Etusivu Keskustelu Autot Liikenne 76 onnettomuutta

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  SO2001 02.04.2013 at 22:57.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #239395 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ylinopeuden vitsi onkin siinä, että alemmalla nopeudella ajettu kolari ei ehkä olisi tutkijalautakuntatilastoon päätynyt. Mutta miksi kohdassa 1 on neljä nimikettä kun muissa on yksi?

    #239390 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Kävin läpi Moottori-lehden onnettomuusraportit tammikuusta 2011 toukokuuhun 2011. Tarkoitus oli kerätä tiedot onnettomuuksista koko vuodelta, mutta kesäkuusta alkaen tietoja ei ollut saatavissa.

    Lajittelin onnettomuuksien syyt siten kun ne tulkitsen saatavilla olevien tietojen perusteella. Muilla on todennäköisesti hyvin erilaisia näkemyksiä erityisesti ylinopeuden osuudesta onnettomuuksiin. Ylinopeus on ollut mukana useammassa onnettomuudessa kuin minkä prosenttiluvun olen esittänyt, mutta käsitykseni mukaan ylinopeus ei ole kuitenkaan ollut ratkaiseva syy, vaan todellinen syy on ollut esimerkiksi kuljettajan kunto tai puutteellinen auton hallinta tai jokin muu tekijä. Pelkästään ylinopeutta ajamalla näitä onnettomuuksia ei olisi tapahtunut.

    Ainoastaan yhden tapauksen olen luokitellut ylinopeudesta johtuvaksi. Tässä onnettomuudessa 18-vuotias kuljettaja lähestyi maantien liittymää liukkaassa kelissä ylinopeudella, eikä liittymästä saapunut 19-vuotias kuljettaja osannut ennakoida lähestyvän auton vauhtia vaan ajoi sen eteen. 19-vuotias ohjasi säikähdyksissään lopulta väärälle kaistalle varmistaen näin, että törmäys varmasti tapahtui. Onnettomuustapahtumat liikkeelle pannut syy oli joka tapauksessa se, että 18-vuotias ajoi ”väärässä paikassa, väärissä olosuhteissa ja väärällä hetkellä” ylinopeutta.

    Tutkijalautakunnan analyysi ja suositukset olivat välillä niin vastenmielistä luettavaa, että oli pakko pitää taukoja tietojen tutkimisessa. Palaan tähän ehkä myöhemmin. Tässä ovat tulokset. Aineisto on netissä, joten jokainen voi tehdä oman versionsa.

    1) päihteet, itsemurha, ”ajokunto”, vanhuus -> 33 tapausta (43,4 %)

    2) riittämätön ajoneuvon käsittelytaito -> 13 tapausta (17,1 %)

    3) havaintovirhe -> 13 tapausta (17,1 %)

    4) yleinen varomattomuus -> 6 tapausta (7,9 %)

    5) syy tuntematon -> 4 tapausta (5,3 %)

    6) riskiohitus -> 4 tapausta (5,3 %)

    7) tekninen vika -> yksi tapaus (1,3 %)

    8) hirvikolari -> yksi tapaus (1,3 %)

    9) ylinopeus -> yksi tapaus (1,3 %)

    Osassa ”syy tuntematon” -onnettomuuksista on tapauksen kuvauksen perusteella ehkä kyse ajoneuvon hallinnan menettämisestä huonossa kelissä. Myös keskittyminen muuhun kuin ajamiseen voi olla ainakin yhden onnettomuuden taustalla. Joskus onnettomuuden perimmäinen syy jää epäselväksi.

    http://kuvaton.com/k/Yb2h.jpg

    #239400 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    Mutta miksi kohdassa 1 on neljä nimikettä kun muissa on yksi?

    Yhdistin tapauksia, joissa kuljettaja ei ole ajokunnossa alkoholin, huumeiden, mielenterveyden häiriön, sairauden tai jonkin muun sisäisen syyn takia. Joskus nämä asiat vaikuttavat yhdessä, eli kuljettaja on humalassa ja kärsii mielenterveyden ongelmista ja hautoo itsemurhaa ja saa vielä kohtauksenkin.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.