Etusivu Keskustelu Autot Liikenne VETOOMUS KITKARENKAIDEN KIELTÄMISEKSI

Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi  maavara 27.11.2014 at 11:42.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija

Knight Rider
    Osallistuja (Participant)

Ei pidä unohtaa nypittyjä nastarenkaita, joita käytetään kesällä. Niissäkin on surkea pito kesärenkaisiin verrattuna.

#279069 Ilmoita asiaton viesti

LMJ
    Jäsen

Eikös kaikkien renkaiden toiminta perustu kitkaan?

(Käyttäisin mielummin termiä: "nastaton talvirengas". Sama vika on monessa muussakin termissä. Olkoon esimerkkinä vaikka energiansäästölamppu joka tarkoittaa nykyään puhekielessä lähinnä hehkulampun kantaan kierrettävää loisteputkea. Vastaavaa ledilamppua ei nimitetä energiansäästölampuksi vaikka se säästää vielä enemmän energiaa.)

#279071 Ilmoita asiaton viesti

_
    Jäsen

Kitkarenkaiden käyttöaikaa pitäisi rajoittaa aivan samalla lailla kuin nastarenkaiden. Kitkat eivät toimi kunnolla kuin lumella. Jäällä ja märällä tiellä ne ovat selvästi huonommat kuin nastat ja kesäkelillä kitkat ovat suorastaan surkeat. Nypityt nastarenkaat voitaisiin kieltää kokonaan.

#279073 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

Entäs ne testatut renkaat jotka eivät saa yhtään TM-tähteä?

Tai yli 8 vuotta vanhat renkaat? Entä ovatko nasta-Hakkapeliitta 10:t vielä hyvä valinta, sellaisetkin näin vauraassa Espoossa?

Kun vaihdoin kitkarenkaat kesärenkaisiin nousi auton sisämelu yllättävän paljon. Olisi pitänyt malttaa vielä kun aamulla oli kuitenkin pakkasta.

Jos liikenneturvallisuus huolettaa niin turvavälin ja nopeusrajoituksen noudattaminen on hyvä lähtökohta. Kaikki eivät kolaroi vaikka ajaisivat paljonkin.

Kitkarenkaat ovat ensisijaisesti ekovalinta. TM- talvirengastestistä puuttuu ohiajomelun mittaus (EU-tarrasta löytyy kitkaversion tieto.. ) ja tienkulutusvaikutus (asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä ). Kaksi olennaisimmista asioista jotka vaikuttavat siihen tarvitseeko nastat vai riittäisikö sittenkin nastaton vaihtoehto.

#279075 Ilmoita asiaton viesti

_
    Jäsen

E2800:

Kitkarenkaat ovat ensisijaisesti ekovalinta. TM- talvirengastestistä puuttuu ohiajomelun mittaus (EU-tarrasta löytyy kitkaversion tieto.. ) ja tienkulutusvaikutus (asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä ). Kaksi olennaisimmista asioista jotka vaikuttavat siihen tarvitseeko nastat vai riittäisikö sittenkin nastaton vaihtoehto.

Toivottavasti kovin moni ei tee talvirengasvalintaansa noilla perusteilla. Itselleni on ainakin huomattavasti tärkeämpää se, että rengas toimii myös jäällä ja polanteisilla pikkuteillä ja lisäksi käyttäytyy johdonmukaisesti kaikilla talvikeleillä (lumi, jää, märkä ja kuiva asfaltti). Noilla perusteilla nastarengas hakkaa kitkan mennen tullen.

#279077 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

Noilla perusteilla nastarengas hakkaa kitkan mennen tullen.

Minulla aina tulee mieleen TM-talvirengastestit 2000 ja 2010 joissa todettiin ettei käytetty nastarengas ole maineensa veroinen. Samaa kertoo Teknikens Värld-lehti.

Itse olen ollut tyytyväinen Michelinin kitkarenkaaseen, eli en koe että olisin luopunut mistään. En luonnollisesti tiedä missä ja miten ajat, mutta minulle nastaton rengas on täydellinen valinta.

#279080 Ilmoita asiaton viesti

Jyrber
    Jäsen

Olen toki samaa mieltä siitä, että kaikkien pitäisi ajaa tilanteeseen sopivilla renkailla, mutta… Pitäisikö samalla kieltää kaikki sellaiset autot, mitkä eivät saa ncap testeissä täysiä tähtiä? Olisihan parempiakin tarjolla? Tai mikä usein tulee TM:n testeissä esille, huono valotehoiset autot? Tätä on se valinnan vapaus. Kukin kuljettaja on itse vastuussa omasta ja muiden turvallisuudesta, myös varusteita ja kulkuneuvoja valittaessa. Voisin väittää, että huonot renkaat eivät todellakaan ole yleisin onnettumuuden aiheuttaja, vaan taitaa ykkösenä olla liian suuri tilannenopeus.

#279082 Ilmoita asiaton viesti

misar
    Jäsen

Eikö kitkankäyttäjillä riitä kantti perustelemaan kesäkäyttöään. Outo juttu kun täällä, on saatu lukea ylistäviä lausuntoja omasta fiksusta ratkaisusta käyttää kitkoja kesäkäytössä.

Sitä saa myös ihmetellä että kitkankäyttäjien valintaperusteina on useimmiten se, että päätiet ovat sulia ja märkiä. Silloin puhutaan olosuhteesta missä kitkan jarrutuspito on heikko ja täysin kelvoton, eli ei se ole sen parempi talvellakaan. Onneksi tilannetta tasoittaa nastarenkaan heikompi pito kesärenkaaseen verrattuna, muuten tuo törkeä muitten turvallisuuden vaarantaminen olisi ympärivuotista. Tämä ei tietenkään tarkoita ettei nasta ja kitkat painisi ihan omassa pitoluokassa.

E2800:lle voisi todeta että yritä nyt puhua kyseisestä aloituksesta, sen sijaan että yrität keksiä mitä naurettavimpia verukkeita jotka eivät millään tavoin liity aloitusaiheeseen.

Eli kertokaa nyt pätevät perustelut muiden turvallisuuden vaarantamiseen.

#279084 Ilmoita asiaton viesti

Karrette

..yrität keksiä mitä naurettavimpia verukkeita jotka eivät millään tavoin liity aloitusaiheeseen

Ehkäpä ilmiannat viestini TM-toimitukselle jos koet asian noinkin henkilökohtaisella tasolla?

Onko sinulla jotakin tutkimuksia jossa voidaan osoittaa että talvirenkaat kesäkäytössä ovat olleet syynä kuolonkolareissa, vai onko kyseessä vain mielipide?

Ainoa mikä mielestäni erottaa aloituksesi trollausviestistä (vaikka kaikilla onkin henkilökohtainen kirjoitustyyli, esim. "tappaja" on vahva valinta ) on sana "kesäkäytössä" – mutta et mainitse nastarenkaita joista on nypitty nastat. Et ota kantaa mitkä kuukaudet ovat kyseessä, ja siihen onko lämpötilalla +7 astetta merkitystä.

Ei talvirengasta ole tarkoitettu kesäkäyttöön, eikä kesärengasta talvikäyttöön. Eikä nastarengasta asfaltille vaikka se onkin sallittua 1.11 – 28.4. (vaihtelee pääsiäisen mukaan), ja harkinnanvaraisesti silloin kun on perusteltua käyttää talvirenkaita (26.9.2013 alkoi talvirengaskausi ).

http://yle.fi/uutiset/poliisi_nastarenkaat_saa_jo_laittaa_alle/6850830

No, oli miten oli niin se minkä pitää olla rangaistavaa pitäisi sitä myös olla. Esimerkiksi turvavälejä tulisi valvoa jos peräänajoja esiintyy niinkin paljon kuin niitä tapahtuu; vuonna 2011 tapahtui 13 258 peräänajoa.

"Peräänajo on toiseksi yleisin vahinko liikenteessä Suomessa."

http://www.taloustaito.fi/fi-FI/%20auto/a/auto/mika-on-riittava-turvavali

#279087 Ilmoita asiaton viesti

riku_
    Jäsen

Jos kaksi samanlaistaautoa ajaa samoilla parhailla kesärenkailla toinen 90 ja toinen 80 km/h ja jarruttavat yhtäaikaa, niin 90km/h avavalla on vielä yli 40 km/h nopeutta verrattuna 80km/h ajavaan.

Tai motarilla ajaa 140km/h on hänellä nopeutta vielä 72 km/h kun 120 km/h on jo pysähtynyt ilman reagointiajan vaikutusta. Siis teoreettisesti, todellisuudessa vielä vähän enemmän, sillä harva osaa jarruttaa 100% optimaalisesti ja reakointiaikanakin auto liikuu.

#279089 Ilmoita asiaton viesti

mikahe

Jos aloittaja olisi yhtään perehtynyt Suomessa kesäkuukausien onnettomuusraportteihin ja -tilastoihin, hän tietäisi, että mitä vähemmän (ylisuurissa ohjausliikkeissä) olisi pitoa, sitä vähemmän (vakavia) onnettomuuksia olisi sattunut vuoden vaarallisimpina kuukausina.

#279091 Ilmoita asiaton viesti

riku_
    Jäsen

Itse vaihdoin kesärenkaat alle jo 2 viikkoa sitten pk-seudulla. Naapurit vain jatkaa nastoilla rouhimista usea ainakin vielä 2 viikkoa. Yleensä vaihtavat kesärenkaa alle n. 1kk minun jälkeen. J Itse ajan kitkoilla n. 5-6 vuotta ja sitten yhden kesän päälle. tällöin kesärengaskaudella ajan yhtä kauan talvirenkailla kuin naapurikin toiset ajaa 6v*1kk minä joka 6. vuosi 6kk.

#279093 Ilmoita asiaton viesti

Jorma L

riku_:

Itse vaihdoin kesärenkaat alle jo 2 viikkoa sitten pk-seudulla. Naapurit vain jatkaa nastoilla rouhimista usea ainakin vielä 2 viikkoa. Yleensä vaihtavat kesärenkaa alle n. 1kk minun jälkeen. J Itse ajan kitkoilla n. 5-6 vuotta ja sitten yhden kesän päälle. tällöin kesärengaskaudella ajan yhtä kauan talvirenkailla kuin naapurikin toiset ajaa 6v*1kk minä joka 6. vuosi 6kk.

Sinulla taitaa vuotuiset ajomäärät olla melko vähäisiä. Ihan keskimääräisellä 18tkm vuodessa, 5 vuotta talvella ja yksi kesä tarkoittaisi reilut 50 tkm samoilla kitkoilla ja se on paljon. Toki kitkatkin kovettuu ajan mittaan ja alkavat kestää.

Oletko saanut selville miksi naapurien nastat pidetään pidempään alla. Yleensä nastakuskit yrittävät suojella nastojaan ja vaihtavat niin aikaisin kuin uskaltaa kesägummeihin.

#279095 Ilmoita asiaton viesti

riku_
    Jäsen

Mikään rengas ei kulu noin nopeasti.

Edelliset kitkat michelin Maxi-icet kesti n.101 tkm ja alkuperäiset kesärenkaat bridgestonet 71 tkm. 172tkm kohdalla ostin sekä uudet talvirenkaat ja uudet kesärenkaat.Nuilla kitkoilla olisi ajanut vielkin pidempään mutta talvi pukkas päälle ja piti ostaa uudet. Vuodessa tulee n. 25-35 tkm. Joskus aikoinaan tuli 50-60 tkm. Nykyiset Xice2 kitkat olleet 3 talvea ja n. 44tkm takarenkaat kuluneet reilun millin ja eturenkaat 2mm.

#279097 Ilmoita asiaton viesti

Knight Rider

On muuten mahtavan uraiset (sadekelillä vaaralliset) ja meluisat tiet talven jälkeen, kun on ajettu niillä niiin turvallisilla renkailla…

:headwall::headwall::headwall:

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 42)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.