Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tesla

Tämä aihe sisältää 512 vastaukset, 40 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jorma L 16.12.2014 at 08:51.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 513)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #192530 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Jos on varaa sijoittaa 6.7 miljardia tehtaaseen niin ei siinä enää 46 miljoonaa missään tunnu, taustat näyttää olevan kunnossa.

    Autohan on aivan loistava ja ainoa todellinen vaihtoehto nykyautolle.

    #192532 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa:

    Jos on varaa sijoittaa 6.7 miljardia tehtaaseen niin ei siinä enää 46 miljoonaa missään tunnu, taustat näyttää olevan kunnossa.

    Autohan on aivan loistava ja ainoa todellinen vaihtoehto nykyautolle.

    Jonain päivänä velat täytyy maksaa ja sijoittajat haluavat tuottoa. Nyt voittoa ei kerry, vaikka kilpailijat ovat vielä jäljessä. Mitäs sitten, kun BMW ja kumppanit takovat sähköautoja liukuhihnalta.

    #192534 Ilmoita asiaton viesti

    Weša
    Jäsen

    VW-konsernista tuskin on mitään uhkaa Teslalle kun se joutuu säästämään miljardeja töppäyksien johdosta. Uusien mallien kehitystyö kärsii siis entisestäänkin säästöistä joista on jo hyviä esimerkkejä Audin uusien mallien myöhästymisenä. Jatkossa voikin odotaa että testaus siirretään säästösyistä yhä enemmän asiakkaiden tehtäväksi. Kuten on jo aikaiseminkin tehty DSG-vaihteston ja TSFI moottoreiden kanssa.

    VW-konsernissa riidellään miljardisäästöistä

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/vw-konsernissa+riidellaan+miljardisaastoista/201407691766

    #192536 Ilmoita asiaton viesti

    commodore
    Jäsen

    Tietääkseni millään toisella valmistajalla ei ole tulossa lähiaikoina suoraa kilpailijaa huomioiden suorituskyky, koko ja hinta. Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?

    Viimeistelyssähän Tesla jää eurooppalaisille(ja Lexukselle ja Infinitille) kakkoseksi, mutta suorituskyky Teslalla on huima ja varmasti monelle tämän hintaluokan asiakkaalle se on jollain tavalla merkittävä juttu, uskoisin.

    #192538 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    Ajattelija2013:

    ritsa:

    Jos on varaa sijoittaa 6.7 miljardia tehtaaseen niin ei siinä enää 46 miljoonaa missään tunnu, taustat näyttää olevan kunnossa.

    Autohan on aivan loistava ja ainoa todellinen vaihtoehto nykyautolle.

    Jonain päivänä velat täytyy maksaa ja sijoittajat haluavat tuottoa. Nyt voittoa ei kerry, vaikka kilpailijat ovat vielä jäljessä. Mitäs sitten, kun BMW ja kumppanit takovat sähköautoja liukuhihnalta.

    Kieltämättä Teslan kaatuminen oli 2008 lopulla hiuskarvan varassa mutta se ei ollut yksin Teslan vika. -Revenge of the Electric Car- dokumentti on todella mielenkiintoista katsottavaa, löytyy Netflixistä.

    #192540 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen
    #192542 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa:

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288720778012.html?pos=ksk-trm-auto-ospu

    Noiden kanssa saa olla tarkkana "sisätiloissa". Pamahtavat helposti kattoon vähänkään matalammassa hallissa, jos niissä ei ole jotain suojamekanismia. Toisaalta sitten ei saa ovea auki. Muutoin toki aika komiat.

    #192544 Ilmoita asiaton viesti

    commodore:

    Tietääkseni millään toisella valmistajalla ei ole tulossa lähiaikoina suoraa kilpailijaa huomioiden suorituskyky, koko ja hinta. Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?

    Viimeistelyssähän Tesla jää eurooppalaisille(ja Lexukselle ja Infinitille) kakkoseksi, mutta suorituskyky Teslalla on huima ja varmasti monelle tämän hintaluokan asiakkaalle se on jollain tavalla merkittävä juttu, uskoisin.

    Eikö BMW i8:ssa ole jopa parempi suorituskyky? En kyllä ole kovin hyvin siihen perehtynyt. Ei tietenkään autona ole suora kilpailija Teslalle, mutta periaatteesa tekniikka on olemassa. Riski on juuri siinä, että jos jokin suuri perinteinen autonvalmistaja haluaa tehdä Teslan kaltaisen auton, niin luultavasti Teslalta syödään eväät aika nopeasti. Veikkaan, että Lexus on ensimmäisenä apajilla, koska hybriditekniikkaa on jo kehitetty niin kauan. Mielenkiintoista nähdä, miten Teslalle käy.

    #192546 Ilmoita asiaton viesti

    Zagarat
    Jäsen

    Joo, olen tylsä, arkinen ja mielikuvituskin rajoittunut, mutta pakko on ihmetellä: miksi sähköautoon(kaan) pitää rakentaa Teslan kaltainen älytön teho? Missä sellaista voi ja tarvitsee oikeasti hyödyntää? Eikö vähemmät kilowatit riittäisi, jos vastaavasti saataisiin enemmän toimintamatkaa, etenkin pakkasella?

    #192548 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Teholla ja suorituskyvyllä hinnan saa nostettua riittävän korkealle kattamaan tuollaisen kalliin teknologian kustannukset.

    #192550 Ilmoita asiaton viesti

    finwoman
    Jäsen

    Lokinsiipiovet ovat varmasti talvella mukavat. Kunhan muistaa vaan ettei avaa molempia ovia samaan aikaan voi tulla muuten lumet katolta sisälle.

    #192552 Ilmoita asiaton viesti

    surffari
    Osallistuja (Participant)

    Zagarat:

    Joo, olen tylsä, arkinen ja mielikuvituskin rajoittunut, mutta pakko on ihmetellä: miksi sähköautoon(kaan) pitää rakentaa Teslan kaltainen älytön teho? Missä sellaista voi ja tarvitsee oikeasti hyödyntää? Eikö vähemmät kilowatit riittäisi, jos vastaavasti saataisiin enemmän toimintamatkaa, etenkin pakkasella?

    sähköautokaan ei kulje teholla vaan väännöllä. tuossa ei ole (turhia) vaihteita, eli arvotaan haluttu huippunopeus –> moottorin huippukierrokset sinne –> välitys. paritonnia painava vempele tarttee hyvin vääntöä että se kiihtyy riittävän hyvin kilpailijoihinsa nähden, joten huipputehoa siunaantuu sitten aika paljon.

    akkuja tuossa on paljon toimintamatkan vuoksi joten ne eivät rajoita tehoa ja loppu elektroniikka ja moottori eivät ole hirmu kalliita, mutta asiakkaat maksavat hienoista lukemista ja hyvästä kulkupuolesta. moottorin lämpömitoitusta ei tarvitse tehdä huippuhäviötehon mukaan ja hyötysuhde pysyy hyvänä, tai oikeammin erinomaisena, osakuormalla joten kukaan ei oikeastaan häviä mitään vaikka komponentit olisivatkin "liian isot". normaalissa liikenteessä sitten akusta revitään varsin vähän energiaa/kenno joten purkuhyötysuhde pysyy hyvänä kylmässäkin. ja akku kauan lämpimänä

    #192554 Ilmoita asiaton viesti

    no-kia
    Osallistuja (Participant)

    Sähköauto kulkee teholla aivan kuten kaikki muutkin kulkuvälineet. Se on hyvin yksinkertaista fysiikkaa, tarvitaan tietty teho liikuttamaan tietynsuuruista massaa esim. ylämäessä tai antamaan sille kiihtyvyys. Newtonit (kitkavoima renkaissa) antavat toki sen kiihtyvyyden viimekädessä , mutta voimansiirron läpi Newtonit muuttuu, mutta teho pysyy samana. Ja Teslassa on vaihteisto, jonka välitys on 9.73:1.

    #192556 Ilmoita asiaton viesti

    Kuukeri
    Osallistuja (Participant)

    Ihanan kallista. Mitä isompi hinta, sitä parempi omatunto.

    Kuin Prius, mutta vieläkin elitistisempi.

    Sitä paitsi jurppii Nicola Teslan hyväksikäyttö.

    #192558 Ilmoita asiaton viesti

    kuruma
    Osallistuja (Participant)

    no-kia:

    Sähköauto kulkee teholla aivan kuten kaikki muutkin kulkuvälineet.

    Kyllä tässä tapauksessa voi sanoa, että kulkee väännöllä. Autossa ei ole vaihteistoa. On vain yksi kokoajan päällä oleva vaihde. Auton kiihtyvyys kulkee suoraan moottorin vääntömomentin tahdissa.

    Moottorin maksitehoa ei saada otettua kiihdytyksessä. Se saadaan vasta ajettaessa huippunopeutta. Tosin sähkömoottorien vääntökäyrä on usein sallainen, että tiettyjen kierrosten jälkeen vääntö laskeee sitä tahtia, että teho pysyy vakiona. Maksimitehon alue on laaja. Maksimitehot saadaan jo ennen huippunopeutta, mutta ei vielä hitaammilla nopeukseilla.

    Jokatapuksessa vaihteettoman sähköauton tapauksessa tehokäyrällä ei ole mielenkiintoa. Vääntökäyrä ratkaiseen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 513)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.