Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 288 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 07.10.2018 at 00:31.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 289)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #818037 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kuluttaako nastarenkaista maksettu lisävero tienpintaan vähemmän.

    #818038 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Nastojen ja suolauksen haitat ovat tiedossa, nastat suurempana syyllisenä, mutta ei kertaluokkaa suurempana, vaan toinen tekee ”yli puolet” tuhoista ja toinen ”vajaa puolet”. Valitettavasti molemmat yhtä aikaa käytettyinä ne vielä tehostavat toistenhan haittavaikutuksia. Hakee kotimaiset tutkimukset netistä, joka jaksaa.

    FARwd:ta kompaten, haitat ovat tiedossa, mutta omalla rengasvalinnallani en pysty vaikuttamaan omaan ajoympäristööni tasan yhtään.

    Omalla autovalinnallani sen sijaan voin, jo edellisen autoni satunnaiset matkustajat suoraan totesivat korvakuulolta kyydissä istuessaan asiaa edes kysymättä ja alla pyöriviä ContiIce nastarenkaita vilkaisemattakaan, että ”olet sitten vaihtanut kitkarenkaisiin”. Minä todella vaihdoin ContiIce nastarenkaista kesärenkaisiin palattuani talvirenkaita matalammat ja leveämmät Michelin Primacyt vanteineen myyntiin, kun meteli kasvoi kuluneilla kesärenkailla sietämättömälle tasolle.

    Testien mukaan näyttää realistiselta asenteelta myöntää kitkarengas pidoltaan huonommaksi oikeasti liukkaalla, eli silloin kun talvirengasta eniten tarvitaan. Aiheesta kokemusta omaavien, vaikkapa Hankin kommentit kuulostavat samansuuntaisilta. Puhutaan siitä, kuinka kitkoillakin ”pärjää”, mutta asiaa tarkemmin pohtiessa huomataan, että välillä tulee kelejä, jolloin joutuu himmaamaan renkaiden vuoksi. Eipäs-juupas väittely paremmuudesta on vähän turhaa, kun oikeasti pitäisi keskittyä siihen, mikä olisi nastakiellon hinta? Minulle talvella heikompi pito olisi hyväksyttävä uhraus, jos sillä saisin paremman tien seuraavaksi kesäksi.

    Odotan tosin kentien epärealistisesti, ettei suolan käyttöä ainakaan lisättäisi nastojen poistuessa?

    Verotuksen korjaavaan voimaan en usko, koska luotto suomalaisiin politrukkeihin on mennyt puoluekannasta riippumatta. Minusta valinta on siis nykyisen olotilan jatkumo nastojen pistovoiman jatkuvan vähentämisen ja nastakiellon välillä. 5 vuoden kuluttua voimaan astuvan nastakiellon voi minun puolestani säätää vaikka nyt heti.

    Mutta yhtään suolakärriä ei sen nojalla sitten lisätä…

    #818041 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Jakelu, joukkoliikenne ja raskasliikenne tarvitsee liukkauden torjuntaan käytettäviä kemikaaleja.

    #818093 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Nopeus asetetaan kulloistenkin kelien mukaisesti siinä kai se paras ohje on, kun lähdetään autolla liikenteeseen. Ennakoiva ajo on riskien tunnistamista etukäteen ja se toimii. Olen ajanut 30 vuotta ilman kolareita ja ylinopeusakkoja. Hyvä ajotaito on opittu jo nuorena. Aloin ajamaan autoa, kun yletyin polkimille noin 12 vuotiaana. Liikenteessä ei ole koskaan tarvinnut näyttää miten BMW kulkee. Näitä haastajiakaan en ole havainnut ongelmaksi, kun en ole provosoitunut jos joku menee ohi niin sitten menee. BMW M5:lla ajellessa tein usein sen huomion, että takaa kovasti ohitelleet alkoivat jostain syystä noudattamaan nopeusrajoituksia tulessaan autoni perään. Menohalut tuntuivat loppuneen siihen jotain hyvää siis tehokkaasta autosta oli kaiken muun kivan lisäksi.

    Suolaa levitetään Suomen teille vuosittain noin 200 000 tonnia. Tähän päälle hiekotus niin kyllä niin sanotusti suolapaska lentää kun kelit ovat olleet pitkään sopivat suolaukseen. Onneksi nyt on saatu koko Suomeen pakkasia joten suolaus vähenee pakosti sitä myötä. Uusia menetelmiä on kaiketi kehitetty kun suolausta on ollut havaittavissa vielä -3 asteen paikkeilla. Viiden asteen ja siitä kovemman pakkasen kohdalla vallitsee sitten se normaali talvikeli jota pidän parhaana niin autojen kuin kuljettajan näkökulmasta katsoen.

    Talvien leutous aiheuttaa eniten rasitusta teiden kunnolle kun suolataan nollan molemmin puolin ja teillä lilluu suolavesi pilaten autot ja tien. Pahimmat vaaratekijät syntyvät siitä kun teiden pinnat puhkeavat vaarallisille kuopille jotka vuosittain rikkovat autojen jousia, iskunvaimentimia ja niveliä. Lapissa kaiketi ajetaan vielä siinä normaalissa talvikelissä koko talvi, kun pakkasia on lokakuusta lähtien. Näin oli ennen myös etelässä, mutta siitä on jo aikaa elettiin 80-lukua.

    Valojen likaantumista ei aiheuta taivaalta satava ”mustalumi” vaan yletön suolaus hiekotus ja ne parjatut nastarenkaat. Nastarenkaat hyvät sellaiset ovat halpa henkivakuutus ja tämä sama pätee kesäkeleissä kun puhutaan hyvistä kesärenkaista jossa pintaa on jäljellä vähintään 5 milliä. Alle tuon mitan ei pitäisi kumpiakaan renkaita auton alle enää laittaa vaan hankkia uudet. Nastarenkaita en kieltäisi koska on paljon kelejä talven aikana etelässä jossa mennään nollan molemmin puolin pitkään ja on usein tiet jäässä ennen kuin suolauskalusto on tehnyt tehtävänsä. Lapissa varmasti pärjää kitkoilla hyvinkin, kun mennään pakkaskeleissä läpi talven. Kitrenkaat kun ovat parhaimmillaan juuri pakkaskelissä lumisilla teillä.

    #818096 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    tracktest: ”Nopeus asetetaan kulloistenkin kelien mukaisesti siinä kai se paras ohje on, kun lähdetään autolla liikenteeseen. Ennakoiva ajo on riskien tunnistamista etukäteen ja se toimii.”
    ==========
    Varsinkin päätieverkosto on pidettävä mahdollisimman sulana käytettävissä olevilla menetelmillä, yhteiskunnan toiminta on niin tiukkaan aikataulutettu.
    Se olisi kaaos jos suolaus lopetettaisiin, se ei riitä perusteluksi että bmwee kuski on rimpuillut pientareella 30v, eikä kukaan ole rohjennut ohittaa tätä tehopakettia.
    Se tilanne on vaikeasti ennakoitavissa kun rekan perävaunu tulee poikittain vastaan.

    #818102 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Sen verran piipahdan kommentoimassa että talvi 2017/2018 on eteläisessä Suomessa ollut kovin lauha. Suola on pitänyt tiet paljaina ja märkinä, joten keli olisi ollut ”Keski-Eurooppa-kitkoille” sopiva.

    Nyt minulla on meneillään seitsemäs talvi ilman nastoja, ja ainoa harmitus on se etten uskaltanut aiemmin kokeilla itse minkälaiset erot rengastyyppien välillä on. Oletin että erot olisivat olleet merkittävät.

    Turvallisuuden kannalta merkittävin tekijä on se miten lähellä edelläajavaa ajaa, eli ajaako siten että ottaa peräänajoriskin – sellaisen mikä voi toteutua kesällä kesärenkaillakin.

    #818106 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: ”Turvallisuuden kannalta merkittävin tekijä on se miten lähellä edelläajavaa ajaa”

    Tuo on tavoitteena kesälläkin. Edellä ajava saattaa olla pumppujalka, jonka mukaan ei kannata lähteä pumppaamaan omaa polttoainettaan.

    #818139 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Taloudellisuus on hyvä asia, ja sen sivutuotteena tulee mukava, tasainen kyyti. Sitäkin tärkeämpänä seikkana pidän sitä että mikäli ei näe mitä edelläajavan ajoneuvon edessä tapahtuu voi aiheuttaa itselleen yllättäviä liikennetilanteita. Edessä voi joku pysähtyä ajokaistalle kääntyäkseen vasemmalle tms.

    Vuonna 2015 ajettiin 13886 peräänajoa, ja vuonna 2012 törmäyksiä oli 16722.

    ”Peräänajo on yleisin vahinkotyyppi sekä vuoden talvipuoliskolla (27 % vahingoista) että kesäpuoliskolla (24 %).” http://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raportit/liikennevahinkotilasto/

    Olen tunnistanut omassa ajossani sen että hyvältäkin tuntuva turvaväli onkin joskus liian lyhyt, eikä silloin ole ollut kyse edes siitä että olisi liukasta.

    Vaikka tiedän mikä rengas saa testissä eniten pisteitä, niin olen pisteyttänyt tulokset omalla kohdallani siten etteivät harvinaiset luistelurataolosuhteet saa liian suurta painoarvoa. Ajoneuvojen ohiajomeluja (liikennemelu) ei ilmoiteta nastarenkaiden osalta eikä sitä mitata testeissä, ja kun opin erottamaan tuon ominaisuuden vaikutuksen on siitä tullut yksi merkittävistä tekijöistä mitkä vaikuttavat minun rengasvalintaani.

    Nastat kun eivät ole haitattomia passiivisia turvavälineitä, vaan ne iskevät asfalttiin viikko toisensa jälkeen useamman kuukauden vuodesta.

    #818290 Ilmoita asiaton viesti

    Hannu
    Osallistuja (Participant)

    Jo pienelläkin nastaverolla on suotuisa vaikutus. Me ihmiset kun pyrimme välttämään veroja hinnalla millä hyvänsä 🙂

    #818296 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: ” Sitäkin tärkeämpänä seikkana pidän sitä että mikäli ei näe mitä edelläajavan ajoneuvon edessä tapahtuu voi aiheuttaa itselleen yllättäviä liikennetilanteita.”

    Minulle tämä on tarttunut mukaan moottoripyörä-EAK:lta. Autolla ajaessa kulutuksen lasku on vain lisäbonus. Tärkeämpi etu on vapaan pelitilan turvin suuremmalla todennäköisyydellä terveenä kotiin palaava motoristi.

    EAK:lla esitettiin haasteena nähdä este tai liikenteen tukkopaikka ennen edellä ajavaa. Tämä on siitä hyvä mielikuva, että tavoitetta ei voi saavuttaa, ellei näe kunnolla.

    Karrette: ”Nastat kun eivät ole haitattomia passiivisia turvavälineitä, vaan ne iskevät asfalttiin viikko toisensa jälkeen useamman kuukauden vuodesta.”

    Nastat JA suola. Kummankin käyttöä perustellaan oletuksella paremmasta turvallisuudesta, mutta en ole huomannut arviota kummankaan suoranaisesta kustannuksesta rahanmenona, enkä taloustermiä soveltaen ”vaihtoehtoiskustannusta” nastojen ja/tai suolan puuttuessa aiheutuvista haavereista.

    Nuo tiedot olisivat aika olennaisia rationaalisen päätöksen tekemiseksi (mihin suuntaan tahansa).

    #818298 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Norjassa ”piggdekkgebyr” on mahdollista hoitaa päiväkohtaisella maksulla, tai kausimaksuna missä rekisterikilpi luetaan elektronisesti.

    https://www.oslo.kommune.no/english/street-transport-and-parking/studded-tyre-fee/

    Invalidit on vapautettu nastarengasmaksulta.

    #818302 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Hannu: ”Jo pienelläkin nastaverolla on suotuisa vaikutus.”

    Jos verotuksella voisi korjata virheitä, Suomi olisi jo nyt universumin yleispätevä mallimaa kaikessa. Nastaveron tuotto ei todennäköisesti riittäisi edes suomalaiseen tapaan rakennettavan uuden politbyroon kustannuksien kattamiseen.

    Veroja pitää pikemminkin vähentää kuin lisätä. Jos siihen liittyy verotulojen säästäminen nastakiellolla, niin olkoon sitten niin.

    #818304 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Nastat JA suola”

    Jossakin vaiheessa totesin että suolaa tullaan levittämään huolimatta siitä mitä minä yksilönä teen. Tein sen mitä pystyin, eli luovuin nastoista – ja se on ollut minua itseäni miellyttävä päätös.

    Suolauksessa on mielestäni liioiteltu. Sekin voisi riittää että liittymät pidettäisiin sulana sen sijaan että valtatiet suolataan koko pituudeltaan. Nyt enemmistö ajaa nastarenkailla märillä tai kuivahtaneilla paljailla teillä, joten tilanne on koominen.

    Kesärenkaiden käyttö on kielletty 1.12.-28.2 välisenä aikana, joten paikoittainen liukkaus ei ole varsinaisesti vaarallista vaikka nastoja ei talvirenkaassa olisikaan. Nastattomuudella tulee samalla vältettyä ensilumien tai -liukkauksien, sekä takatalvien tuomat ongelmat.

    #818331 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Nyt te keskitytte itsekkäästi henkilöautoliikenteeseen.
    Muistakaa Konginkangas kun liukkaudentorjunta oli laiminlyöty.
    Teiden mahdollisen kulumisen on autoilijat maksaneet välittömissä ja välillisissä veroissa.

    #818345 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Konginkankaan tapauksesta kerrotaan seuraavaa: ”Tietä oli edellisenä iltana suolattu, jotta autojen renkaat purisivat sen peilipintaan. Suola oli kuitenkin tehnyt tien pinnasta entistä arvaamattomamman.” (Wikipedia)

    Suolahan ensin sulattaa pois kaiken karheuden tienpinnasta vedeksi, ja sitten kun se jäätyy pakkasen kiristyessä on tuloksena luistinrataolosuhteet.

    Ei tämä asia helppo ole. Minun ajoprofiiliini nastat ovat täysin turhat, toisille niistä voi olosuhteista johtuen olla hyötyä lähes päivittäin.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 289)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.