Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Nastarenkaat verolle.

Tämä aihe sisältää 288 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 07.10.2018 at 00:31.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 289)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #819858 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Joukkoliikenne ja jakeluliikenne no niin tiukkaan aikataulutettu ettei siitä hyvä seuraa jos liukkaudentorjuntaan ei käytettäisi kemikaaleja.

    #819865 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Nyt puhut asiaa. Juuri tämän osoittamiseksi avasin Konginkankaan tapausta vähän enemmän. Kaksi kiireistä kohtasi, koska aikataulu oli perille pääsyä tärkeämpi.

    Todellinen argumentti suolalle on siis kiire.

    #819897 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Voi se olla tässä yksittäisessä tapauksessa niinkin että olisi pitänyt lähteä aikaisemmin että kerkiää aikataulunmukaiseen lastaukseen laivalle.
    Mutta aikataulutetussa ketjutetussa joukkoliikenteessä jos yksikin linja myöhästyy on koko paletti sekaisin.

    #820109 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Jokeri; ”Jos nastat ovat irtoilleet tai katkenneet kannatta ennemmin katsella peiliin kuin syyttää rengasta.”

    Katsoin juuri reilu kuukausi sitten ison rengasliikkeen poistokasaa. Nastoja oli paljon poissa, mutta erityisesti nastat olivat jossain ihan muussa asennossa (kiinnitys irtoamassa), kuin missä niiden pistovoima olisi parhaimmillaan. Ja juuri puoliksi irronneet nastat poistuvat paikaltaan lopullisesti sulalla karkealla tiellä jo pelkästä voimakkaasta jarrutuksesta. Ja nämä meidän karkeat tiet (aiemmin jo kirjoitin asfaltin raekokojen kasvattamisesta ja bitumin poistumisesta) vie niin nastat kuin renkaan lamellin huonoon kuntoon. Välillä tien ovat karkeita kauttaaltaan, eli ei välty renkaiden nopealta kulumiselta vaikka ajolinjat ei olisikaan uran pohjassa.

    Aika hyvin saatte nastanne pysymään (osaatte ajaa ainakin sen 500 km sisäänajoa), jos selviätte 40 tkm lähes ilman nastojen irtoamista. Pari vuotta sitten oli ainakin Tuulilasin kestotestissä esillä mm. VW Golf, joka hukkasi HKPL 8 renkaista ensimmäiset nastat jo 4 tkm matkalla, vaikka renkaat oli tietoisesti sisäänajettu. Tilastollisesti on aika paljon tietysti eroja missä ajaa (missä päin Suomea), millä ajaa ja renkaissa on todellakin eroja tässäkin asiassa. Niin, ja kuljettaja vaikuttaa eniten. Sutimisenestoa ja ajovakaudenhallintaa ”vasten” ajavat kuskit irrottavat ensimmäisinä nastansa. Rengasliikkeen kasan vilkaistuaan, ymmärtää että ei nämä ”tyhjänpyörimisjarrut” pelkästään auta tässä asiassa.

    #820111 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Tuon Konginkankaan tapauksen osalta ja jälkeen parannettiin suolaamalla 1-luokituksen teitä jonkin aikaa entistä paremmin. Jotenkin tuntuu, että kunnossapito (joka on aivan muuta kuin pelkkää suolausta)on alkanut taas lipsua näillä vilkkaillakin raskaanliikenteen teillä. Vielä kun huomioidaan, että juuri tuon tapauksen jälkeen on yleistynyt yhdistelmät, jossa nupin perään kytkettyyn ”DollyyN”/apuvaunuun on kytketty puoliperävaunu. Tämän talvikelillä varsin kimurantin yhdistelmän kaveriksi on sitten vielä tuotu näitä 104 tonnin HCT yhdistelmiä. JA kokonaispainoja on nostettu viime vuosina kauttaaltaan tehokkuuden nimissä.

    Konginkankaan tapauksen tyylinen rajoitinta vasten ajaminen on niin yleistä että suorastaan ihme jos jotain vastaavaa ei tapahdu jossain vaihessa- millä oikaiset vaikka tuon Dollylla ja puolikkaalla höystetyn nupin, kun vasikka on painavampi kuin taluttaja- vaikka jotain varoja olisi vielä jättänytkin vedon lisäykseen. Ja lisäksi hommaa ei helpota, kun näissä on useimmiten melko lyhyen akselivälin nuppi keulalla, jotta kokonaispituus säilyisi reilussa 25,25 m.

    #820119 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    inspektor70:
    Nastoja oli paljon poissa, mutta erityisesti nastat olivat jossain ihan muussa asennossa (kiinnitys irtoamassa), kuin missä niiden pistovoima olisi parhaimmillaan.

    Ja ilmeisesti renkaat olivat varsinkin keskeltä kuluneet selvästi vaihtokuntoon?

    Tilastollisesti on aika paljon tietysti eroja missä ajaa (missä päin Suomea), millä ajaa ja renkaissa on todellakin eroja tässäkin asiassa.

    Kyllä. Voisin ajatella näillä kuvailemillasi nastarenkailla ajetun huomattavissa määrin olosuhteissa jossa kitkarengas olisi ollut paljon parempi.

    Niin, ja kuljettaja vaikuttaa eniten. Sutimisenestoa ja ajovakaudenhallintaa ”vasten” ajavat kuskit irrottavat ensimmäisinä nastansa.

    Keltaisen valon välähtäessä mittaristossa pitäisi pidon raja olla selvä. Jos seuraavassa kiihdytyksessä sama toistuu niin kuskin piikkiin menee.

    #820127 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    inspektor70: ”Tilastollisesti on aika paljon tietysti eroja missä ajaa (missä päin Suomea), millä ajaa ja renkaissa on todellakin eroja tässäkin asiassa.”

    Jokeri: ”Kyllä. Voisin ajatella näillä kuvailemillasi nastarenkailla ajetun huomattavissa määrin olosuhteissa jossa kitkarengas olisi ollut paljon parempi.”

    Suurin osa meistä Etelä-Suomessa asuvista ajaa yleensä talvellakin joko kuivalla tai märällä asfaltilla ja silloin paras talvirengas ajettavuudeltaan olisi Keski-Euroopan kitkarengas. Ne eivät kuitenkaan toimi ollenkaan silloin, kun todella tarvitaan talvirengasta. Omalla kohdalla paras kompromissi ajettavuudeltaan tähän asti on ollut ”asfalttiominaisuuksin painotettuna paras” nastarengas, (kunnes joku älyää tehdä sen ”Keski-Euroopan nastarenkaan”).

    Omista talvirenkaista irtosi ensimmäisillä jääratapäivillä viisi vuotta sitten pari nastaa per takarengas. Sen jälkeen ei renkaiden osalta reilun 50 tkm matkalla ole lisäkevennyksiä tullut, ainakaan viimeisen renkaanvaihdon tarkastelun perusteella. Pito ei ole enää lähelläkään optimia, joten seuraavat renkaat voisivat olla vaihteeksi vaikka Contin kitkat, kun ei jääradallekaan ole onnettomien talvien takia päässyt kohta pariin vuoteen.

    #820132 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kun Nokian renkailla ajaa vähintään ohjeenmukaisen sisäänajon nastat pysyy ja melu pienenee.

    #820146 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kyllähän se olisi miellyttävämpää ajaa Keski-Euroopan kitkoilla pitkin talvea, mutta myös viime vuosien lauhoina talvina on pääteitten ja isojen katujen ulkopuolella ollut vastassa aivan eri olosuhteet (lue: talvisen alhainen kitka)-karkeasti ajatellen Oulusta Hämeeseen. Nyt taas on näillä samoilla seuduilla ollut isompien numeroiden tieverkostossa kauttaaltaan talvisia ja todella liukkaita olosuhteita- toisaalta suolaa ei ole ollut pääteillä koko ajan tien täydeltä. Ja sitten ensi viikolla alkaa se (pohjoismaisenkin) kitkarenkaan käyttäjän tarkkuusaika, kun keli vaihtelee 15-20 pakkasista 0 tai jopa plussan puolelle. Osaan etelä-ja keskistä suomea tulee sateita jopa vetenä.

    Tuo Quun mainitsema melu on todella yksi tärkeä syy ajaa ne talvirenkaat varovasti sisään- mielellään kun olisi vielä lumikelit silloin. Voi olla, että rengasliikkeiden vanhojen pinossa on paljon huonosti sisäänajettuja ja sulalla ajeltuja nastarenkaita, joiden vaihtoikään on vaikuttanut kulumisen lisäksi myös melun lisääntyminen.

    Onkohan kenelläkään käytännön kokemusta tai tuntumaa siitä, että kuinka uusien nastamääräysten mukanaan tuoma suurempi nastamäärä on näyttäytynyt nastojen pysymisessä kiinni?

    #820216 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor: Sutimisenestoa ja ajovakaudenhallintaa ”vasten” ajavat kuskit irrottavat ensimmäisinä nastansa.

    Muuten kuten oma ajotapani, mutta unohdit toistuvat ABS jarrutukset.

    Tavoitteena ei toki ole ajaa Suojelusenkelin ohjaamana, vaan toistuvasti luiston rajallla pitoa tunnustellen, ettei liukas keli pääse yllättämään.

    Tilastotiede yli 40.000 km ajettujen renkaiden nastahukasta tulee keväällä.

    #820225 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä, unohdin juuri ne kuljettajat, jotka ajavat joka paikassa edessä ajavan perävaloja ihastellen. Eli kaikki liikennetapahtumien ennakointi puuttuen ja runsaasti jarrutellen.

    Tuota vasten ajamistakin voisi tarkentaa- toiset osaa ajaa ” avustimien rajalla” (mutta ei juurikaan yli rajan, pienillä sortokulmilla)perstuntuman avulla, jolla tavalla luulen kirjoitusten (ja nastojen pysymisen) osalta 740 GLE:n osaavan tehdä.

    #831706 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Tämä aihe tuli taas mieleen kun kevällä on mukavaa käydä kävelyllä – tai ei oikeastaan ole.

    Taajamassa tekee nimittäin ajoittain mieli laittaa Peltorit korville kun ohi ajavien nastarenkailijoiden tuottama ohiajomelu on niin kovaa. Vaan koska kuulosuojaimia ei ole miellyttävä käyttää jatkuvasti on vain toivottava että säädetään ”Nastarenkaat verolle” kuten Norjan pääkaupungissa on tehty.

    https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/piggdekkgebyr/#gref

    Norjassa on talviolosuhteet kuten täälläkin.

    https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera

    Omassa autonkäytössäni en ole enää moneen vuoteen käyttänyt nastoja, vaan aina olen päässyt turvallisesti perille. Aiemmin ajoin nastoilla kuten enemmistö tekee koska sellaiset tulivat auton mukana, joten ajokokemusta on myös ”turvarenkaista”.

    #831848 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kuinka se vero sitä melua vaimentaa, tunge ne nastoista säästyneet rahat korviisi melusuojaksi.

    #831882 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu: Voi se olla tässä yksittäisessä tapauksessa niinkin että olisi pitänyt lähteä aikaisemmin että kerkiää aikataulunmukaiseen lastaukseen laivalle.
    Pohjoisen paperi ja sellu lastataan suoraan laivaan niin Veitsiluodon kuin Nuottasaarenkin satamassa. Rullat olivat muistaakseni menossa Etelä-Suomeen, mutta korjatkoon, joka tietää tarkemmin?

    Quu: Mutta aikataulutetussa ketjutetussa joukkoliikenteessä jos yksikin linja myöhästyy on koko paletti sekaisin.
    Nyt puhutaan hiihtobussista Rukalle.

    #831885 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor: Konginkankaan tapauksen tyylinen rajoitinta vasten ajaminen on niin yleistä että suorastaan ihme jos jotain vastaavaa ei tapahdu jossain vaihessa
    Jos joku muukin on lukenut tapahtumaselostuksen, niin korjatkaa, mutta muistelen että rahtari ei ajanut rajoitinta vasten, vaan oli varomattoman lähellä sitä eikä hänellä siten ollut enää riittävästi varaa vetää yhdistelmää suoraksi?

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 289)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.