Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Hulluja nuo roomalaiset!

Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  SO2001 10.10.2014 at 09:49.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #260297 Ilmoita asiaton viesti

    Jorma L
    Osallistuja (Participant)

    Sikäli turha sääntö, ettei missään muualla kuin Suomessa ajeta ylinopeuksia. Jos ei lasketa mukaan jotain vararenkaita niin kaikilla renkailla 130km/h saa ajaa.

    B)

    #260302 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)
    #260308 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Jos kesällä on vaarallista ajaa talvirenkailla, kuinka talvirenkaita pelkäävät pärjäävät talvella, jolloin samojen vetelien renkaiden lisäksi tien pinta vaihtelee lumisen, jäisen ja suolauksen vuoksi vielä tuon kaikkein pelätyimmän sulan tien välillä?

    En jaksa googlettaa, painottuvatko kesällä sateessa renkaiden myötävaikuttamat vakavat kolarit liian pieneen vai liian suureen kuviosyvyyteen, mutta ainakin aiemmin ongelma oli liian vähän kuviota?

    Nyt joutuin järki pois kädestä ja takaisin päähän!

    #260312 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Muutama vuosi sitten rengasalalta tuli ehdotus, jonka mukaan renkaat saisi vaihtaa vain rengasalan ammattilainen. Perusteena oli se, että renkaan vaihto on ammattitaitoa vaativa työ, jossa maallikko voi tehdä monta virhettä.

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t3646

    Liikuttavaa on kuitenkin todeta, kuinka eri tahoilla ollaan huolissaan turvallisuudesta. Mitään tekemistä tällä ei tietenkään ole omien bisnesten kansssa.

    #260315 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Jos kesällä on vaarallista ajaa talvirenkailla

    Helposti kuvitellaan että se mikä on laillista olisi fiksua, ja silloin voidaan lisäksi ajaa urasyvyyksien vaihtosuosituksen alittaneilla renkailla (alle 4 mm ), tarkoituksena säästää kesän aikana noin 50-100 euroa riippuen rengassarjan hinnasta.

    Talvirenkaiden kesäkäytössä on se huono puoli että talvirenkaat sietävät testien mukaan huonommin vesiliirtoa ja niiden jarrutusmatkat ovat kesärenkaita pidemmät. Ja koska nopeusrajoitukset ovat kesällä korkeammat tarkoittaa se entistä pidempiä jarrutusmatkoja (nopeuden kaksinkertaistaminen pidentää jarrutusmatkan nelinkertaiseksi ).

    Itse en aja talvirenkailla kesällä, mutta olen ajanut nastat pois nypityillä renkailla koska se oli laillista. Jälkeenpäin huvittaa oma hölmöyteni, kukaan ei vaan ollut kertonut että se on vain säästämistä, ei fiksua.

    En kannata kieltoa, mutta olisihan se hyvä jos Trafi ("turvallisuusvirasto" ) lähettäisi verotuslappujen sijasta turvallisuusfaktaa ajokortin haltijoille, ja / tai auton tai muun ajoneuvon haltijoille. Yhtenä kampanjanaiheena voisi olla se että jos ei näe autoa jonka perä on huomiovalojen ansiosta pimeänä on korkea aika tarkistaa oma näkökykynsä, silloin kun voi olla että jää huomaamatta polkupyörätkin.

    #260320 Ilmoita asiaton viesti

    maavara
    Jäsen

    Talvirenkaiden kesäkäyttökeskustelussa ei lainkaan huomioida sitä, että talvirenkaita on kahta tyyppiä, kitkoja ja nastoja.

    Kitkarenkaat ovat pehmempää materiaalia, ja veltompia rungoltaan, koska niiden talvipito perustuu em ominaisuuksiin.

    Nypityt nastarenkaat ovat taas jäykkärunkoisempia ja kovempaa kumimateriaalia, kuin kitkarenkaat.

    Vesiliirtokeskustelusta unohtuu myös renkaiden kantopinnan määrä, eli leveys.

    Leveä kesärengas on vesiliirtoherkempi kuin kapea talvirengas, jos molemmissa on samansyvyiset vettäpoistavat urat.

    Loppuunajettu, matalaprofiilinen kitkarengas on todellakin huono kesärengas, siitä olen samaa mieltä.

    Sen sijaan kaksi talvea ajettu, nypitty 6-8 mm kulutuspinnalla varustettu kapea nastarengas toimii kesällä oikein mukavasti suomen nopeusrajoitusten puitteissa.

    Pitoa löytyy myös leirintäalueiden nurmikkopinnoilla, joilla sadekelillä ei kesärenkailla päärjää.

    Pitoakin löytyy nypityistä talvirenkaista, kunhan muistaa olla varovainen uusilla asfalteilla, joilla kesärenkaidenkin pito on huono.

    Vanhemmat asfalttipinnat ovat käytännössä niin karkeita, että niistä löytyy sitä pitoa oli alla millaiset renkaat tahansa.

    Itse ajan nastarenkailla kaksi talvea, nypin toisena keväänä nastat pois ja ajan kesäkäytössä kunnes jäljellä on noin 4 mm kulutuspintaa.

    Siinä vaiheessa on jo yleensä aika vaihtaa uudet talvirenkaat tilalle, ja jos tuo kulumisvaihe saavutetaan ennen syksyä, otetaan käyttöön se kesärengassetti varastosta, ja tilataan uudet talvirenkaat loppuunajettujen tilalle.

    #260323 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Nastarenkaat ilman nastoja ovat nekin surkeat kesäkäytössä. Ei ainoastaan uusilla pinnoilla, vaan kaikilla ainakin märkänä. Harva vaan nyppii nastat 6-8 millissä pois, 4-5 millissä mielummin.

    Päällysteen sileyden vaikutuksesta pitoon olen eri mieltä. Ulkomaisissa lehdissä autojen jarrutusmatkat ovat pääsääntöisesti muutaman metrin lyhyempiä kuin meillä. Muuta syytä en tiedä kuin meillä karkeaa kiviainesta sisältävän asfaltin. Ulkomailla runkoaine voi olla hienompaa, jolloin myös pinta on sileämpi ja jarrutusteho parempi. Meikäläisen pinnan karkeus on niin suurta, ettei rengas pysty muotoutumaan siihen, vaan kulkee pyöreäksi hioutuneiden, korkeimpien kohtien varassa.

    #260327 Ilmoita asiaton viesti

    Opelixi
    Jäsen

    Tänä keväänä ajoin ensimmäistä kertaa kitkarenkailla sulalla ja lämpimällä tienpinnalla toisin sanoen olosuhteet olivat suunnilleen samat, kuin nyt.

    Jarrutusmatkaa en testannut, mutta vähän vauhdikkaammassa ajossa mutkatiellä renkaat olivat selvästi vetelät ja pidon rajamailla, kun ihan ulinalla sen ilmaisivat ja nyt ei kuitenkaan ollut kyse mistään rata-ajosta. Renkaat olivat testivoittaja Nokiat.

    Mutta edelleen tullaan siihen, mitä muutama onkin jo todennut, että jos kesällä tehdään talvirenkaista ongelma, niin miten ihmeessä selvitään talvesta 3-10 vuotta vanhoilla renkailla?!

    #260331 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Selitys todennäköisesti löytyy, kun pohtii kuljettajan odotuksia vallitsevista olosuhteista. Malttaako kuski sopeuttaa ajotapansa auton ominaisuuksia vastaavaksi, kun normaalissa ajossa ei välitöntä lipsumisen vaaraa ole. Itse olen ajanut Tuusulantieltä Kehä III:lle johtavalla rampilla heinäkuussa nelipyöräluisussa tavanomaisella märän kesäkelin ajotavalla vanhoilla talvirenkailla. Tuo kokemus riitti minulle ja lopetin ns. säästämisen.

    Toki huonoilla renkailla pärjää, kun ajaa talvikelin mukaan kesälläkin. Kuka siihen oikeasti pystyy, heittäköön ensimmäisen kiven. Uuden auton ostaja voi myös kysyä itseltään, millaisen painoarvon ajettavuudelle auton valinnassa antaa. Syntyykö kaupat em. esimerkin mukaisella ajettavuudella, jos myyjä tinkii satasen auton hinnasta.

    #260335 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    "Muutama vuosi sitten rengasalalta tuli ehdotus, jonka mukaan renkaat saisi vaihtaa vain rengasalan ammattilainen. Perusteena oli se, että renkaan vaihto on ammattitaitoa vaativa työ, jossa maallikko voi tehdä monta virhettä."

    Tuohon voi todeta, että niin kuin kaikessa muussakin toiminnassa, myös rengasliikkeiden ammattitaidon osalta on eroja. Ja huonoimmat mm. mättää peltivanteet kiinni aluvanteen lukkopulteilla tai jättää keskiöt puhdistamatta. Vaihdattajat luottaa, että työt tuleee tehtyä ammattitaidolla, mutta ei se aina näin tapahdu. Totta on varmaan myös se, että tämä ns. uusavuttomuus on levinnyt aika hyvin myös auton käyttäjien pariinkin.

    Tuosta suomalaisen tiestön "sileydestä" voi todeta, että kurkatkaapa lähempää muutaman vuoden vanhaa maantien pintaa. Se on aikamoinen kynnöspelto, kun pienempi kiviaines ja bitumi on kulunut/ rapautunut siitä pois. Jos pitoa mietitään, niin renkaan kontaktipinta on aika paljon sileää uutta asfaltti pienempi ja siten vaikutusta on mm. jarrutusmatkaan.

    Luulen (ja muistissa on hämärästi reilun parin vuosikymmenen takaa), että talvirenkailla pärjää aika hyvin kesäajossakin, jos vain lisää muutaman kymmenyksen painetta talvirenkaan löysemmän rungon kompensoimiseksi ja muistaa, mitä alla pyörii eikä lähde "urheilemaan" . Tietenkin sillä edellytyksellä, että kulutuspintaa on vielä jäljellä selkeästi lainsäädäntörajaa enemmän.

    #260337 Ilmoita asiaton viesti

    maavara
    Jäsen

    inspektor70:

    Tuosta suomalaisen tiestön "sileydestä" voi todeta, että kurkatkaapa lähempää muutaman vuoden vanhaa maantien pintaa. Se on aikamoinen kynnöspelto, kun pienempi kiviaines ja bitumi on kulunut/ rapautunut siitä pois. Jos pitoa mietitään, niin renkaan kontaktipinta on aika paljon sileää uutta asfaltti pienempi ja siten vaikutusta on mm. jarrutusmatkaan.

    Luulen (ja muistissa on hämärästi reilun parin vuosikymmenen takaa), että talvirenkailla pärjää aika hyvin kesäajossakin, jos vain lisää muutaman kymmenyksen painetta talvirenkaan löysemmän rungon kompensoimiseksi ja muistaa, mitä alla pyörii eikä lähde "urheilemaan" . Tietenkin sillä edellytyksellä, että kulutuspintaa on vielä jäljellä selkeästi lainsäädäntörajaa enemmän.

    Karkealla asfaltilla on pääasia että renkaat ovat mustat ja pyöreät.

    Jäi tuossa aiemmin todellakin mainitsematta, että talvirenkaissa pitää kesällä olla painetta 2,6 – 3,0, jotta ne toimivat hyvin.

    Autolla on myös osuutensa, sillä jos ohjauksen ja akselistojen puslissa on väljyyttä, on ajettavuus huono oli alla millaiset renkaat tahansa.

    #260341 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    Herbert:

    Nastarenkaat ilman nastoja ovat nekin surkeat kesäkäytössä. Ei ainoastaan uusilla pinnoilla, vaan kaikilla ainakin märkänä.

    En ole huomannut talvirenkaiden olevan surkeat kesäkäytössä. Onhan talvellakin monesti kesäinen keli vesisateineen ja lammikkoineen. Talvirenkaissa on syvät urat, joten ne ovat mielestäni märällä tiellä jopa paremmat kuin kesärenkaat.

    Ihmettelen, huomaako kuljettaja kesäkelillä, millaiset renkaat autossa on, jos hän noudattaa nopeusrajoituksia. Renkaiden ominaisuudet samoin kuin auton ominaisuudet alkavat tulla esille vasta kun nopeusrajoitus on ylitetty merkittävästi. Nelipyöräluistot kehä III:n rampilla ovat minulle tuntemattomia fakiiritemppuja, joihin en osaa ottaa kantaa.

    Tällä hetkellä kummassakin käyttöautossani on talvirenkaat, joista on nastat revitty pois. Varastossa on kuitenkin myös hyväkuntoisia kesärenkaita, jotka otetaan käyttöön aikanaan. Säästösyistä ajan renkaat yleensä melko loppuun.

    Joskus on tullut ajettua vahingossa renkaita liiankin loppuun. Joltakin puolelta rengasta on tullut teräskudos näkyviin. Sitä ei ole huomannut, jos kyseinen kohta on ollut maata vasten tai renkaan sisäsyrjässä, missä se yleensä onkin ollut. Loppuun ajamisen on huomannut siitä, kun auto on alkanut täristä, kun teräskudos on antanut periksi, ja renkaaseen on tullut pullistuma. Tärinän alettua on yleensä pystynyt ajamaan noin 500 kilometriä ennen kuin rengas on puhjennut. Renkaiden ajaminen niin loppuun, että ne puhkeavat, ei ole ollut tarkoituksellista. Rengas on saattanut näyttää vielä kohtuulliselta, kun huono kohta on ollut piilossa.

    Loppuun ajetussa renkaassa on pidempi jarrutusmatka kuin uudemmassa renkaassa. Lisäksi renkaiden ote tien pinnasta on pehmeän joustava, koska renkaat antavat periksi mutkissa. Olin kerran vähällä menettää auton hallinnan, kun palasin ohituksen jälkeen omalle kaistalle upouusilla kesärenkailla. Olin tottunut siihen, että rattia voi kääntää aika paljon, ja renkaan luistaminen kompensoi asian. Kun käänsi uusilla kesärenkailla rattia yhtä paljon, auto kääntyi liian jyrkästi nopeuteen nähden. Onneksi selvisin pelkällä säikähdyksellä.

    #260344 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    SO2001:

    En ole huomannut talvirenkaiden olevan surkeat kesäkäytössä. Onhan talvellakin monesti kesäinen keli vesisateineen ja lammikkoineen. Talvirenkaissa on syvät urat, joten ne ovat mielestäni märällä tiellä jopa paremmat kuin kesärenkaat.

    Kyseessä olikin kuluneet talvirenkaat, jotka oli tarkoitus ajaa loppuun kesällä. Olisikohan pintaa ollut n. 4 mm.

    Ihmettelen, huomaako kuljettaja kesäkelillä, millaiset renkaat autossa on, jos hän noudattaa nopeusrajoituksia.

    Rampeilla on helppo ajaa liian kovaa, vaikka ajaisikin rajoituksen mukaan. Oleellista kuitenkin oli, että renkaiden pito oli yllättävän huono. Kesärenkailla ei vastaavassa tilanteessa olisi ollut mitään ongelmia.

    Renkaiden ominaisuudet samoin kuin auton ominaisuudet alkavat tulla esille vasta kun nopeusrajoitus on ylitetty merkittävästi.

    Riippuu aika tavalla rajoituksesta, jarrutuksen voimakkuudesta ja kaarresäteestä.

    Nelipyöräluistot kehä III:n rampilla ovat minulle tuntemattomia fakiiritemppuja, joihin en osaa ottaa kantaa.

    Otit kuitenkin.

    Joskus on tullut ajettua vahingossa renkaita liiankin loppuun. Joltakin puolelta rengasta on tullut teräskudos näkyviin. Sitä ei ole huomannut, jos kyseinen kohta on ollut maata vasten tai renkaan sisäsyrjässä, missä se yleensä onkin ollut. Loppuun ajamisen on huomannut siitä, kun auto on alkanut täristä, kun teräskudos on antanut periksi, ja renkaaseen on tullut pullistuma. Tärinän alettua on yleensä pystynyt ajamaan noin 500 kilometriä ennen kuin rengas on puhjennut. Renkaiden ajaminen niin loppuun, että ne puhkeavat, ei ole ollut tarkoituksellista. Rengas on saattanut näyttää vielä kohtuulliselta, kun huono kohta on ollut piilossa.

    Nyt ymmärrän, miksi et ole huomannut talvirenkaan olevan huono kesäkäytössä.

    #260349 Ilmoita asiaton viesti

    maavara
    Jäsen

    Herbert:

    SO2001:

    En ole huomannut talvirenkaiden olevan surkeat kesäkäytössä. Onhan talvellakin monesti kesäinen keli vesisateineen ja lammikkoineen. Talvirenkaissa on syvät urat, joten ne ovat mielestäni märällä tiellä jopa paremmat kuin kesärenkaat.

    Kyseessä olikin kuluneet talvirenkaat, jotka oli tarkoitus ajaa loppuun kesällä. Olisikohan pintaa ollut n. 4 mm.

    Mitään renkaita ei kannata ajaa loppuun, sillä alle 3mm kulutuspinnalla vesiliirtoriski kasvaa melkoisesti.

    Itse ajan nastarenkailla vain kaksi talvea, eli noin 20000 -30000 km nastarengaskausien pituuden vaihtelun mukaan.

    Kahden talven jälkeen nastoissa on jo melkoista kulumista, ja renkaiden pito alkaa heiketä, joten ne on järkevintä ja turvallisinta siirtää tuossa vaiheessa kesäkäyttöön nyppimällä nastat pois.

    Tuossa vaiheessa nastarenkaissa on pintaa jäljellä nooin 6-8 mm, joten niillä ajaa kesäajoa vielä noin 20000 km jotta ollaan tuossa 4 mm tuntumassa.

    Käytännössä talvirengaskerralle kertyy kilometrejä noin 40000 -50000 km ennen tuota 4 mm rajaa (riippuu rengasmerkistä yms).

    Panostan siis hyviin uusiin nastarenkaisiin joka toinen syksy, sillä siinä saa rahalla turvallisuutta eniten.

    Kesäkeleillä pärjää nykyisten nopeusrajoitusten puitteissa hyvin nypityillä, yli 4 mm kulutuspinnalla olevilla nastarenkailla, kun huomioi oikeat tilannenopeudet.

    #260352 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minulla loppuun ajettu rengas tarkoittaa talvirenkaissa n. 5 mm ja kesärenkaissa n. 3-4 mm

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 26)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.