Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 288 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 07.10.2018 at 00:31.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 289)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #818346 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    FARwd:ta kompaten, haitat ovat tiedossa, mutta omalla rengasvalinnallani en pysty vaikuttamaan omaan ajoympäristööni tasan yhtään.

    Oma valinta on kaikki mitä yksilöllä on käytössä.

    Puhutaan siitä, kuinka kitkoillakin ”pärjää”, mutta asiaa tarkemmin pohtiessa huomataan, että välillä tulee kelejä, jolloin joutuu himmaamaan renkaiden vuoksi. Eipäs-juupas väittely paremmuudesta on vähän turhaa, kun oikeasti pitäisi keskittyä siihen, mikä olisi nastakiellon hinta?

    Mitä tulee kitkarenkailla hidasteluun, niin tänä talvena omalle kohdalle on osunut yksi ilta, jolloin nastarenkailla olisi voinut ajaa vamaankin vähän nopeampaa noin pidon puolesta. Muut liikkujat toki vetivät niin varovasti, ettei silloinkin liikenteen mukana ajaessa ei hidastelulle ollut mitään tarvetta. Toki on olemassa olosuhteita, joissa kitkat ovat liukkaat, niin ei vain ole miesmuistiin eteen osunut. Siksi ainakin näissä olosuhteissa moni asia menee liukkaimpien jäiden pidon edelle listallani.

    #818660 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Olen ajellut nyt taas pienen nastahairahduksen jälkeen usean vuoden kitkoilla talvikaudet. Oma työmatka on suurelta osin
    talvikunnossapitoluokaltaan II-luokiteltua seututietä. Eli en ole mitenkään parasta kohderyhmää nastattomia ajatellen.
    Ajomukavuuden taso on ylivoimaisesti suurin syy valintaani. Tiedostan liukkaat kiertoliittymät ja risteykset. Niissäkään en silti ikävöi nastoja.
    Talven aikana on kylläkin aina päiviä jolloin nuo seututiet ovat ihan saatanan liukkaita. Tällöin ajan talouden toisella autolla (nastoilla) tai jätän reissun väliin. Yksi oljenkorsi on vielä siirtyä hoitoluokaltaan paremmalle baanalle. Itseä ei kyrsi toisten rengasvalinnat vaan se , että talvikunnossapito on pienemmillä teillä tarkoituksella päästetty säästöjen nimissä retuperälle.
    Meemi missä todetaan eniten olevan ikävä omana elinaikana sukupuuttoon kuolleista lajeista Tiekarhua osuu maaliinsa.
    Aurausta ja polanteiden poistoa parantamalla olosuhteet kitkarenkaille parantuisivat huomattavasti. Vaikka täällä Lounais-Suomessa onkin lauhaa ja vähälumista se vähäkin satanut lumi ehditään ajamaan aina pienemmille teille piukkaan ennen aurausta. Sen jälkeen tielle aika nopeasti tulee ”spoorit”. Tieliikennetraktorilla näitä sitten koitetaan nykyään höylätä.
    Silti tykkään ajella ylivoimaisesti enimmät ajoni talvella kitkoilla.

    #818984 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja (Participant)

    Jokeri osui siihen suurimpaan ongelmaan mikä vallitsee myös täällä periferiassa jossa luntakin vielä satelee. Ja on myös mielestäni oikeassa siinä että onhan kitkat paljon miellyttävämmät ajella ja hyvin pärjää ennakoimalla vähän liukkaammallakin jäällä. Itse ajelin pari talvea maasturilla jossa oli M+S renkaat ja hyvin pärjäsi niilläkin kun osasi vähän lukea keliä ja tien pintaa. Se mitä näissä väittelyissä ei useinkaan oteta huomioon ja mihin itsekin aikoinaan jouduin on kuitenkin tilanne missä ei tuota ennakoinnin mahdollisuutta olekaan käytettävissä. Eli kun kanssaliikkuja, metsän eläin, joku muu ulkopuolinen tekijä tai itse aiheutettu keskittymisen herpaantuminen luo tilanteen jossa pito joutuu äärirajoille niin mitä silloin tapahtuu? Tästä syystä ja kun vielä se on usein rouva lasten kanssa joka liikkuu ykkösautolla on siinä nastat toistaiseksi talvisin. Ei, en väheksy naisten ajotaitoja ja meidänkin rouva tulee rallisuvusta mutta tietenkin sitä haluaa luoda rakkailleen turvallisimmat mahdolliset olosuhteet. Me miehethän joka tapauksessa osataan ajaa vaikka slikseillä kesät talvet 🙂

    #818992 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    On eletty nekin ajat kun ajettiin takamoottorisella (2) autolla kesät talvet kesärenkailla. Aikansa kutakin sanotaan
    Nyt pannaan parasta pitoa (nastoilla) alle vaikka hiukan mukavuudesta tinkien.

    #819046 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos kommenteista, viimeiset 3 kirjoittajaa. Eipä ole ollut kovin kummoisia autot, joilla on joskus aikoinaan ajettu, mutta vielä huonompia oli usein renkaat. Mutta suurin syy tällä hetkellä nastarenkaisiin on se, että autoilla ajaa muutkin ja kelejä ja teiden kuntoa ei voi useimmiten valita. Ja jos itse ei mokaa, sen voi tehdä joku muu- asia joka on syytä aina huomioida liikuit sitten millä vain.

    #819352 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Helsingin alueella on nyt liukasta, radiossa sanoivat että pelti rytisee kun nelivetoautojen kuljettajat ei tiedosta ettei hyvä vetopito lyhennä jarrutusmatkaa.

    #819416 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Noin 10-vuotta sitten erään väli-Suomalaisen moottoritien uusimman ja (yllättävän)jyrkän tielletulorampin osalta oli taksikuskeilla veikkaus, mikä auto ajaa ensimmäisenä ulos kun tulee kunnon liukkaat. No hyvin moni ammattikuski osasi veikata että nelivetoinen auto aivan varmasti- ”voittaja” ajoi neliveto Audilla (olisi voinut olla mikä tahansa muukin neliveto).

    Jokusen nelivedon kokemuksella parilta vuosikymmeneltä voi todeta, että neliveto on mukavuutta ja turvallisuutta, mutta kokenutkin kuski hämääntyy luulemaan, että se mahtava vetopito jotenkin korreloisi pysähtymisen kanssa. JA kun otsikko on nastarenkaat verolle, niin suurin ”heitto” vetopidon ja pysähtymisen kesken tulee jäisillä kaduilla juuri sille, joka osti siihen nelivetoonsa kitkat alle.

    #819435 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Ei, kun se tulee juuri sille, joka osti nelivetoonsa nastarenkaat.

    Katso TM:n mittauksia. Kitkarenkaan pito on selvästi toispuoleinen. Kiihdytyksessä jäällä kitka jää selvästi nastalle. Jarrutuksessa ero kapenee. Liukkaalla kelillä kitkoilla on hankalempi kiihdyttää kuin nastoilla. Se pätee myös nelivetoon. Jarrutus onkin sitten yllättävän hyvä verrattuna kiihtyvyyteen. Nastat alla nelivedolla kiihdytys sujuu todella hyvin. Jarrutuksen heikkous tulee sitten yllätyksenä.

    #819576 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    inspektor: ”Mutta suurin syy tällä hetkellä nastarenkaisiin on se, että autoilla ajaa muutkin ja kelejä ja teiden kuntoa ei voi useimmiten valita.”

    Minulla tärkein syy nastarenkaisiin oli se että sellaiset tulivat aina käytetyn auton mukana. Toisena syynä oli tuo sama, se etten voinut edellyttää vaimoltani sellaista ajotaitoa mitä tarvitaan suomalaisissa talviolosuhteissa kun talvirenkaissa ei ole nastoja. No, kerran sitten suutuksissani ostin nastattomat talvirenkaat ajatuksella että vaimo kulkekoot bussilla tai ostakoon itselleen oman auton jos ei pärjää.

    Nyt kun meillä on kaksi autoa on niissä molemmissa kitkarenkaat, eikä ole käynyt mielessäkään että nastoja olisi niihin kumpaankaan tarvittu. Toki silloin kun rengas sutaisee käy mielessä että on liukasta, mutta niin taisi nastarenkaillakin samanlaisessa paikassa käydä että pito ei riittänyt niissäkään…

    Äkkitilanteita ei jäisissä olosuhteissa ole esiintynyt oikeastaan koskaan (yli 20 vuotta), mutta siihen tietty vaikuttaa se missä itse kukin ajelee.

    #819779 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Pihistelijä:”Ei, kun se tulee juuri sille, joka osti nelivetoonsa nastarenkaat. Katso TM:n mittauksia.”

    En tiedä mihin vertailuun viittaat- en muista nähneeni rengasvertailua, jossa nelivetoisella autolla olisi vertailtu nasta- ja kitkarenkaita toisiinsa. Voi olla, että tuo kaksivetoisilla tehty vertailu antaa ihan oikean suunnan kiihdytyksen ja jarrutuksen eroista myös (erityyppisillä)nelikoilla. Mutta oli alla sitten lumi tai jää tai sitten nasta tai kitka, vetopidon hyvyys hämää kokeneenkin autoilijan luulemaan liikaa alla olevien renkaiden jarrutus- ja sivuttaispidosta. Oman kokemuksen mukaan kitkoilla ja jäisellä tiellä tämä yllättää kokemattoman ja varomattoman nelikkokuskin. Kitkarenkaalla sortokulman kasvaessa sivuttaispito muuttuu tai oikeastaan pettää nopeasti. Ja useimmiten tilannenopeudet ovat nelivedolla korkeammalla lähes huomaamatta. Sama tilanne tulee loppuun ajetulla nastarenkaalla- pitää tiedostaa mitä alla pyörii.

    Jostain syystä monikin perustelee nelivetoa ja kitkarengasta ainoanan oikeana yhdistelmänä. Minusta se on ainoastaan kokeneen kuljettajan yhdistelmä. Sitten otsikon aiheessa pysyen senkin voi todeta, että neliveto (etenkin autom. momentinmuuntimella) ei syö renkaita eikä hävitä nastoja nastarenkaista samaan tahtiin kuin kaksivetoiset. Tämän kokemuksen jakaa moni nelivedon kuljettaja (joukossa niin Haldex kuin jatkuvan nelikon kuskeja). Eli tyhjänjauhantaa ja nastojen irtoamisia selkeästi vähemmän.

    #819780 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Niin ja lainaten erästä tuttua- miksi ihmeessä pitää satsata hyvään nelivetoiseen autoon, jos sitten siihen ei osta parhaita mahdollisia renkaita? Tähän taitaa olla aika monella syykin- kitkoissa on paremmat valikoimat leveitä näyttäviä renkaita(näyttäville vanteille). Siinä sitten Bling Bling ajaa mukavuuden ja turvallisuuden edelle. Vai mitä?

    #819783 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    inspektor70:
    Sitten otsikon aiheessa pysyen senkin voi todeta, että neliveto (etenkin autom. momentinmuuntimella) ei syö renkaita eikä hävitä nastoja nastarenkaista samaan tahtiin kuin kaksivetoiset.

    Sutimisen esto ajovakauden kanssa on jo vuosikausia pitänyt normaalilla kuskilla nastat renkaissa. Kaikilla vetotavoilla. Vajaavetoisella vetävät renkaat kuluvat enemmän, varsinkin etuvetoisessa, mutta nastat pysyvät hyvin. Tämä korostaa kuluneella nastarenkaalla nastojen ropinaa.
    Jos nastat ovat irtoilleet tai katkenneet kannatta ennemmin katsella peiliin kuin syyttää rengasta.

    #819791 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB:”Siksi ainakin näissä olosuhteissa moni asia menee liukkaimpien jäiden pidon edelle listallani.”

    Juuri näin. Myönnetään tosiasiat ja tunnettujen tosiasioiden perusteella jokainen valitsee omaan käyttöönsä sopivat renkaat.

    #819792 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor: ”neliveto (etenkin autom. momentinmuuntimella) ei syö renkaita eikä hävitä nastoja nastarenkaista samaan tahtiin kuin kaksivetoiset”

    Nastoja ei sitten kestä 40.000 – 50.000 km jälkeen puuttua kuin enintään 1 – 2 / rengas, koska muuten ollaan vajaavetoisen kanssa tasoissa.

    #819795 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu:Jakelu, joukkoliikenne ja raskasliikenne tarvitsee liukkauden torjuntaan käytettäviä kemikaaleja.
    Raskaan liikenteen sanotaan tarvitsevan myrkkyjä turvallisuuden vuoksi. Silti raskas liikenne ei pysähdy myrkytetyn tieosuuden päähän, eikä yleensä edes hidasta vähääkään, vaan jatkaa samalla marssivauhdilla kuin aiemminkin. Tässä on minusta jotain hyvin arveluttavaa – joko väitteessä tai sen käytännön sovelluksessa.

    Quu: Muistakaa Konginkangas kun liukkaudentorjunta oli laiminlyöty.
    Muistamme. Olen yksi harvoista tämän keskustelun osanottajista, joka on oikeasti ajanut kuorma-autoa talvikelissä ja sen vuoksi mielenkiinnosta myös lukenut tutkijalautakunnan raportin ”Raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton yhteentörmäys valtatiellä 4 Äänekosken Konginkankaalla 19.3.2004”, kaikki 117 sivua ennen liitteitä ja lähdeluetteloa.

    Raportin perusteella oma käsitykseni tapahtumista on sellainen, että rahtari teki huonon tilannearvion, jonka korjaamiseen ei ollut enää tilaa sitten kun hän näki seuraukset. Hänellä ei tosin ollut tarkkaa lämpötilaa tiedossaan, koska vetäjän kojetaulusta puuttui ulkoilman lämpömittari. Lämpömittarin puuttuminen ei vapauta vastuusta, joten hänen vastuulleenhan tuo kaatui. Olisi pitänyt tietää. Jälkeenpäin spekuloitiin nopeudenrajoittimen vaarallisuudesta, koska lähes rajoitinnopeutta ajaneella rahtarilla ei ollut enää varaa vetää yhdistelmää suoraan kaasulla.

    Onnettomuudessa kuollutta Bussikuskia ei muistaakseni syytettykään, eikä hän varmaan olisi ollut juridisesti kolarin aiheuttaja? Mutta hän olisi ollut avainasemassa lieventämään tuhoja tai estämään ne kokonaan.

    Bussikuski tiesi ajavansa pitkää reittiä yön läpi aikataululla, joka täysine taukoineen ja täysin laillisin nopeuksin olisi ollut joko ihan rajatapaus, eikä välttämättä edes teoriassa mahdollinen. Kiire perille.

    Bussikuski tiesi tien olevan jäätymässä, koska bussin kojetaulussa miinusasteita näyttävässä lämpömittarissa loisti jäätymisvaroitus.

    Bussikuski näki tuulilasiin pakkaskelissä putoilevat alijäähtyneet pisarat.

    Bussikuski oli ajanut koko matkan systemaattisesti lievää ylinopeutta. Myös ennen törmäystä hän painoi jäistä märkää tietä samaa hieman toista sataa, minkä siihenkin saakka.

    Toistakymmentä sekuntia ennen törmäystä kelin yllättämä varomatta pahaan paikkaan ajanut rahtari huomasi vehkeiden lähtevän lapasista. Nähdessään vastaantulevan hän antoi varoituksen kaukovalovilkulla. Tätä varoitusta ei voinut olla huomaamatta, koska vetäjän katolla oli tehokkaat kattovalot.

    Bussikuskilla ei pitkästä kokemuksesta huolimatta joko data riittänyt ymmärtämään varoitusta tai hänellä ei ollut aikaa siihen reagoida yhtään mitenkään. Hän jatkoi piirturi toisella sadalla, ja nosti vain hetki ennen törmäystä, kun oli enää myöhäistä tehdä yhtään mitään.

    Juuri tuo kaukovalojen välähdys on se juttu, jota ei jäädä miettimään, vaan cruise putoaa pois HETI!!! ja sitten hiippaillaan varovaisesti katsomaan, mikä siellä edempänä on hätänä. Yleensä se on vain sarvipää suolaa lipomassa, koska joidenkin mielestä niitä pitää oikein erikseen suolalla tielle houkutella. Joskus on sitten vähän suurempikin este, eli kannattaa varoa, jos aikataulu sen sallii.

    Jos raskas liikenne tarvitsee suolaa meidän muiden turvaksi, on aika epäilyttävää, kuinka se reagoi suolauksen päättymiseen (=ei mitenkään, koska aikataulu).

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 289)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.