Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 572 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 03.08.2018 at 10:07.

Esillä 15 viestiä, 361 - 375 (kaikkiaan 573)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #844073 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Aihe on polkupyörällä pääsee, ja minä teen havaintoja pyöräilijöiden käytöksestä autoilijan ja jalankulkijan näkökulmasta.
    Itse en koske kaksipyöräisiin tikullakaan.(enää)
    Liikenneministeri onneton ajatus tukea pyöränhankintaa kun lääkkeistä ym. on leikattu raskaasti.
    Myös romutuspalkkio ja sähköautotuki pitää välittömästi romuttaa.

    Tämä oikeistohallituksen sosiaalipolitiikka ei oikein natsaa.
    Julkista tuetaan, hyvä niin, mutta autot, pyörät ja muut soittopelit ostakaa tarpeen tai varallisuuden mukaa.

    #844074 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Tästä nyt on kyse, eikä mistään sosiaalipolitiikasta:

    Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalla halutaan parantaa kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä suomalaisissa kunnissa sekä tukea liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä ja kansanterveyden parantamista Suomessa. Edistämisohjelmassa kävelyn ja pyöräilyn vuoden 2030 tavoitteeksi asetetaan 30 % matkamäärien kasvu. Tavoite on sama kuin kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa.

    30 prosentin matkamäärien kasvu tarkoittaisi noin 450 miljoonaa uutta kävely – ja pyöräilymatkaa vuonna 2030, ja 35-38 prosentin kulkutapaosuutta kävelylle ja pyöräilylle nykyisen 30 prosentin sijaan. Kävelyn ja pyöräilyn turvallisuuden tulee entisestään parantua matkamäärien kasvusta huolimatta. Kansantalouden näkökulmasta tavoitteena on ns. plussavisio: liikenteen päästöjen, liikennekuolemien ja liikenneonnettomuuksien vähentämisellä yhdessä kansanterveyden kohentumisen kanssa haetaan yhteiskunnalle miljardien eurojen säästöjä.

    Edistämisohjelmassa yksilöidään 31 eri toimenpidettä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Keskeisiä keinoja ovat muun muassa infrastruktuurin ja maankäytön suunnittelun kehittäminen, rahoituksen kohdentaminen kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä asenteisiin ja liikkumistottumuksiin vaikuttaminen. Lisäksi nähdään tärkeänä taloudellisen ohjauksen ja lainsäädännön kehittäminen, yhteistyö eri toimijoiden välillä, kävelyn ja pyöräilyn vastuutahojen määrittäminen ja pyörämatkailun edistäminen.

    http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160720/LVM_5_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    #844075 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kiristetään autoveroa ja käyttömaksuja auto on harvalle välttämätöt, niin kyllä se siitä, ja lopetetaan tämä tulonsiirto alapäästä yläpäähän, mikä on oikeisto sosiaalipolitiikkaa.

    #844077 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Millä tavalla se edesauttaa Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteiden saavuttamista?

    #844079 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Herbert: Sallitko koirasi säntäillä myös ajoradalla 60-100 km/h lähestyvien autojen eteen kuten pyörätiellä?

    En minä salli koirien säntäillä maantiellä enkä pyörä/kävelytiellä. Maantiellä on helpompaa, koska näkee jo kaukaa vastaan tulevat autot ja pyöräköt ja voi paremmin varautua kohtaamiseen.

    Koiralenkkini pituus on yleensä n. 6,7km ja siihen kuluu aikaa n. 1,5h, josta n. 1h 10min varsinaiseen kävelyyn ja loput mielenkiintoisten hajujen nuuhkimiseen ja joskus joutuu vähän tienpiennartakin kaivelemaan, jotta hajun lähde paremmin löytyy. Vaikka omakotitalon aidatulla pihalla voi oleskella päivät pitkät, niin silti on laatuaikaa, kun pääsee iltalenkille. Oli aikoinaan tietoinen valinta, että koira saa pysähdellä ja nuuhkia lenkillä.

    Joskus hajujälki yllättää ikään kuin takaapäin. Silloin ei auta muu kuin pyörähtää ympäri ja mennä tarkemmin tutkimaan, mikä se oli.

    Huonolla tuurilla juuri silloin takaapäin saattaisi tulla polkupyörä, rullaluistelija tai -hiihtäjä reilulla vauhdilla, mutta huomaamattomasti lähestyen.

    Samaan aikaan toisaalla joku jostain selittämättömästä syystä ajaa vahingossa autolla kolmion takaa maantielle. Juuri silloin vasemmalta saattaisi tulla toinen auto 100km/h nopeudella.

    Itse ainakin yritän seurata liikennetapahtumia ikäänkuin ennakoiden, mitä voi tapahtua. Ärsyttää joidenkin, onneksi harvojen, kuljettajien tapaa lähestyä sivutieltä risteystä jarruttaen vasta aivan ”viime tipassa” että ehtii herätä epäilys, että tuleeko se eteen sieltä kolmion takaa.

    Ilokseni voin sanoa, että koiralenkillämme hyvin monet autot ja pyörät jättävät reilun välin sivuuttaessaan meidät ja monet autot jopa hidastavat, jos on vastaantulevaa liikennettä, siis maantien laitaa mennessämme.

    Jos pyöräilijä käyttäytyy tietoisesti kuin trumpilainen virtahepo ajatuksella ”minä ensin”, niin se on ikävää. Alunperin kirjoitin pyörätiekommentin sillä mielellä, että kenties ihmiset, joilla ei ole kotieläimiä, eivät tule ajatelleeksi, että vain osa koirista on ”korkeakoulutettuja” ja suurelle osalle on koulutuksella annettu vain perustottelevaisuus.

    Esim. rullasuksilla liikkuvaa minun koira ei taida oikein ymmärtää, että mikä se on ja siksi pitäisi päästä lähemmin tutustumaan ja nuuhkimaan, mikä ei ole hyvä ajatus, kun toinen kuitenkin painelee vauhdilla menemään eikä ole ollenkaan ajatellut puolestaan tutustua koiraan.

    Herbertille ja muillekin toivon rennompaa asennetta asioihin ellei koirien olemassaolon hyväksyminen ole sitten kerta kaikkiaan liian vaikea paikka.

    #844081 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Millä tapaa, sillä tapaa että pyöräily tulisi entistä edullisemmaksi kuin autonkäyttö, ja lääkekorvausten palauttaminen mahdollistaisi halukkaille käytetyn pyöränhankinnan.

    #844098 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minä hidastan koiran kohdalla, jos vähänkin on aihetta epäillä siihen olevan syytä. Sinä kuitenkin esität muille toiveen hidastamisesta kävelynopeuteen ohitustilanteessa tietäen, että käytät tieliikennelain alaista väylää, jossa liikkuu muitakin kuin sinä. Tässä on nyt mielestäni jotain yksisuuntaista. Miksi sinä et pidä hihnaa kireällä tuollaisessa tilanteessa ja anna koiran liikkua vapaasti siellä, missä ei muita tienkäyttäjiä ole? Voinko minä auton ratissa jättää huomioimatta muut ja velvoittaa ne varomaan minua? En voi. Haja-asetusalueella on varmasti metsää ja niittyä, ei tarvi sahata samaa 6,7 km:n reittiä päivästä toiseen.

    #844099 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Eläin kun on eläin vaikka lähes perheenjäsenen statuksella elelisikin niin se tekee joskus ennalta arvaamattomia mooveja. Tietysti yritän hoitaa niin, etten häiritse muita, mutta ei se ainakaan pahenna asiaa, jos muutkin ottavat huomioon koiran mahdollisen yllättävän käytöksen.

    Sehän on vain tosiasia, että takaa päin tuleva äänetön pyörä, joka liikkuu 4-5 kertaa suuremmalla nopeudella kuin kävelijä, aiheuttaa yllätyksen.

    Sen vedän ilman muuta takaisin, että pitäisi hidastaa kävelyvauhtiin. Näitä kirjoitellessa ei tule hiottua sanomaa niin viimeisen päälle, että huomaisi eri tulkintamahdollisuudet.

    Tarkoitin vain, että joko hidastaa sopivaan tilannenopeuteen, joka riippuu esim. siitä kuinka läheltä joutuu sivuuttamaan koiran tai sitten heläyttää vaikka kelloa sopivasti ennen kohdalla olemista, että koirakaveri ja kaverikoiran kaveri osaavat noteerata lähestyjän.

    Minun koiralenkillä liikkuu tosi harvoin pyöriä, mutta aina joskus kumminkin. Toistaiseksi ei ole mitään edes läheltä piti tilannetta sattunut. Jokusen kerran koira on säikähtänyt ja saanut hepulin pyörän pyyhkäistyä takaa ohi reipasta vauhtia.

    Ei koiran voi antaa liikkua vapaasti oikein missään ja metsässä on hankala liikkua koira hihnan päässä. Vakiolenkki liittyy kyllä myös siihen, että paremmin pystyy ennakoimaan, mitä reitillä vastaan tulee, esim. muita koiria. Ja on se vaatimatonta kuntoiluakin, eikä oikein pidempää lenkkiä viitsi ja lyhempi lenkki olisi….lyhyempi. Päinvastoin kuin koiralle, lenkki ei aina hihnan toisessa päässä olevalle ole laatuaikaa….

    #844123 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Sivuttaisetäisyys ja tilannenopeus on aina kytköksissä toisiinsa. Jos puhutaan yhdistetystä pyörätiestä ja jalkakäytävästä, leveys on yleensä n. 3 m. Sujuvalla osuudella ei monestikaan hidastamatta voi ohittaa, kun koira+taluttaja vie reunassakin ollessaan tuosta vähintään kolmanneksen, eikä ohittajankaan kannata asfaltin vasenta reunaa pitkin ajaa eli enintään metri sivuttaisetäisyydeksi jää.

    Itselläni ei koiraa ole, mutta sen verran olen toisten koiria ulkoiluttanut, että metsä on minusta mieleisin paikka. Ehkä stressaan sinua enemmän liikennettä, mutta lisäksi koirat tuntuu metsässä viihtyvän. Eräskin joka kerta silmin nähden innostui, kun tieltä poikettiin metsän puolelle. Tietenkään ei mihinkään tiheään taimikkoon kannata mennä, vaan varttuneeseen metsään, jossa puusto on harvaa (keskimäärin n. 4-6 m etäisyydellä toisistaan). Toki hihnan kanssa komento ”kierrä” tulee tutuksi, mutta eipä siellä ole kiire eteenpäin.

    #844126 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    ”Polkupyörällä pitää pääsääntoisesti ajaa pyörätiellä”. Siis jos kyseessä on vaikkapa harjoitteleva kilpapyöräilijä, tai nopeus muuten merkittävän suuri, on ymmärrettävää ajaa maantiellä. Se on kaikkien etu, kukaan ei sinne autojen sekaan turhaan halua.

    Tänään on aurinkoinen sunnuntai päivä, eli sinne pyörän satulaan vaan istumaan myös Quu. Voittaa nuo linnunlaulut autostereot.

    Meillä Suomessa on kaikki kielletty. Tulipa kuitenkin lintsattua Colliemme kanssa, joka aina oli vapaana metsässä. Silloin 9 vuotias tyttäremme tuli kotiin itkien, hän oli kadottanut Popin. Siinä eteisessä vaimoni, minä ja …koiramme ihmettelimme…

    #844132 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä lokkien kirkuminen kuuluu Helsingin Kaivopuistolenkillä ilman pyörääkin, ja olisi paljon turvallisempaa jos ne pyöräilijät menisi metsään ajamaan.

    #844134 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ajoradalla (kun on pyörätie vieressä) ajaminen on tavallaan ymmärrettävää, mutta oikeasti ei kuitenkaan sillä perusteella, että kilpapyöräilijä haluaa ajaa lujaa. Säännöt koskee myös kilpapyöräilijää ja jos tilannenopeus on alempi kuin treenohjelma edellyttää, silloin on valinnut väärän paikan treenata. Muutenhan minä voisin perustella motarin käyttöä. Siellä on leveät pientareet ja leveät kaistat, jopa vastaantulijatkin omalla puolella eli kukaan ei ohita päin silmiä. Paljon turvallisempaa melkeimpä missään muualla.

    Mahtaisiko saada minkäänlaista hyväksyntää tämä ajatus? Veikkaan, että poliisin resurssipulasta ei olisi tietoakaan, kun partio löytyisi hetkessä ohjaamaan minut muualle.

    #844135 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Vaikka keskustelun otsikkona ei ei ollutkaan ”koiran ulkoilluttamisen sietämätön keveys” tms., kerron kuitenkin näkökohdat omiin koiralenkkien valintoihin:
    – lenkin pitää olla rittävän pitkä, jotta itsekin saa vähän hyötyä kuntoilumielessä (rannelaite mittaa askeleet, tallentaa gps-reitin ja tallentaa nopeus-, aika- yms dataa)
    – valitsen sopivan reitin alueen pyöräteiden, maanteiden, hiekkateiden valikoimasta ja paras vaihtoehto on kellon mittauksen mukaan 6,7km pitkä. Pyörätien osuus on n. 2km ja maantietä n. 0,5km
    – joskus mennään osan matkaa hölkäten, useimmiten vain reipasta vauhtia kävellen. Siis nuuhkimisten väliset pikataipaleet.
    – aikaa palaa nuuskimisineen n. 1,5h kelistä ja hajujen määrästä riippuen. Keväisin lumien lähtiessä eteneminen on välillä varsin katkonaista
    – lähellä ei ole sopivaa metsää mm. maantien takia. Yksi pihasta karannut koira vuosia sitten piti hakea maantien vierestä tuhkattavaksi. Arki-iltaisin tuo 1,5h aikakin on aika paljon eikä oikein viitsi pakata koiraa autoon ja lähteä sopivaan metsään.
    – mökillä koira kyllä saa painella metsässä vaikka on sielläkin sen kanssa haasteita, kun on jänisten ja supikoirien jälkiä, jotka kiinnostavat ylivoimaisesti enemmän kuin isännän kutsuhuudot. Koulutuksen puutetta tietysti, mutta tosiasia kuitenkin.

    Kun maantien laidassa tulee vastaan koira, autoilijan olisi hyvä suhtautua siihen kuin pieneen lapseen ja olettaa, että se saattaa esim. yrittää hypätä auton kimppuun. Monet autoiljat koukkaavat jopa keskiviivan yli kohdatessaan meidät, mutta jotkut tulevat nopeuttakaan hidastamatta suoraviivaisesti alkuperäistä ajolinjaa. Haluan ajatella, että he eivät tule ajatelleeksi, että koira voi käyttäytyä yllättävästi. Minulla on yksi ”vaaranpaikka”, talo maantien oikealla puolella, kun itse menemme vasenta laitaa. Talon pihalla nousee aina useamman koiran konsertti, kun tulemme kohdalle ja koirakaverini haluaisi välttämättä vastata haasteeseen ja vetää hihnassa keskelle tietä. Jos tuollainen tilanne tulisi yllättäen ja huonolla tuurilla auto tai pyöräilijä vastaan, niin ihan tavallinen, rauhallinen iltahetki voisi kääntyä katastrofiksi.

    #844136 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ihan kohta mennään metsään(kin) ajamaan, kunhan lumi sulaa hieman vähemmäksi. 402-nastaiset Schwalbe Ice Spikerit on tänään vaihdettu kesärenkaisiin.

    Etujarru osaa jostain syystä taas soida, vaikka miten asentaisi renkaan. Liuotinrätillä pyyhittäessä pelkkä levy soi rätin ja sormien välissä. Kaikki pultit kiinni, ja lukituskynnet varmistettu. Plasebokiristys levyn ruuveille, palat puhtaaksi, ja viilalla sintteripalan otto- ja jättöreunaan pieni viiste. En tiedä, mikä auttoi, mutta jo hiljeni. Sulais nyt tuo lumi…

    #844395 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Tuo sana ”pääsääntoisesti” tarkoittaa, että pyöräijä saa todellakin ajaa tietyin ehdoin myös ajoradan oikeaa reunaa, vaikka vieressä olisikin pyörätie. Sääntö ”yleinen etu” ja ”ymmärrettävistä syistä”, luki ainakin aikoinaan laissa. Lehden ”pieni ihminen” Olavi Lempinen osaisi kenties vastata lain tulkinnoista.
    Siis itse en ole ajanut ajoradalla kuin pakottavista syistä, pyörätiellä työmaa, tai lumet aurattu pyötielle ym. Enkä tosiaan ole kilpapyöräilijä, vaikka tuli kellotettu aikoinaan työmatkat.
    (Ohittanutkaan kukaan ei kerennyt, mukanani nimittäin oli myös aina pitkä rautatikku jonka olisin työntänyt ohittavan pyörän etuvanteen pinnojen väliin. Autoja varten taas oli pitkävartinen kirves, jostain syystä nykyisin tylsä!)

    Olen jo huonokuntoinen ja mietin, pitäisikö ostaa läskärirenkainen, täysjousitettu ja vielä sähköavusteinen ja leikkiä sillä trial pyöräilyä?

Esillä 15 viestiä, 361 - 375 (kaikkiaan 573)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.