Etusivu Keskustelu Autot Käytetyt autot Kesän säästöajokilpailu julistetaan nyt !

Tämä aihe sisältää 105 vastaukset, 27 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 07.12.2017 at 22:57.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 106)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #111839 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Megane cabrio 1,5 diesel, vm. 2008, noin 500 km sekalainen ajo katto alhaalla ja ylhäällä, tietokoneen mukaan 4,7 litraa/100 km.

    Ajo oli turistina ulkomailla, ei siis varsinaista säästöajoa koska nähtävyyksiä kierrellessä tulee pysähdyksiä. Autoa ei ole dieselinä tuotu Suomeen, mutta tuon verran sen luvattu keskikulutus olisi farmarikorisena mallina.

    Omalla kotterollani (kokonaispaino 1820 kg, automaatti ) menee maantiepainotteisessa ajossa noin 4,25 litraa /100 km, eli 60 litran tankillisella pääsee vajaa 1400 km. Ei siinäkään ole kyseessä säästöajo (pl. moottoritien 120 km/h:t ), vaan mukavuuspainotteinen kyyti.

    #111841 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    En yleensä laske lyhyitä vetoja, eikä ensimmäinen 10.000 km ole vielä valmis. Mutta jonnekin normin tienoille (4.9 – 5.3) sekin näyttäisi olevan menossa.

    Oulainen – Helsinki – Oulu normaalilla ajotavallani vei 4.6 sadalle tankkauksesta laskettuna.

    E220 CDI / 2012 näyttää keskikulutusnormin lisäksi saavuttavan myös maantielukemansa helposti. Tietokoneen lukema asettuu Pohjanmaalla 4.0 – 4.2 tienoille, kunhan kiihdyttää ja hidastaa oikein, ja pitää muutoin tikkari + 5 mittarinopeutta sekä välttää ruutukaavan ja 120 rajoituksen.

    Tietokoneen näytössä on virhettä, mutta testimielessä tuosta lähtisi myös jonkin verran pois ajotavalla ja vaihtamalla renkaat keveämmin pyöriviin. Normihan onkin auton vaatima tekninen minimi, josta josta huono ympäristö, huono ajotapa tai Michelinit voivat vain huonontaa tilannetta. Rengaskokoa en lähde auton vakiokokojen keskimmäisestä enää kaventamaan, mutta raskaasti rullaava ja vetelän uraherkkä Michelin Primacy vaihtuu ajomukavuuden vuoksi jossain vaiheessa takavetoisessakin toimivaan renkaaseen.

    Viimeisin tankillinen meni 1357 km ennen 9 litran varoitusta, ja sillä tankillisella käytiin Helsingissä ja vedettiin myös isoa kuomukärryä 300 km mäkinen mökkimatka, joten tuo ei ole mikään maantieajon minimikulutus, vaan realistinen kesän keskiarvo.

    Tykkää, vaikka talvi ja Webasto tuleekin nostamaan keskikulutuksen yli normin =)

    #111843 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Tutun oloinen auto, eikä omien kokemusten valossa edes yllätä:

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/mersu+yllatti+testaajat+2+000+kilometria+tankilla/201407688522

    Omastani puuttuu hybridikäytön lisäkilot ja moottorissa on taloudellisempi softa, joten ei tuo mahdottomalta kuulosta. 1300 km ajon jälkeen olen nähnyt lähes 500 km jäljellä olevan ennusteen kun neljännestankki on jäljellä.

    Siihen lisää huolellinen tankkaus korkkia myöden, kapeat 205 Hakka Green pizzaleikkurit täyden kuorman paineeseen ja Tempomaattiin vaikka 86, niin ollaan jo lähellä?

    EDIT: linkki korjattu.

    #111844 Ilmoita asiaton viesti

    Ryne
    Jäsen

    Jos lyhyitä vetoja saa ilmoitaa niin välillä Jyväskylä-Tuuri-Jyväskylä (Multian kautta n.240km) näytti ajotietokone 5,8litraa, näyttö valehtelee n.0,2ltr liian vähän.

    Niin ja autossa on 2,0litranen bensa boxer. Kuormaa oli 2aikuista ja lapsi.

    #111845 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Ajotietokoneen mukaan 4,3 l/100 km dieseliä manuaalilla, 218 km ja 76 km/h. En pyrkinyt ajamaan erityisen taloudellisesti.

    EDIT 6.7.2014: Veto 2: 4,1 l/100 km, 219 km ja 84 km/h.

    #111846 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Viikonlopun tilastoja 2,0 d automaatilla (n. 150 kW, n. 1500 kg):

    4,1 L/100 km, 322 km, 81,1 km/h

    3,8 L/100 km, 112 km, 84,8 km/h

    Lukemat ovat ajotietokoneesta, jonka korjauskerrointa säädelty yli 30 tkm aikana tankkauksista laskien vihdoin kohdilleen. (Jälkimmäisessä rykäisyssä hieman vähemmän ohituksia ja liikennevalo- yms. pysähdyksiä. Ennen loppumatkan kaupunkiajoa ajotietokone näytti vielä 3,7 litran lukemaa.)

    Renkaina edelleen 225+255 "ratarenkaat". Täytyy katsoa, jos hankkisi joillekin vanteille vähän kevyemmin rullaavat ympäriinsä 225-levyiset yleisrenkaat matkailukäyttöön. Isojen jarrujen ympärille ei oikein 18 tuumaa pienempi vanne mahdu, joten ei tuosta mitään pihistelyautoa saa kuitenkaan. B)

    #111847 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Vakiorengaspainein, ilmastointi päällä, jne. kävin katsomassa autoni kulutusoptimin, joka osoittautui mukavasti olevan isoimman vaihteen alarajalla hieman yli 80 mittarinopeudella.

    Sama pätkä edestakaisin ajettuna tietokoneen arvaus 80 keskinopeudella 3.6 sadalle.

    Tarkan korjauskertoimen laskentaan ei ole vielä riittävästi tilastoa, joten en tiedä, onko se enemmän vai vähemmän kuin FARwd:n pienempi lukema yllä?

    #111848 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    Ensimmäisen 10.166 km matkalle meni 532 litraa, eli keskikulutus 5.2 sadalle keskinopeudella 75 km/h.

    Normilukeman skaalan 4.9 – 5.3 yläraja kuuluu leveärenkaiselle Avantgardelle. Minun autoni rengaskoko on kolmesta vaihtoehdosta (205 – 225 – 245) keskimmäinen, mutta toisaalta se on komfort-jousituksineen normaalia Avantgardea 15 mm korkeampi.

    Normilukemilla olen ajanut aina ennenkin (ja syyn näkee keskinopeudesta), mutta olen positiivisesti yllättynyt normin saavuttamisesta uudemmallakin autolla.

    #111849 Ilmoita asiaton viesti

    Zagarat
    Jäsen

    Huiman pieniä lukuja saatte, ei voi kuin ihmetellä. En ole koskaan päässyt millään autolla alle viiden litran, alle kuuden nyt 2010-luvulla. On ollut bensaa ja dieseliä, moottoritilavuudet 0,9-3,3 litran välillä.

    #111850 Ilmoita asiaton viesti

    Josef
    Osallistuja (Participant)

    Laitetaan tänne vähän vanhemman kaluston lukuja.

    M-B W201 2,0d 4-vaihteinen manuaali 1986 ja korkeampia renkaita lukuun ottamatta ihan vakio.

    Viimeisin tankkaus 916km ja 46 litraa. Keskikulutus siis noin about 5,021834061135371 l/100km.

    75% maantiellä ja loput 25% kaupunki / lähiö.

    Kulutus kestää hyvin tuossa 5,1-5,3 l/100km, kun ei maantiellä aja yli 90km/h. Jos tulee motaria, niin kulutus pomppaa vajaa

    3 l/100km

    Talvella kulutus nousee 6,2-6,5 l/100km.

    #111852 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE:

    Ensimmäisen 10.166 km matkalle meni 532 litraa, eli keskikulutus 5.2 sadalle keskinopeudella 75 km/h.

    Normilukemilla olen ajanut aina ennenkin (ja syyn näkee keskinopeudesta), mutta olen positiivisesti yllättynyt normin saavuttamisesta uudemmallakin autolla.

    Tuo on myös se sama syy, miksi olen monesti kritisoinut tapaasi verrata motaria ja ruutukaavaa välttelevää ajoasi EU-syklin keskikulutukseen.

    #111854 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Jäsen

    NHB:

    Tuo on myös se sama syy, miksi olen monesti kritisoinut tapaasi verrata motaria ja ruutukaavaa välttelevää ajoasi EU-syklin keskikulutukseen.

    Muistan aiemman kritiikkisi kulutuslaskelmiani kohtaan, mutta en oikein vieläkään ymmärrä, minkä virheen minä sinun mielestäsi teen verratessani eri aikoina omistamieni autojen normikulutuksia omiin toteutumiini?

    Tiedän kyllä, etten aja normin mukaisesti, mutta silti normilukema kuvaa hyvin minun kolmen viimeisimmän autoni todellista kulutusta, joten minulle se on käyttökelpoinen estimaatti.

    EDIT: vaikka ajoni onkin maantiepainotteista, en oikein osaa verrata omaa ajamistani myöskään EU-normin maantieajoon, koska yllä mainitussa kymppitonnin lukemassakin on jonkin matkaa Helsingin ja Tukholman keskustaa ja noin 10% matkasta iso kuomukärry perässä tai kanootti katolla. Talveksi kärry jää parkkiin ja kanootti vaihtuu suksilaatikkoon. En siis aja normin maantie- enkä kaupunkiajoa, vaan jotain aivan muuta. Silti lopputulos on sama kuin normin yleislukema.

    Vaikka olenkin tietoinen mittausnormin puutteista, tiedän myös kokemuksesta, että kuvitelma siitä ettei muka normilukemalla voisi ajaa on urbaania legendaa.

    #111856 Ilmoita asiaton viesti

    slowgear
    Jäsen

    Maaseutupainotteisella 230km lenkillä keskinopeudella 55km/h 2010 Priuksen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 3,5l/100km, johon saa pari kymmenystä laittaa päälle niin päästään todelliseen lukemmaan. Kesäaikaan tankillisten keskikulutus vaihdellut tietokoneen mukaan 4,2L/100km ja 4,7L/100km välillä, kun ajo sisältänyt enemmän lyhyttä kaupunkipätkää ja pidempää motarisiivua. Alla 15" renkaat 3 barin paineilla.

    #111858 Ilmoita asiaton viesti

    Tapio Taula
    Osallistuja (Participant)

    Olen itse ajanut Priuksella Helsinki-Kuusamo välin vauhdikkaasti (välillä 150km/h motarilla) ja kulutus jäi kuitenkin alle kuuden litran. Isäntä ajelee nuukasti huopikkailla yleensä alle viiden.

    Olettaisin, että tuo 55 km/h keskinopeus ei le kuitenkaan taloudelisin Priuksen ajonopeus. Jos antaisi vauhtia 70-80 km/h voisi mennä pidemmän matkan litralla?

    #111859 Ilmoita asiaton viesti

    Samppa1300
    Osallistuja (Participant)

    Iisalmesta Varkauteen 4.8 l/100km 93 km/h…Varkaudesta Kuorttiin 4.6 l/100km 86 km/h….Kuortista jatkettiin Vantaalle 5.1 l/100km 101 km/h. Tulomatkalla Vantaalla auto tankattiin ja kotona täällä savossa ajotietokone näytti 5.0 l/100km 89 km/h. lukemat ajotietokoneesta jonka keskikulutuslukema näyttää 0.2 l/100km liian pieniä lukemia joka lienee aika yleinen olipa auto mikä tahansa. Autona Toyota Auris Touring Sports Premium hybridi 225/45×17 renkain. Jos malttaisi ajella "rekkavauhtia" silloin menisi sinne 4 – 4.5 l/100km.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 106)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.