Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 643 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 27.09.2018 at 13:53.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 644)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #264658 Ilmoita asiaton viesti

    p128194
    Jäsen

    Sähköavusteisella fillarilla ei tulisi niin kovin hikikään… Täällä meilläpäin (Tre) tuntuu liikkuvan myös ihan itsestään (avustamatta) liikkuvia kaksipyöräisiä potkupyöriä ja fillareita kevyen liikenteen väylillä ympärivuotisesti. Viimeksi maanantaina näin jonkun ajavan fillarilla täysin polkematta. Jossain sivistysmaissa nuo saattaa olla laillisiakin, mutta meillä tuskin. Keskieuroopassa sähköavusteinen fillari saa kai kulkea 35 km/h ennen sähkömoottorin poiskytkeytymistä. Tuollaisella voisi ajella jo vähän pitempiäkin matkoja.

    #264660 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Viime päivien pakkastenkin (n. -15 astetta) aikaan pyöriä näkyy yllättävän paljon ja kalusto vaihtelee kalliista maastureista ihan peruspyöriin. Jos matkojen pituudet ovat kohtuullisia, on taas yksi syy, eli pakkanen, vähemmän olla pyöräilemättä.

    TM ajoi sähköpyörällä 1000 km:n käyttötestin. Se on julkaistu numerossa 17/2013. Testin perusteella sähköavusteinen pyörä vaikuttaa erittäin käyttökelpoiselta juuri siksi, että sillä välttää suihkurumban.

    Avustus kytkeytyy 25 km/h nopeudessa pois, mutta eiköhän tuo kaupungissa riitä.

    #264662 Ilmoita asiaton viesti

    maavara
    Jäsen

    Nykyisessä työttömyystilanteessa eduskunnan pitäisi taksien sijaan suosia riksoja. Saataisiin Helsingin keskustaan ennenpitkää omat riksakaistat (kremlin tyyliiin).

    #264664 Ilmoita asiaton viesti

    Ehdotankin, että LVM heräisi asian tiimoilta ja kannustaisi esim. ministeri Kyllöstä vastaavaan vaihtamalla taksisetelit virkapyörään. Talvella toki nastarenkain varustettuna. Tavanomaiset asiointimatkat kaupungissa pitäisi sujua Merjan ikäiseltä kaverilta hyvinkin helposti. Autoon verrattuna jopa kilpailukykyisellä nopeudella.

    Heheee…kerrankin olen Herbertin kanssa tismalleen samaa mieltä! :laugh: Pyöräily ei olisi kyllöselle pahitteeksi muutenkaan.

    #264667 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Niinpä, vai eikö Suomen liikenneministeriltä onnistu sama kuin Tanskan Itävallan suurlähettiläältä. Suomalaisia johdetaan edestä, ei selän takaa karjumalla.

    Aihetta googletellessani löysin kiinnostavan julkaisun: Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallinen strategia 2020

    http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=1551287&name=DLFE-11957.pdf&title=Ohjelmia%20ja%20strategioita%204-2011_K%C3%A4velyn%20ja%20py%C3%B6r%C3%A4ilyn%20strategia%202020

    Tavoitteena on nostaa kevyenliikenteen osuutta 20% ja vastaavasti vähentää autolla tehtävien lyhyiden matkojen määrää. Tuo perustuu Anu Vehviläisen kaudella laadittuun liikennepoliittiseen selontekoon. Toivottavasti Merja muistaa ajaa asioita muutenkin kuin pyrkimyksillään vähentää autoilua verorasitusta kasvattamalla. Kysehän on pyrkimyksestä edistää pyöräilyä, ei hankaloittaa autoilua. Vain tällä tavalla saadaan aikaan kansantaloudellista hyltyä.

    #264668 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Herbert:

    Niinpä, vai eikö Suomen liikenneministeriltä onnistu sama kuin Tanskan Itävallan suurlähettiläältä. Suomalaisia johdetaan edestä, ei selän takaa karjumalla.

    Pyöräily voisi olla terveyden kannalta ihan hyvä monellekin suomalaiselle päättäjälle…näyttää tuo ylipaino vaivaavan aika laaja-alaisesti päättäjäkuntaa.

    Mutta jos niiden esimerkin mukaan mentäisiin, niin taksilla sitten. :laugh:

    #264670 Ilmoita asiaton viesti

    p128194
    Jäsen

    Kävinpä kokeeksi fillaroimassa ihan lihasvoimalla toimivalla munamankelilla. Lämpötila -20C oman mittarin mukaan, tuulta ei juuri lainkaan. Muuten tarkeni yllättävänkin hyvin mutta satula tuntuu ikävän kovalta ja kylmältä näillä keleillä. Loppumatkasta (2 x 6 km) alkoi varpaat olla jo aika jäässä. Uudehkot Jalaksen maiharit oli käytössä.

    Yläkroppa tarkeni vähän liiankin hyvin ylämäkiin puuskuttaessa ja alamäessä 35 km/h tuntui siltä kuin ei olisi takkia ollenkaan. Kerrospukeutumista harrastin kyllä, mutta 3 paitaa toppatakin alla oli sittenkin ehkä vähän liikaa. Jokin tuulenpitävä mutta hengittävä ulkoilutakki olisi tarpeen, mutta niiden hinnat eivät ole koskaan oikein olleet kohdallaan.

    Nyt on niin vähän lunta, että sähköistä avustusta ei olisi kaivannut kuin ylämäissä. Muuten on mielestäni tarpeellista polkeakin, sillä pelkästään istumalla pyörän selässä tulisi varmasti tarpeen pukea päälle vieläkin enemmän. Normaalissa talvikelissä sähköisestä avustuksesta olisi apua enemmänkin, sillä auraamattomalla kevyenliikenteenväylällä eteneminen käy voimille ihan tasaisessakin maastossa.

    Omassa fillarissa ei oikein tahtoneet vaihteet vaihtua alkumatkasta ja mittarin toiminta oli lievästi sanoen kohmeista. Vaihteistön ongelmista selvinnee huollattamalla. Sähkön riittävyys mietityttää enemmän. Ainakin puhelimen litiumakku menee pakkasella todella nopeasti tyhjäksi. Miten mahtaa käydä sähköpyörän akulle? Sen joutunee ottamaan esim. työpäivän ajaksi sisälle eikä laturia todennäköisesti ole saatavilla kuin kotosalla. Jos kesäkelissä toimintamatka on 50 km, niin paljonko se on 20 asteen pakkasessa?

    #264672 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Jäsen

    AkiK: ” Pyöräily voisi olla terveyden kannalta ihan hyvä monellekin suomalaiselle päättäjälle…näyttää tuo ylipaino vaivaavan aika laaja-alaisesti päättäjäkuntaa.”



    Kokemusteni mukaan pyöräily ei ole hyväksi terveydelle. Se kohentaa kuntoa, mutta terveys on siinä isommassa vaarassa kuin autolla ajaessa. Autoilijat kyllä katselevat kiitettävästi ympärilleen, mutta useimmat näyttävät rekisteröivän vain sellaisia asioita joita heidän itsensä pitää pelätä, eli muita autoja. Esimerkiksi suojatien yli oikealle kääntyvistä moni ei katso oikealle ollenkaan, koska eihän sieltä voi tulla autoa.

    Kerran eräs kuski pysähtyi suojatien eteen ja oikein kurottautui istuimellaan nähdäkseen ohitseni onko autoja tulossa, ja kun ei ollut, ajoi päälleni. Kerran väistämisvelvollinen kuorma-auto katseli minun suunnastani tulevia autoja ja liu’utteli samalla hissukseen autonsa peittämään koko suojatien. Taakse tuli henkilöauto niin lähelle että sieltäkään ei kannattanut lähteä kiertämään. Siinä seistessä oli aikaa tavata kuorma-auton kylkeen maalattua tekstiä ”AUTOKOULU”. Kuskina keski-ikäinen mies, kello puoli kahdeksan aamulla, joten todennäköisesti ratissa oli autokoulun opettaja.

    Siitä olen samaa mieltä että painonpudotukseen pyöräily on omiaan. Siinä on hyvät mahdollisuudet päästä kerralla eroon kokonaisesta painavasta raajasta. Riittää että olettaa auton pysähtymisen suojatien eteen ja katsekontaktin kuskin kanssa merkitsevän, että hän aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.

    #264674 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    TeeCee:

    Kokemusteni mukaan pyöräily ei ole hyväksi terveydelle. Se kohentaa kuntoa, mutta terveys on siinä isommassa vaarassa kuin autolla ajaessa. Autoilijat kyllä katselevat kiitettävästi ympärilleen, mutta useimmat näyttävät rekisteröivän vain sellaisia asioita joita heidän itsensä pitää pelätä, eli muita autoja. Esimerkiksi suojatien yli oikealle kääntyvistä moni ei katso oikealle ollenkaan, koska eihän sieltä voi tulla autoa.

    Siitä olen samaa mieltä että painonpudotukseen pyöräily on omiaan. Siinä on hyvät mahdollisuudet päästä kerralla eroon kokonaisesta painavasta raajasta. Riittää että olettaa auton pysähtymisen suojatien eteen ja katsekontaktin kuskin kanssa merkitsevän, että hän aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.

    Ymmärrän kyllä tuon pointin, suhtautuminen pyöräilijöihin on heikkoa. Siinä on kyllä oman kokemuksen mukaan aika paljon alueellisia erojakin. Ja aina pyöräilijä jää toiseksi jos auto ajaa päälle.

    Kyse tuossa on liikennekulttuurista ja sääntöjen noudattamisesta mutta myös pyöräilyn määrästä. Kulttuuria ja sääntöjen noudattamista voi tässä tapauksessa kehittää varsin helposti (kuten myös jalankulkijoihin kohdistuvaa, esimerkiksi käy vaikka Ruotsi). Kulttuuri myös muuttuu sitä mukaa kun pyöräily lisääntyy. Kun pyöriä on enemmän, ne on vaan pakko ottaa huomioon ja kun useampi ajaa pyörällä niin sellaisella liikkumisesta on myös enemmän omaa kokemusta.

    Itse olen elämäni aikana ajanut paljon pyörällä ja autolla ja kummallakin välineellä päälleni on kerran ajettu. Autolla ajaessa perään ja pyörällä kolmion takaa päälle. Kummassakaan ei käynyt kummemmin.

    Painonpudotuksesta ja terveydestä sen verran, että pyöräily on joistakin vaaroistaan huolimatta hyvin terveellistä. Sen hyödyt kansanterveydelle ovat moninkertaisia verrattuna mahdollisiin onnettomuuksiin. Ja vaikka en kannatakaan pakollista kypäränkäyttöä, suosittelen sitä kaikille. Sillä käytännössä minimoi lähes olemattomaksi mahdollisuuden menehtyä pyörällä ajaessa.

    #264675 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    p128194:


    Sähkön riittävyys mietityttää enemmän. Ainakin puhelimen

    litiumakku menee pakkasella todella nopeasti tyhjäksi. Miten mahtaa käydä sähköpyörän akulle? Sen joutunee ottamaan esim. työpäivän ajaksi sisälle eikä laturia todennäköisesti ole saatavilla kuin kotosalla. Jos kesäkelissä toimintamatka on 50 km, niin paljonko se on 20 asteen pakkasessa?

    Kyllä tuo akun toiminta on olematonta jos sähköfillari seisoo -20 asteen pakkasessa. Sen sijaan, jos lähtee liikkeelle siten että pyörä on ollut lämpimässä varastossa ero normaalikeliin pienenee lyhyemmillä muutamien kymmenien minuuttien matkoilla aika vähäiseksi.

    #264677 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    p128194:

    Kävinpä kokeeksi fillaroimassa ihan lihasvoimalla toimivalla munamankelilla. Lämpötila -20C oman mittarin mukaan, tuulta ei juuri lainkaan. Muuten tarkeni yllättävänkin hyvin mutta satula tuntuu ikävän kovalta ja kylmältä näillä keleillä. Loppumatkasta (2 x 6 km) alkoi varpaat olla jo aika jäässä. Uudehkot Jalaksen maiharit oli käytössä.

    -10 astetta, eikä minkäänlaisia ongelmia pukeutumisen suhteen. Vain vaihteet toimivat tahmeasti ja renkaatkin tuntuvat rullaavan heikosti verrattuna nollakeliin. Mutta nämä ovat kai huollon puutteesta johtuvia ongelmia.

    Sähköpyöräilyyn liittyen akun varauksen ongelma on kai pieni. Nappaa akun mukaan esim. työpaikalla, jolloin se säilyy lämpimässä.

    #264679 Ilmoita asiaton viesti

    AkiK
    Jäsen

    Herbert:


    -10 astetta, eikä minkäänlaisia ongelmia pukeutumisen suhteen. Vain vaihteet toimivat tahmeasti ja renkaatkin tuntuvat rullaavan heikosti verrattuna nollakeliin. Mutta nämä ovat kai huollon puutteesta johtuvia ongelmia.

    Sähköpyöräilyyn liittyen akun varauksen ongelma on kai pieni. Nappaa akun mukaan esim. työpaikalla, jolloin se säilyy lämpimässä.

    Joo, kyllä ne fillaroinnin suurimmat esteet löytyy yleensä peiliin katsomalla.

    #264681 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Edellä linkittämässäni ohjelmassa kiinnitetään huomiota tuohon asiaan. Strategia vuoteen 2020 pyrkii lisäämään motivaatiota pyöräilyyn:

    Periaatetasolla kävelyä ja pyöräilyä arvostetaan tällä hetkellä niin päättäjien kuin kansalaistenkin keskuudessa. Arvostus ei kuitenkaan konkretisoidu riittävästi kulkutapavalintoja ohjaavissa toimissa, suunnitelmissa ja säännöksissä, eri kulkutavoille osoitetussa julkisessa rahoituksessa eikä ihmisten kulkutapavalinnoissa. Myös muut toimijat, kuten työnantajat, liike-elämä ja media tulee saada mukaan lihasvoimin liikkumisen kannustajiksi.

    Liikkumisvalintoihin voidaan vaikuttaa usealla eri tavalla. Kansalaisille on luotava riittävät mahdollisuudet kävellä ja pyöräillä sekä huolehdittava siitä, että tätä mahdollisuutta myös käytetään. Usein henkilöauto valitaan kulkuvälineeksi tottumuksen vuoksi silloinkin, kun omin voimin liikkumiselle olisi hyvät edellytykset.

    Haastavinta on saada aikaan muutos. Omakohtainen kävelyn ja pyöräilyn lisääminen liikkumisessa merkitsee monien ihmisten kohdalla muutosta totuttuihin liikkumistapoihin, asenteisiin ja elämäntapoihin. Hyvän liikkumisympäristön lisäksi kannustimia jalan ja pyörällä liikkumiseen ovat liikunnan saaminen ja terveyden paraneminen, liikkumisen tarjoama virkistys, elämykset ja sosiaaliset suhteet sekä myös ympäristötietoisuus. Kun lihasvoimin liikkuminen on tullut tavaksi, sitä ei tarvitse erikseen valita tai erityisesti perustella.

    Kävely ja pyöräily sopivat lähes kaikille ihmisryhmille ja ikäryhmille sekä monenlaisiin arkielämän matkoihin. Tavoiteltujen kulkutapamuutosten toteutuminen edellyttää, että kävelyä ja pyöräilyä lisäävät etenkin ne aktiivi-ikäiset aikuiset, jotka tekevät nykyisin suurimman osan henkilöautomatkoista. Vanhemmat ikäryhmät tekevät jo nyt keskimääräistä useammin matkojaan kävellen. Haasteena on kuitenkin se, että tulevat ikääntyneet ovat nykyistä autoistuneempia ja tottuneempia käyttämään autoa lyhyilläkin matkoilla. Lapset ja nuoret kulkevat nykyisin noin puolet matkoistaan jalan tai pyörällä. On arvokas asia, että Suomessa suurin osa lapsista voi itse kävellä tai pyöräillä kouluun ja harrasteisiin sekä liikkua omatoimisesti lähiympäristössään. Kehityksen suunta on kuitenkin huolestuttava. Lasten kuljettaminen kouluun ja harrasteisiin lisääntyy, kasvava osa nuorisosta kulkee polkupyörän sijasta mopolla ja yhä useampi lapsi ja nuori liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Jotta enemmistö lasten ja nuorten matkoista tehtäisiin jatkossakin jalan tai pyörällä, tarvitaan yhteistyötä ja asennemuokkausta mm. koulutoimen ja järjestösektorin kanssa.

    #264684 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Hieno tavoite. Siitä kuitenkin puuttuu toteutuksen keinot ja vastuut. Ainoa toteutuva asia taitaa olla se, että tilanteen kehittymistä tullaan seuraamaan eli saadaan jälleen avata uusi kustannuspaikka valtion hallintoa paisuttamaan. Siihen, miten ihmisten motivaatio pyöräilyä kohtaan saadaan kasvuun, ei ohjelmassa ole esitetty keinoja. Kansalaisile on luotavat mahdollisuudet kävellä ja pyöräillä, mutta motivaatiosta puhuttaessa nykytilanteessakin on varaa lisätä kävelyä ja pyöräilyä. Pyöräteiden rakentaminen on äärettömän kallis menetelmä ihmisten motivoimiseksi, koska väylät on jo nyt vajaakäytössä. Toki uusia ja entistä parempia väyliä tarvitaan, mutta niiden varaan motivaation kehitystä ei pidä laskea. Mutta miten ihmiset saadaan motivoitua korvaamaan auton käyttöä polkupyörällä?

    #264686 Ilmoita asiaton viesti

    Jorma L
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    p128194:

    Kävinpä kokeeksi fillaroimassa ihan lihasvoimalla toimivalla munamankelilla. Lämpötila -20C oman mittarin mukaan, tuulta ei juuri lainkaan. Muuten tarkeni yllättävänkin hyvin mutta satula tuntuu ikävän kovalta ja kylmältä näillä keleillä. Loppumatkasta (2 x 6 km) alkoi varpaat olla jo aika jäässä. Uudehkot Jalaksen maiharit oli käytössä.

    -10 astetta, eikä minkäänlaisia ongelmia pukeutumisen suhteen. Vain vaihteet toimivat tahmeasti ja renkaatkin tuntuvat rullaavan heikosti verrattuna nollakeliin. Mutta nämä ovat kai huollon puutteesta johtuvia ongelmia.

    Sähköpyöräilyyn liittyen akun varauksen ongelma on kai pieni. Nappaa akun mukaan esim. työpaikalla, jolloin se säilyy lämpimässä.

    Miltähän osin sähköautojen akkukapasiteetti on parempi? Olisikohan niissä mitään ratkaisua että voisi akkuja kuljettaa yöksi tai työpäivän ajaksi lämpimään?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 644)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.