Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 643 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 27.09.2018 at 13:53.

Esillä 15 viestiä, 556 - 570 (kaikkiaan 644)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #869095 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Miksi sitä OMAA HIENOA ja kallista pyörää pitäis metroissa tai junissa, saati busseissa mukanaan raahata? Eiks sillä vois ’ylvästellä’ muissa ajoissa?

    #869100 Ilmoita asiaton viesti

    T.H.
    Osallistuja (Participant)

    Hyvän ja halvan käytetyn pyörän ostaja voi tahattomasti lisätä pyörävarkauksien määrää.

    Miksi kunnon varusteet hyötyliikumisessa olisivat ylvästelemistä? Onko työmatkan ajaminen premium-autolla myös ylvästelyä, vai voisiko olla kysymys siitä että hyvällä autolla ja pyörällä on mukavampi ajaa kuin huonolla?

    #869342 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Polkupyörän etu on sama kuin muidenkin omien ajoneuvojen, eli oma aikataulu. Bussin ja pyörän yhdistelmä rikkoo tämän vapauden asettamalla aikataulun, mutta jos sillä tavoin saadaan lisää käyttäjiä bussi- tai junareittien varrelle, niin hyvä juttu.

    Sivistyneessä ympäristössä polkupyörä bussipysäkillä on ollut maaseudulla normisettiä jo ennen kuin tästä ymmärrettiin puhua joukkoliikennekonseptina. Nyt vaan pitäisi saada se vanha maaseudun rehellisyys kopioduksi myös kaupunkiin.

    Taitaisi silti olla logistisesti helpompaa vain ottaa se oma pyörä mukaan bussiin tai paikallisjunaan, vaikka se ei olisikaan Jaakon kallisarvoinen ego-ekspanderi, vaan ihan tavallinen muuan vuosi sitten lajityyppinsä halvinpana ostettu arkipyörä?

    Nykymaailmassa sen päätepysäkillä odottelevan pyörän paikalla ja ehjänä olemiseen ei voi enää luottaa, ja kolhoosipyörien siirtely palkatulla työvoimalla sekä lisää kustannuksia että rikkoo itse ajamisen luotettavuuden.

    #869376 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Veikkaan, että Jaakon sähköpyörä on kalliimpi kuin kaikki minun pyöräni yhteensä. Sitä en ymmärrä, mikä pointti on tällä ylvästelyn tuomisessa keskusteluun.

    #869408 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    En tiiä hinnasta onko, mutt sen omanpyörän raahaaminen mukana metrossa tai lähijunissa, tmvst, tuntuu joteski hankalalta. Musta olis mielekkäämpiä niiden kaupunkipyörienkäyttö sen viimeisen mailin matkalla. Se maili kun palatessa ois taas matkan eka maili, jos ei joku ’kärrikuski’ ois siirtänyt pyöriä pois… Eli paljon on toki infrasta ja logistiikasta ja voluumista kiinni,miten kokonaisuus toimisi

    Ja kyllä muuten monien pyöräilystä innostuneiden pyörät ovat suht …jopa perin kalliitakin…
    Onko se sitt joillekin ylvästelyn paikka vai ei, riippuu toki ihmisestä. Mutt niinkus varmaan tiedättekin, niin joillain/monillakin on jonkinsortin rehvasteluun taipuvainen luonne …muussakin kuin naisten iskemisessä tai ’kaatamisessa’. Näkyi aikoinaan esim kameroiden objektiivien mittoja vertaillessa ja esitellessä, kun näyttivät enempi lintukuvaajien kalustolta vaikka vain lähikuvia napsivatkin…

    No mutt ei aleta siitä nyt kinastelemaan. Olen vaan tutustunut erilaisiin ihmisiin ammatissani suht pitkän elämäni aikana. Näyttämisen halu on monilla …enkä tarkoita viuhahtelijoita 😉

    #869447 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Jaakolla tuo näyttämisen halu on niin verissä, että hän ehti jo uhota sähköpyörällä lihasvoimailijan ohittaessaankin, vaikkei muille oikein avautunutkaan mitä sankaruutta hän kokee ohittaessaan polkupyöräilijän moottoripyörällään. Jaakolle tuo elvistely on niin luontaista, että hän odottaa automaattisesti muidenkin ajattelevan samoin.

    Polkupyörä on niin henkikökohtainen laite, että en usko viitsiväni ajaa kolhoosipyörällä kovin pitkästi. Kaikki keskimääräiset asetukset ovat tällaiselle yli 180 cm / 65 kg orankille ihan metsässä. Oma halpakin pyörä on helppo säätää kuljettajansa näköiseksi, ja vähänkään enemmän ajava varmasti tekeekin niin.

    Kukas niihin asemalla (ehkä) odottaviin yhteiskäyttöpyöriin vaihtaa nastarenkaat silloin kun tie alkaa jäätyä illalla? Ja mistä se sunnuntai-iltana arkiaamulle valmiiksi renkaita vaihtava tietää millaisia nastatenkaita kukin käyttää mieluimmin?

    #869608 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sinä taidat olla pihalla enemmän kuin osasin kuvitellakaan. Sorry!

    Mutt milloin olen kehunut ohittaneeni sähköpyörälläni jonkun ’lihasvoimailijan’?
    Kyllä he ajavat paljonkin kovempaa reisirutiseillaan kuin minä 25 km/h nopeuteen rajoitetulla sähköavusta huolimatta. Alamäessä rullaamalla minäkin toki pääsen lujempaa…

    Toivon siis, ett älä laita mun suuhuni sanoja, joita sylki suoltaa sinun suustasi! Se ei ole reilua, vaikka kuinka oltaisiin erimielisiä kaupunkipyörien mahdollisuuksista ja näppäryydestä oman pyörän mukana raahaamiseen verrattuna, esim metrossa, bussissa, ratikassa tai junassa, etc…

    Toiseksi, taitavat nuo kaupunkien sinun ’kolhoosipyöriksi’ nimittelemät pyörät olla vielä toistaiseksi käytössä enempi vaan lumettomana aikana, koska kysyntä on silloin moninkertainen lumihanki-, -sohjoajeluun verrattuna. …Mutta jos sinun ideologiasi vaatii tuollaisten argumenttien käyttöä, niin sehän on sinun ongelmasi, jos tai kun pyöräilyyn liittyvät argumenttisi eivät riitä.

    Ja niiden talvirenkaiden mahd vaihdon suorittaa tietty pyörien omistajat, mitä sitä kyselet 😲

    #869718 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Jaakko17: ”Mutt milloin olen kehunut ohittaneeni sähköpyörälläni jonkun ’lihasvoimailijan’?
    Kyllä he ajavat paljonkin kovempaa reisirutiseillaan kuin minä 25 km/h nopeuteen rajoitetulla sähköavusta huolimatta. Alamäessä rullaamalla minäkin toki pääsen lujempaa…

    Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia. Sähköpyörän nopeus on myytti, joka haihtuu nopeasti kun alkaa itse polkea sellaista. Ainakin oma Helkamani on pienimmällä avustuksella (kolme asentoa) keskimäärin hitaampi kuin tavallinen fillari, saati sitten ilman avustusta ajaessa. Oikein jyrkissä ylämäissä sillä on etu puolellaan, mutta kaikkialla muualla tavallinen hyvä fillari on nopeampi.

    Sähköpyörän pointti minulle on se, että sillä pystyy pitämään suhteellisen tasaisen nopeuden erilaisissa olosuhteissa, mikä on mielestäni jokapäiväisen ympärivuotisen työmatkakäytön edellytys. Tämän tasaisuuden hinta on, että tavallisessa kelissä, kun avustusta ei tarvita, mummot ja lapsetkin vetelevät vaivatta ohi. Huonossa kelissä taas pääsisi ohi kokolailla kenestä tahansa tavallisella pyörällä ajavasta, mutta silloin saakin ajella ihan yksin.

    #869723 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Jaakko: Toivon siis, ett älä laita mun suuhuni sanoja, joita sylki suoltaa sinun suustasi!
    Anteeksi vain, muistin väärin tuon ohittamisen.

    Vaikka en löydäkään näyttöjä ohittamisella ylpeilystäsi, niin suunnattoman ylemmyytesi omin voimin polkeviin olet kyllä tehnyt muilla tavoin varsin selväksi
    Jaakko kirjoitti 18.4.2018: Onkohan se pää edellä kippurasarvista kiinnipitäen tyhjännyt pahasti korvien välit, vai mistä lie moinen asenne muunlaisesti liikkuvia ja nautiskelevia pyöräilijöitä kohtaan. Pyöräilystä kun voi nauttia muutenkin kuin veren maku suussa 😉 …jopa sähköllä avitettuna…

    Jaakko: kysy niiltä, joilla kiristää. Ei minulla ainakaan. Ehkä joillain huippu-urheilijoilla ja/tai muilla trikoopelleillä… ilmanvastusta päällään puskien niin, ett korvienvälikin perän kautta tyhjäksi suhisee 😉

    Ei hymiön lisääminen äärimmäisen alatyylisen ja ivallisen tekstin perään lievennä asiaa, vaan päinvastoin houkuttelee muitakin ilkkumaan sinun tyhjäpäisiksi pelleksi osoittamillesi pyöräilijöille.

    Mielenkiintoinen paradoksi on tarpeesi ivata kaikkein eniten juuri heitä, jotka pitävät huolta kunnostaan eri tavoin liikkumalla.

    Mietipä omia motiivejasi: käykö tässä niin, että kun et itse saa itsestäsi irti sitä mitä toivoisit, tai mihin joskus nuorempana pystyit, hyvittelet nyt omatuntoasi todistelemalla, ettei aktiivikuntoilijankaan asiat niin hyvin ole, kun järkikin valuu tielle persreijästä?

    Mitäs jos noudattaisit omaa ohjettasi, hankkisit mieleisesi pyörän ja joko vain nautit kesästä moottoripyörän satulassa tai sitten kuntoilet ihan itse valitsemallasi tasolla – ja annat muiden tehdä samoin heille jatkuvasti kettuilematta?

    Nyt on niin kuumaa, että koska Suska ei poistu portista ulos ellei kuski ole täydessä haarniskassa, niin taidan ottaa Whiten tallista ja polkea torille jäätelölle. Ei tule kuin parikymmentä km / sivu.

    Four wheels moves your body.
    Two wheels moves your soul.

    #870116 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    T.H.: ”Miksi kunnon varusteet hyötyliikumisessa olisivat ylvästelemistä?”

    Aivan. Termi ”kunnon varuste” on kuitenkin aika venyvä. Esimerkiksi minä näytän ”asiallisen” pyöräilijän silmissä varmaan aika resupetteriltä, vaikka omasta mielestäni varusteeni ovat vimpan päälle.

    Omistan tasan kaksi pyöräilyyn tarkoitettua varustetta: polkupyörän ja pumpun. Kaikki muut varusteet on alunperin tarkoitettu eri armeijoille, retkeilyyn, johonkin toiseen liikuntamuotoon tai työkäyttöön.

    Myös pyöräni malli poikkeaa siitä mitä useimmat näyttävät omien pyörävalintojensa perusteella pitävän asiallisena työmatkapyöränä. Minulla vaihteet, jarrut ja dynamo pitää olla koteloituina säältä suojaan. Paristoilla/akulla toimiva lamppu ei kelpaa, koska pidän valoja päällä aina. Pyörän ajoasennon pitää olla aika pysty, jotta jäällä lipsuvan etupyörän päälle ei tule liikaa painoa. Pysty ajoasento auttaa myös käsille ja niskaan tulevan rasituksen pienentämisessä. Rengaskoon pitää olla sellainen, että sille löytyy pistosuojattuja renkaita.

    Pyöräni pitää myös pysyä toimintakuntoisena vaikka sitä käytetään ja säilytetään taivasalla vuodet ympäri, ja vaikka huollan sitä vain pumppaamalla kaksi kertaa vuodessa ilmaa renkaisiin, kerran kesällä ja kerran talvella. Talvi/kesärenkaat vaihdatan liikkeessä, samalla voidellaan tai vaihdetaan ketjut ja vaijerit. Olen ajanut tällä pyörällä n. 32.000 km, eikä sitä ole koskaan pesty. Takalokasuojan päällä on vihreää hometta tai sammalta. En ole tutkinut kumpaa, koska se ei vaikuta käyttöominaisuuksiin.

    Kaikesta tuosta muodostuu kokonaisuus, jolla ei kannata ylvästellä. Minulle se kuitenkin on tarkoituksenmukainen, koska siinä maksimaalinen hyöty yhdistyy minimaaliseen ponnisteluun. Muissa varusteeni herättävät varmaan lähinnä sääliä ja hupia, ei taatusti kateutta. Ylvästelyyn ei siis ole aihetta, ja silti minulla on kunnon varusteet.

    #870235 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kunnon varusteethan riippuvatkin käyttötilanteesta. Hybridi pakettitelineineen ja lokasuojineen voi näyttääkin ihan miltä tahansa, mutta maasturini on vetomiesten silmissä varmaan erikoinen, koska ajoasento on säädetty juuri samoista syistä pystympään kuin raiseristemmejä kaupasta edes saa. Nyt kestää selkä, toivottavasti kestää tuo aika tukevan tuntuinen säätöstemmikin, vaikkei niitä maastokäyttöön yleensä suositellakaan?

    Vaikka TeeCee maadoittaa elvistelyn hienosti, olen silti aika varma, että juuri nämä sopivat etunojan, ja ohjauksen ja satulan korkeuksien säädöt ovat hänelle henkilökohtaiset, eikä toisen pyörällä ole hyvä ajaa, vaikka saisi omansa tilalle paljon kalliimmankin? Juuri tätä tarkoitin itsekin sillä, että ymmärrän oman pyörän kuskaamisen mukana, mutta vaihto- ja lainapyörät sopivat miten sattuu ja ovat missä kunnossa sattuu. Vanhahan ei ole huonokuntoisen synonyymi.

    #870240 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Liikenneturvallisuus, tai omalta osaltani siinä aiemmin havaitsematon puute konkretisoitui minulle eilen iltalenkillä, kun ajelin helteen vuoksi T-paidassa ja shortseissa jousittamattomalla katuhybridillä. Oudolla reitillä onnistuin matalalta paistavan auringon varjoissa jättämään huomaamatta ison routapatin, joka ei sinänsä olisi ollut mikään juttu. Mutta juuri sillä hetkellä juomapullo toisessa kädessä pyörän ilmaan nostanut pomppu pääsi yllättämään sen verran, että laskeutuminen oli aika ruma.

    Hampaat ehjät, kypärässä ei naarmuakaan, mutta paljas polvi ja kyynärpää sairaalan kautta kasaan parsittuina 🙁

    Huomionarvoista tilanteessa oli se, että kipein paikka on olkapää, jossa ei kuitenkaan ole T-paidan ”suojakertoimen” vuoksi kuin näkyvä ruhje, mutta ei mitään hoitoa vaativaa. Sama juttu lantiossa. Tulin varmaan asfaltille kämmen edellä, mutta ajohanskan kämmenpuolen nahka on käytännössä virheetön, vaikka sauma ja rystypuolen kankaasta osa kului (paloi) puhki. Kädessä silti vain pieni naarmu, joka ei edes tarvitse laastaria.

    Ja kyynärpäästä hoitaja nosteli ihoa irti pinseteillä ruiskutellen desinfiointiainetta puhki kuluneen ihon alle. Eli siis jo kangaskerros vähensi tässä kaatumisessa vammoja aivan olennaisesti.

    Tästä seuraa moottoripyöräilyn turvanormien laajentaminen myös polkupyöräilyyn, mikä tarkoittaa aina pitkähihaista päälle. Käyn ostamassa täysin läpituulettuvia pitkähihaisia paitoja muutaman lisää, että pääsee lenkille silloinkin kun edellinen on pyykissä.

    Sattui huonoimmat mahdolliset vehkeet mukaan. Jousitettu maasturi olisi ylittänyt tuon pompun ilman mitään draamaa. Oikea maantiepyörä kovilla rengaspaineilla olisi pompannut samalla tavalla, mutta lukkopolkimien vuoksi paljon hallitummin juomapullo kädessäkin.

    Ei kannattaisi juoda, kun ajaa 😉

    #870893 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minusta TeeCeen kuvaus sopii hyvin työmatkapyöräilyyn. Monella on vanha täysjäykkä 90-luvun maasturi työmatkapyöränä, toki varmaan osiltaan sopivaksi viritettynä. Ulospäin se ei kummoisen näköinen ole, mutta krossarilla ainakin minulla on vaikeuksia perässä pysyä.

    Vaatevalintoihin en osaa ottaa kantaa, kun maatiepyöräilijät ovat tyyyliltään aivan erilaisia kuin maastopuolen kaverit. Kumpiakaan en osaa arvioida ja siksikään noiden luokittelu ei minulta onnistu. Voin vain sanoa, että itselläni on työ-, juoksu-, triathlon-, hiihto- ja yleisesti urheiluun tarkoitetut varusteet sekoitettu muutamaan pyöräilyvarusteeseen. Tuskin juoksuhousut ja hiihtotakki millään tavalla edes tarkkanäköisimmän silmään pistää, vaikka niistäkin joku asiaa tuntematon voi mielensä pahoittaa. Rautakaupasta haetut hanskat saattaa joku ehkä pysähdyksissä huomatakin. Tuskin tästäkään moitteita silti muualla saa kuin nettipalstalla. Ja meneehän valinnat muuten toisinkin päin, kun viime talvena näin ladulla useita pyöräilytakkeja. Sen ainoan kerran vuodessa, kun pojan kanssa tulee lasketteluirinteeseen mentyä, pyöräilyssä käyttämäni urheilulasit (ei siis pyöräily-) toimii muuten siellä hienosti, vaikka muilla onkin laskettelulasit ja -kypärä mallia avaruusmies.

    #871570 Ilmoita asiaton viesti

    T.H.
    Osallistuja (Participant)

    Ylvästelytuohtumusta en vielä ymmärtänyt. Jos käyttäytyy normaalisti, ei metelöi eikä haise liikaa niin mikä tekee punaisen vaatteen?

    #872838 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Sitä voitte jäädä miettimään… vaikka TM:ssä ei pyörien, saati sähköavusteisten pyörien, kehitysnäkymiä juurikaan esiin tuoda, saati valoteta.
    Tää kun on edelleen ’miesten autolelu-lehti’…

Esillä 15 viestiä, 556 - 570 (kaikkiaan 644)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.