Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee

Tämä aihe sisältää 643 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 27.09.2018 at 13:53.

Esillä 14 viestiä, 631 - 644 (kaikkiaan 644)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #893086 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Nyt taitaa olla epäselvää, mitä sana ”ohittaminen” tarkoittaa. Minun mielestä se tarkoittaa samaan suuntaan etenevän ohiajamista. En koe ohittavani vastaantulevia autoja maantiellä.

    Kun pyöräilijä tulee vastaan kevyenliikenteenväylällä, tilanteessa ei ole mitään ongelmaa, koska jalkailija näkee hänen lähestyvän. Ja riippumatta siitä, miten läheltä pyöräilijä pyrkii kohtaamaan, voi jalkailijakin vaikuttaa etäisyyteen, koska tietää varautua lähestyvään ohjukseen. Takaapäin tuleva äänetön ohjus pääsee yllättämään.

    Mutta onko GLE:llä käsitystä, miksi jalkailijoiden tulisi kulkea ajoradan vasenta laitaa jalkailijan oman nenän suuntaan katsottuna.

    Ja mikä voisi olla syynä, ettei traktorilla saa ajaa moottoritiellä.

    Onko noihin kahteen sääntöön mitään järkiperäistä syytä vai onko vain joku viskaali ollut jonain päivänä sillä tuulella, että on tullut noin säätäneeksi?

    #893125 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Tietysti ajoradan reunassa on turvallisempaa käyttää vasenta reunaa. Moottoritie on rakennettu ympäristöltään tietyllä tavalla ennustettavaksi, joten tavanomaista hitaampi ajaminen on kielletty myös silloin, kun nopeusrajoitus on 80…100 km/h. Sitä vain en ymmärrä, miksi otat asian puheeksi pyöräilykeskustelussa.

    Onko vaatimuksesi pyöräilijän ajonopeudesta 8 km/h siksi, että nopeammin ohittavista aiheutuu sinulle epämukava tunne, mielestäsi yhteispeliä?

    #893148 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Poikkeuksiakin on. Moottoritiellä on sallittua ajaa

    ”b-luokan nopean traktorin 60 kilometriä tunnissa, kuitenkin sellaisen b-luokan nopean traktorin, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa ja joka on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla 80 kilometriä tunnissa;” (lainaus Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, finlex)

    ”Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.” (lainaus Tieliikenneasetus)

    Jalankulkijan vasemman puolen käyttö lienee fiksua sen vuoksi että jalankulkija joka kulkee ilman peiliä näkee autoilijan ja voi tarvittaessa hypätä sivuun. Heijastimen käyttö ei ole jalankulkijalle pakollista, mutta polkupyöräilijiöille ja kaikille muille on.

    #893160 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Itse pyrin kävelemään yleensä ajoradan vasenta laitaa ja kevyen liikenteen väylän oikeaa laitaa. Tästä huolimatta joudun autoillessani ja pyöräillessäni ottamaan huomioon molemmat tavat, koska kumpaakin käytetään todellisuudessa.

    Minun käsitykseni mukaan *kulkuvälineistä riippumatta* ohittamisen ja kohtaamisen turvallisuus varmistetaan ohittajan riittävällä sivusuuntaisella etäisyydellä ja kummankin osapuolen pitäessä loogisesti oman ajolinjansa ilman poukkoiluja. Jos 70 km/h nopeusero autolla ohittaessa on hyväksyttävä, silloin 30 km/h nopeuserolla ohitus pyörällä täytyy olla myös ongelmaton, kunhan kumpikin osapuoli hoitaa oman roolinsa oikein.

    Minä epäilen HybridRulesin vaativan pyöräilijältä (jota et katso itse olevasi) sellaista, mitä et itse aiokaan noudattaa hiipiessäsi jalankulkijan taakse ääneti hybridiautollasi? Vaatimuksessasi on siis ”verot muiden maksettavaksi” sävy – korjaa jos olen väärässä?

    Pidätkö muuten kovaäänisen mopon ohitusta harmittomana, vaikka samalla nopeudella hiljaa sinut ohittava pyöilijä säikäyttää sinut? Ei tarvinne käydä läpi tilanteita, joissa näin tapahtuu, mietitään vain omaa suhtautumistamme eri tapauksissa?

    #893348 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    @GLE: tuo hybridiautokommentti on oikeastaan hyvinkin analoginen siihen mitä ajattelen takaa tulevasta pyöräilijästä.

    Maantiellähän auto pitää melua vaikka onkin hybridi, sen varmaan kuulee. Polttomoottoriautoistakaan ei normaalisti päällimäisenä kuulu moottorin ääni vaan rengasäänet ja ilman halkominen.

    Prisman parkkihallissa olen joskus säikäyttänyt kärryn työntäjän. Ostoskärryhän pitää melkoista meteliä betonilattiaa vasten ja sähköllä liikkuvaa menopeliä ei kuule. Mutta ajan juuri niin kuin toivoisin takaapäin tulevan pyöräilijän ajavan: hyvin hitaasti ja valmiina pysähtymään, jos kärryilijä kurvaakin yllättäin eteen.

    Mopot eivät ole paha, koska ne tosiaan havaitsee kuulon perusteella, vaikka tulevat takaapäin. Joskus on vilkaistava taakse, kun ei saa ihan selvää tuleeko se pyörätietä vai vieressä kulkevaa maantietä pitkin.

    Herbert vänkäämällä vänkäsi, että sanon jonkun nopeusarvon pyörälle. En väittänyt, että 8km/h on joka tilanteessa oikea. Tärkeintä on, että tilannenopeus on oikea. Enkä toisekseen kirjoita tätä näkökulmaa pelkästään itseni takia vaan nimenomaan takaapäin lähestyvä nopea pyörä on riski jalankulkijalle varsinkin hiljaisilla reiteillä, joissa pyöriä liikkuu harvoin.

    Siis mopo samalla nopeudella kuin pyörä ei ole riski, koska mopon tulon kuulee vaikka lähestyy selän takana.

    #893498 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    ”Enkä toisekseen kirjoita tätä näkökulmaa pelkästään itseni takia vaan nimenomaan takaapäin lähestyvä nopea pyörä on riski jalankulkijalle varsinkin hiljaisilla reiteillä, joissa pyöriä liikkuu harvoin.”

    Tarkoitat kai, että riski on jalankulkijan arvaamattomat sivuliikkeet, ei pyöräilijä, joka joutuu hortoilevan jalankulkijan huomioimaan.

    Mopoilijoiden ajonopeuksista kyllä kuulee usein kritiikkiä, samoin kovasta äänestä. Se on tietysti eri asia, koska sinä et tätä kritiikkiä ole esittänyt. Hyvä kuitenkin olisi tietää, mikä on yhteinen käytösnormi. Jokaisen mielensäpahoittajan mukaan ei voida toimia.

    #894231 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Löytyipä sähköpyörällekin käyttöä. Kun amatöörit ovat pyöräilijöiden mukana pyörälomalla ja maasto on riittävän mäkinen, sähköpyörä tasoittaa aika hyvin sen mitä koivista puuttuu.

    Ylämäessä 250 W lisäteho kompensoi melko suurenkin polkijoiden tehoeron, ja alamäet tullaan vuoren toista puolta serpentiiniä rullaamalla 40 – 60 km/h. Tasamaalla edetään joko sähkärin tahtiin hidastettuna tai avustus pois päältä ja kompromissinopeus jonnekin 25 km/h ja pyöräilijän normaalin massivauhdin väliin pyöräilijöiden vedolla.

    Ei tuo oikein kenellekään luontaisin tapa pyöräillä ole, mutta mahdollistaa hienoihin pyöräreitteihin tutustumisen eri tasoisella ryhmällä.

    #897448 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    @Herbert: nyt minulle tuli idea (hyvä vai huono; riippuu näkökulmaajasta):

    No. Minuahan on vaivannut tuo polkupyörien äänetön lähestyminen jalankulkijaa takaapäin kevyenliikenteenväylällä. Kellon rimputtelu äänimerkin antamiseksi tuntuu tylsältä.

    Mutta ei hätää. Todellinen premiumtason merkinantovälineistö olisi kunnon volyymillä Wagnerin ”Valkyyrien sotaanlähtö” sävelmää soittava mobiilistereo, jota ohjaisi samanmoinen tutka kuin autojen mukautuvaa vakionopeuden säädintä. Kaksipyöräajoneuvon kuljettaja voisi asettaa sopivaksi katsomansa etäisyyden, jolla kaiuttimet pamahtavat päälle. Suositeltavaa olisi, että musiikki alkaisi jo kauempaa pikkuhiljaa tunkeutua jalkailijan tajuntaan ja uhkaava ääni voimistuisi vähitellen ja jalkailija alkaisi jo ihmetellä, miksei helikopterien säkätystä vieläkään kuulu. Ja silloin pyörä suhahtaisi ohi ja loittonisi horisonttiin feidaten musiikin mennessään.

    No, se oli siis se premiummalli.

    Tarjolla olisi myös budjettimalli: räpättimet joko etu- tai takapyörään. Budjettimallia kalliimmat olisivat alempaan keskihintaan lukeutuvat duoräpättimet, jolloin sekä etu- että takapyörässä olisi räpättimet. Pienestä lisähinnasta duo-malliin saisi erillisohjauksen eteen ja taakse.

    Tämä nyt oli vain tämmöinen hetken mielijohteesta syntynyt idea. Saa vapaasti soveltaa taikka olla soveltamatta.

    #897535 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Pikkupoikana tosiaan laitettiin pyykkipojalla pinnoihin joku lärpäke, olisikohan ollut pahvista leikattu. Silloin ei osattu ajatella, että pienellä hienosäädöllä tästä avautuisi ihan uusi maailma. Lärpäkkeeseen voisi hakea premium-tason äänen, jolla voisi profiloida itsensä tavallisten pyöräilijöiden yläpuolelle ja johon jopa jalankulkijat osaisivat suhtautua normaalia suuremmalla kunnioituksella. Erikoismallissa olisi tavallisen äänen lisäksi ihmisen kuuloalueen ulkopuolelle ulottuva koirille tarkoitettu taajuus. Varmaan jokin hiilikuituinen lärpäke kahdella ralliraidalla olisi vain pyöräilijöiksi siirtyneiden entisten Audimiesten ulottuvissa. Räpätyksen tahdissa viuhuvat ledivalot noiden huippuna, jolloin katu-uskottavuus olisi tapissa. Vuoden kuluttua voidaan tuoda markkinoille mekaanisen lärpäkkeen tilalle pinnoja optisella laitteella lukeva anturi, jolloin sekä ilmanvastus, että muu järjestelmästä aiheutuva kitka vähenee jopa 82%.

    Kunhan brändinrakentajat yms. markkinamiehet tämän sauman hoksaavat, on siinä takuuvarma hitti lähitulevaisuutta ajatellen. Harmi vain, että DT Swissin vapaarattaassa on jo nuo perusasiat kunnossa.

    #897600 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Tuo vain koirien kuulema taajuus on tosi hyvä idea varsinkin, jos sillä taajuudella lähetetään ääntä, jota koira ei koe uhkaavana, ettei koira mene puolustuskannalle ja tee kuin jenkit Irakissa eli ennalta ehkäisevää hyökkäystä pyöräilijän kimppuun. Jos koiran häntä vain alkaa heilua ja suu menee hauskasti virneeseen, niin koiran taluttama jalkailijakin heti oivaltaa, että pyörähän sieltä vain on tulossa ja osaa varautua kohta ohi humahtavaan tuplapyörään.

    Hyvä, jos DTSwiss on ollut jo edelläkävijä, vaikka en tiedäkään tarkemmin, mikä vapaaratas on (nimestä voi toki jotain päätellä).

    #897704 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Vapaaratas on se osa takapyörän napaa. Kun lopettaa polkemisen, alkaa mallista riippuen enemmän tai vähemmän äänekäs sirinä. Ainakin Dt Swissin jossain mallissa ääni on epämiellyttävän voimakas. Itselläni ei tuollaista ole vaan irto-osista kasatussa kiekossa Shimanon Deore Xt. Se taas on jalankulkijoiden kannalta epämiellyttävän hiljainen. Muissa pyörissäni samoin, vaikka niissä merkki on jokin tuntematon.

    #897729 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Jännä keskustelu, koska näkökulmasta riippuen tunnen itseni joko sisäpiiriläiseksi tai ulkopuoliseksi.

    Äänitehoste ei taida olla houkutteleva vaihtoehto hyvän henkilöauton hintaisilla kevennysosilla ultrakevyen pyörän rakentaneelle, vaikka sähköautoissa näitä jo ollaan kokeiltukin polkupyörän nopeuksilla liikuttaessa.

    #897986 Ilmoita asiaton viesti

    Juhamatti2
    Osallistuja (Participant)

    Kuten ei se 20g painava takaheijastinkaan ja jos joku on erehtynyt laittamaan pienen (kalliin) led-tuikun taakse, on se kytkettävä vilkulle, ettei vaan vahingossakaan kukaan luule normipyöräilijäksi. Näin ainakin täällä Hyvinkäällä.

    #898390 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Takavalo vilkkuu, että jatkuvasti palava jarruvalo erottuisi paremmin.

Esillä 14 viestiä, 631 - 644 (kaikkiaan 644)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.