Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 635 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 21.09.2018 at 10:04.

Esillä 15 viestiä, 451 - 465 (kaikkiaan 636)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #851868 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee: Tietämättömyys on erinomainen alibi tietämättömän itsensä kannalta.

    740 GLE: ”Tätä yritetään käyttää alibina, vaikka todellisuudesa kyse taitaa ollakin defenssistä?”

    Vaikea sanoa koska kyse on defenssistä ja koska ihan vaan tavallisesta tietämättömyydestä, ajattelemattomuudesta tai ajattelun haasteellisuudesta. Siksi puhuin siitä, miten se tietämätön asian ITSE kokee. Muiden ihmisten ja yhteiskunnan kannalta kaikki syyt ovat huonoja, mutta niille, jotka niitä huonoja syitä aivoissaan hellivät ( =joka ikinen ihminen) omat syyt ovat asioita joita pyritään säilyttämään ja puolustamaan henkeen ja vereen. Tästä puolustelemisesta muodostuu varmaan suurin osa tällaisten palstojenkin teksteistä.

    #851873 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ” Päteekö mielestäsi sama periaate myös lentämiseen, laskuvarjohyppyyn, metsästykseen isokaliberisella kiväärillä ja laitesukellukseen? Vastaa mieluimmin siihen tai niihin kohtiin, joita et harrasta itse?

    Pätee, koska puhuin nimenomaan siitä miten ihminen itse asian kokee. Olen monessa keskustelussa toistellut näkökulman tärkeyttä asioita ajatellessa. Näitä asioita miettivät ihmiset, yksilöt, ja ihmisaivot luovat oman maailmansa, joka eroaa jokaisen toisen ihmisen aivojen maailmasta, ja mikä oleellisinta, se eroaa jokaisella myös todellisuudesta.

    Esimerkiksi tässä tapauksessa päädymme täysin eri linjoille koska tarkastelemme samaa asiaa eri näkökulmista. Sinä puhut siitä miten asioiden pitäisi ihannemaailmassa olla, minä puhun siitä miten ihmiset itse näkevät oman tietämättömyytensä. Olet aivan oikeassa siinä että tietämättömyys ei saisi olla syy ottaa laittomia lisäriskejä liikenteessä, mutta minä olen myös oikeassa sanoessani että ihmisten mielestä oma mielipide on erinomainen syy tehdä liikenteessä kaikenlaista, mikä lisää liikenteen uhrimäärää.

    Tämän vuoksi olen aiemmissa keskusteluissamme puhunut niin paljon siitä, miten tärkeää on noudattaa liikenteen sääntöjä niin tarkasti kuin pystyy, vaikka itse tietäsikin että niitä voi sopivissa tilanteissa rikkoa vaaratta. Kaikki ovat täysin varmoja että tietävät ne sopivat tilanteet.

    #851922 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    OK, luulen että näen pisteesi, joka on tietenkin hyvin inhimillinen ja valitettavasti aivan totta. Tietämättömyys ei kuitenkaan poista vastuuta oikeudessakaan, koska omien tekojen seuraukset olisi pitänyt ymmärtää.

    En silti hyväksy laskuvarjohyppyä, sukeltamista, järeällä metsästysaseella ammuskelua enkä ajoneuvon kuljettamista asenteiden ja tuntemuksien pohjalta. Olettaisin muuten, että suurin osa meistä asiaa tuntemattomista kokee laskuvarjohypyn, sukelluksen ja ampumisen luonnostaan niin vaarallisena, ettei mihinkään niistä ole syytä ryhtyä perehtymättä asiaan, mutta ehkä peilasin tässä vain omaa arkuuttani? Tavoittelin tällä sitä, että usein toistuvan rutiinin riskitasoa yleensä vähätellään ja itselle oudon lajin riskejä pelätään korostuneesti. Ihmisen oma käsitys riskitasosta ei siis ole kovin laadukas, vaan lähestulkoon mielipide.

    Näitkö itse omassa vastauksessasi tätä puolta lainkaan? Eikö sinua pelottaisi hypätä lentokoneesta reppu selässä? Minä voin tulla Kemoran pääsuoran jarrumerkilleni kahtasataa eturengas ABSin rajoilla hennosti viheltäen, mutta vakaasti lentävästä lentokoneesta en suostu poistumaan. Hyppään laskuvarjolla vain palavasta koneesta sitten kun kaikki muut toimintamallit ovat vielä varmemmin tuhoon johtavia. Ei tässäkään riskianalyysissäni ole mitään realismia takana, mutta siltä minusta tuntuu. Tämä kysymys ei tietenkään toimi sinulle, jos olet laskuvarjoharrastaja, joka ymmärtää mitä on tekemässä.

    Se on tietenkin reaalimaailmaa, että läheskään aina (vai ei juuri koskaan?) oma tietämättömyys ei kortin saanutta kuljettajaa itseään enää vaivaa. Olen spekuloinut jo vuosia sitten ajoittain uusittavalla kuljettajatutkinnolla, ja siitä ensimmäisestä ajokortin ansaitsevasta tutkinnosta vaikkapa EAK- ja talouspainotteiden osalta tiukemmin vaatimuksin. (jälkimmäinen ei ole viherpiippoiluani, vaan nykyajan muotisanoihin kätkettyä liikenteen sujuvuutta. Polttoaineen säästö on collateral benefit)

    On täysin inhimillistä, että tutkinnon jälkeen ajokorttia pidetään kansalaisoikeutena. Valitettavasti se ei pakota oppimaan ajotutkinnon jälkeen enää ikinä mitään, joten vaarallisetkin väärät käsitykset jäävät voimaan. Kuljettajalla itsellään ei ole realistista käsitysta oman tekemisensä tasosta, koska sitä ei kukaan hänelle pakota.

    #852743 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kilometrikisa:

    https://www.kilometrikisa.fi/

    Sopiva amatööritiimi löytyi, joten mukana ollaan!

    #853537 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ” Aikuisen pitää ymmärtää noiden edellä mainittujen lisäksi myös liikkuvat ajoneuvot riskiksi. Tietämättömyyteen ei voi vedota, ellei reagoi riskiin, josta tietämätöntä teeskentelevälle on kerrottu viikottain koko hänen lukutaitoisen elämänsä ajan. Tämä riskinottovalmius ei ole tietämättömyyttä, vaan oma valinta.

    Ymmärtäminen on mielenkiintoinen asia. Meidän ymmärrykseksi kutsumamme käsite on aina sekoitus tietoa, logiikkaa ja tunteita, ja noiden suhteet vaihtelevat sattumanvaraisesti hetkestä toiseen. Myös kunkin henkilökohtainen käsitys tiedosta ja logiikasta vaihtelee muiden vastaaviin verrattuna, ja hyvin harva tuntuu käsittelevän tietoa ja logiikkaa sen mukaan, mitä nuo sanat suomenkielessä määritelmän mukaan tarkoittavat.

    Tuosta seuraa, että (myös) riskejä koskevat päätökset ovat aika epäloogisia. Lisäksi ihminen tottuu riskiin nopeasti, joten omat päätökset sen suhteen alkavat tuntua turhan tiukkapipoisilta, jolloin riskitaso nousee ilman eri päätöstä. Tällainen päätöksentekoprosessi tuntuu ajattelijasta itsestään loogiselta, vaikka se käytännössä ei ole päätöksentekoa ollenkaan.

    Tuollaisten syiden vuoksi olen nykyään sitä mieltä, että ihmiset eivät vetoa riskejä koskevissa päätöksissään tietämättömyyteensä, vaan tietoonsa. Jos tämä palsta on minulle jotain opettanut niin sen, että meillä kaikilla on aina vankka ”tieto” omien mielipiteittemme ja niiden perusteiden oikeellisuudesta riippumatta siitä, millaisesta sekoilusta oikeasti on kysymys.

    Olen eri mieltä myös siitä, että tuollainen riskinotto olisi oma valinta. Minusta asia menee niin päin, että tuollaisesta ihmiselle luontaisesta ajattelutavasta irti rimpuilu on oma valinta. Perimäämme kirjoitettu perusteeton luotto omaan loogisuuteen ja tietämykseen on niin vahva, että en pidä sen varassa tehtyjä valintoja oikeina valintoina. Ihmisen oman harkinnan mukaan oma harkinta pelaa hienosti, ja ihminen itse tietää omat tietonsa oikeiksi, eikä huomaa tuossa mitään ongelmaa, koska ei tule ajatelleeksi sitä.

    #853559 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”En silti hyväksy laskuvarjohyppyä, sukeltamista, järeällä metsästysaseella ammuskelua enkä ajoneuvon kuljettamista asenteiden ja tuntemuksien pohjalta.”

    Itse sanoisin, että en hyväksy tuota mielelläni, mutta koska pidän tosiasiana että ihminen tekee melkein kaiken tuntemuksiensa pohjalta, se on vaan pakko hyväksyä.

    740 GLE: ”Olettaisin muuten, että suurin osa meistä asiaa tuntemattomista kokee laskuvarjohypyn, sukelluksen ja ampumisen luonnostaan niin vaarallisena, ettei mihinkään niistä ole syytä ryhtyä perehtymättä asiaan, mutta ehkä peilasin tässä vain omaa arkuuttani?”

    Sanoisin tuota viisaaksi asenteeksi. Oma asenteeni ei ole yhtä viisas, minua on pidätellyt laskuvarjohypystä vain se, että minua ei lasketa hyppäämään omin päin. Pitää mennä kurssille tai hypätä tandemina. Tällaisen asenteeni vuoksi saan olla tarkkana kuinka paljon päästän todellisia mielipiteitäni mukaan päätöksentekoon tärkeissä asioissa.

    #853610 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    TeeCee:Itse sanoisin, että en hyväksy tuota mielelläni, mutta koska pidän tosiasiana että ihminen tekee melkein kaiken tuntemuksiensa pohjalta, se on vaan pakko hyväksyä.
    Juuri mainitsemastasi syystä minäkin ymmärrän, että erilaista kohellusta tapahtuu jatkuvasti. Siinä ei ole mitään järkeä, silti käytännössä niin tapahtuu.

    Meillä on silti näkemysero ”hyväksyttävyydestä”. Minusta muille vaarallinen kohellus ei ole hyväksyttävää, vaikka se ihmiselle luontaista onkin. Jos osaa oppia olemaan tappamatta ja syömättä naapureitaan, silloin voi myös oppia olemaan tappamatta heitä syömättäkin, jos vain haluaa oppia.

    Liikenteeseen tämä palautuu siten, että koska kumpikin tiedämme, että sitä halua löytyy vain hyvin harvoilta, joudumme miettimään yhteiskunnan keinoja sellaisesn tärkeän asian pakottamiseksi, mitä ihmiset eivät luonnostaan näe tarpeelliseksi.

    Ajokorttitutkinto toistettavaksi 5 – 10 vuoden välein, ja toisesta kerrasta eteenpäin EAK:lla kovennettuna, kiitos.

    #854030 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Meillä on silti näkemysero ”hyväksyttävyydestä”. Minusta muille vaarallinen kohellus ei ole hyväksyttävää, vaikka se ihmiselle luontaista onkin.

    Veikkaan että näkemyseromme johtuu jälleen kerran siitä, että katsomme asiaa eri näkökulmista. Vaikka vaarallinen kohellus on se asia joka ihmisiä liikenteessä satuttaa, niin silti se kohellus on vain yksi lenkki tapahtumaketjussa, joka alkoi jostain muusta.

    Mielestäni tämän tapahtumaketjun pistää liikkeelle ihmisen luontainen tapa ajatella asioita epäloogisesti, alitajunnan määräämällä tavalla. Jos haluaa muutosta tuon ketjun loppupään asioihin, pitää pyrkiä vaikuttamaan sen alkupään asioihin. Parhaana keinona tähän pidän sitä, että pyritään saamaan yhä suurempi osuus ihmisistä huomaamaan, miten ”eläimellisesti” juuri HÄN ITSE ajattelee. Muiden kohdallahan se on helppo huomata, mutta meille on yllättävän vaikeaa huomata mitä se vihjaa omasta ajattelustamme.

    Tuollainen näkökulma mielestäni johtaa näkemyseroomme asioiden ”hyväksyttävyyksistä”. Käyttämässäni näkökulmassa minun hyväksymisilläni ei ole merkitystä, vaikka myönnänkin että paheksuntani ja hyväksymiseni pyrkivät jatkuvasti pintaan. Ei tämä näkökulma tunteita sammuta, tämä on vain yksi niistä asioista, joissa niitä ei mielestäni pidä kuunnella.

    #854053 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Liikenteeseen tämä palautuu siten, että koska kumpikin tiedämme, että sitä halua löytyy vain hyvin harvoilta, joudumme miettimään yhteiskunnan keinoja sellaisesn tärkeän asian pakottamiseksi, mitä ihmiset eivät luonnostaan näe tarpeelliseksi.”

    Tässäkin meillä on vähän näkemyseroa. Minä en juurikaan mieti yhteiskunnan keinoja ihmisten pakottamiseksi toimiman liikenteessä vastoin heidän luontaisia tapojaan, vaan mietin ihmisten keinoja suostutella ja usein suorastaan huijata itsensä haluamaan toimia vastoin heidän luontaisia tapojaan.

    #854116 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Hienoa keskustelua useimmilta. Nyt rahani meni (varaston) rakentamiseen. Pyöräni hyötykäyttö jäisi nykyään kyllä alhaiseksi. Ajatuksissa on, mutta muutakin.
    Kun ehdin, teen jotain outoa. Olen kylähullu.

    GLE:llä on kokonaisuuden ymmärtämistä, kerrankin joku ilmaisee miten motolla oikeasti pitää ajaa..
    Opettellaan ensin jarruttamaan. Samoin polkupyörällä.

    (Vaimoni tuossa sanoi osaavansa, painoi pelkkää takajarrua? Hiljaa raivosin mielessäni, sillä se on ainoastaan hidastamista.)

    Ai niin, kitinän poistamiseen jarrulevyissä käytettään menestyksekkäästi myös kuparirasvaa.
    (WD, jätti Ed)

    #854506 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Vital, tarkoitatko sitä kuparinväristä tahnaa, jota käytetään auton jarruosia kootessa liukutappeihin, jne? Ja ihanko sitä uskaltaa levyyn tai paloihin sipaista, ettei tule saman tien tehokkaista levyjarruista ABSit?

    #854507 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Yksi noviisi kysyy enemmän kuin asiantuntijat ehtivät vastata. Nyt seuraava ihmetyksen aihe tuli kesärenkaiden asennuksesta talvirenkaiden jälkeen.

    Nimittäin käytettynä ostamassani maastopyörässä paikallaan olleet (Vittoria Barzo) nappularenkaat olivat vielä viime kesänä vanteelle asennettuna riittävällä tarkkuudella keskitettynä, siis ilman havaittavaa heittoa.

    Talvirenkaiden jälkeen samat renkaat uudelleen asennettuani en vaan saanut renkaan heittoa pois useista yrityksistä huolimatta. Ongelmaksi jäi ns. selkäheitto, siis johonkin kohtaan pullahti aina ”kupla”, jonka kohdalla kulutuspinta oli muuta rengasta kauempana pyörän navasta. Tuo patti tuli aina eri kohtaan, ja sen näkee renkaan reunasta saakka, siis reuna kohoaa vanteen lukkoreunasta korkeammalle kuin muualla.

    Kokeilin jo saippuoida renkaan reunan asentaessani, täyttää sisärenkaan normaaliin tapaan, työntää venttiilin sisärenkaan sisään, ja varalta myös päinvastoin lukita sen kaulusmutterilla paikalleen (jolloin patti pullahti toiseen kohtaan. Aloitin (ja lopetin) ulkorenkaan asennuksen venttiilin kohdalta, 90 astetta ja 180 astetta venttiilistä pois päin. Keskitin renkaan vanteelle huolella sormin painelemalla, ja silti paineistettaessa ilmaantui tuo patti. Ja sama peli etu- ja takarenkaan kanssa. Patti erottuu käsissä rengasta pyöriteltäessä selvästi, ja se on niin suuri, että sen tuntee nopeuden noustessa kovalla pinnalla 30 km/h tai yli ihan selvänä koko pyörän hytkymisenä. Ei sinänsä maasturissa mikään fataali vika, mutta jäi ihmetyttämään, mitä tapahtui?

    Olisin pitänyt varmana, että rengas on hieman liian iso vanteelle, elleivät ne samat renkaat olisi vielä viime kesänä pyörineet samoilla vanteilla ihan nätisti.

    Annoin periksi, ja hankin uudet renkaat (Conti X-King). Ongelmastani kuultuaan pyöräliikkeen selvästi ammattilainen asentaja arvasi jo pyöräni merkinkin, koska oli kokenut saman vanteen kanssa asennusongelmia. Hän sanoikin, että asentamisen tarkkuusvaatimus on Bontrager Mustangin ominaisuus.

    Uusia renkaita asentaessani huomasinkin hänen mainitsemansa ongelman, koska vanteen muoto ei varsinaisesti ”houkuttele” renkaan reunaa nousemaan vanteen lukkoreunaan, vaan se pitää siihen pakottaa reilulla maasturille ihan käyttökelvottoman suurella paineella. Tämä ongelma on siis päinvastainen kuin vanhojen renkaiden kanssa kokemani, eli rengas ei tosiaan ”nouse” vanteelle kunnolla ennen renkaan sivussa kerrottua maksimipainetta 4.5 bar.

    Nyt pyörii hyvin, ja karkeakuvioisen 29 x 2.25 vaihtuessa hieman matalanappulaisempaan 29 x 2.20 kokoon tuntuu rullaus soratiellä ja polulla kevyemmältä sekä nopeusmittarin että perstuntuman perusteella. Tätä etua en toki saa ilmaiseksi, vaan mäennousukykyni heikkeni havaittavasti. Aiemmin vain pienin 1-vaihde oli minulle turha, koska tekniikkani ei riittänyt sitä vaativaan nousuun, vaan joko suditin tai keulitin homman pilalle. Nyt tuntuu takapyörä sutaisevan kakkosella ja rajatapauksissa ehkä jopa kolmosellakin. Vaikka olisin loppuikäni amatööripyöräilijä, niin nykyisillä asetuksilla minulla on paremmat mahdollisuudet seurata pyöräilyä vakavasti harrastavien poikieni mukana pidemmillekin maisemareissuille, kunhan odottavat minun taluttavan pahimmat paikat ylös. Syötteen reittien lisäksi on tarkoitus käydä Hossan kansallispuistossa pyöräretkellä.

    Pyörä on siis kunnossa ja kaikki hyvin, mutta ihmetyttää, mitä noille vanhoille renkaille tapahtui? Onko kuinka yleistä, että paljon ajettu ja muutamaan kertaan pois vanteelta käytetty rengas venyy niin paljon, ettei enää asetu vanteelle oikein?

    #854511 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Itse olen paininut saman ongelman kanssa. Bontragerin vanteet minullakin vielä toistaiseksi on (AT-850), kun en parempia ole raskinut hankkia. Syy renkaan heittoon oli kuitenkin väärässä kesä/talvisäilytyksessä. En muista, oliko ongelma kesä- vai talvirenkaissa, mutta säilytin joskus renkaita seinällä olevassa koukussa ripustettuna. Tuo ilmeisesti venytti renkaat soikeaksi. Ongelma tosin ei ollut lopullinen, koska vähitellen renkaista tuli pyöreät. Teinkin varastoon renkaan kokoisen hyllytason, jossa renkaat makaa. Se on poistanut ongelmat. Toki joillain renkailla silti joskus tahtoo olla pientä ongelmaa vanteelle nousun kanssa, mutta saippuavesi ja renkaasta riippuen 4…6 bar paine on siihen auttanut.

    Tällä hetkellä säilytyksen suurin ongelma on lämpötila. Eristämätön varasto kuumenee näillä keleillä turhan paljon ja se tuskin edistää renkaan säilyvyyttä.

    #854553 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Minä pelaan varman päälle, ei ole ongelmia renkaanvaihdon vuoksi kun ajan edelleen talvirenkailla. Nastoitetuilla. Jalankulkijat osaa siirtyä reunaan kun rapina kuuluu jo kaukaa.

    #854715 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos, Herbert,

    Guilty as charged ☹️

    Hyvä kun tietää varoa jatkossa.

Esillä 15 viestiä, 451 - 465 (kaikkiaan 636)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.