Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 468 vastaukset, 35 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  T.H. 16.06.2018 at 11:31.

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 469)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #779372 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Juu kyllä siinä yleensä tulee pyöräilijästä mutua kun ajolinjat kohtaa yksityisen tai julkisen liikennevälineen kanssa.

    #779376 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    Eli vastauksesi on…..?

    #779390 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Eli vastaukseni on, välttäkää pyöräilyä jos pyörille ei ole omaa varattua kaistaa tai pyörätietä.

    #779391 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    Ei tuo ollut mikään vastaus, se oli vain ”ohjeistus”.

    Mihin tämä kommenttisi perustuu, siihen odotin vastausta:
    Minä vertaan autoilija/pyöräilijä taajama/kaupunkiliikenteessä, niin pyöräilijöitä loukkaantuu päivittäin.

    Oikeastaan voisit aloittaa omasta kommentistasi 05.08.2017, 13:44 ja vastata Herbertille ja sen jälkeen 740GLE:kin

    #779398 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Jos ei ole haluja ymmärtää mitä tarkoitan, niin ihan sama.
    En kommentoi, minä luen nyt lehtiä.

    #780103 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    ”Eli vastaukseni on, välttäkää pyöräilyä jos pyörille ei ole omaa varattua kaistaa tai pyörätietä.”

    Minulla(kaan) ei ole näyttöjä sen enempää kuin sinulla, mutta haastan silti MuTuilusi arvaamalla, että pyöräilijän suurin riski ei taida olla samat tai vastakkaiset liikennesuunnat vaan risteävät?

    Oli miten oli, kaikkien kaksipyöräisten kuljettajien turvallisuus on heidän omissa käsissään, koska muita asia ei kiinnosta. Pyörä, moottorilla tai ilman, on suunnilleen niin turvallinen kuin sen kuljettaja.

    #780104 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Pyörä on onnettomuusriskein kulkuneuvo työmatkaliikenteessä, mihin ministeri ehdotti verovähennyksiä.
    Nythän voi jo vähentää tietyn rajan ylittävät työmatkakulut vaikka menisi kävellen.

    #780204 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    Sulla ei näytä olevan mitään faktaa arvauksesi tueksi ja sen pohjalta antamassasi ohjeessa on erään kaikkein tyypillisimmän polkupyöräonnettumuuden kokoinen reikä kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteyksessä.

    Ei mene kovin hyvin sun teoriallasi eikä siitä johtamallasi päätelmälläsi.

    Omakin arvaukseni on, että ajosuoritteeseen verrattuna polkupyörä saattaa olla riskialttein, mutta koska en pysty arviotani todistamaan, en esitä sitä totuutena.

    #782855 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja

    2016: “Pyörä on onnettomuusriskein kulkuneuvo työmatkaliikenteessä, mihin ministeri ehdotti verovähennyksiä.”

    Koko totuus ei paljastu yksityiskohtia erikseen tuijottamalla. Minäkään en lähde väittelemään pyöräilyn onnettomuusriskeistä muihin kulkutapoihin verrattuna kun en asiaa tunne, mutta sen verran tiedän, että asiantuntijoiden mukaan pyöräilyn terveyshyödyt kumoavat sen terveyshaitat koko yhteiskunnan mittakaavassa. Siksi ministerin kannattaa ehdotella pyöräilyn suosiota lisääviä kannustimia.

    Yksilötasolla on helppo päästä ihan päinvastaisiin tuloksiin pyöräilyn vaikutuksesta terveyteen. Jättää vaan käyttämättä kypärää, käyttää ajaessa kännykkää, kuuntelee ajaessa kuulokkeilla musiikkia, jättää noudattamatta liikennesääntöjä, ei ennakoi eikä varaudu muiden ja omiin virheisiin, ei näytä suuntamerkkejä, ei käytä kunnollisia valoja ja heijastimia, eikä jätä kunnollisia turvavälejä vaan pujottelee sujuvasti. Jos jokainen pyöräilijä ottaisi noista edes yhden asian henkilökohtaiseksi silmätikukseen, valtion kannattaisi maksaa palkkaa pyöräilystä.

    #782885 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja

    740 GLE: Oli miten oli, kaikkien kaksipyöräisten kuljettajien turvallisuus on heidän omissa käsissään, koska muita asia ei kiinnosta. Pyörä, moottorilla tai ilman, on suunnilleen niin turvallinen kuin sen kuljettaja.

    Asia on juurikin noin ja polkupyörä on todennäköisesti ajosuoritteita katsottaessa (km) vaarallisin. Pari päivää sitten ajoin välisuomalaisen kaupungin tuntumassa kello 4 aikaan ”vastavirtaan” eli vastakkaisesta suunnasta tuli työmatka- ja opiskelija/ koululaispyöräilijöitä. Oli kyllä tyrmäävää huomata, että vähintään noin joka kolmas räpläsi puhelinta tai puhui siihen pyöräillessään. Ja kypärien osalta karkeasti alle puolet käytti. Sitten jos katsotaan näkyvää vaatetusta, niin sellainen oli yhdellä kokonaisotoksen kymmenistä pyöräilijöistä. Asiat ovat tosiaan omissa käsissä niin haluttaessa…

    #815036 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Ylessä visioidaan lähitulevaisuutta:
    https://yle.fi/uutiset/3-9987687

    Otsikko vaan johtaa herkästi harhaan, kun veikkaukseni mukaan vuoteen 2050 ei tarvitse odottaa katukuvan muuttumista tuollaiseksi. Infra muuttuu hitaasti, mutta muuten seuraavan 10 vuoden aikana ollaan jo lähellä tuota.

    #815136 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Siirretty oikeaan viestiketjuun eli Liikenteessä-palstan juttuihin.

    #834907 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Quu lakiuudistusviestiketjussa suhtautuu melko nuivasti pyöräilyyn. Ihan aiheellinen näkemys on se, että sekä autoilijoissa, että pyöräilijöissä on liikaa sääntöjä liikaa rikkovia. Laitoin tuollaisen ilmaisun, koska kukaan ei pilkulleen sääntöjen mukaan aja, eikä se olisi kohtuullinen vaatimuskaan.

    Näkemys, jonkan mukaan pyöräilijät vievät liikaa tilaa liikenteessä (pyöräilyyn varattu tien osa) kaipaa pureskelua.

    Henkilöautossa on jonkun laskelman mukaan keskimäärin 1,7 henkilöä. Tietysti mitä enemmän matkustajia on, sitä tehokkaammasta kulkumuodosta on kyse. Kuitenkin usein autossa on vain kuljettaja. Kun lisäksi ajetaan kohtuullisen lyhyitä matkoja (< 15…5 km), polkupyörä on tilankäytöltään henkilöautoon verrattuna ylivoimainen kulkuneuvo. Vaikutus on sama sekä pysäköinnissä, että liikkeellä oltaessa. Jos siis on huolissaan tilankäytöstä, kannattaa purnaamisen sijaan kulkea pyörällä aina, kun se on tarkoituksenmukaista. Tuon tietysti jokainen määrittelee itse ja jos pyöräilystä ei tule milloinkaan tarkoituksenmukaista tapaa liikkua, on se ajattelijan oma häpeä. Itse en ainakaan olisi ylpeä, jos tuollaiseen ajatukseen päätyisin. Invalidit yms. on asia erikseen, mutta näitä on aika pieni osuus liikenteestä eli kovin yleinen peruste sen ei pitäisi olla.

    Tuo edellinen juttu tuli mieleeni, kun yhtenä päivänä näin kaupungilla polkupyörässä tarran ”Yksi auto vähemmän”. Sitä kannattaa Mannerheimintien jonossa miettiä toiseenkin kertaan.

    Quun huoleen sääntöjen rikkomisesta tuli mieleeni vanha rekkakuskien toteamus, että henkilöautoilijoiden pitäisi kokeilla rekan ajamista. Se varmaan avartaisi näkemyksiä. Uskon tuon ja samaa kannattaisi Quunkin kokeilla pyöräilyn osalta. Ainakin se on huomattavasti helpompi toteuttaa kuin rekalla ajelu. Jos ei sääntöihin perehtyminen muuten kiinnosta, tunti pyöräilyä vaihtelevissa olosuhteissa niin kaupungissa kuin maantielläkin saattaisi motivoida sekä sääntöjen opiskeluun, että oman ajotavan tarkkailuun. Toki riskinä jälleen tässä on se, että joutuu toteamaan omaan ajamiseen liittyviä puutteita ja koska se on suomalaiselle rattimiehelle kova paikka, helpompaa on kieltää tällaisen asia olemassaolo. Tässä tapauksessa kannattaa keskustella itsensä kanssa hetki siitä, onko onko täydellinen luuseri ja siksi vältellä toteuutta, vai riittävän rohkea kohdatakseen totuus.

    #835962 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Voi hanuri näitä tukiaisten määriä mitkä autoilijat joutuu kustantamaan, viimeisin älytön ehdotus on pyöränhankintaan 400 euroa

    #835970 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Miten niin autoilijat joutuvat tuon kustantamaan?

    Tieliikenteen ulkopuolelta tulee n. 92% valtion verokertymästä.

Esillä 15 viestiä, 211 - 225 (kaikkiaan 469)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.