Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 572 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 03.08.2018 at 10:07.

Esillä 15 viestiä, 376 - 390 (kaikkiaan 573)
  • Julkaisija

Vital
    Osallistuja (Participant)

Hybrirules, koiran voi kouluttaa mihin tahansa, mutta rodullinen ominaisuus tekee tarkoituksesta helpompaa. Kaikkia rotuja ei voi päästää vapaaksi edes metsään. Hyvin monet rodut taas saa pienellä koulutuksella pysymään omistajansa rinnalla, häiriintymättä pyöräilijöistä.

Aikoinaan, ymmärtääkseni, vapaana pito kiellettiin juuri koiriensa omistajien hallitsemattomuuden vuoksi. Juuri kukaan ei viitsinyt lukea ominaista lajikäyttäytymistä.
    Nykyisin se on vielä helpompaa, meillä on vielä kirjasto ja lisäksi netti. Rohkaisisin itse kouluttamaan koirasi, yllätyt mihin se pystyy palkitsemalla.

Itse opetin koirallemme vain kolme käskyä ja ne olivat ehdottomat, tuo ei kuitenkaan totellut kuin minua.

#844418 Ilmoita asiaton viesti

Vital

Olen kirjoittanut tämän johonkin aikaisemmin ja tarina on totta.

Pyöräilin siis työmatkani (noin 2*10 km) kaikissa keleissä, aina.
    Tuli harvinainen lumimyräkkä kotiinpäin tullessani ja raskasta pyörääni (DBS Kilimanjaro, tuplarunkoinen) ei voinut kantaa, eteenpäin oli vain päästävä. Kaikki väylät luonnollisesti auraamatta, juuri ja juuri liikkuvalla pyörälläni poljin läpi pellon, saman tekevää.

Pääsin sitten kotiin ja kuulin (etäisten sukulaisten) pelastetun juuri helikopterilla Ruissalon edustalta?
    Sanoin vaimolleni, että olisinhan minä voinut hakea heidät pyörällänikin, ohimennen.

#844422 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE

EDIT: Kirjoittaessani vastausta Lukija 2644:lle tuli näköjään muitakin posteja.

Pyörän valinta riippuu ihan siitä, missä haluat ajaa ja kuinka paljon olet valmis uhraamaan aikaa tai rahaa huoltamiseen?

Minä en vielä vuosi sitten edes tiennyt tarvitsevani maastopyörää, mutta poljettuani hybridillä varovasti renkaita ja vanteita säästellen muutaman höntsäilylenkin huomasin saavani aivan uuden näkökulman kansallispuistoon, jota olen katsellut vuosia suksien päältä ja kanootista.

Lue siis kommenttini samaa asiaa hetki sitten miettineen näkökulmasta, asiantuntemus on jossain ihan muualla. Yksi näkökulma on, että 1 x 11 vaihteisessa jäykkäalustaisessa läskärissä on vähemmän huoltokohteita kuin täysjoustoisessa etuvaihtajalla varustetussa.

Läskäri on myös keino päästä talvella polkupyörällä absurdeihin paikkoihin, mutta en suosittele sellaisen hankintaa ilman kunnollista kokeilua.

Itselle talviajo on vain eksotiikkaa ja kesäisin mökin ympäristössä minua lellitään kansallispuiston satojen kilometrien ulkoilureittien hyvillä poluilla pitkostuksilla ja pengerryksillä. Siksi jokainen laina- tai vuokraläskärillä ajettu reissu on erikoinen kokemus tilanteesta, jonne en muuten pyörällä menisi. Lainaläskäri muistuttaa silti aina, kuinka raskas se on ajaa silloin kun 2.25″ leveän rengaskoon kantavuus riittää.

En yritä puhua ketään pois läskipyörästä, jolla on hyvät puolensa ja lisäksi joitain käyttötilanteita joissa se on täysin ylivoimainen (lumi, irtohiekka). Mutta korkean katumaasturiauton tavoin niillä hyvillä puolilla on minun kunnolleni liian raskas kääntöpuoli. Näistä rasitteista johtuen vaikkapa Suomen mahdollisesti rankimman maastopyöräkisan Syöte MTB:n reitillä maasturin rengaskoko menee läskäriä kovempaa suurimman osan matkasta. Loppunousu vastaan kaatuvan puron pohjaa myöden saattaa tosin olla riittävä peruste raahata mukana edelliset 55 km lähinnä painolastina olleita leveitä kumeja, tai peräti patterivetoa?

Kun en itse aja kilpaa, fuskaan ensi kerralla, ja vedän kuivin jaloin suoraan laskettelurinnettä ylös huomattavasti kevyempää reittiä, Huoh!

Jos ajatuksesi on hitaassa trial-ajon kikkailussa, en hoksaa mihin tarvitset siinä tilanteessa ainakaan täysjoustoa? Tässä mielessä taas läskäri voi olla kätevä jokapaikanhöylä?

Halvat vannejarrut hylkäisin suosiolla maastokäytössä pyörän tyypistä riippumatta. Kuvaamassasi ajossa jarrun pitää toimia myös märkänä. Hydraulinen levyjarru sallii hallitun yhden sormen otteen jarrukahvalla, joka taas tarjoaa tukevamman neljän sormen otteen ohjaustangossa kuin koko koura jarrukahvalla riittävän jarruvoiman saavuttamiseksi. Pysähtyy se pyörä muillakin hyvillä jarruilla, mutta nestejarru jättää neljä sormea vapaaksi kaikkeen muuhun. Tämä on maastossa vielä tärkeämpää kuin kadulla.

Sähkärin valinta taas riippunee siitä, tarvitsetko sen tuomaa apua lähteäksesi lenkille, jota haluaisit ajaa.

#844474 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Lukija 2644: Hybrirules, koiran voi kouluttaa mihin tahansa, mutta rodullinen ominaisuus tekee tarkoituksesta helpompaa. Kaikkia rotuja ei voi päästää vapaaksi edes metsään. Hyvin monet rodut taas saa pienellä koulutuksella pysymään omistajansa rinnalla, häiriintymättä pyöräilijöistä.

Kyllä tiedostan, että käyttämällä kunnolla aikaa koulutukseen koiran saisi ainakin useimmiten koulutettua hyvin käskyjä tottelevaksi. Meillä on perheessä ollut koira jo yli 20v. Kolme on ollut samaa rotua tai oikeastaan neljä, mutta ensimmäinen löytyi n. puoli vuotta meille tulon jälkeen hengettömänä maantien pientareelta pihalta karkaamisen jälkeen. Isot on erot olleet yksilöissä vaikka samaa rotua ovatkïn olleet.

Eikä tässä nyt ole ongelmana, että koira pyrkisi hyökkäämään pyöräilijöiden kimppuun. Eikä muutenkaan ongelmaa koiran käytöksessä sen kummemmin. Saisi vain totella paremmin luokse-kutsua, että voisi antaa olla enemmän vapaana.

Mutta parempi kai lopettaa koirista kirjoittaminen, kun se menee aika lailla sivuun keskustelun otsikosta.

Sen verran vielä pyöräilystä ja koirista, että täytyy koiran olla hyvin viilipytty toisiin koiriin ja muihin ”häiriötekijöihin” nähden, jotta uskaltaisin lenkkeillyttää pyörällä ajaen ja koira hihnan päässä. Sellaistakin näkee ja hienoa, että koira seuraa niin luotettavasti. Mutta on se varmaan vähän riskipeliäkin.

#844479 Ilmoita asiaton viesti

Herbert

”Mutta parempi kai lopettaa koirista kirjoittaminen, kun se menee aika lailla sivuun keskustelun otsikosta.”

Sen verran hijaista TM:n keskustelupalstalla on, että jos jokin aasinsilta aiheeseen liittyy, minusta keskustelua ei kannata rajoittaa. Tässä tapauksessa taustalla on selkeä ilmiö. Sen perkaaminen hiukan syvällisemmin ei ole huono asia.

Allekirjoitan 740 GLE:n näkemyksen maastopyörän tyypistä. Ymmärrän, jos joku haluaa hankkia täysjouston, vaikka se on kallis, raskas ja epäkäytännöllinen tiellä ajettaessa. Vähemmän maastopyöräilyä harrastaneelle, ei tavoitteellisesti treenaavalle nautiskelijalle se voi olla hyvä tapa päästä pyöräilemään maastossa ja homman kokonaan torppaava toisenlainen pyörä on silloin varsin huono valinta. Jäykkäperäisellä ajaminen vähänkin epätasaisemmassa maastossa herkästi muuttuu urheiluksi. Ja jos haluaa selviytyä helposti myös pehmeässä, rengaskoon leventäminen auttaa. Eihän ajaminen läskillä oikeasti raskasta ole, ajetaan vain pykälää tai paria pienemmällä vaihteella eli hitaammin. Toki tuollaisella mönkijällä eräänlainen ketteryyden mahdollistava teknisyys ajamisesta vähenee ja se tietysti vaikuttaa reitinvalintoihin eli pahimmat paikat jää ajamatta, mutta vähemmän ajava ei sellaisessa taluttamisesta muutenkaan nauttisi.

Itse pysyn jäykkäperäisessä 29:ssä ja renkaina n. 2,2″. Se vastaa siihen, mitä maastopyöräilyltä haen.

#845360 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE

Herbert: Jäykkäperäisellä ajaminen vähänkin epätasaisemmassa maastossa herkästi muuttuu urheiluksi.
    Juurakoiden ja kivisen polun rasituksen vuoksi hommasin Suntourin joustosatulan. Fillarikeskustelut ovat täynnä teoriaa siitä, kuinka se suuren jousitetun massan vuoksi on iiiiihan eri asia kuin täysjoustopyörä. En väitä vastaan.

Mutta minä en välitä siitä, ettei joustosatula tee laskettelurinnettä laskiessa pyörästäni täysjoustoa. Se nimittäin mahdollistaa satulasta polkemisen pahemmassa juurakossa kuin jäykkä satulatolppa, joten amatööripolkijassa on kolmen tunnin jälkeen enemmän puhtia jäljellä.

Herbert: Itse pysyn jäykkäperäisessä 29:ssä ja renkaina n. 2,2″. Se vastaa siihen, mitä maastopyöräilyltä haen.
    Jaa että Trek Superfly sielläkin – kö?

#845367 Ilmoita asiaton viesti

Vital

Joku on huutanut itselleen rajun pyörän.
    https://huutokaupat.com/846917

Pidän itse kyllä myös jonkinmoisesta taitoajosta, hidasta ajoa (lähes tasaisilla) kallioilla. Ei siis sellaista tolkutonta youtube menoa.

Taitoa tosin vaati myös tyttären holtittoman Chihuahuan ulkoiluttaminen pyörällä syrjäisellä tiellä, välillä mentiin kovaa joka suuntaan ja yhtäkkiä piti pysähtyä nuuhkimaan, yritin kyllä olla nousematta satulasta ja pitää tasapainoa, sekä tietenkin varoa koiran päätymistä pinnojen väliin.

Niin kävi työkaverille aikoinaan. Hänen Dobermanninsa ajautui eturenkaan väliin ja kaveri lensi tangon yli. Tuo koira tosin puristeli vain päätään ja jatkoi matkaa onnellisena.

#845369 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Sitäpä juuri olen ihmetellyt, että koiran kanssa maantiellä pyörällä liikkuvan täytyy tuntea koiransa hyvin, siis tietää, että se ei ryntäile ärsykkeiden perään ja vie pyöräilijää mennessään vaikkapa auton alle. Raju nykäisy suoraan sivulle voi olla vaikea ottaa vastaan pyörän päällä kaatumatta, jos vauhtia on reippaammin.

Dobermania on jo pakkokin kouluttaa kohtuullisen hyvin, jos sellaisen kanssa meinaa yleensä pärjätä, saati pyöräillessä.

Tuntuukin joskus koiralenkkeillessä, että pienien koirien kohdalla koulutus jää helposti vajaaksi kenties siksi, että pieni koira ei jaksa vetää hihnassa kovastikaan. Sellaisia tulee aika usein vastaan takajaloillaan hihnassa etunojassa ja äänekkäinä.

Harvaa eläinlajia on niin laajaa skaalaa kuin koiria. Eikä pieni koko estä suuria luuloja ja itseluottamusta saattaa löytyä enemmän kuin koko oikeastaan edellyttäisi vastaan tulevan koiran suhteen. Samaa lajia kääpiöpilsneristä tanskandogiin, tietysti eri roduissa painottuu eri ominaisuudet, mutta koiria kaikki.

Tänään on sitä paitsi koiran päivä, että onnea vaan kaiken kokoisille karvaturreille, jos sellainen sattuu lähipiirissä oleilemaan!

#845373 Ilmoita asiaton viesti

Quu.

Koiraa ei saa pyörällä ajamalla juoksuttaa, näin on näreet.

#845374 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules

Ei kai koiran ulkoiluttaminen pyörän kanssa kiellettyä ole, myydäänhän siihen jopa apuvälineitä ihan julkisesti. Jokainen toki ymmärtää, ettei koiraa ihan piippuun rasita.

Esim. tuollaisia myydään:

TILAA TURVALLINEN PRO DOGGER -PYÖRÄILYTALUTIN

Pro Dogger -talutusteline polkupyörään on ehdoton apuväline koiran kanssa pyöräilyyn! Talutusteline tekee koirasi kanssa pyöräilystä miellyttävämpää, turvallisempaa ja helpompaa. Koira pysyy turvallisella etäisyydellä pyörästä, eikä sotkeennu talutushihnaan. Lisäksi voit itse pitää kätesi vapaana ja keskittyä pyörän ohjaamiseen. Talutustelineen voi asentaa molemmille puolille pyörää.

Tekee pyöräilystä turvallisempaaJouset nykäisyjen vaimentamiseenPitää koiran turvallisen välimatkan päässä.

#845375 Ilmoita asiaton viesti

Quu.

Kaikkeahan sitä myydään. Menkää itse sinne hihnanpäähän ja laittakaa vaikka akka polkemaan pyörää.

#845381 Ilmoita asiaton viesti

Herbert

”Jaa että Trek Superfly sielläkin – kö?”

Ei, ihan karvalakkimallilla ajelen, X-Caliber 9:llä. Toki aiemmin mainitsemani juttu eli kiekkojen vaihto on alkanut houkuttaa, kun alkuperäiset painaa tolkuttoman paljon. Lukija 2644:n tavoin painopiste ajamisessa on enemmän hitaassa ajossa vaativassa maastossa kuin kovavauhtisessa kaahailussa, joten käsiteltävyyden suhteen keveys olisi hyvä asia. Toisaalta se hinta…

#845442 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE

Quu: Kaikkeahan sitä myydään. Menkää itse sinne hihnanpäähän ja laittakaa vaikka akka polkemaan pyörää.
    Juuri mainittuun koirien diversiteettiin viitaten totean, että minäkin juoksen hengiltä chihuahuan, mutta siperianhusky juoksee hengiltä minut. Eli riippuu ihan koirasta.

Akkaa ei ole, mutta Rouvan pyörän perässä tai vapaassa tilassa rinnalla rullaan mielelläni, pian 40 vuoden käytöskoulutuksen seurauksena nykyään jopa ilman talutinta.

#845495 Ilmoita asiaton viesti

Quu.

Oppia ikä kaikki

#846015 Ilmoita asiaton viesti

Vital

Noissa yli 5000€ joissakin crossisähköpyörissä on todella pitkät joustot. Hondan 125 endurolla ajoin 25 sentin kantilta alas juuri edes huomaamatta. Näyttävät nuo samankaltaisilta, tosin pehmeää pitkäjoustoista keulaa ei voi nostaa ilman tehoa, kai.

Nämä kuuluvat max 1kw (tappaja?) hybridisähköpyöriin, jotka kulkevat myös ilman polkemista, rajoitettu nopeus kuitenkin kahteenviiteen, vaativat vakuutuksen (70€?).

Pienellä virityksellä saa tietenkin koko tehon käyttöön ja kas, kevyenliikenteenväylillä sitten kuuttakymppiä ja täysin äänettömästi. Kaikille nuorille tällaiset?

Esillä 15 viestiä, 376 - 390 (kaikkiaan 573)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.