Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 459 vastaukset, 34 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Vital 24.05.2018 at 15:27.

Esillä 15 viestiä, 436 - 450 (kaikkiaan 460)
  • Julkaisija

NHB
    Osallistuja

Unohtamatta myöskään sitä, että maantiepyörän tangon ergonomia on parasta mitä tarjolla on. Lyhyillä matkoilla tuolle ei ole niin väliä, mutta pidemmillä lenkeillä puutteet ergonomiassa muuttuvat helposti kivuliaiksi.

#850972 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja

Niin, kyllähän 5-10 kilsan asiointimatkan ajaa vaikka Jopolla, mutta miksi pitäisi, kun parempaakin on tarjolla.

#850979 Ilmoita asiaton viesti

Jaakko17
    Osallistuja

Meitä heikompikuntoisia, ei varsinaisia kuntourheilijoita vaan on niin paljon enemmän, kuin teitä varsinaisia treenaajia ja SM-mitalleillaan ylvästeleviä. Ja sen muun massan liikkumisesta ja edes (rapa)kunnon pienikin parannus on se pyöräilyn lisäämistoiveen juju …joka monet pyöräilyn kovat harrastajat ja kilpailijat ovat jättäneet huomiotta. Mikä on minun mielestäni kovin valitettava asia. Siksi minä haluan painottaa sähköavusteisten ihan vaan citypyörien merkitystä ihmisten hyvinvointia ajatellen.
    Mutt sen kun ajelette kippuroillanne valitsemissanne asusteissa, muttamuut kelviellä liikkuvat huomioiden ja niiden nopeuteen oman vaihtinne sopeuttaen.
    Olisin lisäksi toivonut, että myös vähempivaraisille olisi annettu tukea sähköavusteisen pyörän hankintaan, työmatkakustannuksissa säästääkseen.
    Mutta sitäkään ei vannoutuneet maastopyörä, ym HARRASTAJAT suvainneet, vaan nostattivat kovan älämölön vastustaakseen.

Ps. Toivottavasti erilaisten mielipiteiden arviointi voisi jäädä joko kokonaan pois tai edes vähemmälle.
    En toivottavasti ole kenenkään sanomistanne hölmöksi, tms, maininnut, vaikka olenkin selkeästikin ilmaissut olevani eri mieltä joidenkin kanssa.
    Kielenkäyttöni on toki väliin värikästäkin, mutt ompa se saanut keskusteluakin ja mielipiteiden vaihtoa aikaiseksi, toisin kuin viime talven puolivuotisen aikana… 😉

Pps. Tulipa tässä mieleeni useaan kertaan toistamani mielitoteamukseni, ett ”maailma olisi perin tylsä paikka elää, jos kaikki olisivat samaa mieltä kuin minä.”
    Kuulijat ja esim vaimoni ovat varsin tyytyväisinä hykerrellet ja hyväksyneet tuon.
    Mutta kerran kerroin sen saman hieman toisin: ”maailma olisi perin tylsä paikka elää, jos kaikki olisivat samaamieltä kuin sinä” …jostain syystä kuulija loukkaantui syvästi tästä versiosta…

#850990 Ilmoita asiaton viesti

Jaakko17
    Osallistuja

Tuo EI ollut Herbertille eikä kelleen muullekaan henkilökohtaisesti tarkoitettu, EI!
    vaan vain yleinen huomiointi monista erimuotoisista keskusteluista, milipiteen vaihdoista, kinaamisista ja vänkäämisistä.

Hyvää jatkoa teille! …kaikesta huolimatta

#851118 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Osallistuja

Herbert: Maantiellä maantiepyörä on vain nautittavin pyörätyyppi. Se vastaa herkästi sekä ohjaukseen että polkemiseen.
    Totta kai!

Lasteni kisasääntöjen rajamaille tai jopa niiden alle kevennettyjä maantieraasereita sormenvahvuisilla renkailla välillä kokeillessa tulee hurja elämys siitä, kuinka vaivattomasti ja kuinka kovaa polkupyörä voi kulkea. Ei sitä käsitä ennen kuin kokeilee. Kummallakin on erikseen työmatkarukki, jolla poljetaan arkiajoja, koska itse osista koottua hiilikuituraaseria ei mihinkään työpaikan pyörätelineeseen jätetä. Hienot pyörät otetaan tallista ulos vain lenkille, minkä jälkeen ne palaavat saman tien talliin turvaan.

Ymmärrän hyvin näidenkin viehätyksen, koska minäkin amatöörinä tunnen niiden ylivoimaisen paremmuuden omaani verrattuna. Mutta minulle pyöräily ei ole näin totista yritystä uusiin ennätyksiin, joten 500 € budjetti riittää hyvin minun pyörääni, vaikka tiedänkin että rahalla saisi parempaa.

#851122 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Osallistuja

Jaakko: Siksi minä haluan painottaa sähköavusteisten ihan vaan citypyörien merkitystä ihmisten hyvinvointia ajatellen.
    Tästä ei nähdäkseni ole kukaan ollutkaan eri mieltä, nyt kun esität asiasi muulla tavoin pyöräileviä ivaamatta.

Jaakko: muttamuut kelviellä liikkuvat huomioiden ja niiden nopeuteen oman vaihtinne sopeuttaen.
    Oma tavaramerkkini kaikessa ajossa on: muiden ajamiseen en voi vaikuttaa, joten turvallisuuteni vuoksi säädän omaa ajamistani. Kaikki ne on väistettävä juridisesta vastuusta riippumatta.

Jaakko: Olisin lisäksi toivonut, että myös vähempivaraisille olisi annettu tukea sähköavusteisen pyörän hankintaan, työmatkakustannuksissa säästääkseen.
    Tästä olen edelleen eri mieltä. Valtion tehtävä on rakentaa infrastruktuuri, mukaanlukien tiet ja pyörätiet, mutta se jolla on jonnekin asiaa ostakoon joko matkalippunsa tai kulkuvälineensä itse.

Jos raha on tarkalla, silloin on hyvä muistaa, että moottorittoman polkupyörän saa halvemmalla kuin moottorillisen. Vaikka hinta olisikin sama, moottorittoman laatu on todennäköisesti paremmalla tasolla. Moottorittoman pyörän ostaja saa siis rahalleen enemmän vastinetta, sekä toimivamman pyörän että enemmän harjoitusta.

Loogisesti vastustan myös kaikkia sähköautojen hankintatukia. Alhaisten päästöjen tuoma pieni autovero ja ajoneuvovero riittäköön motivaattoriksi. Ellei sähköauto kelpaa tuolla porkkanalla, niin sitten se ei ole vielä valmis.

#851299 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja

Herbert: Maantiellä maantiepyörä on vain nautittavin pyörätyyppi.

Tuo oli puolestaan NHB:n kommentti, mutta hällä väliä.

Mutta minulle pyöräily ei ole näin totista yritystä uusiin ennätyksiin, joten 500 € budjetti riittää hyvin minun pyörääni, vaikka tiedänkin että rahalla saisi parempaa.

Itseään vastaan kilpaillessa tuntuisi aika hölmöltä, jos tulokset paranisi kalustoa vaihtamalla. Ajomukavuus ja tekniikan toimivuus määrää minulla laadun määrän. Siksi oma maantiepyöräni (krossari) on kaukana kevyestä ja nopeasta pyörästä. Sen sijaan sillä tulee viikon ruokaostokset kotiin kiekot suorana samoin kuin pärjään perheen päiväretkillä sorateilläkin retkitavarat tarakalla.

#851326 Ilmoita asiaton viesti

NHB
    Osallistuja
    En toivottavasti ole kenenkään sanomistanne hölmöksi, tms, maininnut, vaikka olenkin selkeästikin ilmaissut olevani eri mieltä joidenkin kanssa.
    Kielenkäyttöni on toki väliin värikästäkin, mutt ompa se saanut keskusteluakin ja mielipiteiden vaihtoa aikaiseksi, toisin kuin viime talven puolivuotisen aikana… 

Sinähän nimenomaan käyt ahnaasti persoonaan kiinni, jos jokin tarpeet tai mielipiteet eroavat omistasi. Värikäs kielenkäyttö on tuosta kaukana. Itse käyttäisin adjektiivia moukkamainen.

Kummallakin on erikseen työmatkarukki, jolla poljetaan arkiajoja, koska itse osista koottua hiilikuituraaseria ei mihinkään työpaikan pyörätelineeseen jätetä. Hienot pyörät otetaan tallista ulos vain lenkille, minkä jälkeen ne palaavat saman tien talliin turvaan.

Silloin kun itse olen enemmän kommutoinut pyörällä, niin ajansäästön vuoksi olen yhdistänyt työmatkailun, kuntoilun ja nautiskelun, vaikka vähän oudolta se on tuntunutkin sovitella tasokasta hiilikuitupyörää työpaikan pyörätelineeseen. Muutoin en oikein saisi aikaiseksi 100-200 kilometrin lenkkejä työpäivisin.

#851330 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja

Jaakko: ”Ja sen muun massan liikkumisesta ja edes (rapa)kunnon pienikin parannus on se pyöräilyn lisäämistoiveen juju …joka monet pyöräilyn kovat harrastajat ja kilpailijat ovat jättäneet huomiotta.”

En ole huomannut, että tuollainen toive olisi jätetty huomiotta. Voidaan kyllä keskustella monista eri asioista, mutta yhdestä keskusteleminen ei sulje pois toista. Aivan kuten ylinopeudesta keskustelu ei ota kantaa rattijuoppouden merkitykseen.

Siksi minä haluan painottaa sähköavusteisten ihan vaan citypyörien merkitystä ihmisten hyvinvointia ajatellen.

Minä haluan painottaa pyöräilyn lisäämisen merkitystä riippumatta siitä, millaisella kalustolla tai kuntopohjalla ajetaan.

Olisin lisäksi toivonut, että myös vähempivaraisille olisi annettu tukea sähköavusteisen pyörän hankintaan, työmatkakustannuksissa säästääkseen.

Minä en osaa sanoa, olisiko tuki jossain muodossa ollut hyvä vai huono asia tavoitteen saavuttamisen kannalta. Siksi en tukiesitystä moittinut. Olennaista on, että Bernerillä on edes yritystä tehdä asioita, joilla asetettuihin tavoitteisiin pyritään.

Vähävaraisuus ei ole tässä asiassa jutun juoni. Työmatkaliikenteessä henkilöautoillaan on pääosin sen verran ostovoimaista kansaa, että halutessaan voisivat pyörän ostaa (ellei sopivaa pyörää entuudestaan jo ole), jos haluaisivat osan matkoista kulkea auton sijaan pyörällä. Massoistahan oli kyse, ei sosiaalipolitiikasta. Ja kun 740 GLE:n tavoin 500 euron hybridilläkin voi ajaa ja autoilu on tunnetusti kallista, luulisi vähävaraistenkin olevan sen verran laskutaitoista porukkaa, että tajuaisivat tämän yhtälön. Mutta silti joka päivä työmatkaliikenteen aikoihin autojonot kasvaa. Tuosta merkittävä osa perustuu pyöräiltävän matkan päässä olevien autoilijoiden liikkumistarpeen valintoihin.

Mutta sitäkään ei vannoutuneet maastopyörä, ym HARRASTAJAT suvainneet, vaan nostattivat kovan älämölön vastustaakseen.

Minusta esitys torpattiin ihan muiden kuin vannoutuneiden maastopyörä- yms. harrastajien toimesta. Eniten kritiikkiä harrastajissa herätti kiinteä tukimuoto, joka olisi suosinut rihkamaa (kannattaako köyhän ostaa halpaa?). Ostohintaan suhteutettunakaan tuki ei silti päättäjille kelvannut. Vihreitä lukuunottamatta päättäjät eivät ole profiloituneet pyöräilijöinä ja vihreät ei mielestäni tukea kritisoineet.

#851582 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Osallistuja

Herbert: Mustat peilipintaiset ja fotokromiset ajolaskitkin antaa aika pro-vaikutelman
    Suojaavatko nuo oikeasti viimalta ja metsässä myös oksilta? Noita ei taida voida käyttää silmälasien kanssa, vai kuinka?

Itsellä ollut harkinnassa integroidulla suojalasilla varustettu kypärä. Pystyn ajoasentoni ja vähäisen pyöräilyharrastukseni vuoksi en ole pyörällä kovin nopea, mutta muissa lajeissa olen sen verran rymypelle, että maasturilla saattaisi silmälaseja parempi suojaus olla paikallaan?

#851593 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja

Lasit on Oakley Radarlock. Maantieajossa ne suojaa hyvin viimalta ja varmaan metsässä myös oksiltakin. Aina en maastossa niitä käytä. Ajonopeudet on siellä pääosin alhaiset, joten viimalta ei silmiä tarvitse suojata. Lievää huurtumisongelmaa hikoilun myötä on, jos vauhti putoaa esim. ylämäessä.
    Silmälasien kanssa niitä ei voi käyttää, mutta ne voi tilata vahvuuksilla. Pimeässä linssit eivät ole täysin kirkkaat, mutta ainakaan tiellä asiasta ei ole haittaa, kun on kelvollinen teho ajovalossa. Pakkanen tuntuu myös hiukan tummentavan lasia. Oakleyllä on kyllä laaja valikoima erilaisia linssejä, joten valon määrän mukaan tummentuva musta fotokromi ei ole ainoa vaihtoehto.

Käytän samoja laseja myös hiihdossa silloin, kun on tarve aurinkolaseille. Satunnaiset päivät laskettelurinteessäkin menee noilla.

#851597 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja
    #851629 Ilmoita asiaton viesti

Herbert
    Osallistuja

Miksiköhän Tekniikan Maailmalla ei ole joukkuetta Kilometrikisassa?

https://www.kilometrikisa.fi/

Ellen olisi oman työpaikan joukkueessa, värväisin 740 GLE:n, Jaakon ja TeeCeen mukaan TM:n haastamiseen.

#851652 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
    Osallistuja

Hyvä idea, vaikka minä olisinkin oikeassa pyöräilyjoukkueessa rasite vähine kilometreineni. Ei minulla tullut viime vuonna kuin reilut 500, mutta tämän kesän tavoite on toki tuplata se. Katsotaan miten menee, ennen kuin sitoudun tuplaamaan myös ensi kesän?

Mutta olen itsekin miettinyt mahdollisuutta osallistua johonkin ”muut osallistujat” joukkueeseen, johon kehtaisin mennä mukaan olematta rasitteena ahkerammille polkijoille. Saisi kotikaupungin lukemia parannetuksi kaupunkikisassa.

#851857 Ilmoita asiaton viesti

TeeCee
    Osallistuja

TeeCee: ”ei pidä luottaa omaan mielipiteeseensä oman suorittamisensa tasosta”

740 GLE: ”Samaa mieltä. Juuri tästä syystä minun onkin vaikea ymmärtää vastahakoista suhtautumistasti EAK:hon, josta keskustelimme jo vuosia sitten.
    Jos turvallisuushakuinen kuljettaja tietää ettei ole täydellinen ja tietää oman arvionsa omasta tasosta epävarmaksi ja todennäköisesti optimistiseksi, mikä häntä pidättelee hankkimasta asiantuntija-arviota ja ennen kaikkea palautetta omasta ajamisestaan?

En suhtaudu vastahakoisesti EAK:hon, olen sanonut sitä hyväksi asiaksi. Olen vain sitä mieltä, että ihmisten kannattaisi huomata mikä esimerkiksi tuollaisen EAK:n varsinainen pointti on, ja kopioida havaintonsa yleiseen käyttöön. Tarkoitan sellaisia havaintoja kuin että jos ihminen kerää itselleen kuljettajana vääriä ajotapoja, hän kerää läpi elämänsä vääriä tapoja kaikessa muussakin. Ja jos ulkopuolinen asiantuntija kerran voi osoitella meille niitä vääriä pinttyneitä tapoja, niin niitä voi huomata itsekin jos asettautuu ulkopuolisen tarkkailijan asemaan. Ja jos on hoksannut nuo asiat, pitäisi olla hiukan helpompaa hoksata sekin, miten paljon ajatteluamme ja sitä kautta tekojamme ohjaavat loogisen harkinnan sijasta tavat, joita ei huomaa, eikä siksi asettaa alttiiksi kriittiselle arvioinnille.

Siinä missä kuskille tulee mieleen että EAK voisi auttaa huomaamaan mitä kaikkea väärää on tullut kerättyä ajotapoihin, hänelle voisi tulla mieleen myös että ajotavat muodostuvat täsmälleen samojen aivotoimintojen tuloksena kuin kaikki muutkin tavat. Siinä missä EAK-opettajan huomautus liian varovasti aloitetusta jarrutuksesta otetaan vastaan kiitollisena, pitäisi ottaa vastaan kiitollisena myös esimerkiksi aivotutkimuksen havainnot ihmisten tyypillisistä ajatusvirheistä. Siinä missä ihminen pyrkii tietoisesti eroon väärästä jarrutustekniikastaan, hän voisi pyrkiä vähentämään myös ajatusvirheitten vaikutuksia ajatteluunsa.

Esillä 15 viestiä, 436 - 450 (kaikkiaan 460)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.