan. Samalla voisi mitata niiden ohiajomelun, näitä liikennemeluarvoja kun ei jostakin syystä voi EU:n vain nastattomille renkaille määräämästä tarrasta tarkistaa. Ne jotka tunnistavat rengasmerkinnän merkityksen voisivat saada ajattelemisen aihetta.

    Testitulosten osalta oli mielenkiintoista taas todeta että nastarenkaat eivät olleet ryhmänä jäällä (tai lumella) ylivoimaisia, vaan väärän merkkisen tuotteen ostanut voi jarruttaa pidemmän matkan jäällä ja olla hitaampi jääradalla kuin hyvällä nastattomalla (kitka-)renkaalla ajava.

    Tilannenopeuden (TLL 23 §) lisäksi turvaväli (TLL 10 §) on merkittävä ajotapoihin liittyvä väline millä voi poistaa suuren osan oletetuista liikenneturvallisuusriskeistä.

    Märällä jäällä ajaessaan voi ymmärtää että todellakin pitää ajaa hitaammin, mutta sitä ei ehkä tulla ajatelleeksi että myös märkä (suolattu) asfaltti venyttää yllättävän paljon jarrutusmatkaa. Vaikka siitä ei paljoa puhuta niin silloin renkaissa on suuremmat merkkikohtaiset erot kuin lumisella pinnalla jarrutettaessa.

    Ensimmäiset kokemukseni varsinaisista kitkarenkaista sain vasta ostaessani itselleni sellaiset. En siis ollut päässyt testaamaan itse niitä ja siksi on ollut mielenkiintoista lukea tuloksia. Vielä kun olisi testin satunnaisverrokkina pari-kolme talvea ajetut nastalliset ja nastattomat renkaat, kuten joskus aiemmin on ollut.

Esillä 2 viestiä, 61 - 62 (kaikkiaan 62)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.