Etusivu Keskustelu Autot Liikenne EU: Kaikkiin autoihin nopeuden rajoittimet

Tämä aihe sisältää 48 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  AkiK 23.09.2013 at 18:04.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 49)
  • Julkaisija

Jorma L
    Osallistuja (Participant)

Ei ole pelkoa toteutumisesta. Saksan autoteollisuus on sen verran poliittisesti valveutunut, että jo olemassaoleva max. nopeus todetaan riittäväksi. Saksassahan on jo autojen max. nopeus rajoitettu, 250km/h.

Englannissa taas ajetaan sen verran ruuhkaisilla teillä että vain tiettyihin aikoihin vuorokaudesta voisi edes kuvitella ajavansa yli 70mph.

#258844 Ilmoita asiaton viesti

Herbert

Kysymys on kustannuksista ja saavutetuista hyödyistä. Periaatteessa minulla ei ole mitään sitä vastaan, että autoni ei kulje esim. 130 km/h lujempaa.

#258845 Ilmoita asiaton viesti

Jorma L

Herbert:

Kysymys on kustannuksista ja saavutetuista hyödyistä. Periaatteessa minulla ei ole mitään sitä vastaan, että autoni ei kulje esim. 130 km/h lujempaa.

Sama varmaan kaikilla mutta onhan tuo 130km/h ihan hulppeaa menoa jossain taajamassa tai kaupungissa jos rajoitus tehdään turvallisuuden nimissä …

Kun saadaan se satelliittivalvonta joskus valmiiksi, ehkä auton max nopeutta voisi säätää tiekohtaisesti. Olen tutustunut liikenteeseen Kiinassa ja täällä on esim. kolmikaistaisella moottoritiellä sekä minimi- että maksiminopeusrajoitukset. 130km/h kaistalla ei saa ajaa 100 km/h hiljempaa ilman syytä (ruuhka tms.).

#258847 Ilmoita asiaton viesti

TM 36
    Jäsen

Jorma L:

Kun saadaan se satelliittivalvonta joskus valmiiksi, ehkä auton max nopeutta voisi säätää tiekohtaisesti.

Nytkin tarvitaan vain kännykkä kertomaan nopeuden ja huomauttamaan ylinopeudesta. Ihan yhtä hyvin voidaan suurin nopeus säätää rajoituksen mukaan. Joko niin, että kuski voi tarvittaessa kuitenkin ajaa nopeammin (esim vaaratilanne ohituksessa) tai niin , ettei auto voi mennä rajoitusta kovempaa. Tällaiseia laitteita on jo olemassa ja varmaasti voitaisiin laittaa vaikka tänään uusiin autoihin. Ongelma lienee siinä, että kaikkia rajoituksia ei ole saatu kuntoon, jotta niitä voitaisiin sateliittia käyttäen hyödyntää.

Toinen mahdollisuus on laittaa autoon kamera, joka lukee rajoitukset. Sekin tekniikka on olemassa ja voitaisiin laittaa säätämään auton nopeutta.

"..new cars would be fitted with cameras that could read road speed limit signs and automatically apply the brakes when this is exceeded." (The Telegraph, linkki aloituksessa).

Kustannuksia toki tulee, mutta hyöty on ilmeisesti moninkertainen (monikymmenkertainen)?

#258849 Ilmoita asiaton viesti

Poni
    Jäsen

Herbert:

Aivan, en koe minäkään tarpeelliseksi Suomessa ajaa kovempaa.

Mutta entä sitten, kun mennään jonnekin muualle, jossa rajoitukset poikkeavat suomalaisista ja tietkin ovat parempikuntoisia ja toisinaan sallivat hyvinkin reippaan ajamisen?

Järjestelmän pitää vähintäänkin hyväksyä tietty toleranssi,sekä ymmärtää liikenneympäristö.

Eikös Nousevan auringon maassa ole joku vastaava?

Näin käsitin yhdestä Top Gearin jaksosta, jossa Jeremy ajoi radalle, jolloin myös auton rajoitin ymmärsi olla toimimatta.

#258851 Ilmoita asiaton viesti

TM 36
    Jäsen

Poni:

Herbert:

Aivan, en koe minäkään tarpeelliseksi Suomessa ajaa kovempaa.

Enpä koe itsekkään tarpeelliseksi ajaa kovempaa.

EU:n esittää, että kaikkiin uusiin autohin laitettaisiin tekniikka, joka säätää nopeuden korkeintaan rajoitusnopeuteen – ei siis sellaista rajoitusta, että korkein olisi esim. 130 km/h.

Minusta se olisi ihan OK. Miksi pitäisi ajaa rajoitusta nopeammin? Ihan hyvin olen nytkin joka paikkaan ehtinyt, kun olen ajanut noin rajoitusnopeutta.

#258853 Ilmoita asiaton viesti

Poni
    Jäsen

Ajaminen on asennekysymys, niinkuin melkein mikä tahansa muukin asia, tai siihen suhtautuminen.

Minua kuitenkin rassaa se holhousmentaliteetti.

PAKOTETAAN kaikki toimimaan samalla tavalla.

Ok, turvallisuutta tavoitellaan, mutta mielestäni tapa ei ole oikea.

Nykyisin rajoituksen ylitys on erittäin harvinainen tapahtuma minun ajaessani, eikä silloinkaan puhuta kuin alamäen parista pykälästä, tai ehkä pahimmillaan ohitustilanteessa. Jujuu, tiedän, ei saa ohittaessakaan…

Mutta, vastustan silti tuota pakkorajoittamista.

Syy on ennemmin psyykkinen, kuin todelliseen "tarpeeseen" perustuva.

#258857 Ilmoita asiaton viesti

TM 36
    Jäsen

Poni:

Nykyisin rajoituksen ylitys on erittäin harvinainen tapahtuma minun ajaessani, eikä silloinkaan puhuta kuin alamäen parista pykälästä, tai ehkä pahimmillaan ohitustilanteessa. Jujuu, tiedän, ei saa ohittaessakaan…

Mutta, vastustan silti tuota pakkorajoittamista.

Syy on ennemmin psyykkinen, kuin todelliseen "tarpeeseen" perustuva.

Ihan sama omalla kohdallani. ylinopeuden puolelle menee lähinnä alamäessä tai joskus harvoin ohittaessani.

Kuitenkin ylinopeudet ovat todellinen ongelma: niitä ajetaan paljon ja ne ovat ihan keskeinen tekijä vakavissa liikenneonnerttomuuksissa (onnettomuuksien syynä ja seurauksien pahentajana). Koulutuksella ja valistuksella saadaan osa kuskeista noudattamaan (paremmin) rajoituksia, mutta vain osa. Tietysti on muitakin keinoja kuten valvonnan lisääminen, sakotusrajan alentaminen ja sakkojen korottaminen.

Voisiko ajatella myönteisesti – ei siis pakkorajoituksena? Laite, joka säätää auton nopeuden korkeintaan rajoitukseen onkin tervetullut uutuus autohin. Ajaminen helpottuu, kun ei tarvitse katsella rajoituksia ja turvallisuus teillä paranee. Kokeiluissa tällainen laite on saanut varsin myönteisen vastaanoton, joten miksei myös laajemmin.

#258861 Ilmoita asiaton viesti

Kuukeri

Jos on vapaaehtoinen systeemi, niin OK. Te saisitte ajaa rajoitettuina ja minä ilman. Vakuutusyhtiö voisi kannustavana eleenä tarjota tikkarin jokaiselle tiestömme sankarille.

Pakkoa voisi käyttää törkeitä liikennerikkomuksia pari kappaletta keränneiden urpojen tapauksissa. Niillähän voisi pakko-ostattaa näitä muitakin turvakilkkeitä, kuten alkolukko, kepsi ja tallentava kamera.

#258864 Ilmoita asiaton viesti

TM 36
    Jäsen

Kuukeri:

Jos on vapaaehtoinen systeemi, niin OK. Te saisitte ajaa rajoitettuina ja minä ilman. Vakuutusyhtiö voisi kannustavana eleenä tarjota tikkarin jokaiselle tiestömme sankarille.

Pakkoa voisi käyttää törkeitä liikennerikkomuksia pari kappaletta keränneiden urpojen tapauksissa. Niillähän voisi pakko-ostattaa näitä muitakin turvakilkkeitä, kuten alkolukko, kepsi ja tallentava kamera.

Joopa joo… Minä osaan ajaa… muut ongelma.

No jos kuitenkin otettaisiin "urpot". Kolme sakkoa tai huomautuslappu ylinopeudesta voisi olla ihan hyvä syy asennuttaa vehje, joka säätää nopeuden korkeintaan rajoitukseen. Jos ei osaa ajaa niinkuin liikenteessä pitäisi niin siiten tukea tai ajot loppu. Sama alkolukon kanssa.

Näin mentäisiin taas negatiivisen kautta… rajoittaa, rajoittaa, rajoittaa…

Miksei voisi ajetella, että tällainen tekniikka on tavoiteltavaa, selvä parannus, kuten moni muukin autohin tullut "etu"?

Seuraavassa mielenkiintoista asiaa aiheeseen liittyen: http://www.etsc.eu/documents/ISA%20Myths.pdf

Tässä toinen artikkeli EU:n esityksestä: http://eandt.theiet.org/news/2013/sep/speed-limiters.cfm

#258866 Ilmoita asiaton viesti

Poni
    Jäsen

Siirryin puoli vuotta sitten Volvosta VAG-konsernin halpisautoon.

Autossani on mahdollista säätää nopeus, joka ylittyessään antaa äänimerkin.

Volvossa ei vastaavaa ollut, halpis-Skodassa on.

Tuo ei tosin ole kovin nopea säädettävä, joten jatkuva rajoitusten vaihtuminen tuottaa lisätyötä ajamiseen.

Tämä on yksi Suomen vitsaus. Tikkareita pitää kylvää muutaman sadan metrin välein.

Tähänkin joku roti.

Olen oikeastaan koko yli 30 v. "ajourani" aikana ollut sitä mieltä, että helpointa olisi antaa rajoitustieto auton mittaristoon. Silloin "vahingossa" ei tulisi ylityksiä. Radiotietoja oli käytettävissä jo 70-luvulla, joten ajatelkaa, mitä mahdollisuuksia olisi käytettävissä, mikäli asioita oltaisiin ajettu eteenpäin aikaa sitten.

Edelleen olen vankasti pakottamista vastaan.

Järjestälmä voisi olla sellainen, että sen pystyy hätätilanteessa ohittamaan.

#258869 Ilmoita asiaton viesti

NHB

Poni:

Olen oikeastaan koko yli 30 v. "ajourani" aikana ollut sitä mieltä, että helpointa olisi antaa rajoitustieto auton mittaristoon. Silloin "vahingossa" ei tulisi ylityksiä.

Kyllä tuon toiminnon saa Skodaankin.

#258872 Ilmoita asiaton viesti

TM 36
    Jäsen

Poni:

…Autossani on mahdollista säätää nopeus, joka ylittyessään antaa äänimerkin.

Tuo ei tosin ole kovin nopea säädettävä, joten jatkuva rajoitusten vaihtuminen tuottaa lisätyötä ajamiseen.

Järjestälmä voisi olla sellainen, että sen pystyy hätätilanteessa ohittamaan.

Miksi se nopeus pitäisi itse säätää? Jopa nykyiset kännykätkin antavat tiedon nopeusrajoituksesta ja sen ylittyessä tulee äänimerkki.

Kun puhutaan näistä "nopeusavustajista" on englanninkielisen termin lyhenne ISA, pidemmin Intelligent Speed Assistance tai Intelligent Speed Adaptation. Eli puhutaan nopeuden valinnan älykkäästä avustajasta tai nopeuden älykkäästä rajoitukseen sovittajasta.

ISA-laitteistot voidaan jakaa kolmeen tyyppiin a) niihin, jotka ilmoittavat kulloisenkin nopeusrajoituksen (Advisory ISA), b) niihin, jotka varoittavat, jos nopeus menee yli rajoituksen (Supportive ISA)ja c) niihin, jotka rajoittavat nopeuden rajoituksen puitteisiin (Interventing ISA). Tuossa edellä mainitsemassani ETSC:n julkaisussa sanottiin, että kaikki nykyisin kokeiluissa ja käytössä olevat rajoittavat ISA:t ovat sellaisia, jotka pystytään tarvittaessa ohittamaan. Juuri sellaisia kuin katsoit tarpeen olevan.

#258875 Ilmoita asiaton viesti

harjis

Miksei henkilöautoissa voisi olla rajoitinta, kun se toimii kuorma-autoissakin. Suomessa riittää aivan hyvin, kun auto kulkee 120km/h. Kuorma-autoissa rajoittimella ei ollut vaikutusta liikenneturvallisuuteen, mutta henkilöautoissa taatusti olisi.

#258878 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Jäsen

Kuukeri:

Mietimme samaa alkukesästä, kun perheen nuorimman motoristin kortti kasvoi rajoittamattomaan A-luokkaan. Hänen pyöränsä 25 kW tehonrajoitus poistettiin ja pyörä katsastettiin takaisin tehtaan spekseihin täydelle 72 kW teholle.

Vaikutelma ensimmäiseltä koeajolta oli yllättävä "ei tää muuttunu yhtään".

Ylävireinen kierroskone pääsee liikenteen seassa tehokierroksilleen vain ykkösvaihteella. Totta kai kolminkertainen teho jo tuntuu, mutta yllättävän vähän.

Tulimme siihen tulokseen, että jos rajoitetun mopon halvemman vakuutuksen saisi pitää sellaisen nopeudenrajoittimen turvin, joka sallii vain kolmasosateholla saavutettavan huippunopeuden, niin se kelpaisi vapaaehtoisena meille.

Paremman kiihtyvyyden ja ratapäivien vuoksi kaasutinmoottoriin asennettava mekaaninen rajoitus jäi kuitenkin asentamatta takaisin. Mutta elektroninen nopeuden rajoitin täysitehoisen moottorin kanssa kelpaisi kyllä, jos sillä saa vaikkapa 10% pois vakuutusmaksuista. Ottaisin sellaisen myös omaan pyörääni ja autooni oikein mielelläni.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 49)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.