Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ohittaessa ylinopeutta?

Tämä aihe sisältää 596 vastaukset, 30 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  TeeCee 10.10.2014 at 13:13.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 597)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #260401 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    TM 36:

    Saako ohitustilanteessa ajaa ylinopeutta? Jos saa, niin kuinka paljon?

    Ei nimimerkkiä

    Ei saa. Ohitustilanteessa mitattu ylinopeus ei ole millään tavalla lieventävä asianhaara rangaistuksesta päätettäessä.

    Mitä tekemistä jollakin lieventävällä asianhaaralla on minkään kanssa? Kuka perustelee tekemisiään jollakin lieventävillä asianhaaroilla?

    Miksipä vähän rajoitusta hitaampaa edes olisi syytä edes ohittaa?

    Esimerkiksi siksi, ettei ole mitään järkevää syytä tiputtaa matkanopeuttaan hitaamman tiellä liikkujan vuoksi. Jos paikka ja olosuhteet sallivat rajoitusta suuremman ohitusnopeuden, niin itseäni ei vähempää voisi kiinnostaa Esko ja Ekin mielipiteet tai lieventävät asianhaarat rangaistusta päätettäessä. On vai tilanne ja siihen sopiva nopeus. Tästä puhutaan monesti tilannenopeutena.

    #260407 Ilmoita asiaton viesti

    Poni
    Jäsen

    Ohittaessakaan ei saa rajoitusta ylittää.

    Vastaus on näin yksiselitteinen.

    Niin sanoo laki.

    Asiassa ei ole nokankoputtamista.

    Mutta, todellisuus on aivan toinen.

    Ainakin itse pidän turvallisempana ohitusta, joka tapahtuu nopeasti ja siististi.

    Jopa rajoitetun (n. 85 kmh )auton ohittaminen satasen rajoitusalueella tahtoo mennä aavistuksen ylinopeuden puolelle.

    Ei ole mitään järkeä hinkata tasan satasta, kun vastaan tulee toinen auto.

    Ja ei, en puolusta ylinopeutta. Tarkoitan sitä, että mikäli tulee arviointivirhe ohituksen suhteen, pidän parempana lievää ylinopeutta, kuin törmäystä.

    Toinen asia sitten on, että missä lähtee ohi, millaisesta pelistä ja millaisella nopeuserolla.

    Oikeuttaako ero ohitukseen vai ei, vaihtelee kuljettajan mukaan.

    #260411 Ilmoita asiaton viesti

    TM 36
    Jäsen

    Poni:

    Ohittaessakaan ei saa rajoitusta ylittää.

    Vastaus on näin yksiselitteinen.

    Niin sanoo laki.

    Asiassa ei ole nokankoputtamista.

    Mutta, todellisuus on aivan toinen.

    Ainakin itse pidän turvallisempana ohitusta, joka tapahtuu nopeasti ja siististi.

    Jopa rajoitetun (n. 85 kmh )auton ohittaminen satasen rajoitusalueella tahtoo mennä aavistuksen ylinopeuden puolelle.

    Ei ole mitään järkeä hinkata tasan satasta, kun vastaan tulee toinen auto.

    Ja ei, en puolusta ylinopeutta. Tarkoitan sitä, että mikäli tulee arviointivirhe ohituksen suhteen, pidän parempana lievää ylinopeutta, kuin törmäystä.

    Toinen asia sitten on, että missä lähtee ohi, millaisesta pelistä ja millaisella nopeuserolla.

    Oikeuttaako ero ohitukseen vai ei, vaihtelee kuljettajan mukaan.

    Ponille:

    Aloituksessa en laitannut vielä mukaan sitä miten itse toimin.

    Kysyin kyllä: Kannattaako edes vähän rajoitusta hitaammin ajavaa edes ohittaa? Minun mielestä ei kannata, enkä lähde turhaan ohittelemaan. Sen sijaan selvästi rajoitusta hitaamman voin ohittaa, jos kunnon ohituspaikka löytyy. Kuten aloituksessakin sanoin on ohitus tehtävä reippaasti, selvällä nopeuserolla ohitettavaan. Tällaisessa tapauksessa toki minunkin vauhtini voi mennä pikkusen ylinopeuden puolelle, joten en kyllä itsekään pidä kiinni siitä mitä laki sanoo. Olennaista kuitenkin on, että en lähde ohittamaan likimain rajoitusnopeutta ajavia, jolloin ohitukseen tarvittaisiin selvä ylinopeus. Taidamme toimia aikalailla samoin?

    #260415 Ilmoita asiaton viesti

    Poni
    Jäsen

    Näinhän se on, ei kannata olla turhan herkkä sen ohittamisenkaan kanssa.

    Kyseessä on aina yksittäistapaus ja siten siihen pitääkin suhtautua.

    Ohitusherkkyyteen vaikuttaa monet asiat, kuten jopa oma mieliala.

    Mutta paljon riippuu myös siitä, miten sa mahdollinen ohitettava ajaa, tekeekö ohittamisen helpoksi ym.

    Ohitusherkkyyteen vaikuttaa myös tien profiili, edessä olevan taipaleen määrä, seuraava risteys mistä itse ollaan poistumassa ym.

    Ohitus on AINA riski verrattuna esim. perässä ajamiseen.

    Ohittaminen on kuitenkin aivan laillinen teko.

    Siinä pätee kuitenkin sama kuin ajamiseen yleensäkin, eli jos teet jotain, tee se turvallisesti.

    #260419 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Poni:

    Ainakin itse pidän turvallisempana ohitusta, joka tapahtuu nopeasti ja siististi.

    Jätetään lapselliset äärimmäisyydet pois, kuten 100 km/h nopeudella 98 km/h ajavan ohittaminen vastaantulijan kaistaa käyttäen ja pureskellaan hiukan kommenttiasi.

    Turvallisempana kuin mikä? Vertailumuodon käyttöön kuuluu aina vertailukohdan esittäminen.

    Tottahan nopea ja siisti ohitus on turvallisempi kuin esim. pienen nopeuseron takia liian tiukalle vedetty ohitus. Valitettavan usein tätä asetelmaa keskusteluissa tarjotaan ja sillä yritetään oikeuttaa ylinopeuden käyttö.

    Lähtökohta ei kuitenkaan ole ohituksen nopeus. Lähtökohta on se, että ohitus tehdään riittävän väljässä paikassa. Jos ohittaa mopoauton sijaan rekkaa, tarvitaan enemmän tilaa. Vain tästä on kyse. Kyse ei ole siitä, että ylinopeus tuottaa rajoituksenmukaista nopeutta turvallisemman ohituksen. Samasta syystä tehokas auto ei ole laiskaa turvallisempi. Kuljettajalla on yleensä jonkinlainen käsitys auton suorituskyvystä ja kummasti se vain vaikuttaa ajotapaan. Ei näe vanhalla Hiluxilla tehtävän samanlaisia ohituksia kuin tdi-Audilla (jos näinkin provosoiva esimerkki voidaan sallia).

    Jos ylinopeutta halutaan käyttää ohituksissa, tällöin kyse ei ole turvallisuudesta. Kyse on vain ja ainoastaan kuljettajan halusta ajaa lujempaa kuin muu liikenne lain puitteissa antaisi mahdollisuuden. Tietysti useimmat edelleen tällöin pyrkivät tuo reunaehto huomioiden ajamaan mahdollisimman turvallisesti.

    Ja arviointivirheen sattuessa ei tietenkään ole oleellista, ajaako ohituksessa ylinopeutta vai ei. Silloin on oleellista selviytyä tilanteesta mahdollisimman hyvin. Edes laki ei edellytä noudattamaan tässä tapauksessa nopeusrajoitusta. Sakot voisi kyllä tulla, mutta ne tulisi joka tapauksessa. Todennäköisesti kuljettajaa muistutettaisiin siitä, että muitakin sääntöjä kuin nopeusrajoitus on olemassa.

    #260422 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Herbert:

    Lähtökohta on se, että ohitus tehdään riittävän väljässä paikassa. Jos ohittaa mopoauton sijaan rekkaa, tarvitaan enemmän tilaa. Vain tästä on kyse.

    Tämä lähestyy ehdottamaani päätelmää, että hyvä kiihtyvyys ei ole turvallisuus- vaan ainoastaan mukavuustekijä.

    Mitat täyttävä ohituspaikka löytyy usein rajoituksen noustessa taajaman jälkeen, vaikka ohitettavan ei voikaan luottaa noudattavan velvollisuuttaan olla nostamatta nopeuttaan.

    Tuo on myös paikka, johon pimeässä "väistämätön" ohitus kannattaa lykätä, koska se on tavallisesti hyvin valaistu, eikä edes ohitettavan onnettomat valot estä näkemistä edemmäs.

    #260426 Ilmoita asiaton viesti

    Poni
    Jäsen

    Noh, Herbert. Etkö vieläkään ymmärrä, että en puolustele ylinopeutta?

    Ihan, vaikka sen tähänkin ketjuun olen kirjoittanut.

    Totta helvetissä pitää valita aika, paikka ja käytetty nopeus.

    KAIKKI tekevät niin.

    Jotkut paremmin, jotkut huonommin.

    Tarkoitan, että nopea sujuva ohitus on turvallisempi, kuin pitkään kestävä ohitus.

    Eikä nopeankaan ohituksen tarvitse mennä ylinopeuden puolelle, mikäli nopeusero on riittävä.

    Useimmiten näin ei kuitenkaan ole.

    Ja kun ohi pitää päästä, niin jotenkin suvaitsen tällaisessa tapauksessa lievän ylinopeuden ennemmin, kuin jatkuvan ylinopeuden.

    Pitääkö piirtää?

    Tiedän mitä laki sanoo, kyllä. Se on ehdoton.

    Mutta jos teet virheen, vaikka havaintosellaisen, niin ajatko mieluummin metsään, rekan alle, tai vastaantulevan keulaan, kuin painat kaasua hiukan ylinopeuden puolelle?

    Tämä siis siinä tapauksessa, että omalle kaistalle paluu on jo myöhäistä.

    Tästä voit vängätä maailman tappin, mutta ihmiset tekevät virheitä. Saatat sinäkin sellaisen tehdä.

    Minä olen maltillinen kuljettaja monin tavoin, en ryntää piukkoihin ohituksiin, ainakaan nykyään. Mutta on käynyt niinkin, että normaalilta vaikuttanut ohitus on mennyt pitkäksi ja rutkasti ylinopeuden puolelle, kun ohitettava onkin kiihdyttänyt vauhtiaan.

    #260429 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Poni:

    Ohitusherkkyyteen vaikuttaa monet asiat, kuten jopa oma mieliala.

    Sen lisäksi olen säätänyt aivan tietoisesti ainakin MP, auto, pimeä ja valoisa oletusasetukseni eri kohtiin.

    Jos KAUKOvalot on mukana, ne tekevät pimeässä ajamisesta rauhallisella tiellä niin mukavaa, ettei siitä halua luopua. Mieluummin säätää kaikkea muuta, vaikka cruisea. Nykyisin myös mökillä käynnin aikataulu ja reitti tehdään jonossa ajamista minimoiden.

    Ellen ohita, sitten jää keulan eteen niin paljon tilaa, että siihen mahtuu toisinajatteleva ilman sen kummempaa säätöä. Pimeässä tuo korostuu, koska silloin mukava turvaväli määräytyy kaukovaloista.

    Poni:

    Ohitus on AINA riski verrattuna esim. perässä ajamiseen.

    Ohittaminen on kuitenkin aivan laillinen teko.

    Jos olet oikeassa, niin silloin ohitusten välttämisen ja nopeuden noston riskitasojen laskeminen menee aika mielenkiintoiseksi. Itse teen tuota paitsi saavuttaessani hitaamman, myös ollessani jonon keulilla, mutta puhtaasti kokemuspohjaisella MuTulla.

    Oikeutetun ohituksen lippua ei tosiaan tarvi jonottaa R-kioskilla. Antaa palaa, jos hyvin kulkee, ei ole minulta pois.

    #260433 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Poni:

    Tarkoitan, että nopea sujuva ohitus on turvallisempi, kuin pitkään kestävä ohitus.

    /* KUKKAHATTU ON */

    Ellei mahdu ohittamaan ilman ylinopeutta, ei saa ohittaa.

    Ja jos taas tila riittää lailliseenkin ohitukseen, mitä voitan silloin "säästämällä tilaa" potkimalla kaksi vaihtoa alaspäin, tempaisemalla tupin nurin ja palaamalla omalle kaistalle 170 km/h?

    /* KUKKAHATTU OFF */

    Poni:

    Useimmiten näin ei kuitenkaan ole.

    Ja kun ohi pitää päästä, niin jotenkin suvaitsen tällaisessa tapauksessa lievän ylinopeuden ennemmin, kuin jatkuvan ylinopeuden.

    "Kun ohi pitää päästä" on oma valinta.

    Seuraako tästä, että on lain mukaan sallittua, mutta silti epäkohteliasta ajaa niin hitaasti, että on muiden tien tukkona?

    #260437 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Poni:

    Noh, Herbert. Etkö vieläkään ymmärrä, että en puolustele ylinopeutta?

    Ymmärrän, ei siitä ole kyse. Totesin vain että ohitukseen liittyviä asioita vaan tarkastellaan epäjohdonmukaisesti.

    Mutta jos teet virheen, vaikka havaintosellaisen, niin ajatko mieluummin metsään, rekan alle, tai vastaantulevan keulaan, kuin painat kaasua hiukan ylinopeuden puolelle?

    Tämä siis siinä tapauksessa, että omalle kaistalle paluu on jo myöhäistä.

    Ajan mieluimmin metsään. Painatko sinä kaasua?

    #260442 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Eiköhän ohituksessa ole lähtökohtaisesri jotain pielessä, jos rajoitusta merkittävästi joutuu ylittämään. Joko koko ohitus on tarpeeton tai sitten se on tehty aivan liian pienellä marginaalilla vastaantulijoihin nähden.

    #260445 Ilmoita asiaton viesti

    kutvonen
    Jäsen

    TM 36


    Mielestäni ohitus on tehtävä sutjakkaasti eli ohittajalla on oltava selvästi enemmän vauhtia kuin ohitettavalla. Eikö niin?

    Mielestäni asia ei ole näin yksioikoinen; jos lääniä riittää niin pienempikin nopeusero on ok.

    Oma käytäntöni on, että voin ohittaa vain jos uskon ohituksen sujuvan ilman nopeusrajoituksen rikkomista. Ohitukseen lähdettyäni en oikeastaan koskaan vilkaise nopeusmittaria ennen paluuta omalle kaistalleni. Useasti nopeus on vilahtanut laittoman puolelle, mistä yritän ammentaa oppia seuraavia ohituksia harkitessani.

    #260448 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Jos moottoritien, ohituskaistatien ja monikaistaisen tien ohitukset jätetään pois laskuista, tieliikennelakia noudattava (esimerkiksi TeeCee) tekee vuodessa vähemmän ohituksia kuin ylinopeutta ajava viikossa. Syy on se, että tilaisuuksia lailliseen ohitukseen tulee harvoin. Ja kun sellainen esimerkiksi rekan perässä ajettaessa lopulta tulee, väliin on kenties ehtinyt tulla jo muita ohittajia. Joten se siitä ohituksesta.

    Tekemistäni ohituksista laillisia taitaa olla korkeintaan yksi promille, mutta en anna sen haitata. Kun tulee ohitustilaisuus, painan kaasua enkä mieti lainsäädäntöä. Hidastan nopeutta, kun ohitus on tehty. Jos on huono tuuri, ja ajokortti menee ohitustilanteen ylinopeudesta, niin silloin on huono tuuri. Joskus onni potkii, joskus joku muu.

    Huomattavan monet ohituskaistaohituksetkin ovat laittomia. Ohitettavat nimittäin lisäävät vauhtiaan jopa enemmän kuin miten paljon nopeusrajoituksen sallima vauhti nousee. Ennen kaistaa ajetaan satasen alueella yhdeksää kymppiä, ja kaistalla kiihdytetään vauhti sataankymmeneen ja ylikin.

    Seuraavassa on alle puolentoista minuutin mittainen "ohitusvideo", jonka linkin annoin jo kerran. Liittyy tavallaan aiheeseen.

    http://youtu.be/EOaq9n9DQ1A

    #260452 Ilmoita asiaton viesti

    TM 36
    Jäsen

    kutvonen:

    TM 36


    Mielestäni ohitus on tehtävä sutjakkaasti eli ohittajalla on oltava selvästi enemmän vauhtia kuin ohitettavalla. Eikö niin?

    Mielestäni asia ei ole näin yksioikoinen; jos lääniä riittää niin pienempikin nopeusero on ok.

    Oma käytäntöni on, että voin ohittaa vain jos uskon ohituksen sujuvan ilman nopeusrajoituksen rikkomista. Ohitukseen lähdettyäni en oikeastaan koskaan vilkaise nopeusmittaria ennen paluuta omalle kaistalleni. Useasti nopeus on vilahtanut laittoman puolelle, mistä yritän ammentaa oppia seuraavia ohituksia harkitessani.

    Hyvä! Pienempikin nopeusero riittää tollasessa tilanteessa. Ja mitä omaan käytäntöösi tulee niin ohittanet vain selvästi rajoitusta hitaammin ajavia. Niin teen minäkin. Eihän ole mieltä ohittaa hyvää vauhtia – likimain rajoitusta ajavia. Likimain rajoitusta ajavien ohittamiseen tarvitaan selvää ylinopeutta ja tällaista harrastavat pyrkivät yleensäkin ajamaan tarkoituksella selvää ylinopeutta. Vastuutonta touhua. Ihan yhtä vastuutonta kuin pikku kännissä ajaminen?

    Miksi sanoin näin (kysymysmerkin liittäen)? Ihan siksi, että monet eivät ymmärrä liian suurien nopeuksien tuomaa riskiä, mutta hyvinkin ymmärtävät sen, että kännissä ajaminen ei liikenneturvallisuutta paranna.

    #260458 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    TM 36:

    monet eivät ymmärrä liian suurien nopeuksien tuomaa riskiä, mutta hyvinkin ymmärtävät sen, että kännissä ajaminen ei liikenneturvallisuutta paranna.

    Analogiasi on mielenkiintoinen. Törkeän suuren ylinopeuden ja törkeän suuren humalan riskiä ei kiistäne kukaan.

    Hyvin pienen humalatilan, enintään 0.2 promillen tasolla on todettu parantavan suorituskykyä tarkkuutta vaativassa tehtävässä. Siksi alkoholi on kielletty mm. ampumakilpailujen säännöissä. Ei turvamääräyksenä, vaan epäreilusti suorituskykyä parantavana doping-aineena.

    Täsmennätkö mitä halusit sanoa pienestä ylinopeudesta?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 597)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.