Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 567 vastaukset, 38 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 20.07.2018 at 08:05.

Esillä 15 viestiä, 496 - 510 (kaikkiaan 568)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #861138 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Niin… ja entäs se tiepöly…? Häviääkö se samalla? Entäs se jatkuva teiden ja katujen lisärakentaminen? …asfaltointeineen ja tilantarpeineen ja kustannuksineen…
    Jos oon oikein ymmärtänyt, niin rahat eivät oo enäämoneen vuoteen riittäneet ko väylien ylläpitoon. Niinkuin ei rautateidenkään… Ja aikas monet kiroo jo nyt ruuhkien hidastavan perillepääsyä ja ’peltilehmiensä’ liikkumista kaupungeissa. …vai pitääkö meilläkin odottaa Lontoon, Tokion, Pariisin, Pekingin, New Yorkin, jne kaltaisia’oikeiden’ ruuhkien kaltaisia tukoksia…? ennen kuin aletaan uskoa ja siirtyä muihinKIN liikuntamuotoihin

    #861139 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Lontoon, Tokion, Pariisin, Pekingin, New Yorkin, jne

    No mistä se mättää ettei noissakaan kaupungeissa ole siirrytty polkupyörien käyttöön ruuhkien välttämiseksi.
    Ei se että matka aika pitenee vartilla saa siirtymään polkupyörään, kun sillä aikaa kuluu vastaavaan matkaan tunti pari.

    #861159 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    …mutt autoilun väheneminen helpottaisi ruuhkia, parantaisi ilmanlaatua ja ihmisten kuntoa ja mielenterveyttä, kun verikin alkaisi liikkua kropassa paremmin …myös ns ääreisverenkierto… Ja vois joiltain lähteäse pallomahakin ns ’kiertoon’ ja häipyä näkyvistä tai ’tieltä’… kaarensuunnan havainnoinnissa 😉

    #861162 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    ”Ruuhkat” keskittyy Suomessa työaikojen alkuun ja loppuun, ja harvoin matkat on niin lyhyitä (aika on rahaa), että ne edes teoriassa on mahdollista suorittaa näissä vuodessa yleensä kehnoissa keleissä.
    Ja mikä estää siirtymisen pyörän satulaan jos ruuhkat nyppi ja mahaa pullottaa liikaa.

    #861293 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    No hyvä! Sähän alat oppia, poika, vaikka koville on ymmärryksesi joutunut… 👍

    #861294 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Mitä uutta minä opin, vaarilta, pyöräilystä?

    #861299 Ilmoita asiaton viesti

    T.H.
    Osallistuja (Participant)

    Tästä se ilmanputsaus alkaa, ei tarvitse olla ilmojenarmoilla polkupyörällä.

    Polkupyöriin eivät nastat unohdu kesäksi. Ihminen säästää mieluusti energiaa, kun energia tulee omista pohkeista ja nastarenkaiden vierintävastus on kesäkumeja suurempi.

    Tämä on jännä keskustelu. Sivulauseessa tunnustetaan että auton päästöt on sellaisia ettei kaupunki-ilmaa edes hengitä ilokseen, mutta silti polkupyöräilyn lisäys on jokin mörkö.

    Jos pyöräilyä tuetaan, vaikkapa kelpo pyöräteitä tekemällä, se ei lähtökohtaisesti ole autolulta pois. Autoilun määrän vähentäminenhän on autoilijankin etu, ainakin jos keskitymme vapaaehtoiseen vähentämiseen.

    Tässä keskustelussa todettiin hetki sitten, että Suomessa ei ole kunnon ruuhkista edes uneksittu. Näin ollen mitkään hämeentiet tai bulevardisoinnit ei voi luoda niin suurta ruuhkaa että siitä kannattaisi valittaa, niistä kun on jo nähty suomessa unia. Tai vaihtoehtoisesti: eipäs liioitella niin tältäkin päättelyltä putoaa pohja pois.

    #861308 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Ei Helsinginkään sisääntuloväylien aamuruuhkia polkupyörillä ratkaista, älkää unta nähkö.

    Autojonot on kaupungissa normaalia, nippa nappa ruuhkaksi luokiteltava jonon mateleminen keskittyy vorokaudessa pariin tuntiin.

    #861324 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    T.H.: ”Polkupyöriin eivät nastat unohdu kesäksi. Ihminen säästää mieluusti energiaa, kun energia tulee omista pohkeista ja nastarenkaiden vierintävastus on kesäkumeja suurempi.”

    Minäpä onnistuin yhdistämään polkupyöräilyn ja ilman pilaamisen, fillarissani on nimittäin edelleen nastarenkaat. Jotain ilmahaittoja tulee varmaan myös ympäri vuoden palavista valoista edessä ja takana. Päästöjä lisää sekin, että mukana kulkee aina täysinäinen sivulaukku, jossa on kaikenlaista tarpeellista, kuten työkaluja, sadevaatteita ja akun laturi. Varsinkin ylämäissä hiilidioksidipäästöt ihan viheltää ulos luontoon.

    #861328 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Juu ja ilmaa voi pilata kesärenkaillakin, ilman sähköavustusta ja sivulaukkuja, etenkin ylämäkeen puristaessa. Meluhaittakin vielä. Mutta putoaapahan peesaajat pois kyydistä.

    TH:n kommentti pyöräilyvastaisuudesta on pohtimisen arvoinen juttu. Mistä tulee tarve Quun tavoin joka välissä huomauttaa, miten jotain ongelmaa ei saada pyöräilyllä ratkottua?

    Millään yksittäisellä muutoksella ei mitään ongelmaa pysty ratkomaan, joten miksi jankata tällaista itsestäänselvyyttä. Kirjoittihan myös TM kriittisesti jokin aika sitten siitä, kun jollekin Helsingin kadulle rakennettiin pyörätie tai -kaista, vaikka autoilijoita on paljon enemmän. Mieleen ei tullut pohtia sitä, miksi autoilijoita on ruuhkaksi asti ja kun kaupunkiin ei autoille kaistoja enempää mahdu, pitää keksiä jotain muuta. Jotain tehokkaampaa.

    Jos esim. Audin myynti on heikkoa, mitä silloin tehdään. Julistaako maahantuoja, miten vähän käyttäjiä merkillä on, miten vaarallinen se on etenkin suojateiden kohdalla yms. asioita, joten siihen ei kannata panostaa vai yrittääkö Audi lisätä merkin houkuttelevuutta, jotta käyttäjiä tulisi lisää? Entä miten tämä poikkeaa liikennejärjestelmästä?

    Onko siis kyse siitä, että kaikkien tiedossa oleva fakta kaupunkiliikenteessä autoilun tehottomuudesta on tiedossa, fiksumman, mutta käyttäjältään muutosta edellyttävän ratkaisun käsittely koetaan uhkaksi. Pelko joutua naurunalaiseksi on liian suuri, kun joutuu puolustamaan tehotonta ja moniongelmaista järjestelmää. Jottei tähän jouduttaisi, pitää naamioida mielipide vaihtoehtoisen järjestelmän mahdollisuuksien vähättelyksi. Kyse ei oikeasti ole silti mistään autoilun syrjäyttämisestä, autoilusta luopumisesta tai muustakaan mustavalkoisesta, vaan painopisteen siirrosta ja muiden kulkutapamuotojen tasa-arvoisesta kohtelusta.

    #861381 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    No pysykää siellä pyöränsatulassa, mutta maailmaparantajaa siitä ei ole tullut vaikka on niin vanha keksintö.

    #861414 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Jalkalihaksethan muuttuvat yhtä ohuiksi kuin spagetti jollei henkilö kävele, juokse taikka pyöräile vähintään puolitoista tuntia päivässä.

    #861432 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ja se taas vaikuttaa suoraan siihen, millasen potentiaalin pyöräilyssä kulkumuotona näkee.

    Miksi Quu taas toitotat maailmanparantamisesta?

    #861498 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Quulla menee juttu aina tuollaiseksi tyhjänpäiväiseksi tölvimiseksi, kun ei ole mitään järkevää argumenttia mielessä. Tuo pyöräilyn dissaamisen vaikeus kuvaa hyvin sitä, kuinka jarkevaa pyöräily on. Vaikka kuinka mieli tekee yrittää saada pyöräily huonoon valoon, niin vuosienkaan yrittämisellä sieltä ei löydy mitään järkevää perustetta pyöräilyä vastaan.

    #861500 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    Miksi Quu taas toitotat maailmanparantamisesta?

    Sori, tosiaan eihän sillä polkupyörällä ole mitään merkittävää osaa kaupunkien ilmastoon.
    Ajakaa hyvät ihmiset pyörällä, onhan se aivan laillinen liikennekulkuneuvo.

    Alepa pyörät on kovin suosittuja, ei ne kuitenkaan juurikaan autoliikennettä vähennä koska niitä käyttää pääsääntöisesti jo lähtökohtana julkisten käyttäjät ja turistit.

Esillä 15 viestiä, 496 - 510 (kaikkiaan 568)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.