Etusivu Keskustelu Autot Käytetyt autot Kesän säästöajokilpailu julistetaan nyt !

Tämä aihe sisältää 98 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 21.08.2017 at 17:20.

Esillä 9 viestiä, 91 - 99 (kaikkiaan 99)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #779429 Ilmoita asiaton viesti

    Mike Tyson
    Osallistuja (Participant)

    Veikkaan, että kulutuksen kasvaminen kylmällä liittyy enemmän litium-akkujen ominaisuuksiin. Litium luovuttaa lämpimänä paremmin virtaa ja kylmä akku joutuu käyttämään energiaa itsensä lämmitykseen – se on suoraan pois ajomatkasta. Luulen, että talvellakin pystyy pääsemään ihan kohtuullisiin tuloksiin, jos ajoittaa akun latauksen ajastimella lähtöhetkeen. Ajastimessa on sellainen veikeä ominaisuus, että sen voi mä’äritellä lataamaan tiettyyn tasoon (esim 70%) heti ja loput lähtöhetkeen mennessä. Car-net sovelluksen kautta ajastinta, samoin kuin monia muitakin toimintoja, voi hallita puhelinsovelluksella.

    Kylmällä akulla alle 10 asteen lämpötilassa ensimmäisten viiden kilometrin aikana range tahtoo huveta kymmenellä kilometrillä. Juuri ladatulla lämpimällä akulla katoaa vain 2-3km.

    #780859 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Eemelin viides ja samalla varmaan kesän viimeinen tankillinen kesäkelissä tankattu. 7740 km, 357 litraa, eli keskimäärin 4.6 sadalle. Kojetaulun arvio samalta matkalta on 4.3 sadalle.

    Muutaman desin pudotus aiempiin kesiin verrattuna tuli varmaan suurelta osin siitä, ettei tänä kesänä ole vetokuulaan kytketty polkupyörätelinettä raskaampaa vedettävää.

    #780980 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kylmällä säällä monikin asia kasvattaa kulutusta. Sähköllä ajettaessa kylmällä lämmittimet imevät paljon energiaa, akut toimivat huonommin, renkaiden vierintävastus on suurempi, ilmanvastus on suurempi ja kaikki voiteluaineet ovat jäykempiä. Yhteensä tuosta tulee paljon.

    #781003 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    En osaa arvioida mikä osuus hybridin kulutuslisästä kylmässä tulee akun ja sähkövedon ominaisuuksista ja mikä kaikille autoille yhteisistä kasvaneista ajovastuksista ja sähkön kulutuksesta?

    Mutta kyllä polttomoottorinkin kylmäkäynnistyksessä näkyy ihan selvästi voimansiirron öljyjen jähmeys ja sähkölämmitys, jos sellainen on autoon asennettu. Niin kauan kun olen sähkölämmitteistä autoa ajanut, on talvikulutuksen kasvu minun 15 – 25 km työmatkallani alkanut joka syksy jo reilusti kesärengaskaudella.

    Karkeasti ehkä 10% napsahtaa lyhyen ajon kulutukseen lisää jo nollakelissä. Kesäisen työmatkan tietokonenäytön 4.5 tavoite vaihtuu lokakuuhun mennessä 5.0 tavoitteeseen ja Pohjanmaan talvessa 5.5 alitukseen saa olla tyytyväinen.

    Pidemmällä matkalla sitten talvirajoitukset kompensoivat talvirenkaan vierinvastuksen ja vähäisen lumimäärän tiellä.

    Omassa otannassani manuaalivaihteisen kulutus kasvoi momentinmuunninautomaattia vähemmän. Toisaalta onnistuin viime talvena osoittamaan itselleni, että lyhyellä työmatkallani automaattivaihteisen esilämmitys Webastolla on ilmaista mukavuutta. Tarkasti lämmittäen voi jopa saavuttaa pientä säästöä, kun lämmittää tasan sen verran, että jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa 50 astetta parkkipaikalta poistuessa.

    #781023 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Polttomoottorissa tulee vielä omat lisänsä kylmistä palotiloista. Talvirenkaat ovat notkearakenteisina monesti vierintävastukseltaan hyviä.

    #781192 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Tämän kesän pohjat 4,37 L/100 km reilun 1000 km:n tankkausvälillä jää vielä niukasti parin vuoden takaisesta ennätyksestä (4,33 L/100 km), koska puhdasta maantieajoa ei tänäkään kesänä ole tullut vielä tankkausväliä ajettua. Viimeisten ratapäivien jälkeen alle laitetuilla 225 mm kapeilla 18″ pizzaleikkureilla loppukesän keskikulutus on nyt 4,5 L/100 km keskinopeudella 64 km/h (moottoritietä siis reilusti enemmän kuin ruutukaavaa). Kokonaiskulutus 142 tkm matkalta 5,09 L/100 km sisältäen neljä talvea ja yhteensä n. 30 ratapäivää.

    #781613 Ilmoita asiaton viesti

    Mike Tyson
    Osallistuja (Participant)

    Reilu kolme kuukautta ja 6056km nyt takana yhdellä tankkauksella. Mittarin neula alkaa hätyytellä punaisen rajaa, joten kohtapuolin joutunee tankkia taas 😉 täyttämään.

    #781689 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Mikäs tuo FARwd:n auto on? Kiinnostaa, koska häviän desin – pari sekä yhden kesän että pidemmän ajan mittauksessa?

    Todellisuudessa ero on suurempi, koska minun moottoritieni on sataseen rajoitettu, silti keskinopeuteni on hieman suurempi (67 km/h nopeusmittarivirheellä korjattuna), ajan harvat ratapäiväni moottoripyörällä ja minulla on 205 kapeat teroitetut pizzaleikkurit. Jos ajaisin samoilla edellytyksillä kuin FARwd, häviäisin selvästi enemmän, joten autosi selvästikin kuluttaa vähän.

    Tänä kesänä sain tosin selville, että omassa pitkän ajan lukemassani näyttää olevan noin 0.3 litraa perävaunulisää ehkä noin 5% ajomatkasta käsittävästä roudaamisesta.

    #781751 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Unohtui mainita auto: F30 320 dA. Eli kokoluokkaa eemeliä pienempi ja kevyempi on tämä baijerin rauta.

Esillä 9 viestiä, 91 - 99 (kaikkiaan 99)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.