Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 637 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  HybridRules 25.09.2018 at 22:36.

Esillä 15 viestiä, 511 - 525 (kaikkiaan 638)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #861523 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    OIKEIN! Pyöräily ei pilaa eikä paranna kaupunkien ilmastoa. Mutt AUTOT pilaa ja niiden vähentäminen parantaa eli puhdistaa kaupunkien ilmaa, jota ihmisten on pakko keuhkoihinsa kiskoa. Ja monen lapsen vielä pidempään kuin meidän aikuisten.
    Tuosta Quu-’ukosta’ tai klopista en tiiä, kuin pitkään hän happea halajaa elääksern… 😉

    #861526 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Missähän kohtaa olen maininnut ettei autojen vähenemin parantaisi hengitettävän ilmanlaatua (etenkin katupölyä nastarengaskielto) ja lisäisi muutenkin kaupunkiasumisen viihtyvyyttä.

    #861537 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Vihdoin voidaan lopettaa tuo turhanpäiväinen räksyttäminen ja siirtyä asiaan. Tun ollaan yhtä mieltä lopputuloksesta, täytyisi löytää keinoja lopputuloksen saavuttamiseen. Eli millä tavalla autoilua saataisiin korvattua pyöräilyllä ja siten saavutettua konkreettisia positiivisia vaikutuksia eli yhteiskunnan kipeästi kaipaama tuottavuusloikka?

    #861539 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Minun työmatkallani ei auto korvaudu pyörällä eikä bussilla kuin pakolla. Polkupyörä on minulle harrasteväline ja ainoa vapaaehtoisesti käyttämäni joukkoliikenne on metro.

    Minun kontribuutioni ruuhkan vähentämiseen on ajoittainen kotitoimistolla työskentely ja auton vaihtaminen moottoripyörään työmatkalla.

    #861541 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Ketähän ne mahtaa olla, ja kuinka kaukaa tulossa sisääntuloväylillä ja ”aamuruuhkassa” matelee Helsinkiä kohti ja illalla pois.
    Kaupunkien työpaikatkin on sitä laatua ettei niitä oikein näissä keleissä pyöräilyyn sopivissa asuissa voi tehdä.
    Ja se matkoihin käytetty aika ja ilmasto onkin se lopullinen niitti mikä vie mehut ”jupilta” pois.
    Harrastepyöräilyllä ei ole merkitystä autojen määrään.

    #861544 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    On selvää, ettei kaikki voi autoa vaihtaa pyörään. Osalla on matkaa esim. 50 km/suunta ja se on kohtuuton matka säännöllisesti ajettavaksi. Osa tarvitsee työssä autoaan jne. Mutta jäljelle jää silti suuri joukko porukkaa, jotka sahaa päivittäin ovelta ovelle n. 1-15 kilsan matkaa ja jossa pyörä olisi aivan käyttökelpoinen kulkupeli. Edelleenkään ei tarvitse ajaa pyörällä 5 pv viikossa 11 kk vuodessa. Siihen verrattuna, että tuon matkan tekee autolla, jokainen pyörällä korvattu autopäivä on askel oikeaan suuntaan. Lisäksi muitakin matkoja kuljetaan kuin työmatkoja. On asiointia kaupoissa, harrastuksia jne. Näitäkin kannattaa miettiä kulkumuodon valinnassa.

    Työpaikalla voi vaihtaa vaatteet. Ihan normaalia monissa työpaikoissa. Nakkitehtaassa on muutenkin omat vaatteet, samoin rakennustyömaalla, sairaalassa ja poliisiautossa. Miksei tavallinen toimistotyöntekijä voisi vaihtaa työhön sopivia vaatteita kuten moni muukin niin tekee? Ilman sähköavustusta tai vähänkin pidemmän matkan vauhdikkaasti polkeva käy toki myös suihkussa, mutta sama se on suihkussa käydä työpaikalla, kun muutenkin pitää käydä.

    Matkoihin käytettyä aikaa voi tietysti miettiä. Testasin, että kaupungissa pyörällä kuluu suunnilleen saman verran aikaa 10 km:n matkaan kuin autolla. Erona on vain se, ettei talvella tarvitse putsata auton ikkunoita.

    Tässä lisää näkökulmaa ajankäyttöön:

    https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/tutkimus-polkupyora-on-erittain-kilpailukykyinen-kulkuvaline-paakaupunkiseudulla-6731123

    #861587 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Kaupunkien työpaikatkin on sitä laatua ettei niitä oikein näissä keleissä pyöräilyyn sopivissa asuissa voi tehdä.
    Ja se matkoihin käytetty aika ja ilmasto onkin se lopullinen niitti mikä vie mehut ”jupilta” pois.
    Harrastepyöräilyllä ei ole merkitystä autojen määrään.
    

    Nyt haiskahtaa uusavuttomuus. Työvaatteet voi ottaa mukaan tai pitää vaikka työpaikalla. Kuntoilevalle ihmiselle tuo pyörämatka on ajankäytön tehostamista. Autossa istumiseen tuhlatun ajan voi nimittäin hyödyntää kuntoilemiseen. Nopeudessa kaupungeissa pyörä ei häviä yhtään autolle ja taajama-alueellakin ero on hyvin pieni.

    #861663 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minusta tuossa haiskahtaa pelko ja muutosvastarinta, josta jossain aiemmassa viestissä mainitsin. Jokin käsittämätön tarve laittaa korostamaan keksittyjä ongelmia, jotta nykyinen tapa vaikuttaisi perustellulta.

    #861667 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    NHB: Työvaatteet voi ottaa mukaan tai pitää vaikka työpaikalla. Kuntoilevalle ihmiselle tuo pyörämatka on ajankäytön tehostamista. Autossa istumiseen tuhlatun ajan voi nimittäin hyödyntää kuntoilemiseen

    NHB Jatkaa vaan vaatesulkeisia.

    Me uusavuttomat nautimme ilmastoidusta autosta kuunnellen hyvää musiikkia.

    #861688 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB:ta peesaten olen liian hätäinen pyöräilemään tai rullaluistelemaan nopeudella, joka ei vaadi vaihtovaatteita ja suihkua.

    Lisään silti kontribuutiooni asumisen ja työmatkailun ruutukaavan ulkopuolella ja senkin vielä Pohjois-Atlantin aikavyöhykkeessä. Ruuhka nostaa sekä ajan että polttoaineen kulutusta.

    #861699 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Toyota hybridin polttomoottori on ruuhkassa ”ryömintänopeuksissa” valtaosan sammuneena.

    #861740 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    NHB Jatkaa vaan vaatesulkeisia.
    
    Me uusavuttomat nautimme ilmastoidusta autosta kuunnellen hyvää musiikkia.
    

    Vaatteet opin vaihtamaan ja aika kauan aikaa sitten, enkä koe sitä ongelmaksi. En osaa nauttia itsensä passivoimisesta ja toimintakunnon tuohoamisesta, vaan mieluimmin kehitän kuntoani ja haastan itseäni.

    NHB:ta peesaten olen liian hätäinen pyöräilemään tai rullaluistelemaan nopeudella, joka ei vaadi vaihtovaatteita ja suihkua.
    

    Nykyisin toki vauhtia saisi matalillakin sykkeillä sähkön avustuksella.

    #861744 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tämä NHB on mielenkiintoinen turaseli, nyt hän ajaa pyörällä ruuhkien välttämiseksi, ja toisessa keskustelussa hän ajaa lämmitetyllä hybridillä, minkä voi ladata kotona ja työpaikalla.

    #861755 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tämä toki voi ylittää tajuntasi rajat, mutta sellaisiakin ihmisiä tosiaan on, jotka osaavat ajaa sekä autolla että polkupyörällä. Noista superlahjakkuuksista kovimmat kykenevät vieläpä lataamaan ladattavia hybridejäkin. Maailma on kyllä ihmeellinen paikka!

    #861764 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tämä toki voi ylittää tajuntasi rajat, mutta sellaisiakin ihmisiä tosiaan on, joka osaavat ajaa sekä autolla että polkupyörällä

    Kerro nyt vielä kummasta päästä työmatkaa ajat polkupyörällä?
    Sehän tässä oli hakusessa että työmatkat voisi ajaa polkupyörällä terveyden ja ilmastonparantamiseksi.

    Jokin tässä mättää kun lataat kotona ja työpaikalla.

Esillä 15 viestiä, 511 - 525 (kaikkiaan 638)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.